Решение по дело №283/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 228
Дата: 29 декември 2022 г. (в сила от 29 декември 2022 г.)
Съдия: Ваня Георгиева Бянова Нейкова
Дело: 20227280700283
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 228/29.12.2022 г.

 

гр. Ямбол

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Ямболският административен съд, четвърти  състав, в публично заседание на двадесет и втори декември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

Председател: В.Бянова-Нейкова

Секретар:Ст.Гюмлиева

 

разгледа докладваното от съдията адм № 283 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс/АПК/, във вр. с чл. 172, ал. 4 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

Образувано е по  жалба от Ю.Ф.А., ЕГН **********,***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №22-0813-000577/20.10.2022г., издадена от Началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР-Ямбол. Със заповедта на жалбоподателя е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, буква“б“ от ЗДвП - прекратяване регистрацията на МПС лек автомобил *с рег* за срок от шест месеца, отнети са СРМПС №******* и 2 регистрационни табели с номер *.

Твърдят се допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, неспазване на изискуемата форма на акта, несъответствие с целите на закона по чл. 22 от ЗАНН и чл. 171 от ЗДвП и неспазване на принципа за съразмерност по чл.6 от АПК.Конкретно се посочват като несъобразени обстоятелствата, че автомобилът, чиято регистрация е прекратена, е единственото превозно средство на жалбоподателя, което му дава възможност да се придвижва от село Бояново до някой от близките градове, поради което ще остане и без работа; В село Бояново няма аптека, хуманен лекар и никакъв обществен транспорт от селото до близките градове, предвид което жалбоподателят е обречен в пандемични месеци да не може да се снабдява регулярно с лекарства и да не може да отиде на лекар, ако здравословното му състояние се влоши. По същество се оспорва констатацията за нарушение с твърдение, че жалбоподателят не употребява наркотични вещества и това категорично може да бъде установено от дадените от него биологични проби в МБАЛ „Свети Пантелеймон“-гр.Ямбол.Иска се отмяна на оспорената заповед за прилагане на принудителна административна мярка.

В съдебно заседание жалбоподателят Ю.Ф.А. се явява лично и с процесуален представител адв.П.М. от АК-Ямбол. Представя тест с резултат от 21.10.2022 г. от медицинска лаборатория в гр.Ямбол за извършено медицинско изследване на жалбоподателя за съдържанието в кръвта на наркотични вещества и техни аналози, включително и резултат за веществото, което е вписано в акта за нарушение, Удостоверение за раждане на детето К. Ю.А. на 02.12.2022г.,  с баща Ю.Ф.А.,***, Заповед за прекратяване на трудов договор №017/25.10.2022г..

От името на доверителя си адвокат М. моли съдът да постанови решение, с което да отмени обжалваната заповед за прилагане на принудителна административна мярка като незаконосъобразна и неправилна. Счита, че от събраните по делото доказателства, включително и писмени такива, се установява, че в кръвта на доверителя му не се съдържат наркотични вещества и техни аналози, което е видно от представения документ за медицинско изследване от лаборатория „Лина“. Абсурдното за тях е, че от частна лаборатория могат да бъдат изготвени изследвания буквално за ден, а три месеца след вземането на пробата това не е направено от компетентни държавни органи, които в същото време за същата услуга таксуват 60 лева, а частната лаборатория таксува 22 лева. Счита, че следва да бъде наложена съдебна практика по подобни дела, че тези изследвания трябва да бъдат извършвани в някакви разумни срокове, тъй като няма никаква нито житейска, нито икономическа логика, 6 месеца хора в трудоспособна възраст, за които управлението на автомобил е много важно, както от гледна точка на трудовата им ангажираност, така и от гледна точка на семейните им ангажименти, какъвто е настоящият случай, за да бъдат те лишавани от това право. Доверителят му живее в с. Бояново, има дете буквално на дни. В селото няма никакво здравно обслужване, включително няма и лекар, т.е. всеки един медицински проблем, касаещ детето или майката, изисква те да бъдат транспортирани до най-близкото здравно заведение, в случая до болницата в Елхово, не дай боже в Ямбол. Кой нормален човек би се ангажирал да бъде потърсен по спешност в късните часове на нощта, евентуално да се съгласи да го транспортира и по каква причина, всеки друг човек си има неговите ангажименти, неговата заетост. Може да се приеме, че с оглед изключителната натовареност на тези лаборатории някакъв срок до месец е обичаен да извършат изследване. Това, което се случва, понеже се касае за човек, когото не познават, е бюрократично безхаберие, което онагледява пълното неглижиране на проблемите на хората в тяхното ежедневие. Моли в контекста на изложеното съдът да постанови съдебния си акт и да приеме, че неизготвянето на проба в продължение на 3 месеца от изземването, независимо по какви причини, не се обосновава от никакви логични житейски и медицински обстоятелства, с оглед на обстоятелството, че на 21.10.2022 г. жалбоподателят е направил такава проба в лаборатория „Лина“ и на същия ден е получил резултат. Претендира и присъждане на направените по делото разноски.

Оспорващият А. *** и се надява да го върнат на работа. Иска да се отмени заповедта за налагане на принудителна административна мярка.

Ответникът Началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР – Ямбол, редовно призован, не се явява и не изпраща представител.

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, намира за установено следното:

Жалбата е редовна от формална страна, депозирана е в 14-дневен срок от връчване на заповедта, от неблагоприятно засегнато лице, пред родово и местно компетентния съд по адреса на жалбоподателя. Предвид това е допустима за разглеждане.

С оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №22-0813-000577/20.10.2022г., издадена от Началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР-Ямбол, на жалбоподателя А. е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, буква“б“ от ЗДвП - прекратяване регистрацията на МПС лек автомобил *с рег* за срок от шест месеца, отнети са СРМПС №******* и 2 регистрационни табели с номер *.

Мярката е обоснована с това, че  на 20.10.2022г. в 16:15 часа в гр. Ямбол по ул. “Търговска" 91 в посока към с." Калчево", Ю.Ф.А. управлява лек автомобил *с регистрационен номер *, лична собственост, след употреба на наркотични вещества или техни аналози установено с техническо средство Дрегер Дръг тест 5000 с инвентарен номер ARMC - 0066 и тест касета REF 8323634 и LOT ARRD-0981, като уреда отчита положителна проба номер 038 за употреба на "Амфетамин". На водача е издаден талон за медицинско изследване с номер 0012409, същия е съпроводен до спешно отделение на МБАЛ "Свети Панталеймон" гр. Ямбол, където е дал биологични проби (кръв и урина) за химико - токсикологично лабораторно изследване за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози.

Прието е, че е налице надлежно установяване управлението на МПС след употребата на наркотични вещества или техни аналози – нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 2 от ЗДвП и е съставен АУАН № GA701193 / 20.10.2022 г.  от мл. автоконтрольор към ОДМВР ЯМБОЛ , с-р „Пътна полиция“ Ямбол.Заповедта е издадена въз основа на съставения спрямо жалбоподателя АУАН.

По делото са приети като доказателства от административната преписка по издаването на заповедта: Протокол ********* – 110000 за сервизна проверка на Drugtest 5000 от 25.11.2021г.; Протокол за извършване на проверка за употреба на наркотични или упойващи вещества от 20.10.2022г. на Ю. Ф. А.; показанията на Дръг тест № 38 от 20.10.2022г.; Талон за медицинско изследване №0012409; Заповед №326з-99/01.02.2022г. на Директора на ОДМВР Ямбол за оправомощаване на компетентни длъжностни лица за  издават заповеди за принудителни административни мерки, включително и такива по чл.171, т.2а, б.“б“ от ЗДвП, като в т.1.3 от заповедта е предвиден заемащият длъжност началник на сектор „Пътна полиция“ – за територията на ОДМВР-Ямбол.

По разпореждане на съда от началник сектор „Пътна полиция“ Ямбол е изискан резултатът от извършеното изследване на биологичните проби, взети от жалбоподателя. В отговор е получено писмо вх.№2964/13.12.2022г. от сектор „Пътна полиция“ Ямбол, че срещу лицето Ю.Ф.А. с ЕГН ********** има образувано ДП № 734/2022г. и с вх.№3003/20.12.2022г. от РУ Ямбол, че на производство е ДП 734/2022г., образувано на 20.10.2022г за това, че на 20.10.2022г. около 16:15 часа, в гр. Ямбол, до ул. „Търговска“№91 Ю.Ф.А., ЕГН **********, управлява моторно превозно средство след употреба на наркотични вещества - амфетамин -установено по надлежен ред с техническо средство „DRAGER DRUG TEST 5000” с инвентарен № ARMC-0066 и тест касета с REF № 8323634, LOT № ARRD-0981 - престъпление по 343б, ал.3 от НК. Досъдебното производство е започнало на основание чл.212, ал.2 от НПК със съставяне на протокола за първото действие по разследването.С постановление от 24.10.2022г. е назначена химикотоксикологична експертиза на Химикотоксикологична лаборатория при ВМА - гр. София, във връзка с което взетите от Ю.Ф.А., ЕГН **********, проби в МБАЛ „Св.Пантелеймон“ гр. Ямбол са предадени във ВМА с Протокол за приемане/предаване на биологични проби за химико-токсикологичен анализ в Химикотоксикологична лаборатория /ВМА/. Към настоящия момент не е представено заключение от вещо лице.Към писмото от РУ-Ямбол е приложен Протокол за предаване на биологични проби за химико-токсилогичен анализ на 17.11.2022г.

Предвид установеното от фактическа страна, по същество съдът намира жалбата за основателна, по съображенията в нея за допуснати съществени процесуални нарушения, несъответствие с материалния закон и несъразмерност на мярката.

Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №22-0813-000577/20.10.2022г. е издадена от материално и териториално компетентен орган по смисъла на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, според който принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, , 4, т. 5, б. "а", т. 6 и 7 от ЗДвП се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. В случая началник сектор „Пътна полиция“ Ямбол е надлежно упълномощен съгласно представената по Заповед №326з-99/01.02.2022г. на Директора на ОДМВР Ямбол.

Заповедта за ПАМ е постановена в писмена форма и съдържа всички изискуеми съгласно чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити, в т. ч. фактическите и правни основания за прилагането на ПАМ, но е издадена при съществено процесуално нарушение – неизясняване на относимите факти от значение за правилното решаване на случая, което е довело и до неправилно приложение на закона.

Предпоставка за издаването на заповед с правно основание по различните състави на чл. 171 от ЗДвП е извършено от водача на МПС административно нарушение. Между страните няма спор относно фактическата обстановка при извършената проверка на жалбоподателя на 20.10.2022г. от контролните органи. Не е спорно, че водачът е бил спрян, извършен му е тест за употреба на алкохол с техническо средство, който е бил отрицателен. Впоследствие същият е бил тестван с дръг тест за употреба на наркотични и упойващи вещества, който е дал положителен резултат за амфетамин. Дал е кръвна проба и урина за химико-токсилогичен анализ. Тези факти се потвърждават както от писмените доказателства, така и от разпитаните по делото свидетели П.П.Т. - служител в сектор „Пътна полиция“ в Ямбол, съставила Протокола от 20.10.2022 г. за извършване на проверка за употреба на наркотични вещества или техни аналози и АУАН, и И.И.Т. - свидетел по акта за нарушение.

Спорът по делото е по приложението на материалния закон и дали обжалваната заповед е издадена при съществено процесуално нарушение.

Според нормата, посочена като правно основание за издаване на процесната заповед – чл. 171, т. 2а, б. "б" от ЗДвП, който управлява моторно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0, 5 на хиляда, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – се прекратява регистрацията на МПС за срок от шест месеца до една година. В настоящия случай е счетена за приложима втората хипотеза на законовата норма, а именно управление на МПС след употреба на наркотични вещества. Необходимата материалноправна предпоставка за налагане на мярката е установено по надлежен ред управление на МПС след употреба на наркотични вещества или техни аналози. Видно от доказателствата по делото, на жалбоподателя А. е съставен АУАН за управление на МПС след употребата на наркотични вещества или техни аналози, установено с техническо средство "Дръг-тест" 5000. Жалбоподателят е оспорил показанието на техническото средство, поради което е дал и кръвна проба и урина за химико-токсикологично изследване. Според чл. 23, ал. 1, изр. второ и трето от Наредба № 1 от 19.07.2017 година, употребата на наркотични вещества или техни аналози се доказва чрез резултата от изследването на кръвната проба, а при липса на проба урина изследването се извършва само с пробата кръв.При наличието на данни за медицинско и химическо лабораторно изследване, то резултатите от него следва да бъдат съобразени, в противен случай се нарушава правото на защита на лицето, спрямо което се налага ПАМ. Това се следва и от разпоредбата на чл. 6, ал. 9 от Наредба № 1 от 19 юли 2017 година за реда за установяване употребата на алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози, която също следва да бъде съобразена при определяне материалноправните предпоставки за издаване на процесната ПАМ – показанията от техническото средство са достатъчни за налагане на ПАМ само в случаите на отказ на лицето да подпише или да получи талона за изследване, при неявяване в определения срок на посоченото място или при отказ за изследване с доказателствен анализатор и/или за даване на проби за изследване. Като не е съобразил това, административният орган е наложил ПАМ при липса на фактическо основание.

По своята правна същност ПАМ са актове на държавно управление /израз на държавна принуда/ от категорията на индивидуалните административни актове и следва да бъдат подчинени на принципа на законност както по отношение на издаването им, така и по отношение на изпълнението им. Спазването на изискванията за законност при издаване на акта е гаранция за законосъобразността на самата мярка. Недопустимо е прилагането на ПАМ на основание, което не е безспорно установено. В случая по делото са събрани достатъчно доказателства, че жалбоподателят е подписал и е получил талона за изследване, явил се е в срока за вземането на биологична проба, в посоченото в талона място и не е отказал да му бъде направен тест с дрегера от полицейските органи. Поради това, като е издал заповедта за прилагане на ПАМ без наличието на положителен резултат от медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване в съответствие с изискванията на чл. 3а, т. 2 от Наредба № 1 от 19.07.2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, ответникът е издал процесуално и материално незаконосъобразен административен акт.

Административния орган, в хипотези като процесната /когато лицето е оспорило данните от техническото средство и се е явило да даде кръвна проба при спазване условията по Наредба № 1 от 19.07.2017 г. и което в случая е безспорно/, преди налагането на ПАМ следва да изчака резултатите от изследването на кръвната проба и съобразно тях да предприема последващи действия.

 

В случая не е налице правопораждащ фактически състав, поради което липсва и основание за прилагане на правомощието на административния орган за прекратяване регистрацията на притежавания от жалбоподателя лек автомобил. В този смисъл процесната преустановителна ПАМ е наложена в нарушение на закона и при липса на визираните в нея материалноправни предпоставки поради което следва да бъде отменена като незаконосъобразна.

При наличие на изследване от кръвна проба, установените стойности са определящи. В този смисъл съдът намира, че по делото не е доказано, че към 20.10.2022 г. жалбоподателят е употребил наркотични вещества или техни аналози, поради което и налагането на ПАМ е противоречие както с материалноправните разпоредби, така и с целта на закона. Доказателство в тази насока е представеният по делото резултат от медицинско изследване за наркотични вещества и техни аналози от лаборатория Лина в гр.Ямбол от 21.10.2022г..

Основателни са и възраженията на жалбоподателя за несъразмерност на мярката.Случаят касае водач на МПС, който е съдействал на контролните органи, проявил е добросъвестност като освен дадените биологични проби в МБАЛ“Св.Пантелеймон“ Ямбол, е дал проба за изследване и в друга медицинска лаборатория на територията на гр.Ямбол, и резултатът от комбинираният тест за наркотици, вкл. и за веществото амфетамин, е отрицателен и е бил наличен още на следващия ден 21.10.2022г., за разлика от  процесуалното бездействие на контролния орган да изпрати за анализ в специализирана лаборатория дадените от жалбоподателя проби в рамките на 5-дневния срок по чл.20, ал.2 от Наредба № 1 от 19.07.2017 г.От значение за съразмерността на мярката са и обстоятелствата, че Ю.Ф.А. ***, има родено дете К. на 02.12.2022г., което се нуждае от медицинско обслужване, разпитаният по делото свидетел И. З. И. дава пред съда показания, че работи заедно с Ю. и пътували всеки ден с неговата кола  за работа, поради което колата му е нужна.С оглед на тези обстоятелства съдът приема, че наложената ПАМ прекратяване регистрация на собствения му автомобил за срок от шест месеца представлява и несъразмерно засягане, в нарушение на принципа по чл.6 от АПК.

В заключение съдът приема, че наложената ПАМ, като постановена в нарушение на закона следва да се отмени.При този изход на спора на основание чл.143, ал. 1 от АПК, Областна дирекция на МВР Ямбол /като юридическо лице, в структурата на което е включен сектор "Пътна полиция"/ следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя направените по делото разноски в общ размер 410. 00 лв. – 10. 00 лв. за държавна такса и 400. 00 лв. за адвокатско възнаграждение, съгласно договор за правна защита и процесуално представителство серия Я №**********, от който е видно, че сумата е платена в брой.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №22-0813-000577/20.10.2022г., издадена от Началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР-Ямбол, с която на Ю.Ф.А., ЕГН **********, в качеството му на собственик, е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, буква“б“ от ЗДвП - прекратяване регистрацията на МПС лек автомобил *с рег* за срок от шест месеца, отнети са СРМПС №******* и 2 регистрационни табели с номер *.

 

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР - Ямбол, да заплати на Ю.Ф.А., ЕГН **********,***, сумата 410  /четиристотин и десет/лв., представляваща направени по делото разноски.

 

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /п/ не се чете