Р Е Ш Е Н И Е
№
............
26.06.2019 г., гр.Плевен
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенският районен съд, единадесети наказателен състав в публично съдебно
заседание на Деветнадесети юни през две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА НАЧЕВА
При
секретаря Анелия Добрева и в присъствието на прокурора .......... като разгледа
докладваното от съдия Теодора Начева АНД № 1099 по описа на същия съд за
Постъпила е
жалба от С.В., ЕГН ********** ***/30.10.2018 г. на Заместник Кмет на Община
Плевен, с което на жалбоподателя за нарушение на чл. 9 т.5 от Наредба №1 на
Общински съвет – Плевен за обществения ред и опазване на общинските и други
имоти за общо ползване територията на Община Плевен и на основание чл. чл. 53
от ЗАНН във връзка с чл.30 ал.1 т.5 вр.чл.9 т.5 от Наредба № 1 за обществения
ред и опазване на общинските и други имоти за общо ползване територията на
Община Плевен, (приета с Решение 428/29.01.2009 г., Решение №1002/24.06.2010
г., изм. Решение №1282/27.11.2014 г.на ОбС Плевене) е наложена глоба в размер на 100 лева. Моли съда за отмяна на Наказателното
постановление, като излага конкретни съображения.
В съдебно
заседание жалбоподателят се явява лично,
дава лаконични обяснения. Изразява становище
по съществото на делото в което моли за отмяна, алтернативно за изменение на Наказателното
постановление с намаляване размера на санкцията.
Ответникът
по жалбата – Община Плевен се представлява от гл.юрисконсулт ***. Намира, че Наказателното
постановление е издадено при съобразяване с материалните и процесуални правила,
като досежно размера на наложеното административно наказание, предоставя на
съда да прецени. Процесуалният представител подробно се аргументира.
Съдът, като
съобрази изложените в жалбата доводи, становището на страните, събраните по
делото доказателства и Закона, констатира следното:
ЖАЛБАТА Е
ПОДАДЕНА В ЗАКОНОУСТАНОВЕНИЯ СРОК, ПОРАДИ КОЕТО СЕ ЯВЯВА ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.
РАЗГЛЕДАНА
ПО СЪЩЕСТВО, СЪЩАТА СЕ ЯВЯВА ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.
На 16.02.2019
г. жалбоподателят се намирал в град Плевен. Около 05.00 часа в същия град на ***,
изхвърлил фас от цигара. Свидетелите П.И. и С.И. приели, че така описаното е
нарушение на чл.30 ал.1 т.5 вр.чл.9 т.5
от Наредба № 1 за обществения ред и опазване на общинските и други имоти за
общо ползване територията на Община Плевен, тъй като е на публично място
предназначено за общо ползване. Горното било обективирано от длъжностните лица в
АУАН № 26з от 16.02.2019 г. Въз основа на съставения Акт за установяване на
административно нарушение, Заместник-Кмет на Община Плевен издал оспореното НП № 68/15.04.2019 г.
Горната фактическа обстановка се
установява по несъмнен начин от събраните по делото доказателства –
кредитираните като обективни и кореспондиращи с ценения от съда писмен
доказателствен материал показания на свидетелите П.К.И. и С.Т.И. и от
приложените към делото писмени доказателства – акт за установяване на
административно нарушение АУАН № 26з от 16.02.2019 г., НП №
68/15.04.2019 г. и разписка от 16.05.2019
г.
Същественото в
административнонаказателното производство е да се установи: има ли
административно нарушение, извършено ли е то от лицето посочено като
нарушител и дали това лице го е извършило виновно.
От друга страна процесуалните правила
на ЗАНН, регламентиращи процедурата по съставяне на АУАН и НП, респективно
тяхното съдържание, са формални, но са условие за тяхната валидност. Следва да
бъдат спазени всички изисквания относно процедурата по съставяне на акта
и издаване на наказателно постановление. Неспазването на императивните
процесуални изисквания обосновава отмяната на НП като незаконосъобразно, когато
са допуснати съществени процесуални нарушения, свързани с препятстване правото
на защита .
Съгласно чл.42, ал.1, т.5 от ЗАНН в
АУАН актосъставителят е длъжен да посочи нарушените законови норми, както и
останалите задължителни реквизити, свързани с описание на нарушението като
дата, място и фактически констатации. Това е от значение за гарантиране правото
на защита на соченото за нарушител лице и за да бъде надлежно информиран за
нарушението, което се твърди че е извършил.
В
административнонаказателното производство в конкретния случай не са допуснати
съществени процесуални нарушения, които да опорочават издадения акт и съответно
НП.
Нарушението визирано в АУАН, а
впоследствие и в НП № 68/15.04.2019
г. на Заместник Кмет на Община Плевен, е за това, че жалбоподателят *** С.В., ЕГН ********** *** на 16.02.2019 г.
около 05.00 часа в *** изхвърля фас от цигара на публично място предназначено
за общо ползване.
С описаното, на жалбоподателя В.
е вменено нарушение на чл. нарушение на чл.30 ал.1 т.5 вр.чл.9 т.5 от Наредба №
1 за обществения ред и опазване на общинските и други имоти за общо ползване
територията на Община Плевен за извършено нарушение на 16.02.2019 г..,
съобразно който текст в т.ч. към момента на извършване на нарушението.
Следователно и изводимо описаното
по-горе следва да се приеме че жалбоподателя * С.В. е осъществил състава на
административно нарушение на чл.30 ал.1 т.5 вр.чл.9 т.5 от Наредба № 1 за
обществения ред и опазване на общинските и други имоти за общо ползване
територията на Община Плевен. Междувпрочем съдът не откри спор по описаните
факти във връзка с извършването на нарушението. Сочи се в жалбата, а и в
съдебно заседание, че наложената санкция е в завишен размер.
Що се отнася до размера на
определеното и наложено административно наказание, Административно наказващият
орган при определяне и налагане на административното наказание глоба в размер
на 100 лева предвид обстоятелството, чл.30 ал.1 т.5 вр.чл.9 т.5 от Наредба № 1
за обществения ред и опазване на общинските и други имоти за общо ползване
територията на Община Плевен /същото варира в границите между 50 и 150 лева/ е
наложил несправедливо завишено по размер административно наказание. По делото
не са изложени съображения от страна на Административно наказващият орган за
причините поради които е наложен този завишен размер на глобата в размер на 100.00
лева.
Съдът счита, че предвид доброто
процесуално поведение на жалбоподателя, липсата на данни за по-благоприятно
материално положение, и не на последно място обстоятелството, че нарушението е
за първи път, то наказанието следва да се намали до минималния предвиден в
Наредбата размер, а именно 50.00 лева.
В посочения смисъл следва да се
измени процесното НП.
Водим от
горното и на основание чл.63 ал.І от ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И :
ИЗМЕНЯ наказателно постановление 68/15.04.2019
г. на Заместник Кмет на Община Плевен, с
което на жалбоподателя *** С.В. ЕГН ********** *** за нарушение на чл.30 ал.1
т.5 вр.чл.9 т.5 от Наредба № 1 на Общински съвет Плевен, за обществения ред и
опазване на общинските и други имоти за общо ползване територията на Община
Плевен и на основание чл. 53 и чл. 27 от ЗАНН във вр. с чл. чл.30 ал.1 т.5 вр.чл.9 т.5 от Наредба № 1 на Общински съвет
– Плевен за обществения ред при използване на пътни превозни средства на
територията на Община Плевен /приета с Решение № 428/29.01.2009 г., Решение №1002/24.06.2010 г.,
изм. Решение №1282/27.11.2014 г.на ОбС Плевен)
е наложено административно наказание глоба в размер на 100.00 /сто/лева, като НАМАЛЯВА
размера на глобата на 50.00 /петдесет/ лева.
РЕШЕНИЕТО
може да се обжалва по реда на АК пред АС-гр.Плевен в 14-дневен срок от
получаване на съобщенията за постановяването му от страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: