Р Е Ш Е Н И Е
№2201
Гр. Пловдив, 31.10.2019 год.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Административен съд – Пловдив, І отделение ,І състав, в публично съдебно
заседание на осми октомври през две хиляди и деветнадесетата година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА МАТЕЕВА
при секретаря К.Р., като разгледа
докладваното от председателя адм. дело № 1877
по описа за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.145 и сл.
от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 211 от Закона за
Министерство на вътрешните работи /ЗМВР/.
Образувано е по жалба на В.Д.Б., ЕГН: **********,
на длъжност полицейски инспектор V степен в група „Организация на движението,
пътен контрол и превантивна дейност“ на сектор „Пътна полиция“ към отдел
„Охранителна полиция“ при Областна дирекция на МВР – гр. Пловдив, с посочен съдебен
адрес:*** , офис 5, против Заповед № 2372з-238
от 13.06.2019г., издадена от началник отдел „Охранителна полиция“ при ОД на МВР
– гр. Пловдив, с която на основание чл. 194, ал. 2, т. 1 и т. 2, чл. 197, ал. 1,
т. 2 и чл. 199, ал. 1, т. 3, предл. първо от ЗМВР и чл. 204,т. 4 от ЗМВР е
наложено дисциплинарно наказание “писмено предупреждение” за срок от три
месеца.
В жалбата се релевират доводи,че
заповедта е незаконосъобразна, издадена в нарушение на процесуалните правила за
налагане на дисциплинарни наказания и в противоречие на материалноправните
разпоредби. Оспорват се констатациите в нея, които противоречали на
действителната фактическа обстановка, като жалбоподателят поддържа, че не е
допуснал вменените му нарушения на служебната дисциплина като материалноправно
основание за подвеждането му под дисциплинарна отговорност и налагане на
дисциплинарно наказание. С подробно изложени в жалбата и писмена защита от
пълномощника адв. Г. съображения е направено искане за отмяна на оспорената
заповед за налагане на дисциплинарно наказание, като незаконосъобразна.
Претендират се направените по делото разноски за държавна такса и адвокатско
възнаграждение, съобразно представен списък на л. 142.
Ответникът по жалбата – Началник отдел
„Охранителна полиция“ при Областна дирекция на МВР – гр. Пловдив, чрез
процесуалния представител юр. Б., оспорва жалбата като неоснователна и моли да
бъде отхвърлена. Излага доводи, че заповедта
като издадена в съответствие с материалния закон, при спазване на
регламентираните в ЗМВР административнопроизводствени правила и при съблюдаване
на императивните изисквания за форма и съдържание на акта, е правилна и
законосъобразна. Претендира присъждането на възнаграждение за осъществената
юрисконсултска защита.
І. По допустимостта:
Жалбата е подадена от активно
легитимирано лице - адресат на оспорения акт, чиито интереси са засегнати
неблагоприятно от оспорения индивидуален административен акт, в рамките на предвидения за това преклузивен
срок,пред надлежния съд по смисъла на чл. 133, ал. 1 от АПК, поради което
същата е ДОПУСТИМА
ІІ. Въз основа на съвкупната преценка
на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от
фактическа страна по административно - правния спор:
При изнесени данни за това, че в
директория „/***/2018/09.04/“ ***не използват безжични микрофони при
осъществяване на контрол на пътното движение при контакт с граждани (нарушение
на раздел ІІ, т. 6 и т. 9 от заповед рег. № 8121з-1155 от 2017г. на министъра
на вътрешните работи) е възложено да се извърши проверка Х.С.– на длъжност ПИ в
група ОДПКПД на сектор ПП при ОД на МВР – гр. Пловдив. В хода на проверката е
изготвен протокол рег. № 1030р-25428 от 23.10.2018г., съгласно констатациите в
който, по време на прегледа на четири файла с видео информация от АИС ВПК,
монтирани на служебен автомобил „КИА Сиид“ с рег. № ***, екип на сектор ПП с
позивна 229 не използват безжични микрофони и нарушават указанията за работа
със системата АИС – ВПК 2, съгласно
глава ІІ, т. 6, т. 9 от заповед рег. № 8121з-1155 от 01.09.2017г. на министъра
на вътрешните работи. Изготвена е докладна записка рег. № 1030р-27032 от
09.11.2018г., съгласно констатациите в която ******П.П.– ***и ***И.Г.– ***не се
вижда да използват безжични микрофони, което се явява неизпълнение на
посочената по-горе заповед на министъра на вътрешните работи. Направено е
предложение да бъде извършена дисциплинарна проверка.
След запознаване с протокола от
23.10.2018г. и докладната записка от 09.11.2018г., със заповед рег. № 1030-1406
от 28.11.2018г. на началник сектор „Пътна полиция“ е възложено извършване на
проверка за изясняване на постъпилите данни дали за времето от 07.00ч. до 19ч.
на 04.09.2018г. *** П. и Г.не са използвали безжичните микрофони при
осъществяване на контрол на пътното движение при контакт с граждани, тъй като
на записите не се виждат микрофоните и липсва звук. Проверката е възложена на комисия
в състав председател Х.С.– на длъжност ПИ в група ОДПКПД на сектор ПП при ОД на
МВР – гр. Пловдив и членове Мануел Митев – на длъжност ПИ в група ОДПКПД на
сектор ПП при ОД на МВР – гр. Пловдив и В.Б. – на длъжност ПИ в група ОДПКПД на
сектор ПП при ОД на МВР – гр. Пловдив. При извършената проверка комисията е
изготвила протокол рег. № 1030р-29877 от 10.12.2018г., съгласно констатациите в
който „по време на прегледа на информацията от видео файлове от предходно и
последващо време се установява, че екипът на сектор ПП с позивна 229, не се
забелязва използването на безжични микрофони, което се явява нарушение на
заповед рег. № 8121з-1155 от 01.09.2017г. на министъра на вътрешните работи.
За резултатите от извършената проверка
е изготвена справка рег. № 1030р-31336 от 21.12.2018г., в обстоятелствената
част на която неправилно са посочени други служители в сектор ПП и друга дата,
предмет на проверката. Наред с това, по-нататък в обстоятелствената част на
справката е посочено, че видно от представените видеофайлове, протоколът от
10.12.2018г. и прегледани записи от системата АИС ВПК 2, монтирана в служебен
автомобил рег. № ***, не се вижда използването на безжични микрофони. ***П. и
Г.са били позиционирани на бул. „Копривщица“ и бул. „Марица – Юг“ до вх. В на
бариерата на Гребен канал – Пловдив, като са били включени в подготовката по
обезпечаване сигурността и безопасността на движение при провеждането на
Световното първенство по академично гребане, за времето от 08.09.2018г. до
16.09.2018г., съгласно заповед рег. № 317з-3371 на директора на ОД на МВР – гр.
Пловдив.
В справката са направени следните
изводи:
-по време на прегледа на всички файлове
се наблюдава, че екипът на сектор ПП с позивна 229 се намират на бул.
„Копривщица“ и бул. „Марица – Юг“, до бариерата на Гребен канал – Пловдив и са
включени в единната разстановка в подготовката по обезпечаването, сигурността,
опазването на ООР и БД при провеждането на Световното първенство по академично гребане;
-с действията или бездействията си ***П.
и Г.не са нарушили указанията за работа със системата АИС – ВПК 2, съгласно
глава ІІ, т. 6, т. 9 от заповед рег. № 8121з-1155 от 01.09.2017г. на министъра
на вътрешните работи, тъй като не изпълняват задълженията си по контрол на
пътното движение и не участват в контакт с граждани по отношение на ЗДвП, а
участват в опазването на ООР и БД при провеждането на Световното първенство по
академично гребане, като указват съдействие на участници и ръководители на това
мероприятие;
При направените изводи, комисията е
предложила производството по заповед рег. № 1030з-1406 от 28.11.2018г. да бъде
прекратено, тъй като липсват данни за извършено дисциплинарно нарушение от
служители в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – гр. Пловдив.
След запознаване с резултатите от
проверката е издадена заповед рег. № 2372з-150 от 29.03.2019г. от началника на
отдел „Охранителна полиция“ при ОД на МВР – гр. Пловдив с предмет проявена
небрежност от служителите в състава на комисията, съгласно заповед рег. №
1030з-1406 от 28.11.2018г. – Х.С.и В.Б.. Със заповедта от 29.03.2019г. е
разпоредено да бъде извършена проверка за изясняване на постъпилите данни, че
при извършване на проверка през месец ноември и месец декември 2018г.
посочените по-горе служители са проявили небрежност, което представлява
нарушение на служебната дисциплина по смисъла на чл. 194, ал. 2, тт. 1 и 2 от ЗМВР.
Проверяваният служител Б. е поканен с покана
рег. № 2372р-5954 от 10.04.2019г. да депозира писмени обяснения във връзка с
извършената от него проверка, съгласно заповед № 1030з-1406 от 28.11.2018г. В
отговор на поканата е постъпило сведение рег. № УРИ 2372р-5982 от 10.04.2019г.,
в което се преповтарят констатациите в протокола от 21.12.2018г., а именно, че ***
П. и Г.не са нарушили указанията за работа със системата АИС – ВПК 2, посочени
в глава ІІ, т. 6, т. 9 на заповед № 8121з-1155 от 01.09.2017г. на министъра на
вътрешните работи. Служителите участват в опазването на ООР и БД при провеждане
на Световно първенство по академично гребане, като указват съдействие на
участници и ръководители на Световното първенство по академично гребане.
В хода на повторната проверка,
комисията в състав председател Д.С.– на длъжност *** ОП при ОД на МВР – гр. Пловдив, и членове Т.Н.–
на длъжност *** гр. Пловдив и С.С.– на длъжност *** гр. Пловдив са изготвили
справка рег. № 2372р-6761 от 23.04.2019г., адресирана до началника на отдел ОП
в ОД на МВР – гр. Пловдив. Съгласно констатациите в справката, комисията в
състав председател Х.С., М.М.и В.Б. не са изпълнили служебните си задължения,
като са проявили небрежност при изпълнение на служебните си задължения. Тримата
полицейски служители не са се съобразили с наличните материали по извършваната
проверка, като при наличие на данни за извършено дисциплинарно нарушение и
неговия извършител не са уведомили компетентния дисциплинарно – наказващ орган
(ДНО) – началник сектор „Пътна полиция“ към отдел ОП при ОД на МВР – гр.
Пловдив – нарушение на раздел ІІ, чл. 10, във връзка с чл. 11 от инструкция
рег. № 8121з-470 от 27.04.2015г. за организацията на дейността по установяване
на дисциплинарни нарушения и налагане на дисциплинарни наказания, събирането и
обработката на информация за състоянието на дисциплината и дисциплинарната
практика в МВР, издадена от министъра на вътрешните работи. В материалите от
извършената проверка по заповед рег. № 1030з-1406 от 28.11.2018г. не е
приложена единната разстановка, посочена в извод № 1, а в часови график и
ежедневна форма на отчет рег. № 1030р-20834 от 31.08.2018г. за работата на
нарядите от ПК при ПП, за дата 04.09.2018г., смята 07.00ч. – 19.00ч. служебна
МПС рег. № ***, АП – 229, в състав на наряда *** Г. и П., също не фигурира
поставена или отчетена задача, свързана с подготовката по обезпечаване на
сигурността, опазването на обществения ред и безопасността на движението при
провеждането на Световното първенство по академично гребане. Наред с това,
заповед рег. № 317з-3371 от 05.09.2018г. на директора на ОД на МВР – гр.
Пловдив с предмет обезпечаване сигурността, опазването на обществения ред и
безопасността на движението при провеждане на Световно първенство по академично
гребане от 08.09.2018г. до 16.09.2018г. на Гребен канал – Пловдив, не указва
предвидени подготвителни мероприятия относно предстоящата спортна проява за
дата 04.09.2018г., за която се отнасят обстоятелствата по заповед рег. № 1030з-1406
от 28.11.2018г.
В справката са направени предложения
всички служители с полицейски правомощия от сектор „Пътна полиция“ да бъдат
запознати срещу подпис с Указания за работа на *** със система за видео
наблюдение, монтирана в служебните автомобили и технически характеристики и
правила за работа, утвърдени със заповед рег. № 8121з-1155 от 01.09.2017г. на
министъра на вътрешните работи; да се планират и проведат занятия по
изучаването и прилагането на инструкция рег. № 8121з-470 от 27.04.2015г. за
организацията на дейността по установяване на дисциплинарни нарушения и
налагане на дисциплинарни наказания, събирането и обработката на информация за
състоянието на дисциплината и дисциплинарната практика в МВР и указания за
работа на *** със система за видео наблюдение, монтирана в автомобили,
технически характеристики и правила за работа, утвърдени със заповед рег. №
8121з-1155 от 01.09.2017г. на министъра
на вътрешните работи.
По отношение на полицейските служители,
обект на проверката, в частност жалбоподателят Б. е предложено да бъде наложено
дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ на основание чл. 194, ал. 2,
тт 1 и 2, чл. 197, ал. 1, т. 2, чл. 199, ал. 1, т. 3, предл. 1 и чл. 204, т. 4
от ЗМВР, като срокът на наказанието следва да бъде определен от ДНО след
запознаване с кадрова справка на служителя и резултатите от неговата работа.
На 24.04.2019г. проверяваният служител
е запознат с изготвената справка рег. № 2372р-6761 от 23.04.2019г., като с покана
рег. № 2372р-6777 от 24.04.2019г. е поканен да депозира допълнителни обяснения.
В указания в поканата срок не са депозирани допълнителни обяснения.
С резолюция „запознат“ от 02.05.2019г.
дисциплинарно наказващият орган началник на отдел ОП при ОД на МВР – гр.
Пловдив се е запознал с изготвената справка рег. № 2372р-6761 от 23.04.2019г.,
изготвена от комисията, назначена със заповед рег. № 2372з-150 от 09.03.2019г.
В последствие е издадена процесната заповед № 2372з-238 от 12.06.2019г., в която
е приел, че с поведението си инспектор В.Б. е допуснал нарушение на служебната
дисциплина - “небрежност в служебната дейност” и „неизпълнение на други задачи,
възложени от служебното ръководство в рамките на предоставените му правомощия“,
с което е осъществил състава на дисциплинарно нарушение по чл. 194, ал. 2, тт. 1
и 2, във връзка с чл. 199, ал. 1, т. 3, предл. първо от ЗМВР, което е основание
за налагане на дисциплинарно наказание "писмено предупреждение". Наложеното
наказание е за срок от три месеца, като са взети предвид тежестта на
нарушението, настъпилите от него последици, обстоятелствата, при които е
извършено, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител,
обективирано в кадрова справка рег. № 317р-4170 от 10.04.2019г.
Към материалите по делото са приложени следните
писмени доказателства, в хронологичен ред: заповед рег. № 8121к-1249 от
22.02.2018г. за назначаване на В.М. на длъжност „началник отдел „Охранителна
полиция“, ведно с акт за встъпване (л. 24); типова длъжностна характеристика
рег. № 3286р-19651 от 12.11.2015г. (л. 25 – 29); указания за работа на *** със
система за видео наблюдение, монтирана в автомобили, технически характеристики
и правила за работа, ведно със заповед рег. № 8121з-1155 от 01.09.2017г. на
министъра на вътрешните работи за утвърждаването й (л. 30 – 45); заповед №
317з-3371 от 05.09.2018г. на директора на ОД на МВР – гр. Пловдив относно
обезпечаване сигурността, опазването на обществения ред и безопасността на
движението при провеждането на Световно първенство по академично гребане от
08.09.2018г. до 16.09.2018г. на Гребен канал – Пловдив (л. 100 – 103); кадрова
справка за професионалния стаж, получени отличия и награди и наложени
дисциплинарни наказания на В.Б. рег. № 4170 от 10.04.2019г. (л. 107); типова
длъжностна характеристика рег. № 3286р-19541 от 11.11.2015г. (л. 109 – 111);
типова длъжностна характеристика рег. № 3286р-19535 от 11.11.2015г. (л. 112 –
114); протокол № 1030р-21729 от 29.09.2017г. за запознаването на държавни
служители на група КПДГПА при сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – гр.
Пловдив със заповед рег. № 8121з-1155 от 01.09.2017г. на министъра на
вътрешните работи относно утвърждаване на указания за работа на ***със
системата за видео наблюдение, монтирана в автомобил, технически
характеристики, правила за работа (л. 118); протокол за запознаване на
служителите от група ОДПКПД при сектор ПП с указания за работа на ***със
система за видео наблюдение, монтирана в автомобил (л. 119 – 120); часови
график за работа на нарядите от ПК при „Пътна полиция“, ОД на МВР – гр. Пловдив
за 04.09.2018г. на ***И.Г.и Пеньо Пашиков, ведно с ежедневна ведомост (л. 121 –
122); документи от извършената проверка, съгласно заповед рег. № 1030з-1406 от
28.11.2018г. на началника на сектор ПП при ОД на МВР – гр. Пловдив (л. 123 -
139); писмо от 20.03.2019г. до директора на ОД на МВР – гр. Пловдив (л. 140);
писмо рег. № 1030р-25198 от 24.09.2019г. по описа на сектор ПП при ОД на МВР –
гр. Пловдив относно обстоятелството, че полицейски инспектор В.Б. не е запознат
срещу подпис с инструкция рег. № 8121з-470 от 27.04.2015г. (л. 144).
Съдът, като обсъди събраните по делото
доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и
становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността
на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във вр. с чл. 146
от АПК, намира за установено следното:
Разгледана по същество жалбата е
ОСНОВАТЕЛНА.
Оспорената Заповед № 2372з-238 от 12.06.2019г.
е издадена от материално и териториално компетентния дисциплинарно - наказващ
орган по чл. 204, т. 3 от ЗМВР – Началник на отдел „Охранителна полиция“ при ОД
на МВР – гр. Пловдив.
Обжалваната заповед е постановена при
съблюдаване на императивната норма на чл. 210 от ЗМВР за форма и съдържание на
акта за налагане на дисциплинарно наказание. Посочената разпоредба определя, че
дисциплинарното наказание се налага с писмена заповед, в която задължително се
посочват: извършителят, мястото, времето и обстоятелствата, при които е
извършено нарушението; разпоредбите, които са били нарушени, доказателствата,
въз основа на които е установено, правното основание и наказанието, което се
налага, срокът на наказанието, пред кой орган и в какъв срок може да се обжалва
заповедта. Заповед 2372з-238 от 12.06.2019г. съдържа всички законово изискуеми реквизити –
посочени са разпоредбите, които според дисциплинарно-наказващия орган са били
нарушени и фактическите основания за издаването на заповедта - обстоятелствата,
които според органа обосновават наличието на съставомерно от обективна и
субективна страна поведение, изразяващо се в неизпълнение на други задачи,
възлагани от служебното ръководство, в рамките на предоставените му правомощия,
съгласно типова длъжностна характеристика рег. № 3286-19541 от 11.11.2015г. за
длъжността „полицейски инспектор VІ – ІV степен в „Автоматизирани системи за
контрол на правилата на движение“ на група „Организация на движението, пътен
контрол и превантивна дейност“ към сектор „Пътна полиция“, при отдел
„Охранителна полиция“ в ОД на МВР – гр. Пловдив и небрежност в служебната
дейност - дисциплинарни нарушения по чл. 194, ал. 2, т. 1 и т. 2, във връзка
чл. 199, ал. 1, т. 3, предл. 1 от ЗМВР, като основание за налагане на
дисциплинарно наказание "писмено предупреждение". Посочен е и
документът (справка рег. № 2372р-6761 от 23.04.2019г.), приет от наказващия
орган като доказателство, въз основа на което е установено извършените от
санкционираното лице дисциплинарни нарушения.
Заповедта е издадена в срока по чл.
195, ал. 1 от ЗМВР. В тази връзка, неоснователни са направените възражения в
жалбата в тази насока. Справката на проверяващата комисия е депозирана пред
началника на отдел ОП на 23.04.2019г. видно от входящия й номер и от този
момент започва да тече срокът за издаване на заповедта.Оспорената заповед, от
своя страна, е издадена на 12.06.2019г., т.е. в срока по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР.
При определяне вида и размера на дисциплинарното
наказание органът е взел предвид тежестта на нарушението и настъпилите от него
последици, формата на вината и цялостното поведение на държавния служител, като
му е наложил минималното предвидено в закона наказание за вмененото му
нарушение. Дисциплинарното наказание е наложено за минималния срок, съгласно
разпоредбата на чл. 199, ал. 2, изр. 1 от ЗМВР. В този смисъл, са неоснователни
направените в жалбата възражения.
Същевременно, обаче, обжалваната
заповед е постановена при допуснати съществени нарушения на административно - производствените
правила и при неправилно приложение на материалния закон, като съображенията за
това са следните:
Фактическите
основания за издаване на налагане на дисциплинарно наказание на служителя се
състоят в това, че като член на комисия, определена със заповед рег. №
1030з-1406 от 28.11.2018г. инспектор Б. не се е съобразил и преценил събраните
доказателства по извършената от комисията проверка. Неговото съгласие с
председателя на комисията Х.С.да не се търси дисциплинарна отговорност на
проверяваните служители ***П.П.и ***И.Г.е приравнено на неправилна преценка на
събраните при проверката доказателства, което е квалифицирано като неизпълнение
на други задачи, възлагане от служебното ръководство в рамките на
предоставените му правомощия от типова длъжностна характеристика и небрежност в
служебната дейност.
Доколкото дисциплинарната отговорност
на Б. е ангажирана като член на проверяваща комисия, във връзка с постъпила
информация за неизпълнение на служебни задължения на други полицейски
служители, следва да бъде посочено, че от негова страна е извършено нарушение
на разпоредби на инструкция № 8121з-470 от 27.04.2015г. за организацията на
дейността по установяване на дисциплинарни нарушения и налагане на
дисциплинарни наказания, събирането и обработката на информация за състоянието
на дисциплината и дисциплинарната практика в Министерството на вътрешните
работи, издадена от министъра на вътрешните работи, на основание чл. 215а от ЗМВР. По делото са представени несъмнени доказателства, че двама от членовете
на комисията, определена със заповед рег. № 1030з-1406 от 28.11.2018г., не са
запознати с тази инструкция, като в справката от 23.04.2019г. се съдържа
изрично предложение до началника на отдел ОП в ОД на МВР – гр. Пловдив в
рамките на учебната година по сцециализирана подготовка да се планират и
проведат занятия по изучаването и прилагането й.
Настоящият съдебен състав намира, че
независимо, че двама от членовете на комисията, определена със заповед рег. №
1030з-1406 от 28.11.2018г., не са запознати с посочената инструкция, проверката
е проведена при спазване на процесуалните правила. Издадената заповед рег. №
1030з-1406 от 28.11.2018г. е връчена на проверяваните лица срещу подпис, същите
са поканени за депозиране на писмени обяснения, такива са депозирани, макар и
след указания в поканите срок и комисията е изгледала файлове от видео
наблюдение от всички камери, монтирани на служебен автомобил рег. № ***, като е
констатирано, че не се вижда използването на безжични микрофони. Не е спорно по
делото обстоятелството, че младши инспектори Г. и П. са запознати срещу подпис
само с указанията за работа на ***със система за видео наблюдение, монтирана в
автомобил, но същите са депозирали обяснения, че са съдействали на организатори
и участници в Световното първенство по академично гребане, което предстои да
започне в близките дни, за местата за паркиране и разтоварване на лодките и
местата за паркиране на автобусите, извозващи участниците. Съдържанието на
писмените им обяснения изцяло кореспондира с издадената ден по-късно заповед на
директора на ОД на МВР – гр. Пловдив за обезпечаване сигурността, опазването на
обществения ред и безопасността на движението при провеждане на Световното
първенство по академично гребане на Гребен канал – Пловдив. В този смисъл,
логично е да се предположи, че част от организаторите и участниците в
мероприятието са поискали да се запознаят с входовете към и изходите от гребния
канал, с цел безопасно разтоварване на лодките и транспортиране на участниците
до места, разположени в непосредствена близост до него. Съгласно часовия график
за работа на нарядите от ПК при „Пътна полиция“ в ОД на МВР – гр. Пловдив
нарядът в състав от младши инспектори Г. и П. следва да осъществява контрол по
безопасност на движението на 04.09.2018г. от 14,35ч. до 16ч. по бул.
„Копривщица“ от бул. „Свобода“ до бул. „Марица – Юг“, но в рамките на техния
маршрут е разположен вход В към Гребен канал – Пловдив и е възможно възлагането
на допълнителни задачи във връзка с предварителната организация на спортното
мероприятие. Именно естеството на поставените им задачи не е предполагало
използването на безжичните микрофони и включването им на звукозапис, доколкото
не е установено по несъмнен начин, че Г. и П. са изпълнявали дейности по
контрол на безопасността на движението.
По изложените аргументи, настоящият
съдебен състав намира, че жалбоподателят не е проявил небрежност в служебната
дейност, в качеството му на член на комисията, назначена със заповед №
1030з-1406 от 28.11.2018г. В ЗМВР не се съдържа легална дефиниция на понятието
„небрежност в служебната дейност“, но следва да се разбира като неизпълнение на
служебните задължения с дължимата грижа на добър професионалист. В конкретния
случай, като член на комисията, назначена за извършване проверка на действия на
полицейски служители по неизпълнение на служебни задължения, Б. е изпълнил
служебните си задължения, като е изследвал всички факти и обстоятелства,
свързани с поведението на колегите си на 04.09.2018г. и е кредитирал
депозираните от тях писмени обяснения относно възлагането на допълнителна
задача, различна от контрола по безопасност на движението.
Неправилно е позоваването в справката
от 23.04.2019г. на часовия график за работа на нарядите от ПК при „Пътна
полиция“ в ОД на МВР – гр. Пловдив, съгласно съдържанието на който младши
инспектори Г. и П. е следвало да извършват контрол по безопасност на движението
на дата 04.09.2018г., от 14,35ч. до 16ч. на посочения маршрут, което
автоматично означава и използването на безжични микрофони, съгласно заповед
рег. № 8121з-1155 от 01.09.2017г. на министъра на вътрешните работи. Посоченият
часови график е изготвен на 31.08.2018г., т.е. във времеви момент, предхождащ
датите на провеждане на Световното първенство по академично гребане на Гребен
канал – Пловдив, като при изготвянето му не на предвидени промени на пътната
обстановка, свързани с организацията за провеждане на това спортно мероприятие.
Не е предвидено, че е възможно организаторите и участниците в това спортно
мероприятие могат да пристигнат преди началната дата на провеждането му
(08.09.2018г.) и да се запознаят на място със спецификата на спортния обект,
най-малкото разположението на входовете и изходите му. Тъй като ***Г. и П. са
определени да извършват контрол по безопасност на движението именно в близост
до един от входовете и изходите на Гребния канал – този, находящ се на бул.
„Марица – юг“, самото им присъствие там предполага съдействие на лица, свързани
с организацията на спортното мероприятие. Действително, заповедта на директора
на ОД на МВР – гр. Пловдив относно провеждане на спортното мероприятие е
издадена на следващия ден – 05.09.2018г., но е възможно на двамата полицейски
служители да са поставени задачи, различни от контрола по безопасност на
движението, в устна форма.
Настоящият съдебен състав намира за
основателни твърденията в жалбата, че отговорността на служителя е ангажирана
поради неправилно направено предложение за прекратяване на дисциплинарното
производство срещу служителите Г. и П., не поради неизвършване или
несвоевременно извършване на процесуални действия по проверката. По-горе в
настоящото решение се изложиха аргументи относно извършване на всеобхватна
проверка на всички обстоятелства по случая от членовете на проверяващата
комисия, назначена със заповед рег. № 1030з-1406 от 28.11.2018г., като в
резултат на извършената проверка същите са изразили мнение, че колегите им не
са извършили дисциплинарните нарушения и са обосновали изразеното от тях мнение.
В настоящия случай, не може да се приеме, че ДНО е доказал по несъмнен начин
неправилност или непълнота на действията на жалбоподателя, като член на
комисия, които, от своя страна, да са довели до неправилните изводи, изложени в
справката от 22.12.2018г. и направеното предложение за неналагане на
дисциплинарно наказание на младши инспектори Г. и П..
Съдът намира, че в производството по
налагане на дисциплинарно наказание ДНО е допуснал нарушение на нормите на чл.
35, чл. 36, ал.1, ал. 3 и ал. 4 от АПК и чл. 206, ал. 3 и ал. 4 от МВР, в които
законодателят е доразвил основни принципи на административния процес за
истинност, служебно начало и самостоятелност - чл. 7, чл. 9 и чл. 10 АПК.
Дисциплинарно наказващият орган не е провел собствено дисциплинарно
разследване, а изцяло се е доверил и преповторил констатациите на служителите
при ОД на МВР – гр. Пловдив, изготвили справката от 23.04.2019г., като същите
не притежават функции и компетенции на дисциплинарно наказващ орган; не е
изяснил всички релевантни факти и обстоятелства; не е проверил и преценил
самостоятелно и непосредствено събраните доказателства. Липсата на проведено
собствено дисциплинарно производство е довело и до нарушаване на чл. 205, ал.3 ЗМВР, уреждащ възможността на държавния служител да участва в производството
самостоятелно или да бъде подпомаган в защитата си от друг служител.
С оглед горното, съдът намира, че при
издаването на заповедта за налагане на дисциплинарно наказание са допуснати
съществени нарушения на административнопроизводствените правила, като основание
по смисъла на чл. 146, т. 3 от АПК за нейната отмяна като незаконосъобразна. Оспорената
заповед е издадена и в несъответствие с целта на закона - дисциплинарно
наказание да бъде налагано само при безспорно доказано дисциплинарно нарушение,
извършено от служителя. Същата, като
издадена при допуснати съществени нарушения на административно-производствените
правила, неправилно приложение на материалния закон, несъответствие с целта на
закона, се явява незаконосъобразна и като такава следва да бъде отменена.
При този изход на делото и своевременно
направеното искане, на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по
делото разноски. Съгласно представен списък на л. 142, същите са в общ размер
на 610лв. (шестстотин и десет лева), в т.ч. за заплатена държавна такса и
адвокатско възнаграждение.
Водим от горните мотиви и на основание
чл. 172, ал.2, предл. второ от АПК, Административен съд – Пловдив, Първо
отделение, І състав,
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ
по жалба на В.Д.Б., ЕГН: **********, на длъжност полицейски инспектор V степен
в група „Организация на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ на
сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при Областна дирекция на
МВР – гр. Пловдив, с посочен съдебен адрес:***, офис 5, Заповед № 2372з-238 от
13.06.2019г., издадена от началник отдел „Охранителна полиция“ при ОД на МВР –
гр. Пловдив, с която на основание чл. 194, ал. 2, т. 1 и т. 2, чл. 197, ал. 1,
т. 2 и чл. 199, ал. 1, т. 3, предл. първо от ЗМВР и чл. 204,т. 4 от ЗМВР му е
наложено дисциплинарно наказание “писмено предупреждение” за срок от три
месеца.
ОСЪЖДА
Областна дирекция на МВР – гр. Пловдив да заплати на В.Д.Б. *** сумата от
610лв. (шестстотин и десет лева) разноски по делото.
На основание чл. 211, изр. 3 от ЗМВР
решението е окончателно и не подлежи на обжалване.
СЪДИЯ: