Р
Е Ш Е Н
И Е
гр.Враца,04.03.2014г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
ВРАЧАНСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД,ТЪРГОВСКО
ОТДЕЛЕНИЕ,в съдебно заседание при закрити врати на 18.02.2014г.,в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:РОСИЦА
ИВАНОВА
при участието на секретаря В.Н.
разгледа докладваното от съдия ИВАНОВА т.д.№617/2007г. и за да се произнесе,взе
предвид следното:
Производството е по чл.696 и сл. от ТЗ
за предлагане,приемане и утвърждаване на план за оздравяване на "Б.-и.ц. "С."АД,ЕИК***.
На 26.05.2009г. е проведено събрание на
кредиторите на "Б.-и.ц. "С."АД/в производство по
несъстоятелност/, в чийто дневен ред е включено разглеждането на два плана за
оздравяване на предприятието, предложени от длъжника и от синдика на
дружеството.По искане на част от кредиторите за отмяна на решенията на събранието
на кредиторите е образувано ч.гр.д.№72/2009г., с определението по което
искането за отмяна е оставено без уважение.С определение №40/18.05.2010г., постановено
по ч.т.д.№58/2010г., Софийски апелативен съд е отменил определението на Окръжен
съд-Враца и решенията на събранието на кредиторите от 26.05.2009г.
С решение на Софийски апелативен съд от
20.12.2012г.,постановено по т.д.№81/2010г.,решението на Окръжен съд-Враца,с
което е утвърден приетия оздравителен план,е обезсилено,с оглед отмяната на
решенията на събранието на кредиторите.Делото е върнато на съда по несъстоятелността
с указание за провеждане на ново събрание на кредиторите при спазване на
изискванията на чл.673 и сл. от ТЗ.
Междувременно с определение на Софийски
апелативен съд, постановено но 24.01.2011г. по ч.т.д.н.№172/2010г., са отменени
решенията на първото събрание на кредиторите, проведено на 16.06.2008г., и
делото е върнато на съда по несъстоятелността за провеждане на ново първо
събрание на кредиторите.В мотивите на посоченото определение на САС е прието,че
с отмяната на решенията на първото събрание на кредиторите се заличават всички последващи действия,извършени в производството по
несъстоятелност,независимо от това,че решението по чл.630 от ТЗ подлежи на
незабавно изпълнение.В изпълнение на указанията на САС,на 26.04.2011г. е
проведено ново първо събрание на кредиторите,чиито решения са отменени с определение
на Софийски апелативен съд от 21.02.2012т.,постановено по ч.т.д.№141/2012г.,с
което на съда по несъстоятелността е указано,че временният синдик следва да
изготви актуален списък на
кредиторите."Трето" първо събрание на кредиторите е проведено на
15.05.2012г.
С писмена молба от 28.12.2012г.
длъжникът "Б.-и. ц."С."АД е заявил,че поддържа предложения от
него оздравителен план,допуснат до разглеждане с определение на съда от
23.03.2009г. и е поискал свикване на събрание на кредиторите за разглеждане и
приемане на същия.Имайки предвид това,че следва да бъдат зачетени настъпилите
след предлагането на оздравителните планове промени и преди всичко наличието на
влезли в сила решения по чл.694 от ТЗ,както и това,че крайният момент,в който
могат да се правят промени в предложените оздравителни планове,е моментът на
провеждането на събранието по чл.703 от ТЗ,съдът е дал на длъжника указания за
внасяне на промени в предложения от него оздравителен план.На новоизбрания
синдик Т.Н. е указано да заяви поддържа ли
допуснатия оздравителен план,предложен от предишния синдик Р.М.,и ако го
поддържа,да внесе в същия промените,свързани с настъпилите нови
обстоятелства,както и да представи актуализирана оценка на предприятието на
длъжника,изготвена от лицензиран оценител.
Длъжникът и синдикът са предложили
актуализирани планове за оздравяване,като синдикът е представил и оценка на
активите на длъжника,изготвена от лицензиран оценител "О."ЕООД.
По повод искане на Национална агенция
за приходите,съдът е констатирал,че синдикът не е изпълнил задължението си по
чл.687,ал.1 от ТЗ да включи служебно в списъка на приетите вземания на публични
такива в размер 511 866,42лв.,установени с влезли в сила актове,и е указал на
същия да извърши служебно това вписване и да обяви в търговския регистър
допълнителен списък на служебно приетите вземания.Указанията на съда са
изпълнени.
В предложените оздравителни планове са
внесени корекции във връзка с начина на удовлетворяване на публичните
задължения на длъжника,които са вписани служебно в списъка на приетите
вземания.
На 07.01.2014г. е проведено събрание на
кредиторите за приемане на допуснатия да разглеждане оздравителен план,предложен
от длъжника,с оглед на това,че синдикът не е представил съгласие на министъра
на финансите по чл.189,ал.1 от ДОПК във връзка с предвиденото в предложения от
него план отсрочване на публичните задължения.
Гласуването на предложения от длъжника
оздравителен план е проведено по реда на класовете по чл.722 от ТЗ по начина,по
който представените на събранието кредитори са включени в списъка на
кредиторите с приети вземания.Сто процента от кредиторите по чл.722,ал.,т.1 и 2
от ТЗ са гласували "за" приемането на плана.Сто процента от
кредиторите по чл.722,ал.1,т.6 от ТЗ са гласували "против".Кредиторите
с необезпечени вземания са гласували както следва:84.66%,представляващи 30.83%
от общия размер на приетите вземания,са гласували "против".Сто
процента от кредиторите по чл.616,ал.2 от ТЗ са гласували "против".По
аргумент от 703,ал.6 от ТЗ съдията-докладчик е обявил предложения от длъжника
оздравителен план,за който са гласували кредитори,притежаващи 61.42% от общия размер
на приетите вземания,за приет.
В срока по чл.703,ал.1 от ТЗ възражения
срещу приетия оздравителен план са направили Национална агенция за приходите и
адвокати В.Г. и Г.М., в качеството на пълномощници на
"Б. ц.и и. "И."ООД, "Б."ООД,Е.Г. и В.Н..
Възражението на Национална агенция за
приходите е обосновава с това,че предвиденото в оздравителния план заплащане на
публични вземания незабавно,един ден след датата на влизане в сила на решението
за одобряването му,представлява по същество отсрочване на същите,което е
недопустимо без предварително съгласие на министъра на финансите по чл.189,ал.1
от ДОПК.По същия начин е аргументирано и възражението във връзка с непосочванено в плана на начин и срок за заплащане на
лихвите,дължими върху приетите публични вземания.Прави се възражение и срещу
това,че планът реално не съдържа гаранции за изпълнението на същия.
Съдът намира за основателни направените
срещу приетия оздравителен план възражения по следните съображения:
В т.4.1. от плана, предвиждащ 100%
удовлетворяване на обезпечените вземания по чл.722,ал.1,т.1 от ТЗ, не е посочен
срок за плащане, с което изискването на чл.700,ал.1,т.1 от ТЗ относно
задължителното съдържание на плана не е изпълнено.
За удовлетворяване на вземанията, произтичащи
от трудови правоотношения,възникнали преди решението за откриване на производство
по несъстоятелност/чл.722,ал.1,т.4 от ТЗ/,публичноправните
вземания на държавата и общините,възникнали до датата на решението за откриване
на производство по несъстоятелност/чл.722,ал.1,т.6 от ТЗ/,вземанията,възникнали
след датата на решението за откриване на производството по несъстоятелност и
неплатени на падежа,произтичащи от продължаването на дейността на длъжника/чл.722,ал.1т.7
от ТЗ/,е предвидено плащане веднага след влизане в сила на решението за
утвърждаване на оздравителния план и вписването му в търговския регистър.Така
определен,срокът за удовлетворяване на посочените вземания следва да бъде
приравнен към липсата на срок,с което изискването на чл.700,ал.1,т.1 от ТЗ не е
спазено.Така е защото за да бъде удовлетворено посоченото изискване на
закона,срокът трябва да е определен или поне определяем.Обвързването на
задължението на длъжника да удовлетвори посочените класове кредитори с влизането
в сила на решението за утвърждаване на оздравителния план означава на практика неизвестност
за кредиторите за времето на плащане,свързано с настъпването на несигурно
събитие в необозримо бъдеще.
По своята същност времето за
плащане,определено по предвидения в плана начин,представлява отсрочване на
задълженията,което дори да е прието от всички кредитори,не удовлетворява
изискването на чл.189,ал.1 от ДОПК,тъй като такъв срок за плащане е предвиден и
за удовлетворяване на публичноправните вземания на
държавата,при липсата на предварително съгласие на министъра на финансите.
На първо място посочените в плана
гаранции за изпълнение на плана са формулирани общо,при неспазване на
разпоредбата на чл.700,ал.1,т.4 от ТЗ,предвиждаща изискване за даване на
гаранции на всеки клас кредитори.На второ място предвиденото в плана,че за
гаранции за изпълнението му ще послужат дълготрайните материални активи на
дружеството,успешното провеждане на програмата за оздравяване и
развитие,предвидени мерки за разширяване на възможностите за поемане на нови
кооперирани доставки за износ,подобряване на производствените
условия,сключването на договори за съвместна дейност,осигуряването на външно
финансиране и разработената от мажоритарните акционери програма означава
категорично липса на гаранции.Формулирането на гаранциите е дотолкова общо и пожелателно,че по никакъв начин не може да предостави на
кредиторите необходимата сигурност за тяхното удовлетворяване.Гаранциите,като
част от задължителното съдържание на оздравителния план имат обезпечителен
характер и биха имали необходимия интензитет,само ако са реални.
Аргументът за нереалност важи в пълна
степен и по отношение на изискването на чл.700,ал.1,т.5 от ТЗ относно
предвижданите с плана управленски,организационни,правни,финансови,технически и
други действие за осъществяването на плана.Изброените в плана мерки за
осъществяване на бизнес програмата на вносителя чрез разработване и внедряване
на интензивна целева инвестиционна програма за подобряване и разширяване на производствената
база на дружеството,с помощта на която да се постигне разширяване на
възможностите за поемане на нови кооперирани доставки за износ,усвояване на
дейности,разработване на нови технологии и получаване на финансови помощи по
програмите на ЕС,подобряване на условията на увеличаване на поръчките от
вътрешния пазар на технологични услуги,модернизация на лабораторията за механични
изпитвания,осигуряване на инвестиции,сключване на договори за бизнес
консултации,маркетинг и други подобни услуги и подобряване на системата за
управление имат общ и по-важното - пожелателен
характер,тъй като конкретни начини и средства за постигането на изброените
икономически цели не са посочени.Показаната като приложение към плана
инвестиционна програма за следващия петгодишен период съдържа единствено
определяне на размера на сумите,необходими за извършването на определени
дейности,без посочване на източниците на тези инвестиции.Това,че според
разписаното в плана необходимите средства могат
да бъдат осигурени от акционерите в дружеството,от банков кредит или чрез
привличане на външен инвеститор,не означава,че планът е реален и намеренията на
вносителя са изпълняеми.
По никакъв начин в оздравителния план
не е обосновано предвиденото в него запазване на всички работни места и
откриването на нови такива със следващото от това увеличаване на социалния му
ефект,при което неговото влияние върху заетостта на работниците и
служителите,като изискване по чл.700,ал.,т.6 от ТЗ,остава също в сферата на
пожеланията.
По изложените съображения съдът
приема,че предложеният от длъжника оздравителен план не отговаря на
изискванията на чл.700 от ТЗ,поради което не следва да бъде утвърден.
Мотивиран така,Врачанският окръжен съд
Р Е
Ш И :
ОТКАЗВА да утвърди плана за оздравяване
на "Б.-и.ц. "С."АД,ЕИК ***,предложен от длъжника и приет от
събранието на кредиторите,проведено на 07.02.2014г.
Решението подлежи на обжалване пред
Софийски апелативен съд в 7-дневен срок от вписването му търговския регистър.
Решението да се впише в книгата по
чл.634в от ТЗ и препис от същото да се изпрати на Агенция по вписванията за
вписване в търговския регистър.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
.