Решение по дело №35/2021 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 април 2021 г.
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20217090700035
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

63

Габрово, 29.04.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД- ГАБРОВО в открито съдебно заседание проведено на тридесет и първи март, две хиляди двадесет и първа година  в състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ :      СВЕТЛОЗАР  РАЧЕВ

                                                                      ЧЛЕНОВЕ:      ДАНИЕЛА  ГИШИНА

                                                                                                ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА                                                                                     

при секретаря Елка Станчева и с участието на прокурор А. Александров от Окръжна прокуратура Габрово, като разгледа докладваното от съдията КИРОВА к.а.н.д. № 35 от 2021 година по описа на същия съд, за да се произнесе, взе предвид следното:    

Производството е по чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН, във вр. с чл. 208 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/. Образувано е въз основа на касационна жалба вх. № СДА-01-295 от 22.02.2021 г., подадена от М.Л.С. ***, с ЕГН: **********, против Решение № 260084 от 23.12.2020 г., постановено по н.а.х.д. № 911 от 2020 г. по описа на Районен съд Габрово /РСГ/.

С атакуваното съдебно решение е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № 63 от 17.02.2020 г., издадено от Кмета на Община Габрово, с което на касатора е наложена глоба в размер на 200.00 лв. на основание чл. 22, ал. 5 от ЗМСМА, във вр. с чл. 18, ал. 1, т. 6 от Наредба № 3 за опазване на обществения ред на ОбС Габрово, за нарушение на чл. 15, ал. 1, т. 8 от същата.

Нарушението, за което е издадено процесното НП, се изразява в следното:

На 30.12.2019 г., около 23.00 часа, в гр. Габрово, на посочен административен адрес, С. управлява лек автомобил, собственост на друго лице, като извършва демонстративни маневри, изразяващи се в контролирано странично движение, продължително форсиране на двигателя и приплъзване на гуми, което представлява нарушение на обществения ред но смисъла на горепосочената като нарушена правна норма.

В законния срок привлеченото към административно-наказателна отговорност лице подава жалба до районния съд, с която моли за отмяна на процесното НП. В нея С. оспорва констатациите, съдържащи се в АУАН и НП. Според него не е налице описание на конкретно противоправно деяние, извършено от него. Липсва цитиране на доказателства. Алтернативно се изтъкват съображения за маловажност на случая. Пред РСГ е разгледан по същество спорът за законосъобразността на това НП, не и възраженията на жалбоподателя, свързани с образувано по повод на същото изпълнително дело. Начинът на връчване на това постановление не е относим към процесуалния спор по н.а.х.д., тъй като той не определя законосъобразността му. Връчването има отношение единствено към допустимостта на жалбата с оглед спазване на срока за обжалване, но първоинстанционният съд е разгледал този въпрос във връзка именно с допустимостта на жалбата.

За да постанови съдебния си акт, РСГ е счел, че деянието, извършителят и вината на последния са установени по несъмнен начин, а санкцията е законосъобразно определена. Съдът е констатирал липса на връчване на НП, поради което е разгледал жалбата по същество, като правилно е счел, че същата не е просрочена. Според съда следва да се на прави извода, че описаното в процесното НП поведение на жалбоподателя, като водач на МПС, е реализирано и че то осъществява състава на процесното нарушение. Наложената санкция е минимална по размер и тежестта й съответства на тежестта на нарушението.

В законния срок касаторът е оспорил първоинстанционния съдебен акт, с искане за неговата отмяна в едно с отмяната на потвърденото с него НП. В касационната си жалба излага доводите, които е представил пред РСГ, като основното му възражение е липса на описание на конкретната фактическа обстановка, описване на доказателства, установяващи деянието и доказаност на релевантната фактология. Изложените отново твърдения за допуснати процесуални грешки при връчване на НП и образуването на изпълнително дело са неотносими към настоящия спор, т. к., както вече бе посочено по-горе, законосъобразността на този акт на властнически орган се определя до момента на неговото издаване. Последващите действия нямат връзка с неговата законосъобразност.

В проведеното по делото открито съдебно заседание касационният жалбоподател, редовно призован, не се явява и не се представлява. Прилага писмено становище, с което поддържа депозираната жалба.

Ответникът, редовно призован, се представлява от юрисконсулт Любенов, който оспорва жалбата.

Представителят на Окръжна прокуратура Габрово намира жалбата за неоснователна.

Като подадена в законния срок и от заинтересовано лице, жалбата се явява редовна и допустима. Разгледана по същество е основателна по следните съображения:

АУАН, въз основа на който е издадено процесното НП, е редовно издаден от компетентен орган и в предвидената от закона форма. В него нарушението е описано така, както това е сторено в последствие в оспореното пред съда НП. Описанието на нарушението на практика просто преповтаря текста на сочената като нарушена подзаконова нормативна разпоредба от общинската Наредба без конкретика, относима към самия случай. В НП действително не са посочени доказателства, на които се е позовал АНО, а в случая това е необходимо, тъй като по делото не са събрани доказателства, които описват релевантната фактическа обстановка. Съставеният АУАН е единствения документ, в който се описва процесното нарушения и то по горепосочения общ начин, но той не съставлява доказателство по делото. Липсват писмени и гласни доказателства, които да подкрепят съдържащата се в него констатация. Единственият разпитан по делото свидетел е актосъставителят А., който обаче съвсем лаконично сочи, че не си спомня за случая. Други свидетели не са търсени, не са сочени и не са разпитвани. В административнонаказателния процес, както и в наказателния такъв, изцяло в тежест на санкциониращия орган е да установи по несъмнен начин извършеното нарушение от обективна и субективна страна, като същото не може да се предполага само въз основа на съставен АУАН. В тази връзка настоящата съдебна инстанция не може да сподели мотивите от първоинстанционния съдебен акт, според които „нарушението се подкрепя категорично от показанията на приложените доказателства. Свидетелските показания кореспондират помежду си“ – единствените такива дадени по делото не внасят каквато и да било яснота и няма с какви други показания или дори други доказателства в делото да си „кореспондират“. Самият АНО не е сочил, представял или искал събирането на доказателства, с които да установи процесното деяние. Съдът, на свой ред, е осъществил бездействие, като не е указал на страната, че в нейна тежест е да установи по Безспорен начин твърдените в АУАН и НП факти.

Въз основа на така изложеното АСГ намира, че като е потвърдил процесното НП, което е издадено за недоказано от обективна и субективна страна нарушение, първоинстанционният съд се е произнесъл с един незаконосъобразен съдебен акт, който следва да бъде отменен в едно с отмяна на потвърденото с него НП.

 

Въз основа на горното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. второ от АПК, във вр. с чл.63, ал.1, изр.2 от ЗАНН, Административен съд Габрово

РЕШИ:

ОТМЕНЯ съдебно Решение № 260084 от 23.12.2020 г., постановено по н.а.х.д. № 911 от 2020 г. по описа на Районен съд Габрово /РСГ/, с което е потвърдено Наказателно постановление № 63 от 17.02.2020 г. на Кмета на Община Габрово, с което касатора на М. Любенов С. ***, с ЕГН: **********, за нарушение на чл. 15, ал. 1, т. 8 от Наредба № 3 за опазване на обществения ред на територията на Община Габрово е наложена глоба в размер на 200.00 /двеста/ лв. на основание чл. 18, ал. 1, т. 6 от същия нормативен акт.

ОТМЕНЯ същото Наказателно постановление.

           

Решението е окончателно. 

           

Препис от решението следва да се връчи на страните в едно със съобщението.

 

 

 

                                                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                                                               

 

                                                                                     ЧЛЕНОВЕ: 1.

                                                                       

 

                                                                                                             2.

 

 

Особено мнение на съдия Даниела Гишина:

Изразявам настоящото особено мнение, тъй като намирам, че е налице и друго основание за отмяна на процесното НП, което не се споделя от мнозинството на съдебния състав.

Видно от текста на съставените АУАН и НП, на административнонаказаното лице е вменено извършването на нарушение, представляващо извършване на демонстративни маневри, изразяващи се в контролирано странично движение, продължително форсиране на двигателя и приплъзване на гуми.

В чл. 186 от Правилника за прилагане на Закона за движение по пътищата е посочено, че при обслужване на пътното превозно средство водачът е длъжен да не нарушава тишината с форсиране на двигателя или по друг начин в населените места и в местата за почивка през времето от 22 часа до 6 часа, а в празнични и почивни дни - от 22 часа до 9 часа и от 12 часа до 16 часа. Разпоредбата на чл. 5 от ЗДвП предвижда редица задължения към участниците в движението, в частност и за  водачите на пътни превозни средства. Задължение на всеки участник е с поведението си да не създава опасности и пречки за движението, не трябва да поставя в опасност живота и здравето на хората и да причинява имуществени вреди /чл. 5, ал. 1, т. 1 от ЗДвП/, а върху водача на ППС тежи задължението с управляваното от него превозно средство да не затруднява другите участници в движението и живеещите в крайпътните имоти, като спазва действащите норми за шум и вредни емисии на отработени газове от моторното превозно средство, както и други норми и изисквания за опазване на околната среда /чл. 5, ал. 2, т. 2 от ЗДвП/. За водачите на МПС съществува и задължението, регламентирано в чл. 20, ал. 1 от ЗДвП, да контролират непрекъснато пътните превозни средства, които управляват. ЗДвП съдържа и административно-наказателни разпоредби /глава седма от закона/, вкл. общ състав на чл. 185.

             Наредбата се издава за прилагане на отделни разпоредби или други подразделения на нормативен акт от по-висока степен /чл. 7, ал. 2 от Закона за нормативните актове /ЗНА/. Всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда, съобразно нормативните актове от по-висока степен, неуредени с тях обществени отношения с местно значение. В конкретния случай, предвид изложените по-горе съображения, намирам, че посочените по-горе условия не са налице - отношенията /в смисъл на задължения на участниците в движението, вкл. водачите на ППС, и приложимите санкции при допуснати нарушения/ в конкретния случай не са от местно значение и са изчерпателно уредени от ЗДвП. Прегледът на уредбата в ЗДвП не установява норма, предвиждаща по законова делегация Общинският съвет да има правото да уреди конкретните отношения. В този смисъл в процесната част на чл. 15, ал. 1, т. 8 от Наредбата противоречи на чл. 15, ал. 1 от ЗНА, а за съда в качеството му на правораздавателен орган съществува задължението, визирано в чл. 15, ал. 3 от закона, т. е. при установеното противоречие да приложи по-високия по степен акт. Съображения, сходни с гореизложените, се съдържат и в мотивите на Решение № 9 от 07.01.2010 година по адм.дело № 2397/2009 на АССГ, оставено в сила с Решение № 13574 от 12.11.2010 година по адм. дело № 3632/2010 година на ВАС на РБ. Нарушение на разпоредбите на ЗДвП и нормативните актове по прилагането му, към която категория процесната Наредба стана ясно, че не спада, следва да бъде установено, а АУАН и НП да бъдат издадени от компетентни длъжностни лица, респ. административни органи, посочени в разпоредбата на чл. 189 от ЗДвП. Налаганите административни наказания също следва да са от вида и в размерите, предвидени в разпоредбите на същия закон. Считам, че независимо дали описаните в чл. 15, ал. 1, т. 8 от Наредбата действия, квалифицирани в самия текст като маневри, ще са извършени демонстративно или не, то става въпрос за отношенията, посочени в чл. 1 от ЗДвП. Демонстративно би могло да бъде и отнемане на предимство, преминаване на червен сигнал на светофар, непропускане на пешеходци на пешеходна пътека, изхвърляне на отпадъци от ППС и редица други действия, които обаче се квалифицират като нарушения на правилата за движение по пътищата, а не като нарушения на обществения ред. С оглед пълнота на изложеното особено мнение, считам, че в случая не е доказана и демонстративността при извършване на описаните маневри от наказаното лице. Нито в АУАН, нито в издаденото въз основа на него НП, се съдържа информация в какво точно се е изразявала тази демонстративност, за да бъде направено разграничение между процесния случай и случаите, в които извършването на посочените маневри е по друга причина, свързана със състоянието на превозното средство, хлъзгава субстанция на пътя и др.

            Сходно особено мнение съм изразила и по КАНД № 4/2016 година по описа на Административен съд – Габрово.

            

                                                                                                   Съдия: