Решение по дело №176/2020 на Районен съд - Нова Загора

Номер на акта: 260021
Дата: 19 октомври 2020 г. (в сила от 27 февруари 2021 г.)
Съдия: Росица Стоянова Ненова
Дело: 20202220200176
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юни 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е  

         

 

гр. Нова Загора, 19.10.2020 год.

 

В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

     НОВОЗАГОРСКИЯ РАЙОНЕН СЪД, в публично заседание на двадесет и трети септември през две хиляди и двадесета година в състав:   

                               

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: РОСИЦА НЕНОВА

 

    при секретаря Мария Димитрова, като разгледа докладваното от съдията НЕНОВА АНД 176 по описа за 2020 г., за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.59 и следващите от ЗАНН.

Образувано е по жалба на В.И.И. с ЕГН **********, с постоянен адрес *** и адрес за призоваване в *** против наказателно постановление №20-0306-000402 год. на Началник  сектор към ОД МВР Сливен,  РУ   Нова Загора, с което на жалбоподателят, на основание чл.175, ал.3 пр. 1 ЗДвП, е било наложено административно наказание „глоба” в размер на 200 лева и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от шест месеца, за извършено нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП,  

С жалбата по същество се поддържа, че изложените факти и обстоятелства в наказателното постановление са частично верни. Сочи се, че е налице маловажност на административното нарушение и се моли отмяна на обжалваното наказателно постановление.

В съдебно заседание жалбоподателя, редовно призован, се явява лично и се представлява от процесуален представител адвокат, който поддържа жалбата.

Въззиваемата страна, редовно призована за съдебно заседание не изпраща представител, не взема становище по жалбата.

Районна прокуратура Нова Загора, редовно уведомена за съдебно заседание, не изпраща представител.

Въззивният съд като съобрази събраните по делото писмени доказателства и посочените в жалбата основания, извърши цялостна проверка на атакуваното наказателно постановление относно неговата обоснованост и законосъобразност, намира за установено следното ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:

На 21.03.2020 г. полицейският служител – св. Т.С.Т., на длъжност мл.автоконтрольор РУ Нова Загора, в присъствието на св. Н.Г.А. /ст. Полицай в Група „Охрана обществения ред/ и св. С.Ж.Н. /полицай  Група „Охрана обществения ред“РУ нова Загора/ съставил против жалбоподателя – В.И.И. акт за установяване на административно нарушение с номер – сер.GA №196322/21.03.2020 год., за това, че на 21.03.2020 г., в 14.50 часа, в с. Богданово, ул. „Братя Миладинови“ до дом номер 4 управлява с посока запад-изток лек автомобил ВАЗ 2121 Нива 221 с номер на рама ХТА212100З0970072 като не е регистрирано по надлежния ред. Няма поставени регистрационни табели на определените за тази цел места.

В тази насока са и показанията на разпитаните в хода на съдебното следствие, в качеството им на свидетели, полицейските служители: Т.С.Т., Н.Г.А. и С.Ж.Н.. Също така св. А.  свидетелства, че в автомобила е имало три лица – водача, съпругата му и дете, като водача е казал,  че автомобила е с прекратена регистрация, но го е изкарал за да повози внучето си. 

Разпитаната свидетелка М. К.И. – съпруга на жалбоподателя, свидетелства в показанията си, че са гледали на село внучето си заради карантината.  Същото е било раздразнително, плачело и търсело деца за да играе. На същия ден не разбрала как детето излязло на улицата и свидетелката го викала, като го виждала да се отдалечава към главния път, но то не се връщало. В този момент дядото бил до процесния автомобил, подкарал колата и настигнали детето. Свидетелства, че са оставали 20 метра за да  излезе детето на главния път, което много притеснило бабата и дядото и затова са прибягнали да се качат на лекия автомобил без регистрационните номера, тъй като той бил със запален двигател.  

Въз основа на така съставения акт наказващият орган издал обжалваното наказателно постановление, предмет на проверка в настоящото производство, като приел същата фактическа обстановка, описана в акта, а именно, че лицето управлява л.а. „ВАЗ 2121 Нива 221,  който е без поставени регистрационни табели на определените за това места.

Възприемайки тази фактическа обстановка, наказващият орган намерил, че В.И.И. виновно е нарушил чл.140, ал.1 от ЗДвП – управлява МПС, на което табелите с регистрационен номер не са поставени на определените за това места. Поради което и на основание чл.175, ал.3, пр. 1 от ЗДвП му наложил административно наказание „глоба” в размер на 200 лева и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от шест месеца.

Наказателното постановление било връчено на жалбоподателя на 11.05.2020 год., който недоволен от същото депозирал против него пред съда, чрез наказващият орган, жалба на 13.05.2020 год.

ОТ ПРАВНА СТРАНА:

Жалбата е процесуално допустима: подадена е в срока по чл.59, ал.2 ЗАНН, в съответствие с установеното изискуемо от закона съдържание и от лице имащо правен интерес от въззивно обжалване, а разгледано по същество се явява основателна, по следните съображения.

Относно нарушението по чл.140, ал.1 ЗДвП:

Отговорността на жалбоподателя е ангажирана за нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП. Съгласно разпоредбата на чл.140, ал.1 ЗДвП, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. Разпоредбата на чл.175, ал.1, т.1 ЗДвП /в редакцията и към момента на констатираното нарушение/ предвижда наказание лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и глоба от 50 до 200 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места. Разпоредбата на чл.175, ал.3 ЗДвП /в редакцията и към момента на констатираното нарушение/ предвижда наказание лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.

От посочените по-горе разпоредби следва, че нарушение ще е налице, когато МПС не е регистрирано; когато МПС е регистрирано, но е без регистрационни табели; и когато табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места.

В настоящия случая процесното МПС – л.а. марка и модел ВАЗ 2121 Нива 221 е с прекратена регистрация.

Безспорно жалбоподателя не се е съобразил, с конкретното обстоятелство, че управлявания от него автомобил е без регистрационни табели и в момента в който са установили липсата на детето заедно със св.И.без да губят време незабавно са се качили в автомобила който е бил отпред в работещо състояние поради извършван от жалбоподателя В.И. ремонт по него и са го привели в движение с цел да настигнат малолетното дете, вече достигнало почти главния път и да бъде предотвратено  дори евентуално ПТП, т.е. жалбоподателя съзнателно е решил да управлява МПС единствено и с цел предотвратяване на нещастие, с което виновно е нарушил чл. 140 ал.1 от ЗДвП. Това обстоятелство не се спори и от останалите свидетели, които с показанията си сочат че в автомобила са били мъж, жена и малко дете.

Предвид изложеното настоящата съдебна инстанция счита че макар да е налице осъществен състав на нарушение по чл.140 ал.1 от ЗДвП то представлява  “маловажен случай” по смисъл на чл.28 от ЗАНН. При извършване на преценка дали са налице основанията по чл. 28 ЗАНН, наказващият орган е длъжен да приложи правилно закона, като отграничи "маловажните" случаи на административни нарушения от нарушенията, обхванати от чл. 6 ЗАНН. Когато деянието представлява "маловажен" случай на административно нарушение, той следва да приложи чл. 28 ЗАНН. Прилагайки тази разпоредба, наказващият орган всъщност освобождава от административнонаказателна отговорност, а това освобождаване не може да почива на преценка по целесъобразност. Преценката за "маловажност на случая" подлежи на съдебен контрол. В неговия обхват се включва и проверката за законосъобразност на преценката по чл. 28 ЗАНН. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл. 28 ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление поради издаването му в противоречие със закона. Съдът не може да бъде обвързан от решението на административен орган и не може да бъде възпрепятстван в правомощията си да проучи в пълнота фактите, релевантни за спора, с който е сезиран. Съдът изследва и решава всички въпроси по фактите и по правото, от които зависи изходът на делото. От анализа на цитираните правни норми следва изводът, че преценката на административнонаказващия орган за "маловажност" на случая по чл. 28 ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. В този смисъл е ТР № 1/12.12.07г. по тълк. н. д. № 1/2005г. на ОСНК на ВКС. При определяне на маловажните случаи при административните нарушения следва да се съобразяват разпоредбите на чл. 11 от ЗАНН и чл. 93, т.9 от НК. Легалното определение на "маловажен случай" по чл. 93, т.9 от НК предвижда, че маловажен случай е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. Настоящият състав намира, че "маловажен случай" ще е налице само ако съвкупната преценка на посочените обстоятелства обуславя по- ниска степен на обществена опасност на конкретно извършеното нарушение в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от съответния вид. В конкретния случай, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, обществената опасност на деянието и дееца, съдът приема че административното нарушение по чл.175, ал.3, пр.1 ЗДвП, за което е санкциониран жалбоподателя, следва да се квалифицира като "маловажен случай", т.к представлява по – ниска степен на обществена опасност в сравнение с други случай на нарушения от този вид, поради липса или незначителност на вредните последици или поради наличие на други смекчаващи обстоятелства. В случая нарушението не е представлявало опасност за другите участници в движението, точно напротив избегнато е и евентуално по- тежко нарушение или ПТП

Административно наказващия орган е следвало да направи съвкупна преценка на всички обстоятелства относно степента на обществена опасност на конкретното административно нарушение, като го съпостави с останалите случаи на това нарушение, и като съобрази, че се касае за маловажен случай на административно нарушение по смисъла на чл.28 ЗАНН да предупреди писмено нарушителя, че при следващо нарушение ще бъде санкциониран. Като не е сторил това, той е издал НП в противоречие със закона.

Така мотивиран и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът:

 

                    Р  Е  Ш  И:

           

ОТМЕНЯ Наказателно  постановление № 20-0306-000402/15.04.2020 г. на Началник сектор към ОД МВР Сливен, РУ Нова Загора,   с което на В.И.И. с ЕГН ********** и с адрес: ***, на основание чл.175, ал.3, пр. 1 от ЗДвП, му е било наложено административно наказание „глоба” в размер на 200 лева и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от шест месец, за извършено нарушение на чл.140, ал.1 ЗДвП, като неправилно и незаконосъобразно.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд гр. Сливен по реда на АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението.                                                                                                             

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: