РЕШЕНИЕ
№179
гр. Русе, 31.07.2019 г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
РУСЕНСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, търговско
отделение, в закрито заседание на тридесети юли през две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЪШЪЛ ИРИЕВА
като разгледа докладваното от председателя
т. дело № 243 по описа за 2019г., за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е
по чл. 25 от ЗТРРЮЛНЦ.
Постъпила е
жалба от "ИНДИАНА БЪЛГАРИЯ" ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление гр.Бяла, обл.Русе, ул.“Васил Априлов“№43,
представлявано от управителя В.Д.Б.Б.М., чрез пълномощника си-адв.В.М.,
против отказ № 20190620153947-2 от 18.07.2019г. на длъжностно лице по
регистрацията от Агенция по вписванията към Министерство на правосъдието. Обжалва
отказа като неправилен и незаконосъобразен, за което излага подробни
съображения и иска да бъде отменен от съда, като се укаже на Агенция по
вписванията – ТР да обяви заявените обстоятелства по партидата на дружеството.
Жалбата срещу
отказа е подадена на 22.07.2019г., видно от посоченото в уведомителното писмо
на Агенцията по вписванията, а той е постановен на 18.07.2019г. и изпратен по
електронен път, поради което жалбата е в срок. Подадена е от легитимирано
лице-адвокат, с изрично пълномощно, поради което е процесуално допустима и
подлежи на разглеждане.
Със заявление Г2
с вх.№20190620153947 от 20.06.2019г. е постъпило искане за промени по партидата
на "ИНДИАНА БЪЛГАРИЯ" ООД и обявяване на следните обстоятелства:
Годишен финансов отчет/ГФО/ за 2018г.
Към заявлението
са приложени изискуемите документи-Подлежащия на обявяване ГФО за 2018г. и
Решение от 30.04.2019г., удостоверяващо, че подлежащия на обявяване акт-ГФО за
2018г. е приет от Общото събрание на съдружниците на
"ИНДИАНА БЪЛГАРИЯ" ООД,
декларация по чл.13, ал.4 от ЗТР и документ за внесена държавна такса.
На осн.
чл.22, ал.5 вр.
чл.21, т.4 и т.5 от ЗТРРЮЛНЦ, на 15.07.2019г., длъжностното лице по регистрацията дало
указания на заявителя да представи удостоверение за актуално състояние на съдружника
„ИНДИАНА ИНВЕСТМЪНТС“. Поради обстоятелството, че указанията не били изпълнени
в срока по чл.19, ал.2 от ЗТРРЮЛНЦ, на осн. чл.24,
ал.1 вр. чл.21, т.4
и т.5 от ЗТРРЮЛНЦ, длъжностното лице на 18.07.2019г. постановило отказ
за обявяване на ГФО за 2018г. по подаденото заявление.
Отказът е
неправилен, а жалбата – основателна по следните съображения. Съгласно
разпоредбата на чл. 21 от ЗТРРЮЛНЦ, длъжностното лице по регистрацията
проверява дали е подадено заявление за исканото вписване, заличаване или обявяване
при спазване на предвидените за това форма и ред; дали заявеното обстоятелство
подлежи на вписване и не е вписано или представеният акт подлежи на обявяване и
не е обявен в търговския регистър; дали заявлението изхожда от оправомощено лице; дали към заявлението са приложени всички
документи съгласно изискванията на закон, съответно подлежащият на обявяване
акт; съществуването на заявеното за вписване обстоятелство и съответствието му
със закона съобразно представените документи, съответно дали подлежащият на
обявяване акт отговаря по външните си белези на изискванията на закона; дали е
представена декларация по чл. 13, ал. 4 от ЗТРРЮЛНЦ; дали друго лице няма
права върху фирмата и тя отговаря на изискванията на чл.7, ал. 2 от ТЗ,
съответно – чл. 7 от ЗЮЛНЦ; дали е платена дължимата държавна такса.Цитираната
норма сочи, че проверката, която следва да извърши длъжностното лице по
регистрацията е формална и въз основа на представените със заявлението
документи.
При заявление за
обявяване на актове, в случая на ГФО, тя се свежда до формална преценка на
редовността на акта и наличието на доказателства за неговото приемане от
съответния орган. Т.е. преценката е за външна редовност и означава съпоставка
на приложените към заявлението документи, за наличието на които длъжностното
лице по регистрацията следи служебно, съгласно чл.22 ал.5 от ЗТР, с
изискванията на чл.62а ал.2 от Наредба №1 от 14.02.2007г. за водене,
съхраняване и достъп до ТР/Наредбата/. В случая със заявлението са представени
доказателства за приемането на ГФО за 2018г. на дружеството-Протокол от 30.04.2019г.,
обективиращ решението на ОС на съдружниците
на дружеството, за приемане на ГФО за 2018г. Представен е и подлежащия на
обявяване ГФО за 2018г. със съставните му части, изброени в чл.26 ал.1 от ЗСч,
който по външни белези отговаря на изискванията на закона.
Съдът намира, че
необходимост от представяне на документ за актуално състояние на чуждестранно
юридическо лице - "ИНДИАНА ИНВЕСТМЪНТС" не е обоснована от ДЛР, тъй
като в дадените указания не е посочено в каква връзка такъв документ е следвало
да се представи от заявителя. На следващо място, дори и да се приеме, че такава
необходимост според ДЛР е била налице с оглед установяване представителството и
персоналния състав на търговеца, касателно приетото
решение от ОС, то съдът счита, че такава проверка е необходима при първоначална регистрация на дружеството,
съгласно чл.20, т.1, б.“в“ от Наредбата, както и при вписване на подлежащи на
вписване обстоятелства. При извършената справка в ТР по партидата на
дружеството се установява, че е налице вписване на съдружника чуждестранно
юридическо лице - "ИНДИАНА ИНВЕСТМЪНТС" Б.В., както и на лицата,
които го представляват, за което са били представени необходимите документи.
Преценката дали ЧЮЛ е надлежно представлявано при вземане на решение за
приемане на ГФО следва да бъде направена въз основа на вече обявените по
партидата на дружеството документи. За обявяване на ГФО, приет в съответствие с
изискванията на чл.137, ал.1, т.3 от ТЗ, с Решение на ОС на съдружниците,
един от които е ЧЮЛ, не е необходимо отново да се изискват документи за актуалното
състояние на ЧЮЛ. Това е така, защото не са заявени за вписване нови
обстоятелства относно дружеството, а само обявяване на ГФО. В случая, тъй като
се касае само за обявяване на ГФО, извън обхвата на проверката от длъжностното
лице е документа, цитирани в постановения отказ. Този извод следва и съобразно
приложимата разпоредба на чл.62а ал.2 от Наредба №1 от 14.02.2007г. за водене,
съхраняване и достъп до ТР, в която не е предвидено от законодателя при
обявяване на акт да се представят документи, установяващи законосъобразността
на решението на ОС на съдружниците. Следва да се отбележи, че обявяването на ГФО в
ТР е предвидено като задължение на търговеца по чл.5, чл.6 ал.2 от ЗТР и чл.40
от ЗСч, като обществения интерес налага третите лица да бъдат информирани за
настоящото правно положение на търговеца. Обявяването на ГФО има само
декларативен характер и не уврежда правата нито на третите лица, нито влияе
негативно на вътрешните отношения в дружеството.
В този смисъл постановеният отказ от
длъжностното лице по регистрацията е неправилен и незаконосъобразен, което
налага да бъде отменен и да се дадат задължителни указания за извършване на
исканото обявяване.
По тези
съображения и на основание чл. 25, ал. 5 от ЗТРРЮЛНЦ, Окръжният съд
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ отказ №20190620153947-2 от 18.07.2019г.
на длъжностното лице по регистрацията от Агенция по вписванията по заявление Г2 с вх.№20190620153947 от 20.06.2019г.
на "ИНДИАНА БЪЛГАРИЯ" ООД, ЕИК *********.
УКАЗВА
на длъжностното лице по регистрацията от Агенция по вписванията-Търговски
регистър, да извърши исканото обявяване по заявление Г2 с вх.№20190620153947 от
20.06.2019г. по партидата на
"ИНДИАНА БЪЛГАРИЯ" ООД, ЕИК *********.
РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване, предвид
разпоредбата на чл. 537, ал. 1 от ГПК.
СЪДИЯ: