Р Е Ш Е Н И Е
18.11.2019 Дупница
Номер Година Град
В ИМЕТО НА НАРОДА
Н.О. V
Районен съд – Дупница състав
28.10. 2019
на Година
Страхил Гошев
В публично съдебно заседание в следния състав:
Председател
Членове
Съдебни заседатели:
1.
Румяна Агонцева
2.
Секретар:
Председателя на
състава
Прокурор:
Сложи за разглеждане докладваното от
АН 1094 2019
дело № по описа за година.
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Подадена е жалба от Л.З.Х., с ЕГН **********, с адрес: ***, срещу Наказателно постановление № 19-5310-001029 от 10.09.2019 г., издадено от Началник група към ОДМВР гр. Кюстендил, група КПДГПА, с което на същия, на основание чл. 53 от ЗАНН и по чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП му е наложено административно наказание ,,глоба“ в размер на 200 лв. и ,,лишаване от право да управлява МПС“ за 6 месеца за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Жалбоподателят се представлява от упълномощен процесуален представител – адв. Стефанов, който излага множество доводи, че наказателното постановление е неправилно и незаконосъобразно поради противоречие с материалния и процесуалния закон и допуснати съществени и неотстраними процесуални нарушения, като моли съда за неговата отмяна.
Въззиваемата страна не изразява становище по жалбата, не взема участие и не се представлява.
Съдът, след като обсъди събраните по делото
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното
от фактическа страна:
На 10.06.2019 г., в 09.10 ч., в община Дупница на път първи клас № Е-79, км. 336+369, при бистро „Пако“, в посока на движение Кулата, жалбоподателят Х. управлявал лек автомобил марка и модел „Фолксваген Пасат“, с рег. № Е1260 МВ. Същият бил спрян за проверка от служителите на КАТ – Н.Т. и свидетелят Б.В., които след справка п;о регистрационния номер на лекия автомобил в масивите на сектор ПП установили, че за автомобила няма данни относно регистрацията му. С оглед на това достигнали до извод, че МПС-то не е регистрирано по надлежния ред, поради което на водача Л.Х. бил съставен АУАН за нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП. Същият бил подписан от св. В., както и подписан и връчен лично на нарушителя без възражения от негова страна.
По-късно съставеният АУАН, ведно с образуваната по него преписка бил изпратен от АНО по компетентност на Районна прокуратура - гр. Дупница, с оглед данни за престъпление по чл. 345, ал.2 от НК.
С постановление от 22.08.2019 г., прокурор при РП гр. Дупница е прекратил наказателното производство по досъдебно производство с вх. № 1371/2019 г., ДП 462/2019г., по описа на РП – Дупница, ДП – 350/2019 г., по описа на РУ-Дупница, водени срещу неизвестен извършител и е постановил препис от постановлението, ведно с материалите по досъдебното производство да се изпратят на Началника на РУ на МВР - гр. Дупница по компетентност.
След връщане на материалите при АНО, същият на 10.09.2019 г. е издадал обжалваното Наказателно постановление № 19-5310-001029 от 10.09.2019 г., издадено от Началник група към ОДМВР гр. Кюстендил, група КПДГПА, с което на същия, на основание чл. 53 от ЗАНН и по чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП му е наложено административно наказание ,,глоба“ в размер на 200 лв. и ,,лишаване от право да управлява МПС“ за 6 месеца за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Гореописаната фактическа обстановка съдът намира за установена от събраните по делото гласни и писмени доказателства. Съдът кредитира изцяло изложеното при разпита от свидетеля В., който добросъвестно разказва това което си спомня за случая. В производството е разпитано само едното от длъжностните лица при АНО – свидетелят по установяване на нарушението и съставяне на акта Б.В., който след предявяване на АУАН потвърждава изцяло фактите описани в същия, както и обстоятелствата относно неговото съставяне и подписване на място без възражения от жалбоподателя. Актосъставителят Т., който е призоваван на два пъти в открито съдебно заседание не се явява по уважителни причини.
При така установените факти, съдът прави
следните правни изводи:
Жалбата е
допустима – подадена от легитимиран правен субект, в законовия преклузивен
7-дневен срок, като съдът притежава териториална и материална компетентност за
разглеждането й. Наказателното постановление е издадено от компетентен орган,
въз основа на АУАН, който е бил съставен от оправомощено за това лице, съгласно
Заповед № 8121з-515/14.05.2018 г., приложена към преписката.
Разгледана по същество, жалбата е
основателна поради следното:
Относно нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП:
Административнонаказателното
производство срещу жалбоподателя за нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП е образувано по
общия ред предвиден в чл. 36, ал. 1 от ЗАНН със съставяне на АУАН
с № 1029 от 10.06.2019 г. АНО, обаче не е отчел обстоятелството, че по-късно АУАН,
ведно с материалите в преписката по него е бил изпратен, на основание чл. 33,
ал.2 от ЗАНН, по компетентност на РП-Дупница, тъй като са били констатирани
признаци на престъпление по чл. 345, ал.2 НК, което се установява категорично от
текста на приложеното Постановление на РП-Дупница. В същото време АНО не е
процедирал, както изисква императивно цитираната разпоредба на чл. 33, ал.2 от ЗАНН, като сам не е изпълнил правомощията си и не е прекратил висящото пред
него административнонаказателно производство, образувано по изпратения на прокуратурата АУАН с № 1029 от 10.06.2019
г.
По-късно с
горепосоченото Постановление за прекратяване на наказателно производство от
22.08.2019 г., на РП-Дупница, образуваното след издаване на АУАН ДП за същите факти
/случай/ е било прекратено, като материалите по досъдебното производство са
били изпратени на АНО по компетентност, тъй като е установена липса на
престъпление и наличие на данни за извършено административно нарушение по чл.
140, ал.1 от ЗДвП.
След връщане на
преписката при АНО, същият е издал обжалваното НП, базирайки решаващите си
изводи единствено и изцяло на съставения по-рано АУАН, преди образуване на
наказателното производство и прекратяването му от РП-Дупница. Обсъдената
по-горе фактическа и правна установеност води до единствения възможен и правилен извод, че процесното НП е издадено
при нарушение на процесуалните правила.
Началото на административнонаказателния процес е поставено със съставяне на цитирания АУАН. Видно от приложеното по-нататък постановление за прекратяване на наказателното производство е, че е било налице образувано наказателно производство , което впоследствие е прекратено. При това положение и при наличие на съмнение за извършено престъпление от АНО, административнонаказателното производство е следвало да бъде прекратено, съгл. чл.33, ал. 2 от ЗАНН и едва след това да бъде изпратено от АНО на прокурора.
Дори и да се
приеме, че при образувано наказателно производство,
административнонаказателното такова се прекратява автоматично по силата на
закона, с оглед императивния характер на нормата на чл. 33 от ЗАНН, доколкото
едновременното съществуване на административнонаказателно и наказателно
производство е обективно невъзможно, то след прекратяването на наказателното
производство административнонаказващият орган е следвало да състави наказателно
постановление въз основа на постановлението на прокурора и отразените в него
констатации, а не въз основа на препратения АУАН., респ. за да гарантира пълна
процесуална прецизност е следвало да
издаде нов АУАН, а въз основа на този нов АУАН и наказателно постановление.
Така е следвало да бъде поставено едно ново начало на
административнонаказателния процес, в условията на прекратено вече наказателно
производство и образувано второ по ред с нов
АУАН административнонаказателно производство. Вместо да стори това, след
като е узнал за прекратеното наказателно производство,
административнонаказващият орган е продължил производството по издаване на
наказателно постановление, като е взел предвид съставения преди това АУАН.
Несъобразяването с изискванията на чл. 33, ал. 2 и чл. 36, ал. 2 от ЗАНН води
до съществена незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление. В
този смисъл виж. Решение № 161 от 30.04.2019 г. по к. адм. н. д. № 98 / 2019
г. на Административен съд – Кюстендил, Решение № 228 от 05.11.2018 г. по к.
адм. н. д. № 193 / 2018 г. на Административен съд – Кюстендил, Решение № 1394 от 03.08.2018 г. по адм. н. д.
№ 3659 / 2018 г. на XX състав на Районен съд – Пловдив и др.
Констатираният пропуск води още и до друг самостоятелен недостатък на НП, а именно необоснованост на издаденото такова.
В тази насока следва да се отбележи, че с издаването на НП въз основа на първоначално съставения АУАН от 10.06.2019 г., административнонаказващият орган е съобразил само събраните доказателства по прекратеното и първоначално образувано административнонаказателно производство, като в същото време не е съобразил фактите и обстоятелствата, възникнали по-късно, а именно след образуването, респ. прекратяването на наказателното производство. Такъв правнозначим факт е самото прекратяване на ДП от прокурора.
По делото са
събрани и налични достатъчно
доказателства за извършеното нарушение. Доказателствената обезпеченост обаче не
може да преодолее процесуалната незаконосъобразност при издаването на
наказателното постановление. Това означава да се допусне един незаконосъобразен
акт на администрацията, в случая санкционен, да породи правно действие, което е
недопустимо.
С оглед всичко посочено по-горе съдът намира, че наказателното постановление следва да бъде отменено като неправилно и незаконосъобразно.
Въз основа на изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 19-5310-001029 от 10.09.2019 г., издадено от Началник група към ОДМВР гр. Кюстендил, група КПДГПА, с което на Л.З.Х., с адрес: ***, с ЕГН **********, на основание чл. 53 от ЗАНН и по чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП му е наложено административно наказание ,,глоба“ в размер на 200 лв. и ,,лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца, за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, като НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Административен съд – Кюстендил, на основанията предвидени в НПК и по реда на Глава дванадесета от АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: