Определение по дело №13146/2024 на Софийски районен съд

Номер на акта: 21181
Дата: 22 май 2024 г. (в сила от 22 май 2024 г.)
Съдия: Георги Илианов Алипиев
Дело: 20241110113146
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 8 март 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 21181
гр. ***, 22.05.2024 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 66 СЪСТАВ, в закрито заседание на
двадесет и втори май през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:ГЕОРГИ ИЛ. АЛИПИЕВ
като разгледа докладваното от ГЕОРГИ ИЛ. АЛИПИЕВ Гражданско дело №
20241110113146 по описа за 2024 година
Производството е по чл. 146 ГПК вр. чл. 140 ГПК.
Съдът предоставя на страните следния ПРОЕКТ ЗА ДОКЛАД:
Предявени са установителни искове с правно основание чл. 422, ал. 1 ГПК, във вр.
чл. 7, параграф 1, б. „а“ от Регламент (ЕО) 261/2004 г.
Производството по делото е образувано въз основа на искова молба, подадена от „***“
ЕООД, ЕИК *** г., срещу „***“ ООД, ЕИК ***, с която са предявени искове за признаване
на установено, че ответникът дължи на ищеца сумата от 250 евро, представляваща
обезщетение за закъснение на полет *** по направление летище *** - летище ***, планиран
за 25.06.2023 г., ведно със законната лихва от датата на депозиране на молбата за издаване на
европейска заповед за плащане до окончателното изплащане на вземането, както и сумата от
1130,00 лв., представляваща сторени по делото разноски, от които 600 лева с включено ДДС
– адвокатско възнаграждение, 40 лева представляваща държавна такса в хода на ч.т.д. № 128
от 2024 г., VI-23 състав на СГС, както и сумата от 480 лева с включено ДДС – адвокатско
възнаграждение и 10 лева държавна такса сторени в хода на настоящото производство.
Ищецът „***“ ЕООД твърди, че *** е закупила билет с дестинация *** – ***.
Сочи се, че полетът е с № *** и е трябвало да пристигне до крайната дестинация на
26.06.2023 г., в 09:35 часа, но пътникът достига крайната дестинация едва на 26.06.2023 г., в
02:26 часа, като закъснението е 16 часа и 55 минути. Сочи се, че на 04.07.2023 г. ***
изпраща чрез „*** ЕООД съобщение до ответното дружество, с което претендира
дължимото обезщетение. Твърди, че по силата на договор за цесия от дата 01.09.2023 г. ***
е прехвърлила вземането към ответното дружество „***“ ООД, ЕИК *** на „***“ ЕООД,
както и е упълномощен цесионера да уведоми ответното дружество за извършената цесия.
Изтъква, че на дата 29.09.2023 г. ищецът *** ЕООД уведомява „***“ ООД, ЕИК *** за
извършената цесия и му дава 7 – дневен срок за доброволно изпълнение, като въпреки
опитите за доброволно уреждане на спора, плащане от страна на ответника до настоящия
момент не е постъпило. Твърди се, че *** е закупила самолетен билет за процесния полет, за
което получава изрично потвърждение. Съобразно посоченото в потвърдената резервация
ответникът е следвало да превози *** със самолет по маршрута *** – *** с дата и час на
пристигане – 25.06.2023 г., 09:35 часа.
Ищецът поддържа, че вследствие на посоченото неизпълнение на договора за
превоз за ищеца е възникнало право на парично обезщетение в претендирания размер, тъй
като съгласно Решение на Съда на ЕС по дело № С-402/07, пътници на закъснели полети
могат да се приравнят на пътниците на отменени полети за целите на прилагане на правото
1
на обезщетение. Посочва още, че съгласно чл. 7 от Р. № 261 от 2004 г., когато поради
закъснение на полет, претърпяната загуба на време е равна на или по – голяма от три часа от
предварително планираното от въздушния превозвач време за пристигане по разписание.
Сочи, че за делото е от значение между планираното и действителното пристигане да има
закъснение повече от три часа. Твърди, че в настоящия случай закъснението е 16 часа и 51
минути.
Твърди, че с Определение по дело С-756/18 от 24.10.2019 г. съдът дава разрешение
по въпроса относно тежестта за доказване на явяването на пътника до гишето за
регистрация, като се приема, че не може да бъде отказано предвиденото в разглеждания
регламент обезщетение, ако не са доказали посредством бордните си карти, че са се
представили на гишето за регистрация за този полет, освен ако не се докаже, че тези
пътници не са били превозени с разглеждания полет. Поддържа, че в тежест на
авиопревозвача е да докаже, че пътникът не е бил на борда на съответния полет.
Сочи, че размерът на обезщетението се изчислява съобразно дистанцията на
полета, като в конкретния случай полетът е бил на дистанция до 1500 километра и
обезщетението е в размер на 250 евро. Поддържа, че не е налице пречка да се прехвърли
правото на парично обезщетение от стария кредитор – *** към новия кредитор – „***
ЕООД. Посочва, че видно от приложеното по делото пълномощно е извършено надлежно
уведомяване от стария кредитор, който чрез упълномощено лице уведомява длъжника
(„***“ ООД, ЕИК ***) за новия кредитор.
Моли съда да постанови решение, с което да осъди ответното дружество да
заплати на „***ЕООД горепосочените суми.
В срока по чл. 131 от ГПК от страна на ответника *** е постъпил отговор на
исковата молба, в който ответното дружество оспорва исковете по основателност.
Поддържа, че претендираното обезщетение е недължимо, тъй като причините за
закъснението на процесния полет се дължат на извънредни обстоятелства, които са извън
контрола на ответното дружество. Твърди, че усложненията около осъществяването на
полета започнали през вечерта на 24 юни 2023 г., когато самолетът е извършвал друг полет
– ***-*** и е бил отклонен от маршрута си, поради гръмотевична буря в района на гр. ***,
като пилотът не е имал възможност да осъществи безопасно кацане, поради което е взето
решение за пренасочване на въздухоплавателното средство към гр. ***. Твърди, че след
кацането в гр. ***, самолетът не е могъл да се върне в гр. *** непосредствено след бурята,
тъй като на екипажа се е полагала задължителна почивка.
Изтъква, че информацията за нормативните изисквания за максималната
продължителност на работното време на екипажа и задължителната почивка следва от
Регламент (ЕС) № 83/2014 на Комисията от 29 януари 2014 г. за изменение на Регламент
(ЕС) № 965/2012 за определяне на технически изисквания и административни процедури във
връзка с въздушните операции в съответствие с Регламент (ЕО) № 216/2008 на Еропейския
парламент и на Съвета. Сочи, че в Приложение 2, Таблица 2 от цитирания Регламент се
съдържа информация за максималната продължителност на полетното дежурство на
екипажа, като двата критерия за определянето й са часовият диапазон и броят на
изпълнените полети по време на дежурството. Посочва, че дежурството е започнало в 13:25
местно време в България и екипажът е следвало да изпълни 4 полета за деня, следователно
максималната продължителност на полетното дежурство е 12 часа.
Твърди, че от Оперативния отдел на „**“ предприемат действия с цел максимално да
намалят претърпяното неудобство от пътниците от всички засегнати полети. Сочи, че
цялостно изменили организацията на полетите до и от ***, които следвало да бъдат
осъществени на 25.06.2023 г., като изместили полети ** и ** с направление *** – *** и
обратно от графика на самолет с регистрационен номер SP-RZD, тъй като било невъзможно
да се спази планираният час на излитане – 03:35 ч. на първия от тези два полета. Твърди, че
след като закъснението на тези два полета с поне 5 часа било неизбежно, служителите на
ответното дружество предприемат мерки, с цел да предотвратят закъснението на останалите
2
полети от графика за деня на този самолет, като изпълнят полетите *** с направление *** –
*** и обратно с друго въздухоплавателно средство – с регистрационен номер ***. Посочва,
че друга от причините за закъснението на процесния полет е разместването на графика на
друго въздухоплавателно средство, извършващо свързани полети , което друго
въздухоплавателно средство от своя страна допълнително е закъсняло, в резултат от
наложени слотове за контрол и управление на въздушното движение.
Посочва, че обстоятелствата около закъснението на процесния полет са подробно
обяснени в три Становища от ответното дружество, отдел „Полетни операции“, в които са
посочени причините за закъснението. Твърди, че метеорологичните условия са неочаквани
събития, извън контрола на ответното дружество и представляват извънредни обстоятелства
по смисъла на Съображение 14 от Регламент (ЕО) № 261/2004.
Изтъква, че Съображение 15 предвижда, че извънредни обстоятелства се смята, че
съществуват, и когато въздействието на решение за управление на въздушния трафик във
връзка с определен самолет в определен ден води до голямо закъснение, продължаващо до
другия ден, или отмяна на един или повече полети с този самолет.
Заявява, че някои от полетите, изпълнени със самолет *** са претърпели закъснения,
вследствие на наложени слотове за контрол и управление на въздушното движение. Твърди,
че слотовете наложени от страна на Евроконтрол са засегнали предходните, свързани
полети, което също е допринесло за закъснението на процесният полет с направление *** –
***. Сочи, че ако необходимостта от слотове е по – голяма от капацитета, то възможно е да
се наложи изчакване от страна на съответния превозвач до получаването на съответния слот,
като тези обстоятелства са извън контрола на ответника, тъй като всички авиопревозвачи,
опериращи над Европа, са длъжни да спазват указанията на Евроконтрол относно това как
могат да излетят/кацнат. Твърди, че органите за обслужване на въздушното движение на
летището на заминаване включват назначения слот в разрешението по контрол на
въздушното движение, което е задължително за изпълнение от оператора. Сочи, че
спазването на назначения слот е необходимо условие за изпълнение на полета. Твърди, че
мерките за управление на потоците въздушно движение и назначените слотове са извън
контрола на авиационния оператор, но са задължителни за прилагане на от всички
участници в системата за управление на въздушното движение. Поддържа, че съобразно
изискванията на Регламента, ответното дружество не е имало възможност да се съобрази с
назначените слотове и в резултат на това е допринесло за закъснението и на процесния
полет.
Твърди, че съобразно утвърдената съдебна практика с термина „извънредни
обстоятелства“ се обозначават обстоятелства, които са извън контрола на въздушния
превозвач, независимо от естеството и тежестта им.
Посочва, че всички гореизложени фактори в съвкупност и поотделно представляват
извънредни обстоятелства по смисъла на Регламент (ЕО) № 261/2004 и Конвенцията от
Монреал, които фактори не са могли да бъдат избегнати от ответното дружество, поради
което същото не би следвало да носи отговорност за претендираното обезщетение. Счита, че
предявените искове са неоснователни и недоказани. Претендира и разноски за адвокатско
възнаграждение
Безспорни обстоятелства и такива, които не се нуждаят от доказване: че между
*** и ответника е бил сключен договор за въздушен превоз *** по маршрут *** - ***,
предвиден да пристигне на 25.06.2023 г., в 09:35 часа, но пътникът достигнал крайната си
дестинация на 26.06.2023 г., в 02:26 часа, със закъснение повече от три часа, както и че
разстоянието между началната и крайната дестинация е 668 км.; че по силата на договор за
цесия от дата 01.09.2023 г. *** е прехвърлила вземането към ответното дружество „***“
ООД, ЕИК *** на „***“ ЕООД.
Разпределение на доказателствената тежест:
В тежест на ищеца е да докаже наличието на договорни правоотношения между
страните за въздушен превоз, сключен пряко или чрез посредничеството на турооператор;
3
закупен билет за полет *** по направление летище *** - летище ***, с посочените в ИМ
параметри / начален час на тръгване, планиран час на пристигане, час на фактическо
пристигане, който да е по-късен с не по-малко от 3 часа от планирания/ вкл., че ищецът се е
явил своевременно за началото на полета и се е качил на същия.
В тежест на ответника е да установи, че е изпълнил полета по разписание, съгласно
уговореното в договора /посоченото в билетите като дата, час на излитане, час на
пристигане/ или че неизпълнението се дължи на причина, обосноваваща „извънредно
обстоятелство“ по см. на Регламент 261/2004 г./ ЕО.
По доказателствените искания на страните:
Приложените към исковата молба и отговора на исковата молба писмени
доказателства са допустими и относими подлежат на приемане.
Следва да бъдат уважени исканията на ответника за издаване на съдебни
удостоверения за снабдяване с посочената в исковата молба информация.
Следва да бъде допуснато изслушването на съдебно-техническа експертиза, която да
даде отговор на поставените в отговора на исковата молба задачи.
Съдът намира предявените искове за редовни и допустими, като след осъществяване
на процедурата по чл. 131 ГПК и след преглед на направените от страните доказателствени
искания, на осн. чл. 140, ал. 1 ГПК,
ОПРЕДЕЛИ:
НАСРОЧВА делото в о. с. з. за 10.07.2024г. от 10.00 ч. , за която дата да се призоват
страните, като им се връчи препис от настоящото определение, а на ищеца и екземпляр от
отговора на ответника, ведно с приложенията към него.
ДА СЕ ИЗИСКА ч.т.д. № 128 от 2024 г., VI-23 състав на СГС.
ДОПУСКА представените писмени доказателства от ищеца с исковата молба и от
ответника с отговора на исковата молба.
ДОПУСКА изготвянето на съдебно – техническа експертиза по въпросите, поставени
в отговора на исковата молба.
ОПРЕДЕЛЯ депозит за изготвяне на заключението в размер на 500 лева, вносими от
ответника в едноседмичен срок от получаване на съобщението.
НАЗНАЧАВА за вещо лице ***.
ДА СЕ ИЗДАДАТ на ответника исканите съдебни удостоверения, чрез които да се
снабди с исканата информация след представяне на проект, съобразно посоченото в
отговора на исковата молба.
ОТДЕЛЯ като безспорни и ненуждаещи се от доказване следните факти и
обстоятелства: че между *** и ответника е бил сключен договор за въздушен превоз *** по
маршрут *** - ***, предвиден да пристигне на 25.06.2023 г., в 09:35 часа, но пътникът
достигнал крайната си дестинация на 26.06.2023 г., в 02:26 часа, със закъснение повече от
три часа, както и че разстоянието между началната и крайната дестинация е 668 км.; че по
силата на договор за цесия от дата 01.09.2023 г. *** е прехвърлила вземането към ответното
дружество „***“ ООД, ЕИК *** на „***“ ЕООД.
УКАЗВА на страните, най-късно в първото ОСЗ да предприемат действия и
представят или посочат доказателства, за възложените им в тежест факти и обстоятелства, за
които до момента не са ангажирали такива.
УКАЗВА на страните, че ако след доклада по делото в откритото съдебно заседание не
направят доказателствени искания във връзка с дадените им указания, те губят
възможността да направят това по-късно, освен в случаите по чл.147 от ГПК- ако твърдят
4
нови обстоятелства - да представят нови доказателства, но само ако не са могли да ги узнаят,
посочат и представят своевременно, или ако твърдят нововъзникнали обстоятелства от
значение за делото - да посочат и представят доказателства за тях.
НАПЪТВА СТРАНИТЕ КЪМ СПОГОДБА . Указва на страните, че доброволното
/извънсъдебно уреждане на отношенията е най-взаимоизгодният за тях ред за разрешаване
на спора.
УКАЗВА на страните, че за извънсъдебно разрешаване на спора при условията на
бързина и ефективност може да бъде използван способът медиация.
Ако страните желаят да използват медиация, те могат да се обърнат към център по
медиация или медиатор от Единния регистър на медиаторите към Министерство на
правосъдието. Медиацията е платена услуга. Към Софийски районен съд действа Програма
„Спогодби”, която предлага безплатно провеждането на медиация от медиатори и съдии и е
отворена за всички страни по висящи граждански дела в СРС.
Повече информация за Програма „Спогодби” можете да получите в Центъра за
спогодби и медиация в гр. ***, бул. „**.
Определението е окончателно и не подлежи на обжалване.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5