О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№
300
гр.****, 21.09.2021 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД –****, в закрито съдебно заседание на двадесет и първи септември две хиляди
и двадесета година, в състав:
СЪДИЯ:
ЛОРА СТЕФАНОВА
Като
разгледа административно дело № 275/2021 г. по описа на съда, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 248 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК.
Образувано
е молба, с вх. № 2633/06.08.2021 г., подадена от Република
България, представлявана от Министъра на финансите за допълване в частта за
разноските на определение № 209/23.07.2021 г. Твърди се, чу с оглед
прекратяване на производството по предявените срещу молителя искове и на
основание чл. 78, ал. 4 и ал. 8 от ГПК последният има право да му бъде
присъдено юрисконсултско възнаграждение в размер определен по реда на чл. 25,
ал. 1 и ал. 2 от Наредбата за заплащането на правната помощ, а именно 450 лв.
Сочи, че такова искане е отправено с писмения отговор, но съдът е пропуснал да
се произнесе по него. Затова моли да бъде допълнено определение №
209/23.07.2021 г. като в полза на Република България се присъди юрисконсултско
възнаграждение в размер на 450 лв.
На основание чл. 248, ал. 2 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК
молбата е връчена на насрещната страна „****“ ЕООД. В указания срок е
представен писмен отговор. Направено е възражение за недопустимост на молбата,
поради непредставяне на списък с разноските по чл. 80 от ГПК от страна на
молителя. Алтернативно същата е оспорена като неоснователна, тъй като
представляващият Република България, представлява и другия ответник по делото,
срещу който производството не е прекратено.
Съдът
като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид изложените
от страните съображения и обсъди материалите по делото, намери следното:
Молбата
е депозирана от страна по делото при спазване на срока по чл. 248, ал. 1 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК, поради което е процесуално допустима.
Неоснователен
е доводът на „****“ ЕООД за нейната недопустимост, поради непредставяне на
списък по чл. 80 от ГПК.
Производството
се развива в приложение на първата хипотеза на чл. 248, ал. 1 от ГПК –
допълване на определението в частта за разноските, а не за неговото изменение
на основание чл. 248, ал. 1, пр. 2 от ГПК. Т. е. налице е искане за присъждане
на разноски, заявено с подадения писмен отговор, по което съдът не се е
произнесъл.
Съгласно
чл. 81 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК съдът дължи произнасяне по разноските
във всеки акт, с който приключва производството. В случая с определение №
209/23.07.2021 г. производството по отношение на Република България е
прекратено и съдът е бил длъжен да се произнесе по искането за разноски. Като
не е сторил това, следва да допълни определението си по реда на чл. 248, ал. 2,
пр. 1 от ГПК. За допустимостта на това производство не е необходимо страната,
която го е инициирала да е представила списък с разноски. Последният е условие
за допустимост на производството за изменение на крайния акт в частта на
разноските, когато той съдържа произнасяне по тях. В този смисъл е и т. 8 от ТР
№ 6/06.11.2013 г. по т. д. № 6/2012 г. по описа на Върховния касационен съд.
Предвид
изложеното, настоящият състав намира, че молбата за допълване на решението е
процесуално допустима.
Разгледана
по същество е основателна по следните съображения:
С
определение № 209/23.07.2021 г., постановено по адм. д. № 275/2021 г. по описа
на Административен съд –**** е прекратено производството по кумулативно
предявените осъдителни искове от „****“ ЕООД, ЕИК ****, със седалище и
адрес на управление: гр.****, ул. **** № 6, представляван от управителя В.А.В. срещу
Република България, представлявана от министъра на финансите с цена **** лв. и цена
**** лв. Прието е, че производството е
недопустимо поради ненадлежна пасивна процесуална легитимация на ответника.
При това положение на основание
чл. 78, ал. 4 от ГПК на същия се дължи присъждане на разноски. В случая Република
България, в качеството си на ответник е представлявана от юрисконсулт Р.С., за
което е приложено пълномощно. Същата е изготвила и подписала всички книжа,
изхождащи от държавата. Затова в полза на страната по делото и на основание чл.
78, ал. 8 от ГПК се дължи присъждане на юрисконсултско възнаграждение, в размер
определен на основание чл. 37 от Закона за правната помощ, във връзка с чл. 25,
ал. 1 от Наредбата за заплащането на правната помощ в редакцията и от ДВ бр. 69 от 4.08.2020 г., в сила от
4.08.2020 г. според която за защита по дела с определен материален интерес
възнаграждението е от 100 до 300 лв. В случая са предявени два осъдителни иска
с материален интерес съответно **** лв.
и **** лв. Производството по отношението на Република България е
приключило преди насрочване на делото в открито съдебно заседание, поради което
процесуалния представител не се е явявал в такова и не е участвал в
представянето и събирането на доказателства. Изготвен и представен е писмен
отговор и молба за допълване на определението. Затова съдът приема, че
справедливото и съответстващото на извършената работа възнаграждение по всеки
от исковете е 200 лв. или общо 400 лв.
Съдът счита за неоснователно
искането на молителя за прилагане на разпоредбата на чл. 25, ал. 2 от Наредбата,
според която за защита по дела с материален интерес, продължила повече от три
съдебни заседания, или когато материалният интерес е над 10 000 лв., възнаграждението
може да бъде увеличено с до 50 на сто от максимално предвидения размер по ал.
1. Както вече беше посочено, съдът счита, че приключването на делото преди
насрочването му в открито съдебно заседание предопределя осъществяване на
защита по предявените искове в непълен обем, затова би било несправедливо и
несъответстващо на свършената работа определянето на възнаграждение в
максимален размер от 300 лв. Този аргумент важи с още по-голяма сила за прилагането
на чл. 25, ал. 2 от Наредбата.
Предвид всичко изложено,
настоящият състав намира, че следва да се допълни постановеното определение,
като ищецът бъде осъден да заплати в полза на държавата юрисконсултско
възнаграждение в общ размер от 400 лв.
Неоснователен е доводът на „****“
ЕООД, че след като производството продължава срещу другия ответник –
Министерство на финансите, представляван от министъра на финансите, то няма
основание да се присъждат разноски на ответника срещу който производството е
прекратено, тъй като имат един и същи законен представител. Република България
и Министерство на финансите са различни субекти на правото и в настоящото
производство исковете са били насочени срещу всеки от тях. Прекратяването на
производството по отношение на един от отчетниците е основание за присъждане на
разноски в негова полза, независимо, че законният му представител представлява
и ответникът, срещу който производството продължава.
Мотивиран
от изложеното и на основание 78, ал. 4 и ал. 8 от ГПК, във вр. с чл. 246 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК, във вр. с чл. 25 от Наредба за заплащането на
правната помощ, Административен съд -****
О П
Р Е Д
Е Л И
ДОПЪЛВА
определение № 209/23.07.2021 г.,
постановено по административно дело № 275/2021 г. по описа на Административен
съд –****, в ЧАСТТА ЗА РАЗНОСКИТЕ, както следва:
ОСЪЖДА
„****“
ЕООД, ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр.****, ул. **** № 6,
представляван от управителя В.А.В. да заплати на Република България, представлявана
от Министъра на финансите, със съдебен адрес: гр. София, ул. Г. С. Раковски №
102 сумата от общо 400 лв. /четиристотин лева/, представляваща юрисконсултско
възнаграждение.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: /п/