Определение по дело №454/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 599
Дата: 25 февруари 2022 г.
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20227050700454
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр.Варна, 25.02.2022г.

 

Варненският административен съд, ШЕСТИ състав, в закрито заседание  на двадесет и пети февруари две хиляди двадесет и втора година в състав:

         

                                                 Председател: ИВЕТА ПЕКОВА

 

като разгледа докладваното от съдията Пекова адм. дело N454 по описа за 2022год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Постъпила е жалба от „Медицински център за асистирана репродукция-Варна“ООД, ЕИК*********, със седалище и адрес на управление – гр.***, представлявано от управителя К. А. А., подадена чрез адв.С., с адрес *** против заповед №РД-04-33/01.02.22г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“, с която е заличено от регистъра на лечебните заведения за извънболнична помощ и хосписите в ИА“Медицински надзор“ лечебно заведение – жалбоподателя с код на ЛЗ **********, представлявано от д-р И. К., с УИН **********, с което се обезсилва удостоверение за регистрация с № ****/11.12.2012г. Към жалбата са приложени б.б. за внесена ДТ, пълномощно, писмени доказателства, препис от същата за ответната страна.

В жалбата е направено и искане по реда на чл.166 АПК за спиране на допуснатото по силата закона/чл.45 ал.5 ЗЛЗ/ предварително изпълнение на заповедта. Твърди, че в случая са налице визираните в разпоредбата на чл.166 ал.2 от АПК предпоставки, а именно предварителното изпълнение на заповедта ще причини на МЦАР Варна ООД значителна и трудно поправима вреда. Сочи, че освен като лечебно заведение за извънболнична помощ — медицински център, дружеството е регистрирано за извършване на дейности по чл.131 ал.1 от Закона за здравето - дейности по асистирана репродукция, осигуряване, обработка и използване на човешки сперматозоиди, яйцеклетки и зиготи и дейности по съхранение на човешки сперматозоиди, яйцеклетки и зиготи, като е издадено и нарочно Разрешение за дейности по асистирана репродукция № РД 06-07/26.10.2011г. от Министъра на здравеопазването. Съгласно разпоредбата на чл.131 ал.1 т.2 от Закона за здравето задължителна предпоставка за осъществяването на тези дейности е преди това да е налице валидна регистрация на медицинския център като лечебно заведение за извънболнична помощ по реда на чл.40 от ЗЛЗ, т.е. прекратяване на регистрацията на лечебно заведение неминуемо ще доведе до отмяна и на издаденото Разрешение за дейности по асистирана репродукция, както и до преустановяване извършването на каквато и да била дейност. В искането е посочено, както и са представени писмени доказателства за това, че към момента лечебното заведение се намира в трудовоправни отношения със своите работници и служители, налице са сключени договори с доставчици на скъпоструващи лекарствени продукти, медицинска техника, договори за абонаментната й поддръжка, договор за наем на помещенията, в които се осъществява извънболничната помощ, договори и поети задължения с Тъканни банки и пациенти за ползване и съхранение на биологичен материал - яйцеклетки, сперматозоиди и зиготи. Внезапното преустановяване изпълнението на задълженията по тези правоотношения, при това за един продължителен период от време или прекратяването на същите, закономерно ще доведе до ангажиране на отговорността и изплащане на обезщетения и неустойки, което при липса на каквито и да било приходи, ще доведе до изпадане на дружеството в състояние на неплатежоспособност, а след това и в несъстоятелност. Твърди и че дружеството е сключило Договор за финансиране на дейности по асистирана репродукция № РД-02-04/25.01.2022г. с Центъра за асистирана репродукция при Министерство на здравеопазването със срок на действие от 01.01.2022г. до 31.12.2022г., като изпълнението на дейности по цитирания договор е започнало, считано от датата на влизането му в сила, като предвид отличната си репутация и професионализъм МЦАР Варна ООД осъществява дейности по асистирана репродукция за голям брой пациенти. Съгласно чл.13 от Договора, същият прекратява действието си в случай, че лечебното заведение - изпълнител е престанало да отговаря на изискванията на чл.28 ал. 2 от Правилника за организацията на работа и дейността на център за асистирана репродукция, съгласно който едно от тези задължителни изисквания е лечебното заведение да притежава издадено разрешение, съответно удостоверение или регистрация за дейности по асистирана репродукция, което е предпоставено от регистрацията му като лечебно заведение по чл. 40 от ЗЛЗ. Твърди, че предварителното изпълнение на оспорената с заповед неминуемо ще доведе до пълна невъзможност за осъществяване на каквато и да е медицинска помощ и респективно до невъзможност за изпълнение на задълженията по договора и до прекратяване на същия. Съгласно чл.15 ал.2 от договора в случай, че към момента на прекратяване на договора е стартирала процедура по асистирана репродукция, финансирана от ЦАР при M3 /а при МЦАР Варна вече са започнали общо 9 такива процедури/, то Изпълнителят е длъжен да извърши всички дейности по асистирана репродукция до завършване на процедурата. Очевидно продължаването на тези дейности при прекратена регистрация на лечебното заведение би било в грубо и непоправимо нарушение на Закона за здравето и Закона за лечебните заведения, за което се носи съответната административнонаказателната отговорност, а от самите лекари, работещи в ЛЗ, може да бъде потърсена и наказателна отговорност. Преустановяването на процедурите от друга страна биха довели до неизпълнение на договорните задължения, а така също и на задълженията към пациентите, като последните ще имат основание да потърсят обезщетение на понесените имуществени и неимуществени вреди. Моли да бъде спряно допуснатото от закона предварително изпълнение на заповедта.

Представени са разрешение за дейности по асистирана репродукция; щатно разписание, актуално към 24.02.2022г., договор за отдаване под наем на обект от 22.04.2019 г.; договор за финансиране на дейности по асистирана репродукция, сключен между Център за асистирана репродукция и МЦАР Варна ООД; договори за предоставяне на репродуктивен материал, справка за пациентки стартирали процедури; договор от 06.04.2021г. за доставка и гаранционно обслужване на медицинска апаратура, договор от 04.01.2022г. за извършване на профилактика, сервиз и техническо обслужване на медицинска апаратура, договор за доставка на технически газове, договор № *********/24.01.2022г. за абонаментно сервизно обслужване на фискално устройство.

Молителят твърди и че оспорената заповед е незаконосъобразна, тъй като не са налице предпоставките на чл.45 ал.1 т.1 ЗЛЗ, предвид това, че лечебното заведение не е индивидуална практика, а е регистрирано като „амбулатория-медицински център за специализирана медицинска помощ“.

От представените по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

          От заповед №РД-04-33/01.02.22г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“ се установява, че със същата на основание чл.45, ал.1, т.1 вр. ал.3 ЗЛЗ и с оглед изпълнение на административна услуга, във връзка с писмо №24-00-34/13.01.22г. от РЗИ-Варна поради заличаване от регистъра на регионалната колегия, е заличено от регистъра на лечебните заведения за извънболнична помощ и хосписите в ИА“Медицински надзор“ лечебно заведение – „Медицински център за асистирана репродукция-Варна“ООД с ЕИК*********, с код на ЛЗ **********, представлявано от д-р И. К., с УИН *********, с което се обезсилва удостоверение за регистрация с № ****/11.12.2012г.

От приложените към искането доказателства се установява, че с писмо от 07.10.2020г. ИА“Медицински надзор“ е уведомена, че дружеството има нов управител- д-р Кателия Александров, който е управител на дружеството и към момента. Установи се от представените доказателства, че на дружеството е издадено разрешение за дейности по асистирана репродукция/№РД-06-07/26.10.2011г./, съгласно което да извършва асистирана репродукция, осигуряване, обработка и използване на човешки сперматозоиди, яйцеклетки и зиготи, както и съхранение на човешки сперматозоиди, яйцеклетки и зиготи; че е сключило договори, съгласно представеното щатно разписание; осъществява дейността в нает обект, съгласно договор за отдаване под наем на обект от 22.04.2019г. Дружеството е сключило Договор за финансиране на дейности по асистирана репродукция № РД-02-04/25.01.2022г. с Центъра за асистирана репродукция при Министерство на здравеопазването със срок на действие от 01.01.2022г. до 31.12.2022г., като са стартирали посочените в списък процедури. За осъществяване на дейността са сключени и представени договори за предоставяне на репродуктивен материал, договор за доставка и гаранционно обслужване на медицинска апаратура, както и договор от 04.01.2022г. за извършване на профилактика, сервиз и техническо обслужване на медицинска апаратура, договор за доставка на технически газове, договор № *********/24.01.2022г. за абонаментно сервизно обслужване на фискално устройство.

Оспореният акт е издаден на основание чл.45 ал.1 т.1 вр. ал.3 ЗЛЗ, като на основание чл.45 ал.5 ЗЛЗ обжалването на заповедта не спира изпълнението й.

Обжалваната заповед подлежи на предварително изпълнение и искането за спиране на изпълнението й е с правно основание чл.166 АПК.

За молителя е налице правен интерес, тъй като със заповедта е разпоредено заличаването му от регистъра на лечебните заведения за извънболнична помощ и хосписите в ИА“МН“, с което се обезсилва удостоверение за регистрация №****/11.12.2012г., поради което съдът намира, че искането е допустимо.

Разгледано по същество е основателно.

Съгласно чл.45 ал.5 ЗЛЗ законодателят е допуснал предварително изпълнение на заповедта при презумиране наличието на важни обществени интереси, които трябва да бъдат защитени.

В тази хипотезата на специална законова норма допускаща предварително изпълнение на административния акт, административният орган е освободен от задължението си да обосновава някоя от материалноправните предпоставки на чл.60 от АПК – те се презюмират, като се приема, че обществения интерес е надделяващ. Законодателят е предвидил в чл.166 ал.2 от АПК кои са предпоставките да се иска спиране на предварителното изпълнение по издадена и обжалвана заповед – причиняване на оспорващия на значителна или трудно поправима вреда - имуществена или неимуществена вреда, което следва да е достатъчно вероятно, подкрепено с представени към жалбата доказателства. При прилагането на цитираната норма трябва да се прецени дали защитата на частния интерес може да бъде противопоставима на обществения интерес и да го преодолява, като в тежест на молителя е да докаже причинно-следствената връзка между изпълнението на обжалваният индивидуален административен акт и настъпването на значителни или трудно поправими вреди, противопоставими на обществения интерес. Спирането на изпълнението на обжалвания административен акт е вид обезпечаване на жалбата срещу него.

Установи се от представените доказателства, че молителят е лечебно заведение, на което е издадено и разрешение за дейности по асистирана репродукция, с което му е разрешено да извършва асистирана репродукция, да осигурява, обработва и използва човешки сперматозоиди, яйцеклетки и зиготи, както и да съхранява човешки сперматозоиди, яйцеклетки и зиготи. Установи се, че дружеството е сключило договор Договор за финансиране на дейности по асистирана репродукция № РД-02-04/25.01.2022г. с Центъра за асистирана репродукция при Министерство на здравеопазването, като в изпълнение на същия са стартирали процедури, съгласно представен списък.  За осъществяване на дейността са сключени и договори за предоставяне на репродуктивен материал, за доставка и гаранционно обслужване на медицинска апаратура, както и за извършване на профилактика, сервиз и техническо обслужване на медицинската апаратура, договор за доставка на технически газове.

Дейността на лечебното заведение е специфична, свързана с обработка, използване и съхранение на човешки сперматозоиди, яйцеклетки и зиготи, извършване на асистирана репродукция, която дейност засяга специфична група лица и за осъществяване на която са налице доказателства, че са налице стартирали процедури. Допуснатото предварително изпълнение на заповедта би причинило на молителя, а и на неговите пациенти значителни и дори непоправими вреди.

С оглед гореизложеното, съдът намира, че предварителното изпълнение на заповедта би причинило на оспорващия значителна и трудно поправима вреда, поради което са налице основания по чл.166 АПК за спиране на допуснатото предварително изпълнение на заповедта и искането следва да се уважи.

Водим от горното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

СПИРА допуснатото предварително изпълнение от закона /чл.45 ал.5 ЗЛЗ/ на заповед №РД-04-33/01.02.22г. на Изпълнителния директор на Изпълнителна агенция „Медицински надзор“.

          Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от получаване на съобщението пред Върховния административен съд.

 

 

                                                                                                       СЪДИЯ: