Решение по дело №203/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1766
Дата: 18 септември 2019 г. (в сила от 30 юни 2020 г.)
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20197180700203
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 януари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

№1766/18.9.2019г.

 

Град Пловдив, 18.09.2019 година

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав, в открито заседание на дванадесети септември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

Административен съдия: Анелия Харитева

при секретар Севдалина Дункова, като разгледа докладваното от съдията административно дело № 203 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл.145 и сл. АПК, във връзка с чл.215, ал.1 ЗУТ.

Образувано е по жалба на Б.Г.К. *** против решение № 351, взето по протокол № 16 от 27.09.2018 г. на Общински съвет Пловдив, с което е одобрен проект за изменение на ПУП – ПУР „Комуникационно-транспортен пробив под ж.п. ареал на Централна гара Пловдив, свързващ бул. „Васил Априлов“ и бул. „Македония“ към „Проект „Рехабилитация на железопътен участник Пловдив – Бургас – фаза 2“, „Проект 1: Развитие на железопътен възел Пловдив“, участък № 11 Централна гара Пловдив, в частта относно собствения на жалбоподателя поземлен имот с идентификатор 56784.531.1813.

Според жалбоподателя оспореното решение е нищожно поради липса на компетентност на органа, който го е издал, и незаконосъобразно поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила и  противоречие с материалноправните разпоредби. Иска се обявяване нищожността на оспореното решение или алтернативно неговата отмяна като незаконосъобразно, както и присъждане на разноските по делото.

Ответникът чрез процесуалния си представител оспорва жалбата и моли тя да бъде отхвърлена. Претендира разноски.

Съдът намира, че жалбата е подадена от активно легитимирано лице, собственик на имот – предмет на плана, заинтересовано лице по смисъла на чл.131, ал.2, т.1, във връзка с ал.1 ЗУТ. Жалбата е подадена в преклузивния 30-дневен срок от съобщаването, извършено чрез „Държавен вестник“, брой 96 от 20.11.2018 г. (л.102-104). Жалбата е против решение на общинския съвет, което съгласно чл.215, ал.1 ЗУТ подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Всичко изложено налага извод, че жалбата е допустима, а разгледана по същество тя е неоснователна поради следните съображения:

Производството е инициирано от ДЗЗД „Тракия консулт“ със заявление вх.№ 15Ф8403-2 от 13.04.2016 г. (л.49) и въз основа на решение на ЕСУТ при община Пловдив, взето по протокол № 22 от 22.06.2016 г. (л.47 и 48), а проектирането е разрешено с решение № 401, взето по протокол № 15 от 13.09.2016 г. на Общински съвет Пловдив (л.45 и 46), и заповед № 16ОА3178 от 23.11.2016 г. на кмета на община Пловдив (л.44). Проектът е разглеждан неколкократно от ЕСУТ при община Пловдив и е връщан на проектанта за отстраняване на нередовности. Окончателният проект е разгледан и приет от ЕСУТ при община Пловдив с решение, взето по протокол № 20 от 06.06.2018 г. (л.20-25), след което е одобрен от Общински съвет Пловдив с оспореното решение № 351, взето по протокол № 16 от 27.09.2018 г. – предмет на настоящото производство.

Представените в хода на съдебното производство от процесуалния представител на ответника писмени доказателства не представляват нови такива, доколкото са част от административната преписка по издаване на оспореното решение и са налични по преписката, като са представени още при постъпване на жалбата в съда и описани в придружителното писмо. Единствено Годишната програма на община Пловдив за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост за 2018 г. е представена в цялост за първи път в съдебното заседание, проведено на 12.09.2019 г., но тази програма няма фактическо и правно значение за законосъобразността на оспореното решение, а има отношение единствено към реда за обжалване на съдебното решение, доколкото с цитираната годишна програма, раздел VІ „Обекти от първостепенно значение по чл.8, ал.9 ЗОС“, т.3 проектът за изменение на ПУП – ПУР за осигуряване на устройствени условия за реализиране на „Комуникационно-транспортен пробив под ж.п. ареал на Централна гара Пловдив, свързващ бул. „Васил Априлов“ и бул. „Македония“, е обявен за общински обект от първостепенно значение.

При тези факти съдът намира, че оспореното решение в обжалваната му част е законосъобразно.

Не се споделя възражението на жалбоподателя, че оспореното решение е издадено от некомпетентен орган. С оспореното решение е одобрено изменение на подробния устройствен план в част регулация и то само по отношение на уличната регулация за „Комуникационно-транспортен пробив под ж.п. ареал на Централна гара Пловдив, свързващ бул. „Васил Априлов“ и бул. „Македония“.

Съгласно чл.129, ал.1 ЗУТ подробният устройствен план се одобрява с решение на общинския съвет по доклад на кмета на общината, а съгласно чл.129, ал.3, т.2, б.“в“ ЗУТ (неправилно посочен в жалбата като чл.129, ал.3, т.4 ЗУТ) подробният устройствен план се одобрява със заповед на министъра на регионалното развитие и благоустройството за републиканските пътища, железопътните магистрали и железопътните линии. Т.е., компетентността на министъра е специална и ограничена до изчерпателно изброените в закона три хипотези, като настоящата разработка не попада в нито една от тези хипотези, защото с нея се изменя единствено уличната регулация и по никакъв начин не се засягат железопътните линии в района на гара Пловдив, под която ще бъде направен пробив за съединяване на два основни и първостепенни за град Пловдив булеварда. Следователно оспореното решение е издадено от компетентния за това орган, определен в нормата на чл.129, ал.1 ЗУТ, защото с процесната разработка се засягат повече от три квартала и съответно подробният устройствен план не би могъл да бъде одобрен със заповед на кмета на общината в хипотезата на чл.129, ал.2 ЗУТ.

Не са налице съществени нарушения на административнопроизводствени-те правила и не е налице противоречие с материалноправните разпоредби, каквото общо и неконкретизирано оплакване е направено в жалбата.

Разрешението за изработване на процесния проект е издадено от компетентния орган – общинския съвет, който с решение № 401, взето по протокол № 15 от 13.09.2016 г. (л.45-46) е допуснал изработването на проект за изменение на ПУП – ПУР за осигуряване на устройствени условия за реализиране на „Комуникационно-транспортен пробив под ж.п. ареал на Централна гара Пловдив, свързващ бул. „Васил Априлов“ и бул. „Македония“, като е възложено на кмета на общината да извърши необходимите действия по реда на ЗУТ за изпълнение на настоящото решение. Случаят попада именно в хипотезата на чл.124а, ал.1 ЗУТ, противно на твърдяното в жалбата, поради което и следва да се приеме, че разрешението за изработване на проект за подробен устройствен план е издадено от компетентния орган, посочен в тази правна норма.

Съгласно изричната норма на чл.124б, ал.3 ЗУТ решенията и заповедите по чл.124 и чл.124а не подлежат на оспорване, следователно решение № 401, взето по протокол № 15 от 13.09.2016 г., на Общински съвет Пловдив е влязло в сила от датата на неговото приемане. Съответно без правно значение за тяхната законосъобразност и стабилитет е обстоятелството, дали са били съобщени на заинтересованите лица, в каквато насока е оплакването на жалбоподателя.

Не се споделя също възражението на жалбоподателя за липса на форма и конкретно за непосочване на фактическите основания за издаване на оспореното решение, което категорично не се потвърждава от съдържанието на самото решение. То съдържа в достатъчна степен подробни и ясни мотиви, указващи на причините за вземането му – одобрен предварителен проект на ПУП – ПР на Централна градска част, град Пловдив, одобрен Общ устройствен план на град Пловдив от 2007 г., с който е предвидено изграждането на пробив под ж.п. ареал на Централна гара Пловдив, свързващ бул. „Васил Априлов“ и бул. „Македония“, и предвиждане на мероприятия от публичен характер – създаване на нови и разширяване на съществуващи улици за задоволяване на общинска нужда, която не може да бъде задоволена по друг начин освен чрез създаване на необходимата техническа инфраструктура. В мотивите на оспореното решение е описана също цялата процедура, през която е преминал проектът до неговото одобряване. Т.е., от самото съдържание на оспореното решение е видно, че възражението на жалбоподателя е напълно неоснователно и недоказано.

От друга страна, според правната теория и константната съдебна практика мотивите на административния акт може да се съдържат и в други документи, създадени в хода на административното производство по неговото издаване. В този смисъл в административната преписка се съдържат решенията на ЕСУТ при община Пловдив и предложенията на кмета на общината до общинския съвет, в които също се съдържа подробно изложение на фактическите обстоятелства, налагащи допускането да се изработи процесния проект и необходимостта от неговото одобряване.

Не се споделя също възражението на жалбоподателя за нарушаване на изискването на чл.108, ал.5 ЗУТ, съгласно която норма предвижданията на плана трябва да са икономично осъществими и да дават възможност за целесъобразно устройство на урегулираните поземлени имоти и на кварталите.

Процесният план касае общински обект от първостепенно значение по смисъла на § 5, т.73 ДР ЗУТ. Съгласно легалното определение на общински обекти от първостепенно значение, съдържащ се в цитираната правна норма, това са общински пътища, метрополитени, трамвайни трасета, улици от първостепенната улична мрежа, депа или други съоръжения за третиране на отпадъци, гробищни паркове, както и други обекти – публична общинска собственост, определени в програмата по чл.8, ал.9 ЗОС за обекти от първостепенно значение. Както се каза по-горе, процесният план е включен в Годишната програма на община Пловдив за управление и разпореждане с имоти – общинска собственост за 2018 г., раздел VІ „Обекти от първостепенно значение по чл.8, ал.9 ЗОС“ под № 3, защото има значение за създаване на по-надеждна и по-достъпна транспортна комуникация между отделните части и райони на град Пловдив чрез изграждането на нови и разширяването на съществуващи улици, което да отговори на нуждите на гражданите и да съобрази техният непрекъснато нарастващ брой. От друга страна, проектът касае улици от първостепенната улична мрежа. Т.е., категорично представлява общински обект от първостепенно значение, с осъществяването на който се цели преди всичко задоволяване на обществени нужди.

В този смисъл, съобразявайки нормата на чл.108, ал.5 ЗУТ, компетентният орган е длъжен да одобри такова изменение на действащия план, което едновременно да защити обществения интерес и да даде най-целесъобразното и най-икономично осъществимото устройство на конкретната територия, което предвижда в най-малка степен засягане на вещните права на заинтересованите лица. Жалбоподателят не е доказал (при неговата доказателствена тежест) твърдението си, че съществува друг, по-икономичен начин за изграждане на нова улица, свързваща бул. „Македония“ с ул. „Димитър Талев“, в който участък попада собствения му поземлен имот с идентификатор 56784.531.1813. От графичната част на оспореното решение, окончателен проект е видно, че при проектиране на новата улица целта е била запазване на кварталите, определени за зеленина и за търговски комплекс, които са останали незасегнати от предвижданията на новия план, с което е защитен общественият интерес. Т.е., давайки превес на обществения интерес, административният орган не е допуснал нарушение на материалния закон и крайният извод, който се налага, е, че при одобряване на процесния проект е спазено правилото на чл.108, ал.5 ЗУТ за икономично осъществяване на предвижданията на плана и целесъобразно устройство на засегнатите квартали. Още повече, че жалбоподателят не доказа съществуването на друг вариант за по-икономично и по-целесъобразно устройство на територията, попадаща в обхвата на процесната разработка.

Неконкретизирано и недоказано е възражението на жалбоподателя за липса на част от задължителните реквизити, изисквани от нормите на Наредба № 8 от 14.06.2001 г. за обема и съдържанието на устройствените планове. От друга страна, от представената административна преписка е видно, че проектът съдържа всички части – архитектурна, водоснабдяване, канализация, електротехническа, газификация, пътна, вертикална планировка, паркоустройство и благоустройство, като преди одобряването неколкократно е бил връщан за доработване и окомплектоване именно в съответствие с изискванията на Наредба № 8 от 14.06.2001 г.

Водим от всичко изложено, съдът намира, че жалбата като неоснователна и недоказана следва да се отхвърли. При този изход на делото основателно е искането на процесуалния представител на ответника за присъждане на разноските по делото, изразяващи се в заплатеното адвокатско възнаграждение в размер на 600 лева (договор за правна защита, платежно нареждане и фактура – л.264, 265 и 266), поради което следва да бъде осъден жалбоподателят на основание чл.143, ал.4 АПК да заплати на община Пловдив тази сума. Затова и на основание чл.172, ал.2 АПК Административен съд Пловдив, І отделение, ІV състав,

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Б.Г.К., ЕГН **********,***, против решение № 351, взето по протокол № 16 от 27.09.2018 г. на Общински съвет Пловдив, с което е одобрен проект за изменение на ПУП – ПУР „Комуникационно-транспортен пробив под ж.п. ареал на Централна гара Пловдив, свързващ бул. „Васил Априлов“ и бул. „Македония“ към „Проект „Рехабилитация на железопътен участник Пловдив – Бургас – фаза 2“, „Проект 1: Развитие на железопътен възел Пловдив“, участък № 11 Централна гара Пловдив, в частта относно собствения на жалбоподателя поземлен имот с идентификатор 56784.531.1813 по кадастралната карта и кадастралните регистри на град Пловдив.

ОСЪЖДА Б.Г.К., ЕГН **********,***, да заплати на община Пловдив сумата 600 (шестстотин) лева, адвокатско възнаграждение.

Решението е окончателно съгласно чл.215, ал.7, т.3 ЗУТ и не подлежи на обжалване.

 

Административен съдия: