Решение по дело №478/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 614
Дата: 4 април 2019 г. (в сила от 4 юли 2019 г.)
Съдия: Даниела Маринова Михайлова
Дело: 20193110200478
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 януари 2019 г.

Съдържание на акта

                                                  РЕШЕНИЕ

 

                                                      №614/4.4.2019г.

 

                                                   Град Варна

 

 

                                          В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Варненският районен съд                                                     двадесет и трети  състав

На  осемнадесети март                                  Година две хиляди и  деветнадесета

В публично заседание в следния състав:       

                                                                                           Съдия  Даниела Михайлова

Секретар    Пламен Пламенов

като разгледа докладваното от съдията

НАХД №  478 по описа на съда за 2019г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

  

            Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на    „А.Е.“ ЕООД, представлявано от Е.Д.Е., против Наказателно постановление  № 23-0001209/ 19.12.2018г. на  Главен инспектор в Областен отдел „Автомобилна Администрация”-Варна,  с което  на „А.Е.“ ЕООД е наложена  „Имуществена санкция” в размер на 3 000 лв. на основание чл.104 ал.6 пр. последно  от ЗАвП. 

             В жалбата се навеждат доводи за допуснати нарушения на процесуалните правила, като се твърди че описанието на нарушението не съответства на изискванията на чл.42 и чл.57 ал.1 т. 5  от ЗАНН, че е налице непълна правна квалификация и др.На следващо място се излагат доводи за това, че случаят е маловажен.Поради тези и други съображения се иска отмяна на постановлението. 

            В съдебно заседание въззивната страна,  редовно призована,  представлява се от надлежно упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата на посочените в нея основания.По същество адв. П. излага съображения, че нарушението не описано от фактическа и правна страна, че не са посочени неговите съставомерни признаци, че не е описан нормативния акт, който определя образеца на тахографския лист и др.Поради и пледира за отмяна на постановлението.

             Въззиваемата страна, редовно призована,   представлява се от  процесуален представител , който  счита жалбата за неоснователна и по същество пледира постановлението да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно. 

            След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

            През  м.08.2018г.   била извършена   проверка на   „А.Е. „ ЕООД.  До управителя на дружеството била изпратена покана, с която било изискано да се представят подробно описани документи, сред които били и тахографски листи първоначално за периода 01.06.2018г.-31.07.2018г., а в последствие до 15.11.2018г.  С протокол от 18.09.2018г. в ОО „АА“-Варна били представени исканите документи, сред които били пътни листове, товарителници и тахографски листи за влекач „Скания“ с рег. № В 67 89 РК с водач М.К.. При преглед на представените документи св. К.К. ***, установил, че в превозното средство е имало монтиран аналогов тахограф „ Siemens VDO“, тип 1324, 71411 с № 01811662.От   протокол за контролна проверка на този тахограф станало ясно, че одобрения тип тахографски листи за него са е1-85. Представеният от превозвача тахографски лист , използван на 26.09.2018г.,  обаче бил с последно одобрение е1-83 и на него не фигурирал тип е1-85. Тахографски листи от тип е1-85 били използвани  при превози и на други дати, които се установявали от представени товарителници и пътни листи.  

               За това св.К. съставил против „   А.Е.” ЕООД акт за установяване на нарушение за това, че на 26.09.2018г. не е издало на водача М.К. тахографски лист от одобрен тип, подходящ за използване в аналогов тахограф „ Siemens VDO“, тип 1324, 71411 с № 01811662, тъй като одобрения тип тахографски лист за ползване бил е1-85, а издадения от превозвача бил с  последно одобрение за тип е1-83.Нарушението било квалифицирано като такова по чл.33 § 1 изр. 3 от   Регламент /ЕО/ 165/2014.  При предявяването на акта, както и в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН възражения не били направени и депозирани.

              Въз основа на акта за установяване на административно нарушение било издадено и атакуваното пред настоящата инстанция наказателно постановление № 23-0001209 / 19.12.2018г. , с което административно-наказващият орган  възприел изцяло посочените в него фактически констатации, както и   правната квалификация на нарушението по  чл.33 § 1 изр. 3 от   Регламент /ЕО/ 165/2014.  .  За него, на основание чл.104 ал.6 от ЗАвП на     А.Е.” ЕООД била наложена имуществена санкция в размер на 3 000лв. 

           В хода на съдебното следствие съдът разпита като свидетел К.К. -актосъставител, чиито показания кредитира изцяло като логични , последователни и непротиворечиви.От тях се установи, че нарушението е констатирано при извършена проверка. Свидетелят посочи още, че случаят не е бил изолиран, като и за други дати е било установено използване на тохаграфски листи от различен одобрен тип.

            Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства по административно-наказателната преписка,   събраните в хода на съдебното следствие гласни и писмени доказателства  , които преценени в тяхната взаимносвързаност са логически свързани и последователни, поради което съдът ги кредитира.

          Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му, и справедливостта на наложеното административно наказание прави следните правни изводи:

          Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срока на обжалване от надлежна страна и е приета от съда за разглеждане.

          Наказателното постановление № 23-0001209/ 19.12.2018г. е издадено от компетентен орган- от   Главен инспектор в Областен отдел „Автомобилна администрация”-Варна съгласно заповед № РД-08-249/15.05.2015г.на Министъра на транспорта , информационните технологии и  в шест месечния преклузивен срок.Постановлението  е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН, като съдържа всички минимално изискуеми реквизити. Вмененото във вина   нарушение е индивидуализирано в степен, позволяваща  да се разбере  какво е обвинението и срещу какво да се организира защитата.Самото нарушение е описано с всички негови съставомерни признаци, поради което и възраженията в тази насока са неоснователни. Не са допуснати съществени процесуални нарушения при постановяване на постановлението и  по никакъв начин не е накърнено правото на защита на жалбоподателя, което той е упражнил с подаването на жалба до въззивната инстанция. Посочена е нарушената материално- правна норма, като разпоредбата на Регламент № 165/04.02.2014г. ясно и конкретно разписва задълженията за превозвача.Наказанието за нарушението също е индивидуализирано. Поради това съдът намира, че възраженията за допуснати в хода на производството нарушения на процесуалните правила, са неоснователни.

          Съдът намира, че правилно административно-наказващият орган е констатирал  е нарушение по  чл.33 § 1 изр.3 от Регламент /ЕС/ № 165/04.02.2014г., като е отнесъл фактите към хипотезата на правната норма.Този регламент отменя Регламент № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент.Разпоредбата на чл.33 § 1 изр.3 от Регламент № 165/04.02.2014г.  задължава транспортните предприятия да издават на водачите само листове по одобрен образец, подходящ за използване в уреда, монтиран в превозното средство.От всички доказателства по делото се установява, че „А.Е.“ ЕООД е транспортно предприятие, притежаващо лиценз на Общността за извършване на товари № 0488, че с автомобил, собственост на дружеството, управлявано от назначен в него на трудов договор водач на 26.09.2018г. е бил извършен превоз на товари, че в същия автомобил е бил монтиран аналогов тахограф, който е бил използван с тахографски лист от тип е1-83, макар одобрения тип съобразно Протокола за контролна проверка и отразяванията на самия лист да са за тип е1-85.Тези обстоятелства не се и оспорват.В този смисъл, след като при превоза не е бил използван одобрения тип тахографски лист е1-85, а е1-83, то превозвача не е изпълнил задължението си да предостави на водача лист по одобрен образец, подходящ за използване в уреда, монтиран в превозното средство.Не могат да бъдат споделени възраженията в жалбата , свързани с това, че не ставало ясно от коя дата е възникнало задължението на дружеството-превозвач да използва тахографски листи от тип е1-85.В Протокола за контролна проверка изрично е описан марката, типа, серийния номер на монтирания в автомобила тахограф, както и номера на одобрения тип на тахографски лист, който е1-85.Този протокол е бил изготвен на 31.07.2017г. и видно от направените в него отбелязвания е бил представен на контролните органи от превозвача.Поради това и съдът намира, че към датата на извършване на превоза на 26.09.2018г., който се доказва от приложените по преписката тахографски лист, пътен лист и товарителница, за превозвача е било налице задължение да предостави на водача тахографски лист от одобрения тип е1-85, което той не е изпълнил.В случая възраженията в жалбата, свързани с непосочване в акта и в постановлението на доказателства за това, че използвания тахографски лист образец е1-83 не е бил „действащ“ са ирелевантни, тъй като в настоящият казус не се твърди използване на тахографски лист, който не е валиден въобще като тип , а за използването на такъв, който не е от одобрен тип за съответния тахограф.С оглед на изложеното до тук съдът намира, че  нарушението на чл.33 § 1 изр.3 , описано и в акта, и в постановлението, е било допуснато.В този смисъл са и решения по н.а.х.д. № 318/2018г. на ВРС, решение по к.н.а.х.д. № 899/ 2018г. на Административен съд-Варна,  решение по к.а.н.д. № 138/2016г. на Административен съд-Варна и др.

            В случая е била ангажирана отговорността на „А.Е.“ ЕООД в качеството му на превозвач.Тази отговорност е безвиновна и представлява обективната отговорност на юридическото лице за неизпълнение на задължения към държавата, каквото имаме в конкретния случай и се реализира независимо от конкретния извършител, формата на вина, степента на обществена опасност на дееца и т. н. 

            Правилно административно-наказващия орган е приложил и санкционната норми на чл.104 ал.6 пр. последно от ЗАвП, където именно е  предвидена санкция за превозвач, който е осигурил на водачите тахографски листи, които не са от одобрен тип, каквото нарушение в случая е налице.   Правилно административно-наказващият орган е наложил   „ Имуществена санкция”  в размер от 3 000лв., който е императивно предвиден в закона.  

             Съдът намира, че в настоящия случай не са налице предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, доколкото не са установени обстоятелства, които отличават извършеното нарушение от типичното от съответния вид, с оглед явна  незначителност на обществената опасност на нарушението респ. липсата на такава.От приложените по преписката тахографски и пътни листи и товарителници се установява, че използването на тахографски лист от неодобрен тип не е изолиран случай, поради което и не може да се приеме, че обществената опасност на нарушение е незначителна. 

            Поради изложеното до тук съдът намира, че атакуваното постановление е правилно,  обосновано и законосъобразно и като такова следва да бъде потвърдено.

            Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

 

Р   Е   Ш   И:

 

 

 

 

            ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление  № 23-0001209/ 19.12.2018г. на  Главен инспектор в Областен отдел „Автомобилна Администрация”-Варна,  с което  на „А.Е.“ ЕООД е наложена  „Имуществена санкция” в размер на 3 000 лв. на основание чл.104 ал.6 пр. последно  от ЗАвП. 

             Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд-Варна по реда на АПК .

              След влизане в сила на съдебното решение, административно- наказателната преписка  да се върне на наказващия орган по компетентност.

 

 

 

                                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: