Решение по дело №2840/2020 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 260261
Дата: 2 октомври 2020 г. (в сила от 13 април 2021 г.)
Съдия: Венета Димитрова Иванова
Дело: 20202120202840
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е Ш  Е  Н  И  Е  № 260261

 

гр.Бургас, 02.10.2020г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Районен съд - Бургас, XLIX наказателен състав, в публично заседание на втори септември през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                               Районен съдия: Венета Иванова

 

При секретаря Г* С*, като разгледа докладваното от съдията Иванова НАХД № 2840/2020г. по описа на Районен съд – Бургас, въз основа на данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството пред РС-Бургас е по реда на чл. 59-63 от ЗАНН и е образувано по жалба на З.Х.Л., ЕГН **********, с посочен съдебен адрес ***-0769-005969/19.12.2019г., издадено от Началник група към ОДМВР Бургас, сектор Пътна полиция, с което на основание  чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП за нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП му е наложено административно наказание глоба в размер на 200 /двеста/ лева и 6 /шест/ месеца лишаване от право да  управлява МПС.

Във въззивната жалба се излагат основания за материална и процесуална незаконосъобразност на наказателното постановление и се претендира  отмяната му.

В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, се явява лично. Същият заявява, че не оспорва извършеното нарушение, а моли да бъде намалено наложеното наказание или да бъде отменено, тъй като в НП е посочено, че автомобилът е без регистрационни номера, а той е имал поставени такива.

Административнонаказващият орган не изпраща представител. Не взима отношение по жалбата.

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 ЗАНН от заинтересовано да обжалва лице и съдържа необходимите реквизити, поради което е допустима.

Районен съд -Бургас, след като анализира събраните по делото доказателства и съобрази закона, намира за установено от фактическа страна следното:

На 02.07.2019 г. актосъставителят Л.Д. –младши автоконтрольор при ОДМВР Бургас, сектор „Пътна полиция“ и свидетелят Ангел Иванов-  полицейски служител при ОДМВР Бургас, сектор „Пътна полиция“ по време на изпълнение на служебните си задължения, около 16.50ч. в гр. Бургас по ул.“Хр.Ботев“ в посока ОД на МВР гр.Бургас спрели за проверка лек автомобил „Мазда“ с рег. № *****, с водач жалбоподателя З.Л.. При извършената проверка било установено, че управляваното от жалбоподателя МПС е с немски регистрационни табели с изтекъл срок на валидност на  30.06.2019г.

На същата дата свидетелят Л.Д. съставил АУАН на жалбоподателя за нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП Актът бил изготвен в присъствието на  свидетеля очевидец -Ангел Иванов и това обстоятелство било посочено в документа. При връчване на акта, жалбоподателят го разписал без възражения.

За случая била образувана прокурорска преписка, приключила с постановление на наблюдаващия прокурор при БРП от 04.11.2019г. за отказ да образува досъдебно производство, като същият е приел, че случаят е малозначителен.

На база съставения АУАН и постановлението на прокурора за отказ да образува досъдебно производство административнонаказващият орган приел, че е налице административно нарушение и издал обжалваното в настоящото производство НП.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена с оглед събраните по делото гласни доказателства –показания на актосъставителя –св. Л.Д., както и от приложените писмени доказателства.

Въз основа на приетите факти по делото съдът прави следните правни изводи:

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган –  Началник група към ОДМВР Бургас сектор ПП Бургас, оправомощен със Заповед Рег. № 8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на вътрешните работи. Актът за установяване на административно нарушение е съставен от компетентно (териториално и материално) лице – младши автоконтрольор, който безспорно е длъжностно лице на службите за контрол, предвидени в ЗДвП и който по силата на чл. 189, ал. 1 ЗДвП е компетентен да съставя АУАН за нарушения по този закон. Административнонаказателното производство е образувано в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния срок, като същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН, а при издаването на административния акт е спазена разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН. Вмененото във вина на жалбоподателя нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се защитава.

По отношение нарушението на чл.140, ал.1 от ЗДвП:

Съгласно разпоредбата на чл. 140, ал. 1 ЗДвП, действала към момента на извършване на нарушението – по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. От своя страна, разпоредбата на чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП предвижда санкция за лице, което управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.

От доказателствата по делото по безспорен и категоричен начин се установява, че към датата на извършване на проверката-02.07.2019г. жалбоподателят е управлявал лек автомобил, който е бил с чужди регистрационни номера с изтекъл срок на валидност, тоест същия не е бил регистриран по надлежния ред. Деянието е извършено чрез действие, т.е. деецът управлява моторно превозно средство с регистрационни табели с изтекъл срок на валидност, което се приравнява на липсата на надлежна регистрация по съответния ред. Липсата на изискуемо от закона действие за изпълнение на задълженията, вменени в чл. 27, ал. 5 от Наредба № І - 45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторни превозни средства и ремаркета, теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, обуславя и реализирането на административнонаказателната отговорност на водача на управлявания автомобил за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.

От обективна страна  на посочените в НП време и място – на 02.07.2019 г. около 16:50 часа в гр.Бургас по ул.“Хр.Ботев“ в посока ОД на МВР гр.Бургас жалбоподателят Л. е управлявал лек автомобил „Мазда“ с рег. № **** . Съгласно чл. 175, ал. 3, пр. 1 ЗДвП отговорността за извършеното нарушение се носи от водача на превозното средство. Доказа се по делото на следващо място, че управляваният от Л. лек автомобил не е бил надлежно регистриран. С разпоредбата на § 2, т. 4 от допълнителните разпоредби на Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства е дадена легална дефиниция на понятието регистрация, което представлява административно разрешение за превозното средство да участва в пътното движение, включващо идентификацията на превозното средство и издаването на табели с регистрационен номер. Към датата на извършване на нарушението – 02.07.2019 г., процесният лек автомобил не е разполагал с такова административно разрешение, поради което правилен е изводът на АНО, че МПС не е било надлежно регистрирано. Този извод се потвърждава и от събраните писмени доказателства – заверено копие на СРМПС част I  и постановление на прокурор при БРП за отказ да образува наказателно производство. Щом датата 03.07.2019 г. е датата на първоначалната регистрация на автомобила, то това води до извода, че към момента на проверката 02.07.2019г.  автомобилът все още не е бил регистриран. Това изцяло кореспондира с данните по административнонаказателната преписка, че жалбоподателят е представил лекия автомобил за регистрация на деня, следващ извършената проверка, както и че дотогава автомобилът е бил с поставени немски регистрационни табели  с изтекъл срок на валидност.

Регистрацията на МПС съгласно чл. 22 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. към датата на извършване на деянието два вида- постоянна и временна. Видно от гореизложеното, постоянната регистрация на процесния автомобил е с начална дата 03.07.2019г. Регистрационните табели с №  MS144D, които са били поставени на лекия автомобил Мазда, управляван от жалбоподателя Л. при проверката, не са били и такива за временна регистрация. Съгласно чл. 26 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. при временна регистрация срокът на валидност се  нанася в свидетелството за регистрация, а регистрационният номер е със съдържание, както при постоянната регистрация.

Поставените табели не са били и транзитни такива. В тази връзка съгласно чл. 29, ал. 3 от Наредбата транзитният регистрационен номер се състои от шестцифрена комбинация на числата от 0 до 9, симетрично разделени с буквата "Т", "Н" или "М" в средата, и е за еднократна употреба. Транзитният регистрационен номер,, предназначен за МПС от категория L, се състои от петцифрена комбинация на числата от 0 до 9, разделени с буквата "М", и е за еднократна употреба. Очевидно поставените регистрационни табели не отговарят и на тези изисквания.

Следователно от съвкупния анализ на доказателствата по делото се прави категоричен извод, че процесният лек автомобил не е бил регистриран на територията на Република България по надлежния ред, регламентиран с Наредба № I-45 от 24.03.2000 г., както и че е бил с поставени немски регистрационни табели с изтекъл срок на валидност.

Независимо от принципа за свободно движение на стоки, то следва да се вземе предвид и че дори процесният лек автомобил, управляван от жалбоподателя Л.  към датата на проверката да е бил снабден с т. нар. експортен регистрационен номер, позволяващ на МПС, което се изнася от територията на страна-членка (в случая Федерална Република Германия), за да бъде транспортирано до мястото на експорта, то този номер е с определен срок на валидност. От показанията на свид.Д. се установи, че този срок е бил изтекъл към датата на проверката. След вноса всяка държава членка на Общността с вътрешното си законодателство урежда реда, по който се регистрират и пускат или спират от движение МПС, собственост на местни и чуждестранни физически и юридически лица. Процесната хипотеза попада в приложното поле на Наредба № I-45 от 24.03.2000 г., очертано в глава първа от Наредбата, поради което тя се явява приложимото право, с което жалбоподателят е следвало да съобрази поведението си.

Тъй като срокът на валидност на регистрационните табели е бил изтекъл  е правилен извода на АНО, че управляваният автомобил не е бил регистриран по надлежния ред, а деянието осъществява състава на нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП. Самият жалбоподател не оспорва фактическата обстановка.

От субективна страна деянието е извършено виновно и при форма на вината пряк умисъл, като жалбоподателят е формирал в съзнанието си представа относно проявлението в обективната действителност на всички елементи от състава на нарушението, но въпреки това е пристъпил към неговото извършване. Съзнавал е, че управлява МПС, както и че то не е било регистрирано, а е било с поставени регистрационни табели с изтекъл срок на валидност. Този извод се извежда от показанията на актосъставителя, в частта им, че на самите немски регистрационни табели е посочена датата им на валидност, както и, че същата е посочена и в регистрационния талон, който ги придружава и който се е намирал у жалбоподателя към момента на проверката. За пълнота следва да се отбележи, че дори и в съзнанието на жалбоподателя да не се е отразил факта на изтичане срока на валидност на табелите, то той е могъл и е бил длъжен да съобрази това обстоятелство, поради което деянието му отново би било виновно извършено, като съгласно чл. 7, ал. 2 ЗАНН непредпазливите деяния не се наказват само в изрично предвидените случаи, каквото предвиждане в случая липсва.

Доколкото деянието не се отличава със степен на опасност значително по-ниска от останалите случаи на подобни нарушения, то не попада в обхвата на чл. 28 от ЗАНН – не представлява маловажен случай. Обстоятелството, че автомобилът е регистриран в сектор „Пътна полиция“ Бургас още на следващия ден не води до по-различен извод. Това е така, тъй като само по себе си това обстоятелство не е достатъчно, за да обоснове хипотеза на маловажен случай, поради причина, че това поведение  е нормално и дори очаквано от житейска гледна точка, поради което същото не може да се отчита за някаква особена проява на добросъвестност. От друга страна краткия времеви период, през който автомобилът не е бил регистриран по надлежния ред е взет предвид при определяне на размера на административното наказание, а именно в рамките на предвидения от закона минимум.

Правилно е била приложена и санкционната норма- чл. 175, ал. 3 пр. 1 от ЗДвП, тъй като именно в нея е предвидена санкцията за водач на МПС, който управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред.

Съдът намира, че правилно наказващият орган е наложил на жалбоподателя административно наказание "Глоба" и "Лишаване от право да управлява МПС", тъй като това са предвидените в закона санкции за допуснатото нарушение, в размер на минималния такъв предвиден в закона. Така наложените наказания в пълнота ще постигнат целите на административните наказания, предвидени в нормата на чл. 12 от ЗАНН.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Бургаският районен съд                                                                       

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА  Наказателно постановление № 19-0769-005969/19.12.2019г., издадено от Началник група към ОДМВР Бургас, сектор „Пътна полиция“, с което на З.Х.Л., ЕГН **********, основание  чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП за нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200/двеста/ лева и 6/шест/ месеца лишаване от право да  управлява МПС.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Бургаския административен съд в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

Вярно с оригинала!

Г.С.