РЕШЕНИЕ
№ 39
гр. Русе, 01.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – РУСЕ в публично заседание на шести март през две
хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Силвия Павлова
при участието на секретаря Десислава Радева
като разгледа докладваното от Силвия Павлова Търговско дело №
20244500900105 по описа за 2024 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по глава ХХХII ГПК.
С исковата молба УМБАЛ „КАНЕВ”АД гр. Русе, ЕИК117505556,
представлявано от изпълнителния директор И. И., чрез адвокат Е. Н., АК-
Русе, твърди, че редът, пo който се установява концентрацията на алкохол в
кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози на
водачите на моторни превозни средства, е уреден в Наредба №1/19.07.2017г.
Университетска многопрофилна болница за активно лечение „Канев" АД /по-
долу болницата/ е оторизирано лечебно заведение за извършване на
медицински изследвания, съгласно чл.19, ал.1, т.1, б."б" от Наредба №
1/19.07.2017 г. за реда за установяване употребата на алкохолни и/или
наркотични вещества или техни аналози. B предвидени в Наредбата случаи,
когато за установяване употребата на алкохол и наркотични вещества или
техни аналози се предвижда извършване на медицинско изследване и вземане
на проби за химическо и химико-токсикологично лабораторно изследване,
полицейският орган съпровожда лицето до мястото на извършване на
изследването, в случая - Мултипрофилно спешно отделение на УМБАЛ
„Канев" АД. Попълва се амбулаторен журнал на лечебното заведение, в който
1
се вписват датата и часът на явяване, номерът и датата на издаване на талона
за изследване на контролния орган, който го е издал, часът на вземане на
пробите за химическо или химико-токсикологичното лабораторно изследване
и датата на изпращане в изследващата лаборатория. Кръвните проби се
изпращат в предвидените в чл.19 от Наредбата лаборатории, в случая
съществуващата научно-техническа лаборатория на OДMBP-Русе, сектор
БНТЛ, с транспорт, осигурен от структурата, в която работи контролния
орган, назначил изследването. Резултатите от химическото или химико-
токсикологичното изследване се отразяват в протокол, който се изпраща на
структурата, посочена в талона за изследване, но не и на лечебното заведение,
взело кръвните проби. Ищецът твърди, че нормата на чл.28 от Наредбата, в
редакцията и към 2021г. предвижда ръководителите на лечебните заведения
със своя заповед да определят размера на разходите за извършване на
медицинско изследване за вземане на биологични проби и за химическо
изследване за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или
токсикологично изследване за установяване употребата на наркотични
вещества или техни аналози и да предоставят тази информация на ОД на МВР.
Със 3аповеди № 433/20.09.2021г.; №366/11.08.2022г.; №130/24.03.2023г.
Директорът на болницата е определил размера на разходите за медицински
изследвания - в Общоболничния ценоразпис, описан в чл.28 oт Наредбата.
Със Заповед № 308/24.07.2023г. директорът е определил редът, по който
ответникът- Областна дирекция нa MBP ще бъде уведомявана за направените
разходи, както и редът, по който тези разходи следва да се заплащат. C писмо
изх.№1343/24.07.2023г. на изп. директор на болницата, директорът нa OДMBP
е уведомен за така създадения ред. Твърди, че разпоредбата на чл.172a от
Закона за движение по пътищата, в сила от 01.01.2018г. предвижда, че
разходите за извършване на медицинско изследване, за вземане на биологични
проби и за извършване на химическо изследване за установяване на
концентрацията на алкохол в кръвта, са за сметка на лицето, за което е
установена кoнцeнтрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда. Когато при
извършване нa химическо или химико-технологично изследване не е
установена концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда и/или
употребата на наркотични вещества или техни аналози, разходите са за сметка
на ведомството, чийто opгaн е назначил изследването. Твърди, че волята на
законодателя е била размерът на разходите за извършване на медицинското
2
изследване да продължи да се определя от лечебното заведение вземащо
кръвните проби, но тяхното заплащане да не бъде само за сметка на
контролния орган, назначил изследването, но и за сметка на изследваното
лице, в случаите, когато изследването установи концентрация над 0.5 на
хиляда. До тогава СУМПС временно се отнема от водача. Чл.28 от Наредбата
предвижда информацията относно размера на разходите да се връчи на ОД
МВР, тъй като те имат информация за резултата от изследванията, както и
механизъм за събиране на дължимите на здравните заведения суми. Поради
това счетоводно направените разходи за вземане на кръвни проби се
начисляват като задължения на съответното ОД МВР, което ги е възложило.
Ha 27.02.2020г. Директорът на OД MBP Русе депозирал разпореждане до
началника нa Сектор ПП свидетелствата за управление на MПC да бъдат
връщани на лицата, само след като представят документ, доказващ плащане нa
разходите за извършване на медицинското изследване, в какъвто смисъл е и
разпоредбата на чл.172a от ЗДвП. Независимо от тази фактическа и пpaвнa
установеност, OД MBP Русе отказва да заплаща направените разходи за
вземане нa пробите на водачите на МПС, поискани от лечебното заведение с
талон, издаден от контролния орган. По този повод УМБАЛ „Канев" AД
завела дело с иск зa заплащане на разходите пo 9 фактури, издадени от
лечебното заведение в периода 15.04.-30.11.2021г., с които на ответника са
фактурирани разходите за консумативи и труд за вземане на биологични проби
и химико-токсикологични изследвания . C Решение № 506/26.04.2022г. по
гp.д.№35/2021 по описа на РРС ответникът бил осъден да заплати на
болницата претендираната сума 5 700 лв. , ведно със законната лихва и
разноските пo делото. C Решение №111 от 19.10.2022г. по в.т.д.№155/2022г.
Окръжният съд потвърдил решението. След съдебното решение направили
oпит дa постигнат договореност с ответника за ритмично изплащане на
фактурите, кoитo ежемесечно изпращат, придружени с извадки oт
амбулаторния журнал. B тази връзка Болницата изпратила на директора на OД
MBP Русе, писмо (Изх. № 147/17.01.2024 г.) за доброволно заплащане на
сумите пo издадени фактури за периода месец декември 2021г. – месец
ноември 2023г. вкл. за взети проби с оглед изследване за съдържанието на
алкохол и/ или наркотични вещества. Ответникът отказал да заплаща
разходите, като в писмо Peг.№336р-4492/02.02.2024г. посочва, че липсва
законова възможност OД MBP Pyce да плаща разходите за вземането на
3
всички извършени в лечебното заведение кръвни проби. Ищецът твърди, че за
периода 01.12.2021г. дo 31.12.2023 г. е издал 25 броя фактури, на обща
стойност 27250 лв. B случаите, в които лицата, на кoитo е извършвано
изследването и е вземана кръвна проба oт тях в лечебното заведение са дошли
на място в касата на УМБАЛ „Канев" AД и са заплатили личнo за извършената
медицинска дейност, са издавали кредитно известие към съответната фактура,
с което е отчетен съответния случай, като за посочения период за издадени
общо 10 кредитни известия на обща стойност 550 лв. Всяка една фактура
/включително и издадените кредитните известия/ е изпращана на ответника,
ведно с амбулаторния журнал, съдържащ информация за лицето на което е
взета пробата, датата и часът на медицинската манипулация.
Претендира съдът да постанови решение, с което да осъди
ОБЛАСТНА ДИPEKЦИЯ HA MBP РУСЕ, да му заплати сумата 26 700 лв.,
представляващи разходи за консумативи и труд за вземане на биологични
проби и химико-токсикологични изследвания, възложени от OД MBP Русе в
периода 01.12.2021г.-31.12.2023г., ведно със законната лихва, от деня на
завеждане на иска до окончателното й изплащане, както и да заплати
разноските пo делото. Посочва банкова сметка.
Ответникът OД MBP-Русе е подал отговор на исковата молба, с
който заявява становище за неоснователност и недоказаност на претенциите
по основание и по размер. Cочи, че с Наредба № 1 oт 19 юли 2017 г. за реда за
установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на
наркотични вещества или техни аналози (загл. изм. - ДВ, бр. 81 oт 2018 г.), в
сила от 29.09.2017 г., издадена oт министъра на здравеопазването, министъра
на вътрешните работи и министъра на правосъдието, /Обн. ДВ. бр.61 от 28
Юли 2017 г., изм. и дoп. ДВ. бр.81 от 2 Октомври 2018 г., изм. и дoп. ДВ. бр.99
от 20 Ноември 2020г./ се урежда редът, пo кoйтo се установява
концентрацията на алкохол в кръвта на водачите на моторни превозни
средства (МПС), трамваи или самоходни машини и/или употребата от тези
водачи на наркотични вещества или техни анапози. Пo реда на тази Наредба се
установява и концентрацията на алкохол в кръвта на участници в
пътнотранспортни произшествия и/или употребата от тях на наркотични
вещества или техни аналози. Концентрацията на алкохол в кръвта и/или
употребата на наркотични вещества или техни анапози се установява чрез
използване съответно на технически средства, тестове, медицински,
4
химически или химико-токсикологични изследвания. — чл. 1, aл. 2 и 3 oт
Наредбата. C Наредба за изменение и допълнение, публикувана в ДВ, бр.81 от
02.10.2018 г. от 06.10.2018 г., е влязла в сила нова редакция на Наредба № 1 от
19 юли 2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта
и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози. Измененият
текст на чл. 28 от Наредбата, която разпоредба е единствената относима към
разходите за извършване на медицинско изследване и действаща и към
настоящия момент, вече гласи: „Ръководителите на лечебните заведения и
структурите пo чл. 11, чл. 19, aл. 1 и чл. 20, aл. 1 със своя заповед определят
размерите на разходите за извършване на медицинско изследване, за вземане
на биологични проби и за извършване на химическо изследване за
установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или химико-
токсикологично изследване за установяване употребата на наркотични
вещества или техни аналози и предоставят тази информация на областните
дирекции на МВР“. Считано от 06.10.2018г. е отпаднало задължението за
плащане на разходите за медицинско изследване от контролния орган,
назначил експертизата, т.е. от ОД МВР-Русе, тъй като е отменена предходната
разпоредба на чл. 28, aл. 1, действала от 01.01.2018г., съгласно която разходите
зa извършване на медицинско изследване с вземане на биологични проби за
химическо или химико-токсикологично лабораторно изследване за наличие на
алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози и за извършване на
химическо или химико-токсикологично лабораторно изследване за наличие на
алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози са били за сметка на
структурата, в която работи контролният орган, назначил изследването.
Съществени зa правилното решаване на спора, предмет на делото обаче са не
разпоредбите на Наредба № 1/2017г., a на чл.172а от Закона зa движението пo
пътищата /ЗДвП/, съгласно които разходите за извършване на медицинско
изследване, за вземане нa биологични проби и за извършване на химическо
изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта и/или
химико-токсикологично изследване за установяване на употребата на
наркотични вещества или техни аналози са за сметка на лицето, за което с
техническо средство е установена концентрация нa алкохол в кръвта над 0,5 на
хиляда и/или c тест с установена употреба на наркотични вещества или техни
aнaлoзи, или което е отказало извършването на проверка с техническо
средство или тест. Разходите по ал. 1 са за сметка на ведомството, чийто орган
5
е назначил изследването, когато извършената проба с техническо средство или
тест е некачествена или невалидна или физическото състояние на лицето нe
позволява извършване нa проверка с техническо средство или тест и при
извършването на химическо или химико-токсикологично изследване не е
установена концентрация нa алкохол в кръвта нaд 0,5 нa хиляда и/или
употреба на наркотични вещества или техни аналози. Т.е. съгласно цитираната
норма зa сметка на OД MBP-Русе евентуално биха били само случаите с
установена концентрация на алкохол в кръвта под 0,5 нa хиляда и нa
некачествена или невалидна проба, или когато физическото състояние на
лицето не позволява извършване на проверка. Зa всички останали случаи нямa
правно основание, обосноваващо извършването нa тaкъв разход oт страна на
OД MBP-Русе. До заплащането на разходите по ал.1 свидетелството за
управление нa моторно превозно средство, отнето на основание чл. 171, т. 1,
буква "б" не се връща на собственика. Твърди, че с писмо УPИ 336р-
10052/28.03.2023г. по описа на OД MBP-Русе изпълнителният директор на
болницата отново бил уведомен, че съгласно чл. 172а oт ЗДвП, в cила от
01.01.2018г., разходите за извършване на медицинско изследване, за вземане
на биологични проби и за извършване на химическо изследване за
установяване на концентрацията на алкохол в кръвта и/или химико-
токсикологично изследване за установяване на употребата на наркотични
вещества или техни аналози са за сметка на лицето, за което с техническо
средство е установена концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда
и/или с тест е установена употреба на наркотични вещества или техни аналози
или което е отказало извършването на проверка с техническо средство или
тест. Т.е. съгласно тази норма за сметка на OД MBP-Русе евентуално биха
били само случаите с установена концентрация на алкохол в кръвта под 0,5 на
хиляда и на некачествена или невалидна проба, или когато физическото
състояние на лицето не позволява извършване на проверка. За всички
останали случаи няма правно основание, обосноваващо извършването на
такъв разход от страна на OД MBP-Русе. С Решение № 506 от 26.04.2022 г. пo
гр. д. № 7035/2021 г. на Районен съд — Русе, потвърдено като правилно и
съдържащо изключително подробни и обосновани мотиви с Решение № 111 от
19.10.2022 г. пo т. д. № 155/2022 г. на Окръжен съд — Русе, анализът на
цитираните законови и подзаконови правни норми сочи, че волята на
законодателя е била размерът на разходите за извършване на медицинско
6
изследване да продължи да се определя от лечебното заведение, вземащо
кръвните проби, но тяхното заплащане да не бъде само за сметка на
контролния opraн, назначил изследването, нo и за сметка на изследваното лице
в случаите, когато медицинското изследване установи концентрация на
алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда или когато лицето е отказало извършването
на проверка с техническо средство или тест. B сектор „Пътна полиция" са
депозирани множество заявления от граждани, на които преди вземане на
кръвна проба в болница „Канев" е било отказано вземане на такса и издаване
на служебна бележка за размера на същата, което безспорно забавя
процедурата за връщане на иззети СУМПС. Съобразно действащите към
настоящия момент разпоредби на Закона за движението no пътищата и
Наредба № 1/19.07.2017г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в
кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози и
горепосочените съдебни решения, изпълнителният директор нa болницата
отново бил приканен към създаване нa организация с оглед пo-ефективно и
своевременно събиране на сумите, дължими към УMБAЛ „КАНЕВ" АД-Русе
от водачи нa МПС, зa които с техническо средство е установена концентрация
ua алкохол в кръвта над 0,5 нa хиляда и/или с тест е установена употреба на
наркотични вещества или техни aнaлoзи или които са отказали извършването
на проверка с техническо средство или тест и които пo свое собствено
желание се явявaт зa вземане нa биологични проби. Безспорно е, че
медицинско изследване и вземане нa биологични проби за установяване
концентрацията нa алкохол в кръвта и/или употребата нa наркотични вещества
или техни аналози се извършва в случаите, когато водачът нa MПC откаже
извършване нa проверка с техническо средство или тест или кoгaтo нe e приел
показанията нa техническото средство или теста, като тогава изследването е
изцялo пo волята и с ясното съзнание на водача, a не пo желание нa контролен
орган oт състава нa OД MBP-Русе или нa друг служител нa OД MBP-Русе.
Сочи, че нe e налице нитo законово задължение, нито недобросъвестно
поведение oт страна нa OД MBP-Русе, дa заплаща такса зa вoдaчи нa МПС,
които сами са пожелали дa им бъде извършено медицинско изследване и
вземане на биологични проби зa установяване концентрацията нa алкохол в
кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози.
Явявайки се в „КАНЕВ" AД, лицaтa безспорно възприемат цeнaтa нa
медицинската услуга „преглед и вземане на кръв за алкохолна проба", която
7
ще им бъде извършена пo тяхно желание, тьй като същата е обявена в раздел
„Спешно отделение" на болничен ценоразпис. Във връзка с покана Изх.№
147/17.01.2024г. пo описа на УMБAЛ „Канев", УPИ 336000-529/19.01.2024г. по
описа на OД MBP-Русе, с писмо peг.№ ЗЗбр-4492/02.02.2024г.,
изпълнителният директор на болницата отново бил уведомен, че липсва
законова възможност OД MBP-Русе да плаща разходите за вземането на
всички извършени в ръководеното от него болнично заведение кръвни проби.
За посочения в писмото период — месец декември 2021 г. — 30.11.2023 г.,
общо 131 (сто тридесет и един) на брой са случаите с установена
концентрация на алкохол в кръвта под 0,5 на хиляда и на липса в кръвта на
наркотични вещества или техни аналози, които следва да бъдат за сметка на
OД MBP-Русе. При съгласие oт страна на болницата за издаване на фактури за
тяхната стойност, били уведомени, че дължимите за тях суми за вземане на
кръв ще им бъдат платени доброволно. OД MBP-Русе предложило в началото
на всеки календарен месец да ги уведомява писмено за броя нa изготвените
през предходния месец експертизи, пpи извършването на които нe e била
установена концентрация нa алкохол в кръвта над 0,5 нa хиляда и/или наличие
нa наркотични вещества или техни аналози и кoитo следва да бъдат платени oт
тях. Тъй като волята на законодателя, изрично въведена с относимите
разпоредби нa чл. 172а от ЗДвП е размерът нa разходите за извършване на
медицинско изследване да продължи да се определя от лечебното заведение,
вземащо кръвните проби, нo тяхното заплащане да бъде за сметка на
изследваното лице в случаите, когато медицинското изследване установи
концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда или когато лицето е
отказало извършването нa проверка с техническо средство или тест, начинът
нa събиране на приходите за болничното заведение oт тези водачи следва да
бъде определен от изпълнителния директор на УMБAЛ „КАНЕВ" АД. Счита,
че доколкото собственици на УМБАЛ "КАНЕВ" са Министерство на
здравеопазването, Община Русе, Община Ветово, Община Бяла, Община
Сливо поле, Община Две мoгили, Община Иваново, Община Ценово и
Община Борово, пропускът за събиране на приходите на болничното
заведение за извършването на преглед и вземане на кръв за алкохолна проба,
дължащ се на несъздаването на вътрешна организация и непредприемането на
адекватни действия oт страна на болницата да възприеме удачен начин за
събиране нa определената oт директора на болницата такса за преглед и
8
вземане на кръв за алкохолна проба от лицата, които се явяват дoбpoвoлнo в
Спешното отделение на болницата, ощетява държавния бюджет и общинските
бюджети на посочените акционери. Сочи, че в доказателствената тежест е на
ищеца да установи, че посочените във 25-те фактури прегледи и вземания на
кръв са извършени. Липсват приложени справки към всяка от тях, така както е
отразено, липсва информация за кои лица се отнасят пробите. Това ги
препятства да преценят кои точно проби са включени и с какъв резултат са те,
респ., да могат да извършат преценка досежно евентуалната дължимост на
същите. На следващо място не считат, че е налице правната фигура на
действие пo пълномощие, възложено пo силата на закон и задължението за
събиране на задължснията в случая да е вменено на службите на МВР.
Наличието на законодателна празнота за меканизма на събиране на разходите
от страна на болничните заведения не следва дa се вменява като задължение
на органите нa MBP, в частност на OД MBP-Русе. Лечебното заведение
разполага с данни, за лицата нa които е извършван преглед и е вземана кръв за
алкохолна проба, тъй като при явяването им в лечебното заведение е
установена самоличността им, за да им бъде взета проба и да бъдат оформени
съответните документи, включително и тези лица следва да са вписани в
нарочните журнали. Сочи, че съгласно чл. 172а, aл. 2 от ЗДвП, разходите пo
aл.1 ca за сметка на ведомството, чийто орган е назначил изследването, когато
извършената проба с техническо средство или тест е некачествена или
невалидна или физическото състояние на лицето не позволява извършване на
проверка с техническо средство или тест и при извършването на химическо
или химико-токсикологично изследване не е установена концентрация на
алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или употреба на наркотични вещества
или техни аналози. Т.е. съгласно цитираната норма за сметка на OД MBP-Русе
евентуално биха били само случаите с установена концентрация на алкохол в
кръвта под 0,5 на хиляда и на некачествена или невалидна проба, или когато
физическото състояние на лицето не позволява извършване на проверка. За
всички останали случаи няма правно основание, обосноваващо извършването
на такъв разход от страна на OД MBP-Русе. Въпреки изричната законова
регламентация и многократните срещи с директора на УMБAЛ "Канев" AД-
Русе, от болничното заведение продължават да издават на OД MBP-Русе обща
фактура за всички случаи на взета кръв за алкохолна проба. Със заповеди peг.
№№ 336з-3813/20.12.2022г., 336з-3906/23.12.2022г. и 336з-2895/05.08.2024г.
9
по описа на OД MBP-Русе, действали през процесния период, е разпоредено
какви следва да са действията на полицейските служители oт OД MBP-Русе
при установяване на лица, управляващи MПC след употреба на алкохол,
наркотични вещества или техни аналози. B точки 4 и от двете заповеди
изрично е указано на служителите, че при връчване на водача на талон за
медицинско изследване те следва изрично да го уведомяват, че съгласно
чл.172а, aл. 1 oт ЗДвП разходите за извършване на медицинско изследване, за
вземане на биологични проби и за извършване на химическо изследване за
установяване на концентрацията на алкохол в кръвта и/или химико-
токсикологично изследване за установяване на употребата на наркотични
вещества или техни аналози, са за сметка на лицето, зa което с техническо
средство е установена концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда
и/или с тест е установена употреба на наркотични вещества или техни аналози
или което е отказало извършването на проверка с техническо средство или
тест. Със заповед peг.№ 336з-2895/05.08.2024 г. изрично е указано на
служителите освен горепосоченото при връчване на водача на талон за
медицинско изследване служителите, да връчват на лицето и Декларация -
Приложение № 1 към заповедта, за изрично уведомяване, че съгласно чл.172а
от ЗДвП, разходите за извършване на медицинско изследване, за вземане на
биологични проби и за извършване на химическо изследване за установяване
на концентрацията на алкохол в кръвта и/или химико-токсикологично
изследване за установяване нa употребата на наркотични вещества или техни
аналози са за сметка на лидето, за което с техническо средство е установена
концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или с тест е установена
употреба на наркотични вещества или техни аналози или което е отказало
извършването на проверка с техническо средство или тест, както и че до
заплащането на тези разходи свидетелството за управление на моторно
превозно средство, отнето на основание чл. 171, т. 1, б. "б" от ЗДвП, не се
връща на собственика. С различни заповеди на изпълнителния директор на
УМБАЛ „Канев“ е бил определен все по-завишен размер на разходите за
преглед и вземане на кръв за алкохолна проба при спазване изискванията на
Наредба № 1 от 19.07.2017г., както и че цената на извършваната медицинска
услуга е обявена в раздел „Спешно отделение" на болничен ценоразпис.
Несериозно е как в процесната ситуация УMБAЛ „Канев" удобно защитава
позицията как нямали възможност да събират предварително обявената от тях
10
на няколко публични места такса за извършването на точно този тип услуга —
„преглед и вземане на кръв за алкохолна проба", при положение, че лице —
водач на МПС, се явява доброволно, пo свое желание, лично и със своите
документи за самоличност, данните oт които служителите на болницата на
място вписват в своите журнали, след като още тогава същите служители биха
могли още тогава и там да съберат от водача дължимата такса, a вместо това
oт УMБAЛ „Канев" опитват да делегират на OД MBP-Русе задължение да
събира тази дължима към тях такса към техния, чужд, бюджет. Повече от 6
гoдини oт влизане в сила на измененията на ЗДвП и на Наредба № 1 oт 19 юли
2017 г. и след отпадането на задължението за плащане на разходите за
медицинско изследване oт контролния орган, назначил експертизата, и
въпреки получените от болничното заведение множество писма на директора
на OД MBP-Русе, УMБAЛ „КАНЕВ" AД-Русе, не са предложили ред за
действия, включително и съвместни, oтнocнo събиране на направените oт
тяхна страна техни разходи за извършване на медицинско изследване и за
вземане на биологични проби. He e налице нито законово задължение, нитo
недобросъвестно поведение от страна на OД MBP-Русе, да заплаща такса за
водачи на МПС, които сами са пожелали да им бъде извършено медицинско
изследване и вземане на биологични проби за установяване концентрацията на
алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни
аналози. Наличието на законодателна празнота за механизма на събиране на
разходите от страна на болничните заведения не може и не следва да се
вменява като задължение на органите на МВР, в частност на OД MBP-Русе.
Налице е несъздаване на вътрешна организация и непредприемане на
адекватни действия oт страна на УMБAЛ „КАНЕВ" AД-Русе да възприеме
удачен от тях начин да събират определената oт директора им такса за преглед
и вземане на кръв за алкохолна проба oт лицата, които се явявят доброволно в
Спешното отделение на болницата. C писмо peг.№336р-12255/12.04.2023г. на
OДMBP-Русе и във връзка с Решение № 506 oт 26.04.2022г. по гp. д. №
7035/2021г. на РРС, потвърдено с Решение № 111 от 19.10.2022 г. по т. д. №
155/2022 г. на РОС, с което Областна дирекция на MBP-Русе беше осъдена дa
зaплaти на УMБAЛ "Канев" AД-Русе сумата 5700 лв., представляваща разходи
зa консумативи и труд за вземане на биологични проби и химикотехнологични
изследвания, възложени oт OДMBP-Русе в периода м.01.2021 г. - м.11.2021 г.,
ведно със законната лихва, считано oт 29.12.2021 г. дo окончателното й
11
изплащане, както и 678 лв. деловодни разноски, поискали Становище от
компетентните дирекции „Правно-нормативна дейност" и ,,Планиране и
управление на бюджета" при Министерството на вътрешните работи, следва
ли OДMBP-Русе да заплаща на болничните заведения таксата за преглед и
вземане на кръв за алкохолна проба на всички водачи на МПС, които сами са
пожелали да им бъде извършено медицинско изследване и вземане на
биологични проби за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или
употребата на наркотични вещества или техни аналози и ако да, как точно
следва да бъдат събрани от страна на OДMBP суми, които граждани дължат на
здравни заведения. C писма peг.№№ 4576р-3404/25.04.2023г., 8121р-
9666/05.05.2023г. отново им било отговорено, че в ЗДвП и Наредба № 1 от 19
юли 2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или
употребата на наркотични вещества или техни аналози не се съдържат
разпоредби, които да вменяват задължение на структури на MBP да събират
от гражданите суми, дължими на здравни заведения. Съгласно чл.165, aл. 2, т.
9 от ЗДвП, при изпълнение нa функциите си по този закон определените от
министъра нa вътрешните работи служби: не допускат управлението на
моторно превозно средство от водач, който откаже дa мy бъде извършена
проверка с техническо средство за установяване употребата нa алкохол и/или c
тест зa установяване употребата нa наркотични вещества или техни аналози,
или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор,
показващ концентрацията на алкохол в кръвта чрез измерването мy в
издишания въздух и отчитащ съдържанието на алкохол в горните дихателни
пътища, или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за
установяване на концентрацията на алкохол в кръвта мy и/или за употребата
на наркотични вещества или техни аналози; в случай, че при осъществяването
на контрол с техническо средство или тест е установена концентрация на
алкохол над 1,2 на хиляда и/или употреба на наркотични вещества или техни
аналози, длъжностното лице от службата за контрол съпровожда лицето до
мястото за извършване на медицинско изследване и вземане на биологични
проби за химическо изследване. Съгласно чл. 171, aл. 1, т. 1, б."б" и т. 2a, б."
б" от ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението no пътищата и зa
преустановяване на административните нарушения се прилагат следните
принудителни административни мерки: временно отнемане нa свидетелството
за управление на моторно превозно средство на водач, който управлява
12
моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на
хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с
изследване с доказателствен анализатор или с друго техническо средство,
определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването мy в
издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни
аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно
изследване или с тест, както и кoйтo откаже дa бъде проверен с техническо
средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде
биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично
лабораторно изследване - до решаване на въпроса за отговорността му, нo за
не повече от 18 месеца; при наличие на изследване от кръвна проба или
изследване с доказателствен анализатор пo реда на чл. 174, aл. 4 установените
стойности са определящи; както и прекратяване нa регистрацията на пътнo
превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство
с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил
наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да мy бъде
извършена проверка с техническо средство и/или c тест за установяване
концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или
техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствсн
анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за
извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно
изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта мy и/или за
употреба на наркотични вещества или техни аналози - за срок от 6 месеца до
една година. Съгласно чл. 174, aл. 3 от 3ДвП, водач на моторно превозно
средство, тpaмвaй или самоходна мaшинa, който откаже да мy бъде извършена
проверка с техническо средство зa установяване употребата на алкохол в
кръвта и/или с тест зa установяване употребата нa наркотични вещества или
техни аналози или не изпълни предписанието зa изследване с доказателствен
анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби зa
химическо лабораторно изследване за установяване нa концентрацията на
алкохол в кръвта мy, и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за
установяване нa употребата на наркотични вещества или техни аналози, се
наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство,
трамвай или самоходна машина за срок от две години и глоба 2000 лв.
Недопустимо е недобросъвестното поведение нa множество водачи нa MПC,
13
извършващи административни нарушения на ЗДвП, да води до възлагане в
тежест на OДMBP-Русе на заплащането на суми за извършването нa
медицинска дейност от страна на УМБАЛ „Канев“. Поради това, иска да
бъдат отхвърлени като неоснователни и недоказани както пo основание, така
и пo размер, претенциите в исковата молба. Претендира юрисконсултско
възнаграждение в размер на 360лв.
Ищецът е подал допълнителна искова молба, с която поддържа
твърденията, изложени в исковата молба.
С отговор на допълнителната искова молба ответникът поддържа
становището си за неоснователност и недоказаност на исковете. Поддържа, че
с оглед нормативната уредба, за сметка на ОД МВР евентуално биха били
само случаите на установена концентрация на алкохол в кръвта под 0.5 на
хиляда и на некачествена или невалидна проба, или когато физическото
състояние на лицето не позволява извършване на проверка. За всички
останали случаи няма правно основание, обосноваващо извършване на такъв
разход от ОД на МВР. Счита, че е недопустимо недобросъвестното поведение
на множество водачи на МПС, извършващи различни административни
нарушения на ЗДвП, да води до възлагане в тежест на ОД МВР заплащането на
суми за извършване на медицинска дейност от ищеца. Претендира отхвърляне
на исковете и присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на
360лв.
Съдът като взе предвид становищата на страните и събраните по
делото доказателства, намира за установено следното:
Представени са по делото три заповеди на изпълнителния директор
на УМБАЛ“КАНЕВ“АД-№433/20.09.2021, №366/11.08.2-22г. и
№130/24.03.2023г., с които са утвърдени съответните ценоразписи към всяка
от тях. Представена е заповед №308/24.07.2023г. на изпълнителния директор
на УМБАЛ“КАНЕВ“АД, с който е дадено нареждане как да се процедира по
отношение на лицата, явили се в спешното отделение на болницата,
придружени от контролен орган от състава на МВР или непридружени, но с
талон от контролен орган, за вземане на проба за химическо или химико-
тексикологично изследване. Представено е писмо изх.№1343/24.07.2023г., с
което изпълнителния директор на УМБАЛ“КАНЕВ“АД уведомява директора
на ОД МВР-Русе, че е издадена заповед /приложена/, с която е създадена
14
необходимата организация по за изпълнение дейностите по Наредба
№1/19.07.2017г. и очаква плащането на сумите по месечните фактури да се
извършва в срок от един месец. Писмото е връчено на ответника на
27.07.2023г. Отново с писмо изх.№147/17.01.2024г., ответника е поканен да
заплаща сумата по посочени фактури, издадени на ОД МВР-Русе, по
приложен опис, за задължения от 01.01.2021г. до 30.11.2023г. С писмо рег.
№336р – 4492/02.02.2024г. директорът на ОД МВР-Русе е отговорил, че
липсва законова възможност ОД МВР-Русе да плаща разходите за вземането
на всички кръвни проби. Посочено е, че за сметка на ОД МВР-Русе, за периода
м.12.2021г.-30.11.2023г. са общо 131 случая с установена концентрация на
алкохол в кръвта под 0.5 на хиляда и на липса в кръвта на наркотични
вещества или техни аналози. Дължимите за тях суми за вземане на кръв, след
издаване на фактури за тяхната стойност ще бъдат платени доброволно. По
отношение случаите, в които заплащането на пробите е за сметка на
изследваното лице, се указва на директора на болницата, че начина на
събиране на тези приходи следва да бъде определен от него. Представени са
фактури, извлечения от амбулаторен журнал, кредитни известия, известия за
доставяне. Представени са три заповеди /л.234-243/, издадени от впд
директор, съотв. директор на ОД МВР-Русе, относно действия на
полицейските служители при установяване на лица, управляващи МПС след
употреба на алкохол, наркотични вещества или техните аналози, както и
приложение №1 към заповедта от 2024г., бланка-декларация на водача.
Представени са три служебни бележки, издадени от УМБАЛ“КАНЕВ“АД на
три лица, за това, че им е извършена медицинска услуга „Преглед и вземане на
кръв за алкохолна проба“, както и че задължението за 30лв. е предявено от
болницата към ОД МВР-Русе, за което има издадена фактура, а сумата 30лв.
следва да бъде заплатена на лечебното заведение чрез ОД МВР-Русе .
Представени са писмо от ОД МВР-Русе до впд Директор на ДПНД-МВР,
становище от директор на Дирекция „Планиране и управление на бюджета“,
МВР до впд Директор на ДПНД, писмо от впд директор на Дирекция „Правно
нормативна дейност“ МВР до впд директор на ОД МВР-Русе /л.248-251/.
Представено е писмо от 15.05.2024г. от главен секретар на МВР до
директорите на СДВР и ОД МВР. Представен е образец на талон за
изследване-Приложение №1 към чл.2, ал.2, предишно Приложение №1 към
чл.4, ал.3, изм. ДВ бр.81/2018г., доп. ДВ бр.81/2023г. към Наредба
15
№1/19.07.2017г. По делото е изслушано и прието заключение на съдебно –
счетоводна експертиза, по което страните не са имали възражения и което
съдът възприема изцяло, като компетентно и обосновано.
След проверка в счетоводството на УМБАЛ „Канев" АД, където са
му предоставени за проверка 2 броя регистри, в които са отразени данните на
лицата, на които сa извършени прегледи и сa взети проби за биологични и
химико-токсикологични изследвания, в периода от 01.12.2021 г. до
31.12.2023г., вещото лице, след извършено преброяване е установило, че са
отразени брой проби в процесните фактури- общо 545 броя, а в регистрите са
отразени брой проби - общо 535 броя, или в процесните фактури са отразени
10 броя проби повече. Разликата е отразена в издадената фактура за месец
ноември 2022г., в която /фактура № **********/30.11.2022 г./ са отразени 31
броя прегледи, 1 бр. проба е сторнирана, като са фактурирани 30 броя, a при
извършеното преброяване в регистъра е установено, че пробите са 21, след
намаляване с 1 /сторнирана/ остават 20 броя проби. Установения брой проби,
отразени в регистрите на ищеца за периода от 01.12.2021г. до 31.12.2023г. са
535 бр. на обща стойност 26750,00 лв. Със заповед № 433/20.09.2021 г. на
директора на УМБАЛ „Канев" АД, в сила от 01.10.2021 г. е утвърден
ценоразпис на медицинските и немедицински услуги в болничното заведение.
B нея е определена цена на услугата преглед и вземане на алкхолна проба в
размер на 50,00 лв. Съгласно заповед № 366/11.08.2022 г. на директора на
УМБАЛ „Канев" АД, в сила от 05.04.2023 г. е утвърден ценоразпис на
платените медицинските услуги в болничното заведение. B нея е определена
цена на услугата преглед и вземане на алкхолна проба в размер на 50,00 лв.
Със заповед №130/24.03.2023 г. директорът на УМБАЛ „Канев" AД е
утвърдил ценоразпис на платените медицинските услуги в болничното
заведение, в cила от 22.08.2022 г. B нея е определена цена на услугата преглед
и вземане на алкхолна/наркотична проба в размер на 50,00 лв. Bъв всяка от
процесните фактури е вписана цена за 1 бр. изследване в размер на 50,00 лв.
Отразените проби пo процесните фактури са 545 бр. на обща стойност
27250,00 лв. След намаляването им с 10 броя проби, за които е установено, че
са отразени неправилно, реалният брой проби за процесния период възлиза на
535 броя. След намаляването им с отразените проби в издадените кредитни
известия към процесните фактури, остатъкът е 524 броя проби. Според
вещото лице дължимите разходи за консумативи и труд за извършване на
16
биологични и химико-токсикологични изследвания в периода от 01.12.2021 г.
до 31.12.2023г. пo процесните фактури възлизат на 26200лв. за 524 броя
проби. По делото е разпитан като свидетел Н. Н., който работи в системата на
МВР от 2003г., от 2021г. е ******** на „Пътна полиция“ при ОД МВР-Русе, а
през периода декември 2021-декември 2023г. е заемал длъжността ********
на ОД МВР-Русе. Свидетелят изяснява как се процедира при извършване на
проверка по пътищата, отворени за обществено ползване, от служителите на
сектор „Пътна полиция“, когато спрат водач и преценят, че трябва да му бъде
извършена проверка за наличие на алкохол в кръвта. При спиране на лицето
му се обяснява, че ще бъде извършена проба с техническо средство, обяснява
му се подробно начинът, по който ще бъде извършена самата проверка; ако
откаже – съставя се съответно акт за това нарушение. Ако пробата от
техническото средство е положителна, съставят се документите, сред които се
издава и талон за изследване в медицинско заведение. Това е задължително,
когато е положителна пробата над 0.5 промила. По желание на лицето то може
да отиде и да даде доброволно кръвна проба в определените в Наредбата
лечебни заведения. Когато пробата на техническото средство е над 1.2
промила, тогава то бива задържано и придружавано от екип на МВР в
лечебното заведение. В присъствието на медицинско лице лицето може да
даде кръвна проба, също така може и да откаже, което се удостоверява с
документ. Това е по негово лично желание. Отказът става в присъствие на
медицинско лице. При показания от 0.5 до 1.2 промила не са длъжни и не
придружават лицето до лечебното заведение. Самото пробовземане е по
желание на лицето, то не може да бъде задължено да му се вземе кръвна
проба. Такива се вземат по изключение, когато лицето не е в състояние да
изрази съгласие, когато е пострадало от произшествие. Придружаването се
осъществява като лицето се задържа по Закона за МВР, със служебния
автомобил се откарва до лечебното заведение, непосредствено след това се
освобождава. Служителите не присъстват при вземането на кръв на лицата.
Докато се изчаква резултатът на химическата или токсикологичната
експертиза, свидетелството за управление на МПС се отнема със съставяне на
акт в момента на съставяне на акта. Непосредствено след като техническото
средство отчете положителна проба и в двете граници, се съставя акт за
установяване на административно нарушение и с него се отнема
свидетелството, т.е. на място се отнема СУМПС. Издават се и другите
17
документи, декларации и се издава талон за медицинско изследване. В този
момент се взема книжката на лицето. Иззетите СУМПС-та се съхраняват в
полицията. Ако пробата е отрицателна – СУМПС се връща незабавно. Ако има
наложено административно наказание или по съдебен ред, СУМПС се връща
след изтичането / изтърпяването на наказанието. По силата на разпоредбите
на ЗДвП отнетите шофьорски книжки се връщат на лицата след като те са
заплатили разходите за извършените изследвания. Законът разграничава кога е
за сметка на лицето и кога е за сметка на ОДМВР – Русе - в случая, тъй като
органът е издал талон за изследване. Когато пробата е отрицателна и
изследването е със заключение: „под 0.5 промила“, това е за сметка на ОДМВР
и не се изисква документ. Когато пробата е положителна, т.е. е над 0.5
промила, лицето е задължено да си плати пробовземането. Съгласно закона не
можем да се върне свидетелство преди да е заплатена дължимата сума.
Свидетелят не знае как се събират разходите за изследвания в БНТЛ.
Установява, че имало противоречива уредба назад във времето по отношение
на тези химически експертизи и събирането на тези суми, които се извършват
в БНТЛ, като в един момент били длъжни да ги събират, а в друг момент – не.
Това било във връзка с вътрешноведомствени заповеди от Министерство на
вътрешните работи, поради това в момента не е сигурен точно каква заповед
действа. Установява, че това, което им е вменено със закон, е да събират
пробовземането и събират, когато имат информация какво трябва да се
събере. Тъй като не знаят стойността на пробовземането в медицинското
заведение, обикновено искат гражданите да посетят УМБАЛ „Канев“ и оттам
да им бъде издаден документ за стойността на услугата и сметката на
болницата, на която трябва да бъде внесена, за да може да сравнят дали
вносната бележка отговаря на сметката и на размера, тъй като сметката на
болницата, може тя да се промени във всеки един момент. Гражданите им
казват, че не могат да им дадат такава информация, тъй като такава им е
отказана от болницата за това каква е стойността на пробата и каква е
сметката. Същевременно имало и случаи и за точно обратното – издавани са
служебни бележки на граждани /за един и същ период/, в които се посочва
сумата и че тя трябва да бъде заплатена от ОД МВР - Русе. Имало и случаи на
постъпили фактури за това, че са платени. Имало най-разнообразни случаи,
нямало утвърдена практика. Установява, че в периода, в който заемал
длъжността Директор на ОДМВР – Русе, предметът на делото бил също на
18
дневен ред и от страна на дирекцията били предлагани различни варианти за
улесняване бързината плащането на дължимите на лечебното заведение
разноски за пробовземане, които варианти били отхвърлени. Уточнява, че при
отказ за извършване на проба с техническо средство също се издава талон за
медицинско изследване и ако показанията на медицинското изследване са
отрицателни, плаща ОДМВР – Русе, ако са положителни пробите, то е за
сметка на лицето. За периода, в който бил *********, болницата била
депозирала иск за определена сума като са казали, че за периода са извършили
10 проби примерно, да кажем, на определена стойност. Същевременно в този
период били постъпвали платежни документи за внесени суми, точно
свързани с иска, който е бил депозиран, т.е. имало е случаи на пробовземания,
които са платени два пъти. Когато се издава наказателното постановление,
след като с акта е констатирано с дрегер наличието на определено ниво на
наличие на алкохол в кръвта, в наказателното постановление винаги се вписва
резултатът от химическото изследване. В талона, с който лицето отива в
лечебното заведение, се вписва името на лицето, часа, в който е издаден и
времето за явяване. Кръвта, съгласно Наредбата, се изземва в съответния
контейнер, който отговаря на изследванията, и полицейски служител прибира
пробата. Ако болницата се интересува, получава резултат от пробата. Пробата
отнема не повече от ден, когато е работен ден. Болницата, ако се интересува от
резултата, може да получи информацията най-коректно и бързо от БНТЛ,
защото там се обработват пробите не само на сектор „Пътна полиция“, а на
всички. Това уведомяване също било предмет на разговор, но не било
постигнато никакво съгласие, като позицията на болницата била: „Правете
каквото искате, ние пак ще заведем едно дело и ще ви осъдим.“ Докато бил
******** няма спомен да е идвал при него документ, с който болницата да
уведомява за заповед, с която се определя разхода за вземане на кръвната
проба и съответно сметката, по която трябва да бъдат наредени тези пари.
Сочи, че пробовземането е доброволно или след акт на съда за принудително
вземане, но се извършва с талон за изследване, издаден от МВР, съгласно
Наредбата, а резултатът от тази проба е от значение дали ще се издаде акт за
извършване на нарушение от органите на МВР. При издаване на талон за
явяване за медицинско изследване в лечебно заведение в талона не се посочва
резултатът, който е установен с техническото средство дрегер, той съдържа
само име и време на явяване в болницата.
19
При така установената фактическа обстановка, съдът прави
следните правни изводи:
По делото няма спор, че редът, по който се установява
концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества
или техни аналози на водачите на моторни превозни средства, е уреден в
Наредба № 1/19.07.2017г. за реда за установяване употребата на алкохолни
и/или наркотични вещества или техни аналози. В Глава Шеста от Закона за
движение по пътищата - Принудителни административни мерки, в чл.171 са
посочени административните мерки, които се прилагат за преустановяване на
административни нарушения. Според ал.1, принудителна административна
мярка временно отнемане на свидетелството за управление на моторно
превозно средство на водач се прилага:
а) за когото видимо се установи, че не отговаря на медицинските или
психологическите изисквания - до отпадане на основанието за това;
б) (изм. - ДВ, бр. 51 от 2007 г., бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017
г., бр. 77 от 2017 г., в сила от 26.09.2017 г.) който управлява моторно превозно
средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда, установена с
медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с
доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо
съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух,
или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с
медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест,
както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест,
изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за
химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване
– до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца;
при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен
анализатор по реда на чл.174, ал.4 установените стойности са определящи.
В чл.172а (Нов – ДВ, бр. 77 от 2017 г., в сила от 1.01.2018 г.), ал.1 ЗДвП
е посочено, че разходите за извършване на медицинско изследване, за вземане
на биологични проби и за извършване на химическо изследване за
установяване на концентрацията на алкохол в кръвта и/или химико-
токсикологично изследване за установяване на употребата на наркотични
вещества или техни аналози са за сметка на лицето, за което с техническо
20
средство е установена концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда
и/или с тест е установена употреба на наркотични вещества или техни аналози
или което е отказало извършването на проверка с техническо средство или
тест. Според ал.2, разходите по ал. 1 са за сметка на ведомството, чийто орган
е назначил изследването, когато извършената проба с техническо средство или
тест е некачествена или невалидна или физическото състояние на лицето не
позволява извършване на проверка с техническо средство или тест и при
извършването на химическо или химико-токсикологично изследване не е
установена концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или
употреба на наркотични вещества или техни аналози.
В ал.3 е посочено, че до заплащането на разходите по ал. 1
свидетелството за управление на моторно превозно средство, отнето на
основание чл.171, т.1, б.“б“ , не се връща на собственика.
Установено е безспорно по делото, че в предвидени в Наредбата случаи,
когато за установяване употребата на алкохол и наркотични вещества или
техни аналози се предвижда извършване на медицинско изследване и вземане
на проби за химическо и химико-токсикологично лабораторно изследване,
биологичните проби се вземат в Мултипрофилното спешно отделение на
УМБАЛ „Канев“ АД. Явилите се в спешното отделение лица за вземане на
проби придружени или непридружени от полицейски служител, носят талон
за изследване, издаден им от контролния орган и се записват в амбулаторен
журнал на лечебното заведение, в който се вписват датата и часът на явяване,
номерът и датата на издаване на талона за изследване и контролният орган,
който го е издал, часът на вземане на пробите за химическо или
химикотоксикологично лабораторно изследване и датата на изпращането им в
изследващата лаборатория, както и на кой дежурен полицай пробата е
предадена за последващо изследване, в случая в лаборатория при ОД МВР-
Русе, сектор БНТЛ. Според чл.28 от Наредбата, ръководителите на лечебните
заведения със своя заповед определят размерите на разходите за извършване
на медицинско изследване, за вземане на биологични проби и за извършване
на химическо изследване за установяване концентрацията на алкохол в кръвта
и/или химико-токсикологично изследване за установяване употребата на
наркотични вещества или техни аналози и предоставят тази информация на
областните дирекции на МВР. Установено е по делото, че изпълнителния
директор на УМБАЛ „Канев“ е утвърдил със свои заповеди /л.6, 8 и 10/
21
ценоразписи на платени медицински и немедицински услуги, в които е
предвидено стойност на услуга „Преглед и вземане на кръв за алкохолна
проба“-50лв., а със заповед №308/24.07.2023г. /л.12/ е посочил реда, по който
следва да се вземат пробите, какви данни следва да се отразяват в
амбулаторния журнал и какви документи следва да се съставят.
Съвкупният анализ на посочените норми на ЗДвП и Наредба
№1/19.07.2017г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта
и/или употребата на наркотични вещества и техни аналози показва, че волята
на законодателя е била размерът на разходите за извършване на медицинско
изследване да се определя от лечебното заведение, вземащо кръвните проби,
но тяхното заплащане да не бъде само за сметка на контролния орган,
назначил изследването, но и за сметка на изследваното лице в случаите, когато
медицинското изследване установи концентрация на алкохол в кръвта над 0,5
на хиляда-чл.172а , ал.1 ЗДвП, а до заплащането на тези разходи
свидетелството за управление на МПС, отнето на основание чл.171, т.1, б.“б“
не се връща на собственика.
Установено е по делото, че след провеждане на изследването в
лабораторията на БНТЛ при ОД МВР Русе, на болницата не се изпращат
резултатите от същите. Ето защо и след съвкупен анализ на горепосочената
нормативна уредба и събраните доказателства по делото, съдът намира, че
ответникът, с оглед резултатите от проведеното изследване следва да прецени
кои разходи следва да бъдат за сметка на изследваните лица и кои следва да
бъдат за сметка на ведомството, чиито огран е назначил изследването.
Предвид тези резултати и с оглед изпълнение на задължението по ал.3 на
чл.172а ЗДвП-да не връща СУМПС до заплащането на разходите по ал.1 /тези
които са за сметка на лицето и тези, които са за сметка на ведомството/,
единствено ответникът може и следва да събере тези разходи фактически.
Аргумент за това е и разпоредбата на чл.28 от Наредба №1 от 19.07.2017г.,
според която ръководителите на лечебните заведения предоставят
информация на областните дирекции на МВР за размера на разходите за
вземане на кръвни проби за изследване. Липсва законодателна и житейска
логика, ако ОД МВР няма никакъв ангажимент към събирането на тези суми,
да съществува такова задължение за ръководителите на лечебните заведения.
Не може да се вмени в тежест на лечебното лечение да събира дължимите му
22
разходи за взети проби, без да има информация дали те се дължат от самите
лица или са за сметка на ведомството, тъй като такава дейност би била в разрез
и извън основната функция на лечебното заведение.
Неоснователно е основното възражение на ответника, че
процесната сума не се дължи от него. Тук спора е не от кого е дължим този
разход, а кой има информацията от кое от изследваните лица се дължи, с оглед
резултатите, има и инструментариума да я събере, а впоследствие предаде на
лечебното заведение, извършило този разход. По изложените по – горе
съображения, съдът намира, че това е ОД МВР-Русе. Наличието на празнота
на нормативната уредба в тази посока предполага установяване на ясни
правила и регламент в отношенията между страните, така, че ответника да
изпълни своите задължения по закон /да върне СУМПС след като се увери, че
са заплатени разходите за вземане на проби, вкл. когато те са дължат от
лицата-чл.172а,ал.3 ЗДвП/, а ищецът да получи стойността на разходите за
взетите медицински проби.
Ето защо съдът намира, че претенцията е основателна.
Няма спор по делото, че ответника е бил уведомен за размера на
разходите, определени от ръководителя на болницата за вземане на кръвна
проба, които за целия период са определени на 50лв. От заключението на
вещото лице Д. А. е установено, след като е извършено преброяване, че в
процесните фактури са отразени 547 броя проби, а в регистрите са отразени
общо 537 броя, или във фактурите са отразени 10 броя проби в повече.
Установения брой проби, отразени в регистрите на ищеца за периода от
01.12.2021 г. до 31.12.2023 г. са 535 бр. на обща стойност 26750лв. Във всяка
от фактурите посочената цена е 50лв. и съответства на определената цена за
тези изследвания в издадените през процесния период в заповеди за
утвърждаване на ценоразпис на медицинските и услуги в болничното
заведение. Според експерта, след проверка на издадените фактури и кредитни
известия към тях и се изчисли размера на задължението по процесните
фактури, издадени на ответника, възлиза на 26200 лв. за 524 броя проби. До
този размер искът е доказан по размер и следва да бъде уважен, а в останала
част същият следва да бъде отхвърлен, като неоснователен и недоказан.
С оглед изхода на спора, на ищеца се дължат разноски съобразно
уважената част от иска, а на ответника съобразно отхвърлената. Ищецът е
23
направил разноски по делото общо 4018лв., а на ответника се дължи
възнаграждение за юрисконсулт в размер на 360лв. След компенсация,
ответникът дължи на ищеца сумата 3935лв. разноски по делото.
По тези съображения, Окръжният съд
РЕШИ:
ОСЪЖДА ОБЛАСТНА ДИРЕКЦИЯ НА МВР-Русе, с адрес гр.Русе,
бул. „Скобелев“ №49, представлявана от директора старши комисар Н. К., да
заплати на УМБАЛ „КАНЕВ“АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление гр.Русе, ул. „Независимост“№2, представлявано от изп.директор
И. И., сумата 26200лв., представляваща цена на разходи за консумативи и труд
за вземане на биологични проби и химико-токсикологични изследвания,
извършени в периода 01.12.2001г.-31.12.2023г., за които са издадени
процесните фактури, ведно със законната лихва считано от завеждане на
делото-09.08.2024г., до окончателното и изплащане, както и сумата 3935лв.
разноски по делото, по компенсация и ОТХВЪРЛЯ иска в останалата му част
до предявения размер от 26700лв., като неоснователен.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в двуседмичен срок от връчването
му на страните пред АПЕЛАТИВЕН СЪД-ВЕЛИКО ТЪРНОВО.
Съдия при Окръжен съд – Русе: _______________________
24