Решение по дело №227/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 506
Дата: 15 април 2022 г.
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20227040700227
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 506                                         15.04.2022 година                        гр. Бургас

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Бургаският административен съд, четиринадесети състав, в закрито заседание на седемнадесети март две хиляди и двадесет и втора година в публично заседание в следния състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:     ГАЛИНА РАДИКОВА

ЧЛЕНОВЕ: 1.  ЗЛАТИНА БЪЧВАРОВА

                                                                   2. АТАНАСКА АТАНАСОВА

 

при секретаря С.А., в присъствието на прокурора Дарин Христов, като разгледа докладваното от съдията Атанасова касационно административно наказателно дело № 227 по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН и е образувано по повод постъпила касационна жалба от РД „Авотомобилна администрация“- Бургас, представлявана от пълномощника А.О.М., против решение № 1049/23.12.2021 г., постановено по АНД № 4828/2021 г. по описа на Районен съд- Бургас.

В жалбата са развити доводи за незаконосъобразност на обжалваното решение, поради нарушение на закона, съставляващо касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 от НПК. В нея се сочи, че наказаното лице е извършвало превоз на товари (пшеница) с ППС, претоварено над допустимите норми, с което е изпълнило състава на нарушението по чл. 177, ал. 3, т. 1, предл. 3 от ЗДвП. Наведени са доводи за материална компетентност на наказващия орган. По същество се иска отмяна на решението и на потвърденото с него наказателно постановление.

Ответникът С.А.Д. представя писмен отговор, с който заявява становище за неоснователност на касационната жалба. Моли да бъде оставено в сила обжалваното решение, като сочи, че при издаване на наказателното постановление е допуснато нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН.

Прокурорът от Окръжна прокуратура- Бургас дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:

С решението, предмет на касационната проверка, е отменено наказателно постановление № 22-0000584 от 01.10.2021 г., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация“- Бургас, с което на основание чл. 177, ал. 3, т. 2 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) е наложено на С.А.Д. административно наказание- глоба в размер на 3000 лева за нарушение по чл. 139, ал. 1, т. 2 от същия закон. Прието е от съда, че описаните в наказателното постановление факти изпълват състава на друго нарушение- по чл. 26, ал. 2, т. 1, б. „а“ от ЗП, вр. чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП, а не посоченото в АУАН и НП с квалификация по чл. 139, ал. 1, т. 2 от ЗДвП, вр. чл. 177, ал. 3, т. 1 от ЗДвП. В мотивите на решението е посочено, че съставът на административно нарушение по чл. 177, ал. 3, т. 1 от ЗДП е общ спрямо специалния и по-тежко квалифициран по чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП, при който съставомерен елемент от обективна страна е липсата на разрешение от собственика или администрацията, управляваща пътя. Формиран е извод, че нарушението е съществено и налага отмяна на издаденото постановление.

Според настоящия касационен състав решението е неправилно.

На 24.09.2021 г. около 09.10 часа в гр. Камено, по обходен път до база „Севан“, С.Д. е установен от служители на ИА „Автомобилна администрация” да управлява в посока гр. Бургас съчленено ППС с пет оси- влекач марка „*****“, модел „*****“ с рег. № ******** с две оси и прикачено към него полуремарке марка „********“ с рег. № ******** с три оси, натоварено с пшеница. В хода на проверката е извършено измерване с техническо средство електронна мобилна везна марка ******* с платформа модел WWSE10TMRS и идентификационен блок DFWKK, № *******, при което е установено превишение на нормите, предвидени в Наредба № 11 от 03.07.2001 г. на МРРБ (Наредбата). При измерено разстояние между осите над 1.30 метра, е установена сума от натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето 34945 кг., при максимално допустимо натоварване на тройната ос до 24 т., съгласно чл. 7, ал. 1, т. 3, б. „б“ от Наредбата. Срещу водача е съставен акт за установяване на административно нарушение и е издадено обжалваното наказателно постановление.

Според разпоредбата на чл. 189, ал. 1 от ЗДвП, актовете, с които се установяват нарушенията, се съставят от длъжностните лица на службите за контрол, предвидени в този закон, а по силата на ал. 12 на текста, наказателните постановления се издават от министъра на вътрешните работи, от министъра на отбраната, от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията и от кметовете на общините или от определени от тях длъжностни лица съобразно тяхната компетентност. На основание чл. 166, ал. 1, т. 1 от ЗДвП министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията чрез Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ контролира спазването на правилата за извършване на обществен превоз и превоз за собствена сметка на пътници и товари, както и всички документи, свързани с извършването на превоза. Съгласно чл. 166, ал. 2, т. 8 на от ЗДвП определените от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията служби, при изпълнение на функциите си по този закон, ползват технически средства за измерване на размерите, масата или натоварването на ос и за проверка на техническата изправност на превозните средства, предназначени за обществен превоз или за превоз за собствена сметка на пътници и товари. Следователно, ИА „Автомобилна администрация“ е оправомощена като служба за контрол по ЗДвП, да осъществява контрол по спазването на правилата за извършване на обществен превоз и превоз за собствена сметка на пътници и товари, както и всички документи, свързани с извършването на превоза, поради което длъжностните лица на агенцията разполагат с правомощието да съставят АУАН. Предвид разпоредбата на чл. 189, ал. 12 от ЗДвП и правомощията, делегирани със Заповед № РД-08-30/24.02.2020 г. на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, директорът на РД „АА“- Бургас е компетентен да издава наказателни постановления по ЗДвП.

В нормата на чл. 139, ал. 1, т. 2 е предвидено изискване към движещите се по пътя пътни превозни средства да бъдат с натоварване на ос, което не надвишава нормите, установени от министъра на регионалното развитие и благоустройството. Неизпълнението на посоченото изискване съставлява нарушение по чл. 177, ал. 3, т. 1 от ЗДвП. Според дефиницията, дадена с § 1, т. 1 от ДР на Наредбата, извънгабаритни ППС са тези по чл. 2 и/или тежките ППС по чл. 3. Извънгабаритни са тези ППС или състав от ППС, на които поне един от размерите със или без товар е по-голям от стойностите по чл. 5 (чл. 2 от Наредбата), а тежки ППС или състав от ППС са тези, които имат допустима максимална маса, по-голяма от стойностите по чл. 6, респ. натоварване на ос, по-голямо от стойностите по чл. 7. Съгласно разпоредбата на чл. 7, ал. 1, т. 3, б. „б“ от Наредбата сумата от натоварванията на ос на една тройна ос на ремаркета и полуремаркета, когато разстоянието между осите е над 1.3 метра, е 24 тона.

От данните по делото е видно, че С.Д. е установен да управлява съчленено ППС с пет оси, с разстояние между осите над 1.30 метра и сума от натоварването на ос на тройната ос на полуремаркето 34945 кг., при допустими 24 тона, съгласно цитираната разпоредба. Следователно, налице са съставомерните елементи на нарушението по чл. 177, ал. 3, т. 1 от ЗДвП и същият е санкциониран законосъобразно.

Настоящият касационен състав не споделя изводите на БРС за съотношение като общ към специален на очертаните в чл. 177, ал. 3, т. 1 от ЗДП и в чл. 53, ал. 1, т. 2 от ЗП състави на нарушения. Касае се за самостоятелни състави на нарушения, като с нормата на чл. 53 от ЗП се уреждат обществените отношения, свързани със собствеността, ползването, управлението и стопанисването на пътищата, а чл. 177, ал. 3 от ЗДвП регулира друг вид обществени отношения- безопасността на движението по пътищата и свързаната с нея необходимост от спазване на определена допустима маса на транспортните средства, движещи се без специално разрешение. Действително, в съобразителната част на наказателното постановление се съдържа констатация за липса на разрешение от АПИ, но, предвид словесното описание на нарушението (измерено натоварване на ос 34945 кг. при допустими 24 тона при разстояние между осите над 1.3 метра), тя е ирелевантна за правната квалификация, а и при натоварване на ос, надвишаващо установените в Наредбата норми, разрешение не може да бъде издадено.

В производството по издаване на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуални правила. Актът за установяване на административното нарушение е съставен съобразно изискванията на закона и е предявен на нарушителя, за да се запознае със съдържанието му. Както в акта, така и в наказателното постановление нарушението е описано пълно и ясно, в съответствие с изискванията на чл. 42, т.4, респ. чл. 57, ал.1, т.5 от ЗАНН, с което е осигурено правото на защита на наказаното лице. Ето защо съдът приема, че не са налице основания за отмяна на наказателното постановление. Основателно е обаче възражението на наказаното лице досежно размера на наложеното наказание. Съгласно нормата на чл. 27 от ЗАНН административното наказание се определя съобразно с разпоредбите на този закон в границите на наказанието, предвидено за извършеното нарушение, като при определяне на наказанието се вземат предвид тежестта на нарушението, подбудите за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи вината обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя. В случая приложената санкционна норма предвижда наказание глоба от 500 до 3000 лева, а наказанието е определено в неговия максимален размер, само въз основа на преценка тежестта на нарушението, при липса на данни за имотното състояние на нарушителя и за извършени други нарушения по ЗДвП. Така определеното наказание е завишено и не е съобразено с изискванията на чл. 27 от ЗАНН, поради което следва да се намали на 800 лева, което по мнение на настоящия съдебен състав съответства на тежестта на нарушението.

Мотивиран от горното, Бургаският административен съд, четиринадесети състав,

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ решение № 1049/23.12.2021 г., постановено по АНД № 4828/2021 г. по описа на Районен съд- Бургас и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № 22-0000584 от 01.10.2021 г., издадено от директора на РД „Автомобилна администрация“- Бургас, с което на основание чл. 177, ал. 3, т. 2 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) е наложено на С.А.Д. административно наказание- глоба в размер на 3000 лева за нарушение по чл. 139, ал. 1, т. 2 от същия закон, като НАМАЛЯВА размера на наказанието на 800.00 (осемстотин) лева.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:        

 

ЧЛЕНОВЕ:                  1.     

                      

2.