Р Е
Ш Е Н
И Е
№.............
град
Шумен, 26.03.2021г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Административен съд– град Шумен, в публичното
заседание на единадесети март две хиляди и двадесет и първа година в състав:
Административен
съдия: Маргарита Стергиовска
при участието на секретаря Р. Хаджидимитрова,
като разгледа докладваното от съдията АД № 23 по описа за 2021 година на
Административен съд – гр.Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл.145 и сл. от АПК.
Образувано е по депозирана
жалба от Община Нови пазар с БУЛСТАТ *********, със седалище
гр. Нови пазар, ул. Васил Левски № 3, представлявана от кмета Г.С.Г., чрез
юрисконсулт Б.Г., срещу Решение № 21/31.12.2020г. на Директора на РИОСВ-Шумен.
С процесното решение, на основание чл. 27 ал. 14 от Наредба № 7 от
19.12.2013г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на
обезпеченията и отчисленията, изисквани
при депониране на отпадъци, издадена от министъра на околната среда и водите,
по повод постъпило Заявление №
УО-02/22/21.12.2020г. от Кмета на Община Нови пазар - ползвател на регионално
депо – Шумен за възстановяване на средства за 2018г. по чл. 64 от Закона за управление
на отпадъците, е отказано възстановяването на исканите средства в размер на
91511,55 лв., представляващи 50 на сто от събраните отчисления по чл. 64 от ЗУО
за депониране през 2018г. от Община Нови пазар.
В жалбата се изразява несъгласие с така постановения отказ, като
оспорващият счита, че същият е незаконосъобразен, поради противоречие с
материалния закон. Позовава се на разпоредбата на чл. 27, ал. 13 от Наредба №
7, съгласно която общините, които са изпълнили целите си по чл. 31, ал. 1 от
ЗУО могат да възстановят внесените от тях отчисления за отчетната година до
края на календарната година, в която е издадена заповедта на министъра по чл.
17, ал. 1, т. 1 от наредбата и по чл. 43, ал. 5 от ЗУО за разделно събиране на
биоотпадъците. Счита, че на основание чл. 27 ал. 14 от цитираната наредба е
подадено заявление до директора на РИОСВ, като е следвало, в 1 - месечен срок
от датата на подаване на заявлението директорът на РИОСВ да възстанови
средствата по банкова сметка, ***. Сочи, че е изпълнил всички изисквания на
закона, като заявлението е подадено в законоустановения срок. Съгласно
мотивите, изложени в процесното решение, заявлението било подадено в крайния
срок, определен съгласно писмо на гл. секретар на МОСВ за иницииране на бюджетни
платежни нареждания и било невъзможно исканите средства да бъдат възстановени
до края на календарната година. Счита за неоснователно и необосновано
твърдението за неизпълнение условията на чл.27, ал. 13 от Наредба № 7, а
именно, съгласно която отчисленията за отчетната година могат да бъдат
възстановени до края на календарната година, в която е издадена заповедта на
министъра, респективно изпълнителния директор на ИАОС в случая. Видно от
извадка от информационната система за управление на Община Нови пазар и
електронен обмен на документи заявлението е изпратено на 21.12.2020г. в 9:58ч.,
получено е в РИОСВ и е заведено на същата дата, като от подаване на заявлението
на 21.12.2020г. до 31.12.2020г. вкл., има 6 работни дни, достатъчни, за да се
направи прехвърляне на средствата. Счита, че цитираното с решението писмо на
гл. секретар на МОСВ не е доведено до
знанието на Община Нови пазар, но същевременно е използвано за мотивиране на
отказ, което е довело до ограничаване правата на оспорващия.
С оглед тези и допълнително изложени съображения счита оспореното
решение за неправилно и незаконосъобразно, като е отправено искане същото да
бъде отменено, както и да бъдат присъдени сторените деловодни разноски.
Ответникът редовно призован,
не се явява. В съдебно заседание се представлява се от юриск. Г., която оспорва
жалбата.
Съдът, като взе предвид
доводите на страните и въз основа на събраните по делото доказателства, приема
за установено от фактическа страна следното:
Административното
производство е образувано във връзка със Заявление № УО-02/22/21.12.2020г.,
депозирано от Кмета на Община Нови пазар - ползвател на регионално депо – Шумен
за възстановяване на средства за 2018г. по чл. 64 от Закона за управление на
отпадъците.
Заявлението е подадено
на 21.12.2020 г. до директора на РИОСВ - гр. Шумен, като същото е във връзка със
Заповед №189/ 24.07.2020г. на
Изпълнителния директор на ИАОС, в която Община Нови пазар е посочена, като община изпълнила целите
по чл. 31, ал. 1, т. 2 от ЗУО за календарната 2018 година.
В него е обективирано
искане за възстановяване на средства в размер на 91 511,55 лв. ( деветдесет и една хиляди петстотин и единадесет лева и петдесет
и пет стотинки) представляващи 50 на сто от събраните в размер на 183 023,11 лв. (сто осемдесет и три хиляди двадесет и три лева и единадесет
стотинки ) дължими през 2018 г. отчисления по чл. 64 от Закона за управление
на отпадъците (ЗУО) за депонираните през годината тонове отпадъци - от Община
Нови пазар на Регионално депо - Шумен.
По делото е приложено
писмо с изх. № 05-08-3308/01.12.2020 г. на Главния секретар на МОСВ, касаещо годишното приключване на
банковите средства на бюджетните организации за 2020 г. в срок до 21.12.2020 г. включително.
Въз основа на
материалите по преписката, административният орган приел, че РИОСВ, в качеството
си на бюджетна организация, може да инициира бюджетни платежни нареждания чрез
СЕБРА до 21.12.2020 г. Тъй като заявлението е подадено в крайния срок за
извършване на плащания чрез СЕБРА, е счетено за невъзможно исканите средства да
бъдат възстановени до края на календарната 2020 г., съответно не е
изпълнимо условието на чл. 27, ал. 13 от Наредбата.
С тези аргументи директорът на РИОСВ-Шумен издал Решение №
21/31.12.2020г. на Директора на РИОСВ-Шумен, с което на основание чл. 27 ал. 14
от Наредба № 7 от 19.12.2013г. за реда и начина за изчисляване и определяне
размера на обезпеченията и отчисленията,
изисквани при депониране на отпадъци, издадена от министъра на околната
среда и водите, отказал възстановяването на исканите средства в размер на
91511,55 лв., представляващи 50 на сто от събраните отчисления по чл. 64 от ЗУО
за депониране през 2018г. от Община Нови пазар.
Последвало е изпращане
на процесното решение с писмо, входирано в деловодството на оспорващия на
04.01.2021 г.
Несъгласен, депозирал
жалба чрез административният орган до ШАС, постъпила при ответника на
11.01.2021 г.
Въз
основа на така установените факти, съдът намира, че оспорването е направено
срещу подлежащ на оспорване акт, попадащ в приложното поле на чл.21 ал.1 и ал.4
от АПК, в регламентирания от закона срок
и от лице, което има правен интерес от това производство, поради което същото е
допустимо. Разгледано по същество се
явява основателно, по следните
съображения:
Съгласно изискванията
на чл. 168, ал.1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за
законосъобразност, съдът извършва пълна проверка на обжалвания административен
акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и
материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която
преследва законът. При преценката си съдът изхожда от правните и фактическите
основания, посочени в оспорвания ИАА.
Оспореният
акт е издаден от компетентен орган, в рамките на предоставените му правомощия и
в предвидената от закона писмена форма, в него се съдържат правни и фактически
основания за издаването му, т.е. е мотивиран.
Същият
обаче противоречи на материалният закон и целта му, поради следните съображения:
По
делото не се спори, а и това се установява от Заповед №189/ 24.07.2020г. на Изпълнителния директор
на ИАОС, в която Община Нови
пазар е посочена, като община изпълнила целите по чл. 31, ал. 1, т.
2 от
ЗУО за календарната 2018 година. Не се спори и относно размера на
претендираните средства за възстановяване.
Спорът се свежда до
преценката дали подаденото Заявление № УО-02/22/21.12.2020г. от Кмета на
Община Нови пазар - ползвател на регионално депо – Шумен, за възстановяване на
средства за 2018г. по чл. 64 от Закона за управление на отпадъците е подадено в
срок, в който е възможно да бъдат възстановени исканите средства.
Начинът
и редът за възстановяване на средства е нормативно разписан в Наредба №
7 от 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на
обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци.
Съгласно чл.27 ал.13 от Наредбата, Общините, които не са
подали заявление по ал. 3 и са изпълнили целите по чл. 31, ал. 1 ЗУО, могат да възстановят внесените от
тях отчисления за отчетната година до края на календарната година, в която е
издадена заповедта на министъра по чл. 17, ал. 1, т. 1 от наредбата по чл. 43, ал. 5 ЗУО за разделно събиране на
биоотпадъците.
В случая е безспорно установено кумулативното наличие на
предпоставките, визирани в цитираната разпоредба – оспорващият не е подал
заявление по ал.3 от цитираната норма, депозирал е заявление през годината, в
която е издадена Заповед №189/ 24.07.2020г. на
Изпълнителния директор на ИАОС и попада в кръгът от правни субекти, изпълнили
целите по чл.31 ал.1 от ЗУО.
Средствата се възстановяват на база подадено заявление, съгл.
чл.27 ал.14 от Наредбата, до директора на РИОСВ, което в настоящият случай е
сторено. В едномесечен срок от датата на подаване на заявлението, директорът на
РИОСВ възстановява средствата в банкова сметка, ***. Възстановените средства се
разходват за дейности съгласно чл. 66 от Закона за местните данъци и
такси.
Анализът на цитираните разпоредби налага извод, че след като
оспорващият е изпълнил целите по чл.31 ал.1 от ЗУО и е подал заявление в
рамките на календарната година, в която е издадена заповедта на министъра по чл. 17, ал. 1, т. 1 от наредбата по чл. 43, ал. 5 ЗУО за разделно събиране на
биоотпадъците, в едномесечен срок директорът на РИОСВ възстановява средствата
по банкова сметка. ***.27 ал.14 от Наредбата не се съдържа ограничение това да
стане само и единствено през календарната година, в която е подадено
заявлението. След като оспорващият е подал заявление в нормативно разписаният
срок и отговаря на всички изисквания, визирани в чл.27 ал.13 и ал.14 от
Наредбата, следва да му се възстановят средстата в едномесечен срок от подаване
на заявлението – в случая административният орган е следвало да стори това до 21.01.2021
г. включително.
Ирелевантно
за правния спор е позоваването на писмо с изх. № 05-08-3308/01.12.2020
г. на Главния секретар на МОСВ, касаещо годишното
приключване на банковите средства на бюджетните организации за 2020 г. в срок до 21.12.2020 г. включително, доколкото
същото визира краен срок за опериране с бюджетни средства за 2020 г., като
липсва нормативно ограничение възстановяването на средствата да стане през 2021
г., в срока по чл.27 ал.14 от Наредбата.
С оглед гореизложеното,
настоящият съдебен състав приема, че Решение № 21/31.12.2020г. на Директора
на РИОСВ-Шумен е издадено в
противоречие с разпоредбата на чл.27 ал.14 от Наредба
№ 7 от 19.12.2013 г. за реда и начина за изчисляване и определяне размера на
обезпеченията и отчисленията, изисквани при депониране на отпадъци, поради което следва да бъде отменено, като противоречащо на
материалният закон и неговата цел.
Предвид
изложеното, Решението, оспорено пред настоящата съдебна
инстанция следва да бъде
отменено,
а преписката, на основание чл.173, ал.2, АПК да бъде върната на
административния орган за ново произнасяне по същество при съобразяване на
дадените от съда указания по тълкуване и прилагане на материалния закон.
При този изход на спора,
основателна се явява претенцията на оспорващия за присъждане на направените по
делото разноски, представляващи заплатена държавна такса в размер на 50 лв. и юрисконсултско възнаграждение за
процесуално представителство по делото в размер на 100 лева, съобразно
разпоредбата на чл. 78, ал. 8 от ГПК,
във връзка с чл. 37, ал. 1 от
Закона за правната помощ и чл. 24 от
Наредбата за заплащането на правната помощ, във вр. с чл. 144 от АПК.
Воден от горното и на основание
чл.172, ал. 2 от АПК, съдът,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Решение №
21/31.12.2020г. на Директора на РИОСВ-Шумен.
ВРЪЩА преписката на Директора на РИОСВ-Шумен, за ново произнасяне при спазване на указанията
по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на настоящото
решение.
ОСЪЖДА Регионална инспекция по околната среда и водите
Шумен, представлявана от
Директора да заплати на Община Нови пазар с БУЛСТАТ *********, със седалище гр. Нови пазар, ул.
Васил Левски № 3, представлявана от кмета Г.С.Г. сумата от 150.00 /сто и петдесет лева/, представляваща направени
разноски по делото.
Решението подлежи на
касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез
връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: