Р Е Ш Е Н И Е
01.12.2020 г.
номер .................. град ПЛЕВЕН
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски районен съд на 17 септември |
Тринадесети наказателен състав година 2020 |
В публично заседание в следния състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: |
К. ДИМИТРОВ |
Секретар: Петя Каракопилева
Като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРОВ
НАХД № 1219 по описа за 2020 година
и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВОТО е по реда на чл. 59 ал. І от ЗАНН.
Постъпила е жалба от страна на ***, ЕГН: ********** *** против наказателно постановление № 19-0256-000708 от 15.07.2019 г. на ***РУ – ***към ОДМВР - Плевен, с което на основание чл. 53 от ЗАНН и по чл. 185 от ЗДвП; чл. 185 от ЗДвП; чл. 185 от ЗДвП; чл. 185 от ЗДвП; чл. 185 от ЗДвП и чл. 179, ал. 6, т. 1 от ЗДвП е наложил на ***, глоба в размер на 20 лв.; глоба в размер на 20 лв.; глоба в размер на 20 лв.; глоба в размер на 20 лв.;, глоба в размер на 20 лв. и глоба в размер на 50 лв., за извършени нарушения по чл. 70, ал. 1 от ЗДвП; чл. 139, ал. 2, т. 1 от ЗДвП; чл. 139, ал. 2, т. 2 от ЗДвП; чл. 139, ал. 2, т. 3 от ЗДвП; чл. 139, ал. 2, т. 4 от ЗДвП и чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.
В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не се явява, не се представлява и не ангажира допълнителни доказателства, в подкрепа на изложеното в жалбата си.
Ответната страна по жалбата О.н.М.– П. редовно и своевременно призована, не се представлява.
Съдът въз
основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на
издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му,
обосноваността му, и справедливостта на наложеното административно наказание и
предвид така установената фактическа обстановка направи следните правни изводи:
Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН - ДОПУСТИМА е.
Разгледана по същество се явява ЧАСТИЧНО ОСНОВАТЕЛНА.
Атакуваното наказателно постановление 19-0256-000708 от 15.07.2019 г. е издадено от ***РУ – ***при ОДМВР - Плевен, въз основа на Акт за установяване на административно нарушение серия АА № 256655, от който е видно, че:
На 29.06.2019 г. в 21:35 часа в ***в посока гр. ***управлява собствения си товарен автомобил „***“, с ДКН ***с неизвестна/ръкописно написано – неосветена/ табела с ДКН. Без светлоотразителна жилетка, светлоотразителен триъгълник, аптечка и пожарогасител“. Спукано ляво стъкло за обратно виждане.
-Нарушение на чл. 70, ал. 1, пр. 1 от ЗДвП; чл. 139, ал. 2, т. 1 от ЗДвП; чл. 139, ал. 2, т. 2 от ЗДвП; чл. 139, ал. 2, т. 3 от ЗДвП; чл. 139, ал. 2, т. 4 от ЗДвП и чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДвП.
Съгласно чл.37, ал.1 ЗАНН, актове за установяване на административни нарушения могат да съставят длъжностните лица посочени изрично в съответните нормативни актове или определените от ръководителите на ведомства, организации и др., на които е възложено приложението или контрола по приложението на съответните нормативни актове.
Според чл. 189, ал. 1 ЗДвП, актовете за установяване на административни нарушения по този закон се съставят от длъжностните лица на службите за контрол, предвидени в същия. Кои са тези служби се определя от Министъра на вътрешните работи съгласно чл. 165, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и това са *** на “Пътна полиция” на Сектор КАТ към съответните Областни дирекции “Полиция”, съответно подведомствените им Районни полицейски управления. Тези служители са оправомощени по закон - чл. 165, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и чл. 52, ал. 1, т. 15 от ЗМВР да осъществяват контрол по безопасността на движението по пътищата, техническата изправност на МПС и др.
В случая АУАН е съставен от полицейския служител *** и в същия е отразено, че заема длъжността ***, т.е. той е длъжностно лице от съответната служба за контрол при посоченото полицейско управление по смисъла на ЗДвП и в този смисъл съдът счита, че се явява компетентно според чл. 37, б. “а” от ЗАНН длъжностно лице.
По визираното в т.1 от НП административно
нарушение по чл. 70, ал. 1 от ЗДвП:
След
извършена служебна проверка, съдът констатира, че е допуснато съществено
процесуално нарушение, изразяващо се в разминаване между фактическото описания
на нарушението в АУАН-а и НП-то и дадената в тях правна квалификация.
Посочената за нарушена в АУАН разпоредба - чл. 70, ал. 1, пр. 1 от ЗДвП/…управлява
собствения си товарен автомобил „***, с ДКН ***с неизвестна/неосветена/ задна табела с ДКН./, а от описаното в НП-то, въз основа на отново същата фактическа
обстановка е посочено, че жалбоподателят е нарушил – чл. 70, ал. 1 от ЗДвП -
/…управлява собствения си товарен автомобил „***“, с ДКН ***с неизвестна задна
табела с ДКН/.
За да
предизвикат целените с издаването им правни последици, АУАН- и наказателното
постановление, като писмено обективирани волеизявления, следва да съдържат
изначално определени от закона реквизити.
Данните,
фактите и обстоятелствата, които безусловно следва да бъдат включени в АУАН и
наказателното постановление са посочени в чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Тези от тях,
посочени в 42, т. 3, 4 и 5 чл. 57, ал. 1 т. 5 и т. 6 от ЗАНН, а именно -
описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата,
при които е извършено, доказателствата които го потвърждават, както и законните
разпоредби, които са били нарушени виновно, съставляват мотивите - фактическите
и правни съображения, наложили постановяването на конкретния акт.
Изискването
за обосноваване на наказателното постановление е една от гаранциите за
законосъобразност на същото, които законът е установил за защитата на правата и
интересите на гражданите и организациите - страни в
административно-наказателното производство.
Тази
гаранция се проявява в две насоки.
С излагането
на мотивите се довеждат до знанието на адресата, съображенията въз основа на
които административно-наказващият орган е пристъпил към налагане на конкретно
административно наказание.
По този
начин лицето, сочено като нарушител разбира за какво точно е ангажирана
административно-наказателната му отговорност, а това от своя страна способства
за изграждането на определена линия на защита.
От друга
страна, наличието на мотиви улеснява и прави възможен контрола за
законосъобразността и правилността на акта, упражняван при обжалването му пред
съда.
Значението
на изискването за мотиви според Закона за административните нарушения и
наказания е такова, че тяхното неизлагане към наказателното постановление или
противоречието в същите /разминаване
между фактически основания на нарушението и дадената правна квалификация/
съставлява съществено нарушение на закона и е основание за отмяна на акта.
В този смисъл
следва да е налице пълно съответствие между описаното в АУАН-а и НП-то
административно нарушение от фактическа страна и дадената му правна
квалификация.
Недопустимо
е ангажиране на административно наказателната отговорност на нарушителя при допуснато
несъответствие между факти и правната норма, под която се подвеждат.
Следва да се
посочи, че в конкретния случай посоченият и коментиран дотук порок се допълва
от обстоятелството, че в атакуваното НП е посочена само една правна
квалификации на описаното нарушение- чл. 70, ал. 1 от ЗДвП.
Предвид гореизложеното, разминаването между фактическото описание на нарушението и дадената му правна квалификация във всички случаи води до накърняване правото на защита на жалбоподателя, защото го лишава от възможност да разбере срещу какво точно обвинение следва да се защитава- срещу фактите, така както са описани в обстоятелствената част на НП или срещу съставомерните факти, които следват от състава на вмененото му нарушение с посочената правна квалификация.
С оглед на гореизложеното съдът намира, че допуснати нарушения от страна на административно-наказващият орган са съществени нарушения на процесуалните правила, които нарушават правото на защита на санкционираното лице, тъй като не е било в състояние да узнае за какво нарушение е наложено административното наказание и съответно да защити надлежно правата си. Поради това наказателното постановление следва да бъде отменено на формално основание, без съдът да обсъжда дали жалбоподателят е осъществил състава на вмененото му административно нарушение.
По отношение
на вменените нарушения по чл. 139, ал. 2, т. 1 от ЗДвП; чл. 139, ал. 2,
т. 2 от ЗДвП; чл. 139, ал. 2, т. 3 от ЗДвП; чл. 139, ал. 2, т. 4 от ЗДвП и ангажираната административно наказателна отговорност на
жалбоподателя по чл. 185 от ЗДвП:
От изложеното в обстоятелствената част на акта и от
показанията на разпитаните в съдебно заседание свидетели *** и ***се
установява, че АУАН-а, а впоследствие и обжалваното Наказателно постановление
са издадени по повод извършена проверка на водач на товарен
автомобил „***“ с ДКН № ***. Посочените свидетели в показанията си заявяват, че
при извършената от тях проверка е установено, че автомобилът не е бил оборудван
със светлоотразителна жилетка, светлоотразителен триъгълник, аптечка и триъгълник.
Съдът счита, че в случая следва да кредитира показанията на
показанията на свидетелите *** и ***като обективни, безпристрастни и логични, още
повече, че последните са наясно с наказателната отговорност, която носят по
реда на чл. 290 от НК.
С оглед на гореизложеното съдът счита, че жалбоподателят ***
е извършил нарушения по чл. 139, ал. 2, т. 1 от ЗДвП; чл. 139, ал. 2, т. 2 от ЗДвП; чл.139, ал. 2, т. 3 от ЗДвП и чл. 139, ал. 2, т. 4 от ЗДвП и следва да
носи административно-наказателна отговорност по тези текстове от закона.
Описаните деяния по чл. 139, ал. 2, т. 1 от ЗДвП; чл. 139,
ал. 2, т. 2 от ЗДвП; чл.139, ал. 2, т. 3 от ЗДвП и чл. 139, ал. 2, т. 4 от ЗДвП
в съставения против жалбоподателя АУАН в тази част съдържат всички обективни и
субективни признаци на административните нарушения по посочените по-горе
текстове и по смисъла на чл. 6 от ЗАНН и осъществяват състави на административни
нарушения по ЗДвП, за които жалбоподателят е бил санкциониран.
Предвид на горното, наказващият орган правилно е наказал
жалбоподателя за посочените нарушения налагайки му административни наказания с
обжалваното НП.
Правилно на жалбоподателя е наложено наказание по чл.185 от ЗДвП-глоба в размер на 20 лева,за всяко едно от деянията по чл. 139, ал. 2, т.
1 от ЗДвП; чл. 139, ал. 2, т. 2 от ЗДвП; чл.139, ал. 2, т. 3 от ЗДвП и чл. 139,
ал. 2, т. 4 от ЗДвП, която е с фиксиран размер, поради което административно-наказващият
орган е определил един законосъобразен и справедлив размер на наказанията.
Изложеното сочи, че в тази част наказателното постановление
се явява законосъобразно и правилно и като такова следва да бъде потвърдено.
По визираното в т.6 от НП административно
нарушение по чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДвП;
Съдът счита, че по несъмнен начин се доказа и нарушението
по чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, за което на *** е наложено административно
наказание глоба в размер 50 лева на основание чл. 179, ал. 6, т. 1 от ЗДвП.
Както от показанията
на разпитаните пред съда свидетели, така и от отразеното в АУАН-а се установи,
че на управляваният от жалбоподателя товарен автомобил „***“
с рег. № ***е било налице спукано ляво стъкло за обратно виждане, което прави на
практика автомобила техническо неизправно МПС по смисъла на закона.
Съгласно чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, движещите се по
пътя пътни превозни средства трябва да бъдат технически изправни. В
конкретния случай товарният автомобил, управляван от жалбоподателя, е с
неизправно ляво стъкло за обратно виждане, което не се оспорва по делото.
По изложените съображения, съдът намира, че наказателното
постановление предмет на обжалване по настоящото дело се явява правилно и законосъобразно по пункт втори, трети, четвърти, пети
и шести, и като такова следва да бъде потвърдено изцяло в тази част, а по
отношение на пункт първи, в
тази му част същото следва да бъде отменено по изложените по-горе съображения.
Водим от горното, Съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 19-0256-000708
от 15.07.2019 г. на ***РУ – ***към ОДМВР – Плевен,а именно, както следва:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № наказателно постановление № 19-0256-000708 от 15.07.2019 г. на ***РУ – ***към ОДМВР - Плевен, в частта с което на основание чл. 53 от ЗАНН и по чл. 185 от ЗДвП е наложил на ***, ЕГН: ********** ***, глоба в размер на 20 лв., за извършени нарушения по чл. 70, ал. 1 от ЗДвП, като НЕПРАВИЛНО И НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 19-0256-000708 от 15.07.2019 г. на ***РУ – ***към ОДМВР - Плевен, в останалата му част, с което на основание чл. 53 от ЗАНН и по чл. 185 от ЗДвП; чл. 185 от ЗДвП; чл. 185 от ЗДвП; чл. 185 от ЗДвП и чл. 179, ал. 6, т. 1 от ЗДвП, е наложил на ***, ЕГН: ********** ***, глоба в размер на 20 лв.; глоба в размер на 20 лв.; глоба в размер на 20 лв.;, глоба в размер на 20 лв. и глоба в размер на 50 лв., за извършени нарушения по чл. 139, ал. 2, т. 1 от ЗДвП; чл. 139, ал. 2, т. 2 от ЗДвП; чл. 139, ал. 2, т. 3 от ЗДвП; чл. 139, ал. 2, т. 4 от ЗДвП и чл. 139, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, като ПРАВИЛНО И ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Административен съд – Плевен в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: