Определение по дело №427/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 13 декември 2022 г.
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20227220700427
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ №

 

гр.Сливен  13.12.2022 г.

 

 

СЛИВЕНСКИЯТ   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД   в закрито заседание         на тринадесети декември

през две хиляди двадесет и втора  година в състав:

Административен съдия: СЛАВ БАКАЛОВ

при секретаря                                                                                         и с участието на    прокурора                                                                                                    като разгледа докладваното от              съдията                                         адм. дело № 427  по описа за 2022  година, за да се произнесе съобрази:

Производството е по реда на чл.202 т.2 във вр. с чл. 197 и сл. от АПК вр. чл. 54, ал.5 от АПК.

Образувано е по жалба на З.М.Н. с ЕГН ********** ***, чрез адв. П. БАК, против Решение № 6 от 23-24.08.2022г. на Комисията по чл.17, ал. 1, т. 1 от ЗОЗЗ към Областна дирекция Земеделие гр. Бургас, с което на основание чл.41а от ППЗОЗЗ е спряна процедурата за промяна на предназначението на 694 кв.м. земеделска земя от Х( десета) категория, неполивна, за изграждане на обект: „За сгради за отдих и курорт", в землището на гр.Созопол, ПИ № 67800.54.101, община Созопол, област Бургас, до приключване на процедурата по изработване и приемане на „Специализираната карта и регистри на пясъчни дюни, разположени извън морски плаж „Каваци-Юг", където попада и ПИ № 67800.54.101 по КККР на гр. Созопол.

Жалбоподателят оспорва издаденото решение като нищожно поради противоречие с императивна правна норма, издадено без правно основание и незаконосъобразно, издадено в противоречие на нормите на ЗУЧК и ЗУТ. Възразява, че възможността по чл.41а от ППЗОСС за спиране на процедурата е допустима само когато при обсъждането за даден - конкретен обект възникнат въпроси за доизясняване. В мотивите на обжалваното решение нямало посочени какви въпроси следва да се доизясняват и то за конкретния имот. Заявява, че не е налице висяща административна процедура, която по силата на чл.54 АПК да е основание Областна дирекция „Земеделие" да спре настоящата по промяна предназначението на земеделската земя. За процесния имот имало одобрен ПУП със Заповед на Кмета на Община Созопол № 8-Z-255/23.03.2022 г., както и Решение № БС-5-ПрОС/09.02.2021г. на РИОСВ -Бургас, което съгласува инвестиционното предложение без забележки. В мотивите към това решение на РИОСВ-Бургас било посочено, че в резултат на извършена проверка на терен на 15.11.2019 г, от експерти на РИОСВ-Бургас с участието на представител на Ботаническа градина на БАН в имота няма пясъчни дюни. За посочената местност „Каваци" имало одобрена специализирана карта, която отразявала местоположението на пясъчни дюни и която била залегнала при одобряването на ОУП. Това се установявало от справка в системата ИКАР и от Становище на Община Созопол изх.№ УТ-4014-2- 1/19.01.2021г. Към момента на постановяване на обжалваното решение на ОД „Земеделие" гр.Бургас не бил налице административен акт (заповед на Министъра на РРБ), с който да е спряно действието на ОУП, от което следвало, че постановеният и обжалван административен акт на посочената дирекция е незаконосъобразен.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, обсъди доводите на страните и съобрази разпоредбите на закона, установи следното:

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна, засегната от действието на издадения административен акт и депозирана в предвидения от закона срок.

Разгледана по същество е основателна.

Жалбоподателят е собственик на недвижим имот, представляващ поземлен имот с идентификатор 67800.54.101 по КККР на гр. Созопол, местност „Каваци", с площ 694 кв. м., с начин на трайно ползване – изоставена орна земя, който е  придобил въз основа на договор за покупко-продажба от 10.01.2012 г. (л.29-30 от делото на АдмС Бургас)

Със Заповед на Кмета на Община Созопол № 8-Z-255/23.03.2022 г. е одобрен подробен устройствен план - план регулация и застрояване, за промяна предназначението на ПИ, с идентификатор 67800.54.101 по КК, местност "Каваци", землище гр.Созопол, като се обособява един нов урегулиран поземлен имот IV-54.101, (ПИ с проектен идентификатор 67800.54.355 по КК), с площ от 560 кв.м, в местност „Каваци", землище Созопол с отреждане „За сгради за отдих и курорт"(л.45-46 от делото на АдмС Бургас).

Със Заявление вх. № ПР-01-77/26.07.2022 г. и придружаващи го документи, подадено до председателя на Комисията по чл. 17, ал. 1 от Закона за опазване на земеделските земи към МЗ, З.М.Н. е поискал промяна на предназначението на земеделска земя, представляваща поземлен имот с № 67800.54.101за изграждане на обект : „Сгради за отдих и курорт", в землището на гр.Созопол. (л.25 от делото на АдмС Бургас)

С постановяване на процесното Решение № 6 от 23-24.08.2022г. на Комисията по чл.17, ал. 1, т. 1 от ЗОЗЗ към Областна дирекция Земеделие гр. Бургас, на основание чл. 41а от ППЗОЗЗ, е отложила заявлението на  З.М.Н. за промяна на предназначението на земеделския имот. Отлагането е мотивирано с позоваването на процедурата по изработване и приемане на „Специализираната карта и регистри на пясъчни дюни, разположени извън морски плаж „Каваци-Юг", където попада и ПИ № 67800.54.101 по КККР на гр. Созопол.

Решението е незаконосъобразно.

Съгласно чл. 17, ал. 1 от ЗОЗЗ промяната на предназначението на земеделските земи за неземеделски нужди се разрешава в зависимост от продуктивните качества на земята и целите на промяната от: т. 1. комисии към областните дирекции "Земеделие" - когато исканата площ е до 50 дка от пета до десета категория или не е поливна и земята е в землищата на населените места на територията на съответната област и т. 2. – Комисията за земеделските земи в останалите случаи. В случая е приложима т.1 предвид обстоятелството, че процесната земеделска земя, чиято промяна на предназначението се иска, е десета категория. В този смисъл процесното решение е прието от компетентен орган, с мнозинство от утвърдения персонален състав на комисията, съгласно представените по делото заповеди на Министъра на земеделието.

Според чл. 41а от ППЗОЗЗ, комисията по чл. 17, ал. 1 ЗОЗЗ спира процедурата, когато при обсъждане на даден обект възникнат въпроси за доизясняване. Спирането предполага отлагане на вземането на решение по заявлението, като в случая административният орган е посочил, че е необходимо да се изясни въпросът относно процедурата по изработване и приемане на „Специализираната карта и регистри на пясъчни дюни, разположени извън морски плаж „Каваци-Юг".

Съгласно чл.30а ал.1 от ППЗОСС не се допуска утвърждаване на площадки и/или трасета за проектиране и промяна на предназначението на земеделски земи в границите на зона "А", зона "Б" или в урбанизираните територии на населените места след границите на зона "А" по Закона за устройството на Черноморското крайбрежие (ЗУЧК), в които попадат пясъчни дюни, освен в случаите по чл. 17а от същия закон. По делото няма спор, че процесният имот попада в охранителна зона „Б“ от ЗУЧК. Съгласно, чл.6 ал.4 т.4 от ЗУЧК, публична държавна собственост, която не може да бъде обявена за частна, са пясъчните дюни. За същите съгласно чл.6 ал.7 от ЗУЧК се изработват специализирани карти, регистър и информационна система по реда на Закона за кадастъра и имотния регистър. Условията и редът за възлагането, създаването и поддържането на специализираните карти, регистъра и информационната система са определени в Наредба № 1 от 16.09.2008 г. за създаването и поддържането на специализираните карти и регистри на обектите по чл. 6, ал. 4 и 5 от Закона за устройството на Черноморското крайбрежие. Според чл.8 от тази наредба Агенцията по геодезия, картография и кадастър възлага изработването на специализирани карти, като уведомява МОСВ. Съгласно чл.30а ал.2 от ППЗОСС до отразяването на границите на пясъчните дюни в кадастралната карта и в специализираните карти и регистри по чл. 6, ал. 7 от Закона за устройството на Черноморското крайбрежие утвърждаването на площадки и/или трасета за проектиране и промяна на предназначението на земеделски земи в границите на зона "А", зона "Б" или в урбанизираните територии на населените места след границите на зона "А" по ЗУКЧ се разрешава след писмено становище на министъра на околната среда и водите или на оправомощено от него длъжностно лице, удостоверяващо, че в имота не попадат пясъчни дюни. Информацията по ал. 2 се изисква и се получава по служебен път от компетентната администрация. (чл.30а ал.3 от ППЗОСС)

При тази законова регламентация за провеждане на процедурата по промяна на предназначението на процесната земеделска земя, не е необходимо завършване на процедурата по изработване и приемане на „Специализираната карта и регистри на пясъчни дюни, разположени извън морски плаж „Каваци-Юг", а представяне на писмено становище на министъра на околната среда и водите или на оправомощено от него длъжностно лице, удостоверяващо, че в имота не попадат пясъчни дюни. Действително този въпрос би бил разрешен с изработването на  специализирана карта и регистър по чл. 6, ал. 7 от ЗУЧК, но доколкото нормата на чл.30а ал.2 от ППЗОСС предвижда и друга възможност за установяване на това обстоятелство, то спирането на производството по промяна на предназначението на земеделска земя, до изработване на специализирана карта, е незаконосъобразно. 

По делото е представено Писмо изх.№ БРЗТЗЗ-612 от 14.09.2022 г. на и.д. Директор на РИОСВ Бургас до Директора на ОД „Земеделие“ Бургас, от което става ясно, че при справка с наличната към момента в РИОСВ-Бургас цифрова информация, вкл, модели за разпространение на дюнни природни местообитания по Черноморското крайбрежие и с единната информационна система за защитените зони от екологичната мрежа „Натура 2000", е установено, че на около 100 м от имота на жалбоподателя е картирано приоритетно местообитание с код 2130* „Неподвижни крайбрежни дюни с тревна растителност". От тук следвало, че имотите са част от обширен и непрекъснат в миналото дюнен комплекс в м.Каваците. С Писмо с изх. № 05-08-1216/27.05.2022 Министерство на околната среда и водите уведомило РИОСВ-Бургас, че е стартирана процедура по създаване и поддържане на „Специализирана карта и регистри на пясъчни дюни, разположени извън морските плажове „Каваците - север" и „Каваците - юг", след приключване на която  можело да продължи процедурата по одобряване на инвестиционното предложение.

Посоченото писмо на и.д. Директор на РИОСВ Бургас не би могло да се приеме за становище по чл.30а ал.2 от ППЗОСС, тъй като на първо място е представено след вземане на процесното решение, на второ място липсват данни, че е изискано по служебен път от ОД „Земеделие“ Бургас и на трето място няма данни, че  и.д. Директор на РИОСВ Бургас е оправомощено лице от МОСВ да дава становища по чл.30а ал.2 от ППЗОСС.

Предвид изложеното оспорената решение се явява издадено при липса на фактически и правни основания, поради което следва да бъде отменено.

Искания за присъждане на разноски не са правени.

Водим от горното и на основание чл. 200, ал.1, вр. чл. 54 от АПК, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на З.М.Н. с ЕГН ********** *** от 23-24.08.2022г. на Комисията по чл.17, ал. 1, т. 1 от ЗОЗЗ към Областна дирекция Земеделие гр. Бургас, с което на основание чл.41а от ППЗОЗЗ е спряна процедурата за промяна на предназначението на 694 кв.м. земеделска земя от Х( десета) категория, неполивна, за изграждане на обект: „За сгради за отдих и курорт", в землището на гр.Созопол, ПИ № 67800.54.101, община Созопол, област Бургас.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в седмодневен срок от съобщаването му на страните, участващи в административното производство, чрез изпращане на препис от определението, пред Върховния административен съд.

                                                                

                                                                        

                                                                

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :