Решение по дело №1364/2020 на Окръжен съд - Варна

Номер на акта: 260543
Дата: 16 септември 2020 г.
Съдия: Мая Недкова Христова
Дело: 20203100501364
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 22 юни 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№………./……….09.2020 г.

гр. *****

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ в открито съдебно заседание, проведено на тридесет и първи август  през две хиляди и двадесета  година, в състав:

                               

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАЯ НЕДКОВА

ЧЛЕНОВЕ: КОНСТАНТИН ИВАНОВ  

ИВАЛЕНА ДИМИТРОВА –МЛ.С.  

 

при секретар Петя Петрова,

като разгледа докладваното от съдия Мая Недкова  

въззивно гражданско дело № 1364  по описа на ВОС  за 2020 г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е образувано по въззивна жалба вх. № 23155/24.03.2020г. от Главна Дирекция „Гранична полиция“ при МВР, с адрес: гр. *****, чрез процесуален представител срещу Решение № 847/21.02.2020г. по гр.д. № 13884/2019г. на ВРС, 8св., с което  въззивникът е осъден да заплати на Т.С.Н., ЕГН ********** с адрес *** сумата от общо 1267.24лв. /хиляда двеста шестдесет и седем лева и двадесет и четири стотинки/, представляваща незаплатено допълнително възнаграждение за положен извънреден труд, получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент 1.143, за периода 01.07.2016г.- 30.06.2019г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба- 29.08.2019г., до окончателното изплащане на задължението, на основание чл.178, ал.1, т.3 вр. чл.187, ал.5, т.2 ЗМВР.

Считайки обжалваното решение за неправилно поради неправилно приложение на материалния закон,  моли за отмяната му и постановяване на друго, с което  иска  да бъде  отхвърлен.  Не се оспорва, че ищецът е бил в трудовоправни отношения с ответника през посочения период и е заемал посочената в исковата молба длъжност. Твърди, че е налице изрична норма, която урежда уреждаща заплащането на положения от ищеца  нощен труд. Излага  се , че съда неправилно е приложил разпоредбите на КТ ,т.к. в Закона за МВР, чл.187  ал.1 и ал.3 продължителността на нощния труд е не повече от осем часа. Т.е. налице е  специална нормативна уредба по отношение отчитането и заплащането на нощния труд в МВР и следователно не може да намерят приложение разпоредбите на общото гражданско законодателство. Оспорва и алгоритъма за изчисляване на положен от ищеца нощен труд. Твърди, че за процесния период е била действаща  Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. / обн. ДВ 60/02.08.2016г., в сила от 02.08.2016г./.  и наредба № 8121з -908 от 02.08.2018г. /обн.ДВ бр.67 от 14.08.2018г./за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, време за отдих и почивките на държавните служители  в МВР. Излагат се съображения за неприложимост на Наредба за структурата  и организацията на работната заплата –НСОРЗ.Претендира  присъждане  на направените по делото разноски. Прави възражение по чл.78 ал.5 от ГПК.

В съдебно заседание по същество, въззивника, редовно призован, не се явява и не се представлява.

В срока по чл.263, ал.2 от ГПК не е депозиран отговор от  насрещната по жалбата страна.

В съдебно заседание по същество, въззиваемия, редовно призован не се явява,не се представлява.

За да се произнесе по спора, съставът на ВОС съобрази следното:

Производството е образувано по искова молба на Т.С.Н., ЕГН ********** срещу Главна дирекция  „ГП“ на МВР с адрес за кореспонденция - гр. *****, с която са предявени обективно кумулативно съединени искове с правно основание чл.178, ал.1, т.3 ЗМВР и чл.86 от ЗЗД за осъждане ответника да заплати на ищеца: сумата от общо 1267.24лв. /хиляда двеста шестдесет и седем лева и двадесет и четири стотинки/, представляваща незаплатено допълнително възнаграждение за положен извънреден труд, получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент 1.143, за периода 01.07.2016г.- 30.06.2019г., ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата молба- 29.08.2019г., до окончателното изплащане на задължението.

Иска е  основан на твърдения за възникнало служебно правоотношение с ответника, по силата на което ищецът е назначен на длъжност „младши еспрет“ в ГПУ летище – гр. ***** към РДГП Аерогари за периода от 01.07.2016г.- 30.06.2019г. Посочва се, че в този период ищецът е работил на 12-часови смени, при сумирано изчисляване на работното време, като работното време на държавните служители в МВР работещи на смени се изчислявало сумирано за тримесечен период. Подробно посочените в исковата молба по месеци часове  извънреден труд са останали неизплатени, което обуславя правният му интерес от предявяване на осъдителните  претенции.

Ответникът Главна дирекция  „ГП“ в Министерство на вътрешните работи оспорва иска по размер релевирайки правопогасяващо възражение за плащане на претендираните суми. Твърди, че за процесния период е била действаща Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. , в сила от 02.08.2016г. и Наредба № 8121з-908/02.08.2018г. обн. ДВ № 67/14.08.2018г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, време за отдих и почивките на държавните служители  в МВР, поради, което не е налице празнота в закона.

В съдебно заседание страните поддържат тезите си и претендират за присъждане на направените по делото разноски.

Настоящият състав на Варненски окръжен съд, като съобрази предметните предели на въззивното производство, очертани в жалбата, приема за установено от фактическа и правна страна, следното:

Жалбата, инициирала настоящото въззивно произнасяне, е подадена в срок, от надлежно легитимирана страна, при наличието на правен интерес от обжалване, поради което е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

Съгласно разпоредбата на чл. 269 ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а по допустимостта – в обжалваната му част. Обжалваното решение е валидно постановено в пределите на правораздавателната власт на съда, същото е допустимо, като постановено при наличие на положителните и липса на отрицателните процесуални предпоставки.

По отношение неправилността на първоинстанционния съдебен акт, съобразно разпореждането на чл. 269, ал. 1, изр. второ ГПК, въззивният съд е ограничен от посочените в жалбата оплаквания.

От събраните по делото пред първа инстанция доказателства съдът, намира за установено следното  от фактическа страна:

По делото не се спори, а и видно от представените и приети писмени доказателства, че  страните са обвързани от служебно правоотношение, по силата на което през процесния период от 01.07.2016 г. до 30.06.2019 г. ищецът Т.С.Н. е полагал труд на длъжност  „командир на отделение“ в ГПУ летище – гр. ***** към РДГП Аерогари, която дирекция е на структурно подчинение към Главна дирекция „Гранична полиция“  в МВР.

По делото са приети като писмени доказателства: Протоколи  за отчитане на отработеното работно време между 22.00 ч. и 06.00 ч., времето на разположение и положеният труд по време на официални празници в ГКПП Аерогара ***** от ГПУ Летище ***** от ищеца през официалните празници за процесния период, протоколи за положен по заповед труд извън редовното работно време от държавни служители, работещи на смени в ГКПП Аерогара ***** от ГПУ Летище *****, платежни бележки за начислени и изплатени часове за положен извънреден труд за претендирания период.

Прието по делото е заключение по ССЕ, неоспорено от страните, което съда кредитира, в което вещото лице е в табличен вид е изготвило  справка за общо положения нощен труд за периода 01.07.2016 г. до 30.09.2019 г. Същия е  1304 часа, преизчислени по коефициент 1.143 – 1490 часа или разлика за доплащане - 186 часа. Общо дължимата сума за неизплатения на ищеца извънреден труд, получен от преобразуването на нощния за процесния период е в размер на 1276.24 лева.

Съдът, след съвкупния анализ на събраните по делото пред първа инстанция доказателства,  по вътрешно убеждение и въз основа на закона, достигна до следните правни изводи:

Предявена и разгледана пред ВРС е облигационна претенция за заплащане на допълнително възнаграждение за положен от ищеца извънреден труд при преизчисляване на положения нощен труд през периода 01.07.2016 г. до 30.09.2019 г. , в едно с акцесорна  претенция за заплащане на законна лихва от дата на предявяване на исковата молба до окончателното изплащане на  претенцията.

Настоящия съдебен състав счита, че по отношение на държавните служители в Главна дирекция "Гранична полиция“ и  териториалните й служби, какъвто безспорно е ищецът по делото, намират приложение разпоредбите на  Закона за Министерството на вътрешните работи в редакцията от 27.06.2014 г. / в сила от 01.07.2014г./, доколкото в този закон не е предвидено друго. ЗМВР е специален по отношение на ЗДСл и в него е уреден статутът на държавните служители, полагащи труд по служебно правоотношение в системата на МВР арг. от чл. 142, ал. 2 ЗМВР).

По делото няма спор , че предвид характера на заеманата длъжност през процесния период ищеца е полагал труд както през нощта / 22.00 – 06.00 часа /,  изпълнявал е служебните си задължения на 12-часови работни смени,съгласно графици, а отработеното работно време се е изчислявало сумарно. Надвишаването на нормата на работни часове за периода се заплаща като извънреден труд. Спорен по делото е алгоритъма на изчисляването на положените часове труд  и съответно размера на дължимото допълнително възнаграждение.

По отношение на претенцията с правно основание чл. 178 ал.1 т.3 от ЗМВР за заплащане на допълнително възнаграждение за положен извънреден труд чрез преизчисляването на положения нощен труд и обезщетение за забава в размера на законна лихва,предмет на въззивното обжалване, съдът намира следното:

Както вече беше посочено за целия процесния период 01.07.2016г. до 30.09.2019г., за който се претендира заплащането на  нощен труд, чрез преизчисляването му в дневен и отчитането му като извънреден, относими са разпоредбите на чл. 187 ЗМВР в редакцията от 27.06.2014 г. / в сила от 01.07.2014г./ В  ал.3 на същия е посочено, че работното време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период. От ал.5 на същата разпоредба е видно, че работата извън редовното работно време се компенсира със:1. допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни - за служителите на ненормиран работен ден;2. възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на отчетен период - за служителите, работещи на смени. В ал.9 е предвидено, че редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с Наредба на министъра на вътрешните работи.

В периода от 01.07.2016г. до 30.09.2019г., е действала Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г./в сила от 02.08.2016г./ издавана от министъра на вътрешните работи, уреждаща реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. В  чл. 3, ал.3 е посочено,че  "При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период".

Преди това са действали  - Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г.- отменена с приемането на Наредба № 8121з-592 издадена от министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 40 от 02.06.2015 г. Наредба № 8121з-592 от своя страна е отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм.д. № 5450/2016 г., влязло в сила от датата на постановяването му и обнародвано-29.07.2016г.

Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи /ДВ, бр.69 от 19.08.2014 г., отм. ДВ, бр.40 от 02.06.2015 г., в сила от 1.04.2015 г./. изрично е предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143 – чл.31, ал.2 от наредбата. В следващите две Наредби изрична регламентация за преизчисляване липсва. Доколкото в цитираната наредба е посочено, че отново се касае за сумарно отчитане на работното време, но не е посочен алгоритъм за преизчисляване, правилно първоинстнанционния съд е приел, че е налице празнота и следва да се приложи по аналогия КТ и по специално - чл.9 ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата.Съгласно текста - при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент,равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място.Ето защо положеният от ищеца извънреден труд подлежи на възмездяване и то чрез преизчисляване на положения нощен с коефициент 1.143 за целия претендиран период. 

Размера на дължимата сума за доплащане е посочена в приетото по дело и неоспорено от страните заключение по ССЕ.

Предвид изложените аргументи за алгоритъма на изчисляване на дължимото възнаграждение, депозираната въззивна жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена. Първоинстанционното решение  следва да бъде потвърдено, както за присъдената главница в размер на 1267.24 лв.,така и  за акцесорната претенция с правно основание чл. 86 от ЗЗД, за осъждане на ответника да заплати законна лихва върху нея, считано от дата на подаване на исковата молба в съда – 29.08.2019г.  до окончателното изплащане.

Предвид  изхода на спора в  настоящото производство разноски се дължат на въззиваемия, но такива същия не е претендирал , поради което и не се присъждат.  

Мотивиран от гореизложеното, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Решение № 847/21.02.2020г. по гр.д. № 13884/2019г. на ВРС, 8св.

 

Решението   е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                              ЧЛЕНОВЕ: