ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№165
гр. Враца, 22.04.2021
г.
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ВРАЦА, троен състав, в закрито заседание на 22.04.2021 г. през две хиляди
двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА
ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА
КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ
като разгледа докладваното от
съдия РАДЕНКОВА адм. дело № 221 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния
кодекс /АПК/ във връзка с чл. 73, ал. 2 от Изборния кодекс
/ИК/.
Образувано е във връзка
с Определение № 4911/16.04.2021 г., постановено по адм. д. № 4165/2021 г. по
описа на Върховния административен съд, с което производството по същото,
образувано по жалба на
В.Ц.Х. ***, чрез адв. Д.И. *** срещу решение на Централната избирателна комисия /ЦИК/, взето по
протокол №330/09.04.2021 г., с което е оставена без разглеждане жалбата й срещу
Решение № 276-НС/04.04.2021 г. на Районна избирателна комисия /РИК/ – Враца, е прекратено и жалбата
е изпратена за разглеждане по подсъдност на Административен съд - Враца.
Съдът, като прецени
жалбата и изложеното в нея, във връзка с приложената преписка, приема следното:
Административното
производство е образувано по сигнал на В.Ц.Х., подаден до РИК – Враца, с
твърдения за осъществена предизборна агитация в деня за размисъл.
С Решение № 276-НС/04.04.2021
г. на РИК – Враца, на основание чл. 72, ал. 1, т. 20 от ИК е оставен без
разглеждане сигнал на жалбоподателката с вх. № 594/03.04.2021 г.
С протоколно решение
на ЦИК, взето по протокол №330/09.04.2021 г. е оставена без разглеждане жалбата
на Х. срещу Решение № 276-НС/04.04.2021 г. на РИК – Враца.
Оспореното Решение на РИК обективира отказа на комисията
да започне въз основа на подадения сигнал административно-наказателно
производство по част трета от кодекса.
При тези данни по преписката, съдът намира подадената жалба за процесуално
недопустима:
Видно от
доказателствата по приложената преписка жалбоподателят е подал посоченият
сигнал, с който известява компетентния административен орган - РИК – Враца за констатирано нарушение на
забраната за предизборна агитация в деня за размисъл.
Съгласно изричната препращаща разпоредба на чл. 498 от ИК, правоотношенията по
реализиране на административно-наказателната отговорност са предмет на общата
регулация, регламентирана в ЗАНН. В Изборния кодекс само са уредени материалните състави на
административните нарушения, предвидените за тях наказания и органите,
конкретизирани в чл. 496 и чл. 497 ИК, компетентни да ги
установят и да издадат наказателните постановления.
Постановявайки решението си РИК - Враца по същество е отказала да започне
въз основа на подадения сигнал административно-наказателно производство по част
трета от кодекса. В това производство, подателят на сигнала няма качеството на
страна, тъй като целият административно-наказателен процес е властническа
наказателна мярка, израз на държавната наказателна репресия, налагана по административен
ред. Реализирането на държавната репресия не е поставено в зависимост от
изразената воля на лица, извън субектите, изрично овластени от позитивното
право да определят и да налагат конкретизирана юридическа санкция.
Целта на административните наказания, съгласно чл. 12 ЗАНН е да се предупреди и
превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред и се въздейства
възпитателно и предупредително върху останалите лица. Именно поради това
законодателят с последното изречение на чл. 496, ал. 1 от ИК е овластил съответната
комисия да съставя акт за установяване на нарушение и по собствена инициатива.
Подаденият сигнал или жалба имат само уведомителен ефект, без да пораждат право
на заявителя на участие в административно-наказателното производство, включващо
и право да обжалва отказ да се започне такова. Нещо повече - дори и да има
лица, пострадали от нарушението, то законодателят е ограничил правата им с
нормата на чл. 45, ал. 1 от ЗАНН само до предявяване на
искане за обезщетяване на причинени вреди. Ето защо подаването на сигнала от В.Ц.Х. *** не я прави
заинтересована страна в производството пред РИК и ЦИК, проведено по неин
сигнал.
След като подателят на сигнала с данни за извършено административно нарушение
няма качеството на страна в РИК, то той няма и законово защитен правен интерес
от обжалване на отказ на РИК да започне административно-наказателно
производство. Освен това дали ще бъде осъществена административнонаказателната
отговорност на конкретно лице или не, това по никакъв начин няма да се отрази
върху правната сфера на Х., включително и в качеството й на кандидат за
депутат.
По изложените съображения съдът счита, че жалбата е процесуално недопустима
на основание чл. 159, т. 4 от АПК.
В този смисъл е Определение № 3633 от
23.03.2017 г. на ВАС по адм. д. № 3332/2017 г., IV о., определение № 11443 от 30.10.2015 г. по адм. дело №
12430/2015 г. на ВАС, четвърто отделение и определение № 11471 от 02.11.2015 г. по адм. дело №
12502/2015 г. на ВАС, четвърто отделение. Според трайната практика на Върховния
административен съд, четвърто отделение, обективирана в определение № 11398 от 29.09.2014 г. по адм. дело №
12392/2014 г.; определение № 11985 от 9.10.2015 г.
по адм. дело № 12923/2014 г.; определение № 7600 от 4.06.2014 г. и други, са преценени
като процесуално недопустими за разглеждане пред Върховния административен съд
дори жалбите, подадени от субектите, по отношение на които е започнато административно-наказателното
производство и са преки адресати на решенията на ЦИК.
По тези съображения, подадената жалба следва да се остави без разглеждане,
а образуваното въз основа на нея съдебно производство да се прекрати.
Препис от настоящото определение
следва да се изпрати на страните на основание чл. 138 от АПК.
Водим от гореизложеното и на
основание чл. 159, т. 4 от АПК съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на В.Ц.Х.
***, чрез адв. Д.И. *** против Решение № 276-НС/04.04.2021 г. на Районна
избирателна комисия – Враца.
ПРЕКРАТЯВА производството
по адм. дело № 221/2021 г. по описа на АдмС-Враца.
Определението подлежи на
обжалване пред ВАС в 7-дневен срок от уведомяване на страните, на които на
основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.