№ 2362
гр. София, 16.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ГО I-26 СЪСТАВ, в публично заседание
на осемнадесети март през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:Даниела Попова
при участието на секретаря К.ка Анг. Илиева
като разгледа докладваното от Даниела Попова Гражданско дело №
20221100101309 по описа за 2022 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 124 и сл. от ГПК.
Предявени са искове с правно основание чл. 86 във вр. с чл. 49 във вр. с чл.
45 от ЗЗД от Ш. Х. А. и Ю. Т. Ю. срещу „НАЦИОНАЛНА КОМПАНИЯ
„ЖЕЛЕЗОПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА““ ДП. Първоначално предявените искове
са с правно основание чл. 49 във вр. с чл. 45 от ЗЗД, като са насочени и срещу
„Булмаркет Рейл Карго“ ЕООД и „Булмаркет ДМ“ ООД, спрямо които делото е
прекратено на основание чл. 233 ГПК с влязло в сила Определение №
10482/06.09.2023 г.
Ищците твърдят, че на 10.12.2016 г. по линия Дружба - Образцов чифлик
влакова композиция ДТВ 90570 с локомотиви № 86003 и 87009 е преминавала в
5:37ч. през района на железопътната гара при с. Хитрино, обл. Шумен. Влаковата
композиция била управлявана от машинистите Д.А..М., В. П. П. и Р.С.П., които
били в трудово правоотношение с „Булмаркет рейл карго“ ЕООД. Част от
влаковата композиция били вагони, натоварени с газ пропилен. При преминаване
през железопътния участък влаковата композиция дерайлирала, от което
последвало взривяване на няколко вагона с пропилен. Взривната вълна нанесла
щети по инфраструктурата на село Хитрино. В резултат на взривната вълна
пострадали и ищците, които получили телесни увреждания, довели до изпитани от
1
тях болки и страдания. Твърдят, че произшествието е настъпило поради
неправомерно поведение на машинистите при управлението на влаковата
композиция – допускане на навлизане в района на жп гара Хитрино със скорост над
разрешената от 40 км/ч, несвоевременно задействане на автоматичната влакова
спирачка и непредприемане на екстрено задържане. Ищците посочват, че
машинистите са в трудово правоотношение с „Булмаркет рейл карго“ ЕООД, който
на основание чл. 49 от ЗЗД следва да носи отговорност за противоправното
поведение на своите служители. Твърдят, че отговорност следва да носи и
ответника „Булмаркет ДМ“ ООД, който е едноличен собственик на капитала на
ответника „Булмаркет рейл карго“ ЕООД и реално контролира дейността на този
ответник. Сочат като отговорен за произшествието и причинените вреди, също и
ответника „Национална компания Железопътна инфраструктура“, като се позовава
на лошото състояние на железопътната инфраструктура, за чието поддържане
отговаря последният.
Първоначално ищците са предявили срещу тримата ответници солидарно
искове за заплащане на обезщетение за търпени неимуществени вреди ведно със
законната лихва от датата на увреждането, като ищцата А. претендира сумата 30
000лв., а ищеца Ю. сумата от 40 000лв. След частичното прекратяване на делото
спрямо „Булмаркет Рейл Карго“ ЕООД и „Булмаркет ДМ“ ООД с молба от
21.09.2023 г. е уточнен петитума на предявения срещу ответника „Национална
компания железопътна инфраструктура“ ДП иск, с която ищците са посочили, че за
тях е налице правен интерес от съдебна защита само на претенциите за лихви
върху изплатените главници, считано от 10.12.2016 г. (датата на произшествието)
до 21.08.2023 г. (датата на плащането на лихвоносните главници), като молят
ответника да бъде осъден да заплати тези лихви.
Ответникът „Национална компания железопътна инфраструктура“ оспорва
искът по основание. Излага доводи, че железопътната инфраструктура в района на
гара Хитрино е била в техническо състояние, гарантиращо безопасното
преминаване на возила, и е била обект на редовни проверки и постоянна
поддръжка. Моли съда да отхвърли предявения иск.
Съдът, като прецени относимите доказателства и доводите на страните,
приема за установено следното:
Между страните е безспорно, а и се установява от представената по делото
присъда по НОХД № 349/2017 г. по описа на Шуменския окръжен съд, влязла в
сила на 18.04.2023 г. и задължителна за гражданския съд на основание чл. 300 от
2
ГПК, че двамата машинисти Д.А..М. и Р.С.П., служители на „БУЛМАРКЕТ РЕЙЛ
КАРГО“ ЕООД, са признати за виновни затова, че на 10.12.2016 г. в района на гара
Хитрино, обл. Шумен, при управление на подвижен железопътен състав,
нарушили правилата за движение, установени съгласно чл. 115 от Закона за
железопътния транспорт, Наредба № 58 от 02.08.2006 г. за правилата за техническа
експлоатация, движение на влаковете и сигнализацията в железопътния
транспорт“ и правила от „Инструкция за работа на локомотивния машинист“, от
което последвало дерайлиране и повреждане на вагони-цистерни от състава на
композицията, изтичане на превозвания газ и взрив, са причинили смъртта на
седем лица, тежки телесни повреди на четири лица, както и средни телесни
повреди на десет лица, сред които ищците Ш. А. и Ю. Т. Ю., като вида, характера и
степента на телесните увреждания не са спорни по делото /така представената
медицинска документация, заключенията на приетите СМЕ и показанията на
разпитаните по делото свидетели/
От представените два броя спогодби от 21.08.2023 г. с всеки от ищците и
ответниците „БУЛМАРКЕТ ДМ“ ЕООД и „БУЛМАРКЕТ РЕЙЛ КАРГО“ ЕООД,
спрямо които производството е прекратено на основание чл. 233 от ГПК, се
установява, че последните са се задължили да изплатят на ищците обезщетение за
неимуществени вреди вследствие на настъпилото на 10.12.2016 г. произшествие в
гара Хитрино, област Шумен, в размер на 30 000 лева за Ш. А. и 40 000 лева за Ю.
Ю., като с молба с вх. № 85052/21.09.2023 г. последните са признали изплащането
на сумите на 21.08.2023 г.
По делото е прието заключение на съдебно-техническа експертиза (СТЕ) във
връзка с установяване на механизма, причините за настъпилото произшествие,
както и разположението, размера и състоянието на железопътната
инфраструктура. От нея се установява, че на 10.12.2016 г. товарен влак № 90570 се
движел по маршрут от гара Дружба до гара Русе – Север. Същият бил съставен от
26 вагон-цистерни, като 23 от тях били пълни и три – празни, които изпълняват
функциите на предохрана – едната отпред, а другите две отзад на влаковия състав.
Влакът бил теглен от два електрически локомотива. Движението на влаковете в
междугарието се извършвало по един коловоз, като насочването на влака по
съответния коловоз се извършвало посредством стрелки – устройства, част от
железния път. Стрелка № 1 насочвала движението по втори главен коловоз или към
трети отклонителен коловоз. Стрелка № 5 насочвала движението по трети или
четвърти коловоз.
Вещото лице посочва, че причините и механизма на дерайлиране на
3
процесната влакова композиция се изразяват в това, че при навлизане на влак №
90570 в първата крива преди стрелковата улица той изминал безпрепятствено
разстоянието през стрелка № 1 по десен отклонителен коловоз без да дерайлира
със скорост 81 км/ч, след което навлязъл в стрелка № 5 по ляв отклонителен
коловоз до край езикова част на стрелка № 5 със скорост 78 км/ч. При
преминаването през тази стрелка поради големите центробежни сили,
пропорционални на скоростта на движение, започнало постепенно усукване на
външната дясна релса и последвало разрушаване на горното строене на железния
път. Поради това двата локомотива и първите пет вагона от влака пристигнали до
приемното здание на гарата, а останалите дерайлирали. При последвалите удари,
поради значителната кинетична енергия се получили значителни деформации и
разрушения както по подвижния състав, така и по елементите на железопътната
инфраструктура. От тези удари се пробила цистерна № 33 87 791 5652-4, от която
започнало изтичането на превозвания пропен. След преминаване на локомотиви
86-003-4 и 87-025-0 и първите 5 вагона от състава на влака през стрелка № 5 и
навлизане в езиковата част на отклонителния коловоз, следствие високата стойност
на непогасеното центробежно ускорение, предизвикано от скорост 78 км/ч,
действащо като странично хоризонтални сили се изразявало в съвместно
странично изместване (напречно усукване) на релсотраверсовата скара в езиковата
част на стрелка № 5 на ляво от оста на отклонителния коловоз по посока на
движение със стойност от 9 см; съвместно странично изместване (напречно
разрукване) на релсотраверсовата скара на дясно от надлъжната ос на
отклонителния коловоз от края на езиковата част на стрелка № 5 по протежение на
междинната част с постепенно нарастване на изместването, насочено към външна
страна на кривата. При страничното изместване на железния път на дясно от
надлъжната му ос било преодоляно съпротивлението срещу напречното
изместване на триенето между баласта и траверсите по техните долна и странични
повърхнини, както и съпротивлението на баласта пред челата на траверсите (при
неуплътнен баласт). Вследствие на това по посока на движение на влака се
образувала допълнителна контракрива по дължината на стрелка № 5, която
нарушавала нормативно зададените й геометрични характеристика – ъгъл на
отклонение и радиус на отклонителен коловоз. В междинната част на стрелка № 5
след втори траверс, следствие центробежното ускорение, съпроводено с
увеличаване на хоризонталния натиск от преминалия подвижен състав, предавани
чрез реборда на бандажа върху главата на външната релса на отклонителния
коловоз се получило преодоляване коравината на външната (дясна) релсова нишка
4
за отклонителния коловоз в междинната част на стрелка № 5 и постепенно
усукване на релсата, спрямо вертикалната й ос към външната страна на кривата на
отклонителния коловоз – отляво надясно до окончателното й преобръщане,
лежаща върху траверса на десен ръб на петата и главата на релсата с шийката,
разположена в хоризонтално положение; изцяло изскубани междинни релсови
скрепления от вътрешната страна на междурелсието на дясната релса в
отклонителния коловоз; в процеса на усукване на дясната релса за отклонителния
коловоз в местата с допълнително усилени стоманени подложки, петата на релсата
е излязла извън стегателния компонент без да е предизвикала изскубване на
скрепителните елементи между подложка и траверс.
По отношение на предотвратимостта настъпването на процесното събитие
вещото лице посочва, че същото е било предотвратимо при спазване на технология
и организация на работата в гара Хитрино, ако правилно са били възприети и
спазени показанията на сигналната и осигурителна техника преди навлизането на
влак № 90570 в гара Хитрино, относно допустимата скорост на движение на влака.
Извършен е анализ на всички предхождащи през годините до дата 10.12.2016
г. отчетни документи за извършвани периодични прегледи и измервания на горното
строене на железния път и железопътните стрелки в натоварено и ненатоварено
състояние от момента на въвеждане в експлоатация на участъка от железния път и
железопътните стрелки по маршрута на движение на влак № 90570, съобразно
приложимата нормативна база.
След извършения анализ на наличните данни вещото лице е заключило, че
състоянието на железопътната инфраструктура в процесния участък на гара
Хитрино преди настъпването на произшествието е било добро за тази част от
инфраструктурата, за която са налице данни. Относно техническото състояние на
железния път, вещото лице приема това, което е измерено в натоварено състояние
с пътеизмерителната лаборатория EM-120, а именно, че състоянието – е добро.
Пътеизмерителната лаборатория обаче е извършила проверка и измерване само на
втори главен коловоз. Няма извършена проверка на трети и четвърти коловоз, по
които е станало дерайлирането. Липсва пълна информация за състоянието на
железопътната инфраструктура, особено след като по-голямата част от
документите са изгорели. В електронен вид не са въвеждани данни за текущите
измервания на техническите параметри на железния път, железопътни стрелки и
др. Не може да се установят действителното състояние на параметрите на
железния път в ненатоварено състояние извън стрелковите участъци – релси,
релсови скрепления, баластова призма, степен на уплътнение и сили на сцепление,
5
които са участвали в процеса на дерайлиране на железопътния състав от ДТВ №
90570.
Приета е и допълнителна съдебно-техническа експертиза, съгласно която при
произшествието в резултат на дерайлирането и възникналите от това удари между
вагоните със значителна сила била пробита цистерна, превозваща пропилен
/пропен/, чието интензивно изтичане започнало тогава, като причина за взрива е
едновременното наличие на горимо вещество, окислител и източник на запалване
на територията на с.Хитрино. вещото лице установява освен това, че при
максимално допустима скорост от 40 км./ч, влакът е навлязъл в гара Хитрино със
скорост 81 км./ч. – в нарушение на ограниченията на скоростта в гарата.
Така установената фактическа обстановка налага следните правни изводи:
Съгласно чл. 49 от ЗЗД този, който е възложил на друго лице някаква работа,
отговаря за вредите, причинени при или по повод изпълнението на тази работа.
Отговорността по чл. 49 от ЗЗД е гаранционно-обезпечителна по характера си и
производна за възложителя на работата, доколкото възниква при наличие на
виновно поведение от страна на извършителя. За уважаването на осъдителния иск
по чл. 49 от ЗЗД във вр. с чл. 45 от ЗЗД следва да бъдат доказани следните
обстоятелства – противоправно деяние на лице, на което е възложена работа от
ответника, причинени вреди при или по повод изпълнението на тази работа и
причинна връзка между противоправното поведение и причинения вредоносен
резултат.
Не е спорно по делото, че на 10.12.2016 г. товарен влак № 90570 се движел по
маршрут от гара Дружба до гара Русе – Север, като в района на гара Хитрино, обл.
Шумен, поради движение с несъобразена скорост от 78 км/ч дерайлирал, а при
последвалите удари се пробила цистерна, част от композицията на влака,
превозваща газ пропен, чието изтичане в атмосферата започнало и последвал взрив
/влязла в сила присъда на ОС – Шумен, заключения на вещите лица по двете СТЕ/,
при което двамата ищци получили травматични увреждания /медицински
документи и заключения по двете СМЕ/.
Спорът по делото се свежда до това дали е налице противоправно поведение
от страна на ответника, като възложител на работа по смисъла на чл. 49 от ЗЗД,
изразяващо се в бездействие по отношение на поддържането на железопътната
инфраструктура в процесния участък, което поведение от своя страна да е в
причинно-следствена връзка с настъпилото произшествие – състоянието на
железния път да е допринесло за дерайлирането на влака.
6
Ответникът Национална компания „Железопътна инфраструктура“ е
държавно предприятие, учредено съгласно чл. 9 от ЗЖТ във връзка с чл. 62, ал. 3 от
ТЗ, като съгласно чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗЖТ същият извършва дейности по
развитието, ремонта, поддържането и експлоатацията на железопътната
инфраструктура, поради което ответникът е материално правно легитимиран да
отговаря по предявените искове.
В случая ищците основават претенцията си на твърдения, че ответното
юридическо лице не е изпълнило свои задължения за поддържане на
железопътната инфраструктура в изправно състояние, което е една от причините за
дерайлирането на влаковата композиция, каквото неизпълнение не бе доказано по
делото. Напротив – с кредитираните експертни заключения се установява, че
причина за настъпване на инцидента е превишената скорост при навлизането на
влак № 90570 в гара Хитрино, като състоянието на железния път само по себе си не
би могло да доведе до процесния инцидент. Липсват доказателства за обратното, а
и движението в гара Хитрино е протичало нормално преди инцидента без
наличието на доказани неизправности на железния път.
В случая не бе проведено пълно и главно доказване на обстоятелството, че
ответникът не е изпълнил свои задължения за поддържане на железопътната
инфраструктура в изправно състояние. От заключенията на приетите експертизи се
установява, че наличните данни за инфраструктурата обуславят извод, че същата е
отговаряла на изискванията, независимо от това, че за част от нея липсват данни за
извършени измервания и съответно не е установено в какво състояние е била тя.
Същевременно твърдението, че е била във влошено състояние, е изгодно за
ищците, поради което те следваше да го установят по аргумент от чл. 154, ал. 1
ГПК, вменяващ в задължение на ищеца провеждане на главно и пълно доказване
на предпоставките за уважаване на иска.
В настоящия случай не се установява противоправно поведение на лица, на
които ответникът НКЖИ е възложил поддържането и ремонта на железопътната
инфраструктура, доколкото не се доказват неспазени от ответника задължения за
поддържане на инфраструктурата в района на гарата, които да са в причинна
връзка с процесния инцидент и настъпилите от него вреди. Липсата на тази
предпоставка води до отхвърлянето на исковете като неоснователни, без да се
разглеждат останалите елементи от фактическия състав и без да се обсъждат
наведените от ответника възражения. Предявените искове по чл. 86 от ЗЗД във вр. с
чл. 49 във вр. с чл. 45 от ЗЗД - за заплащане лихва върху изплатените от
дружествата „БУЛМАРКЕТ ДМ“ ЕООД и „БУЛМАРКЕТ РЕЙЛ КАРГО“ ЕООД
7
главници в размер на 30 000 лева за Ш. Х. А. и 40 000 лева за Ю. Т. Ю., съгласно
договори за спогодба от 21.08.2023 г., считано от 10.12.2016 г. до 21.08.2023 г., са
неоснователни и следва да бъдат отхвърлени.
По разноските:
С оглед изхода на спора право на разноски има единствено ответника на
основание чл. 78, ал. 3 и ал. 8 от ГПК. На същият следва да бъдат изплатени 600
лева, внесени за депозит на вещо лице, и 200 лева за юрисконсултско
възнаграждение, определено по реда на чл. 25, ал. 1 от Наредбата за заплащането
на правната помощ.
Така мотивиран, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявения от Ш. Х. А., с ЕГН ********** срещу
„НАЦИОНАЛНА КОМПАНИЯ „ЖЕЛЕЗОПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“ ДП,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр. София, ж.к. „Младост“,
бул./ул. *******, иск по чл. 86 във вр. с чл. 49 във вр. с чл. 45 от ЗЗД – за осъждане
на ответника да заплати законната лихва за периода от 10.12.2016 г. до 21.08.2023 г.
върху сумата от 30 000 лева/изплатена от „БУЛМАРКЕТ ДМ“ ЕООД и
„БУЛМАРКЕТ РЕЙЛ КАРГО“ ЕООД въз основа на спогодба от 21.08.2023г. като
обезщетение за неимуществени вреди от инцидент, настъпил на 10.12.2016г. в
района на гара Хитрино/, като НЕОСНОВАТЕЛЕН.
ОТХВЪРЛЯ предявения от Ю. Т. Ю., ЕГН ********** срещу
„НАЦИОНАЛНА КОМПАНИЯ „ЖЕЛЕЗОПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА“ ДП,
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр. София, ж.к. „Младост“,
бул./ул. *******, иск по чл. 86 във вр. с чл. 49 във вр. с чл. 45 от ЗЗД - за осъждане
на ответника да заплати законната лихва за периода от 10.12.2016 г. до 21.08.2023 г.
върху сумата от 40 000 лева /изплатена от „БУЛМАРКЕТ ДМ“ ЕООД и
„БУЛМАРКЕТ РЕЙЛ КАРГО“ ЕООД въз основа на спогодба от 21.08.2023г. като
обезщетение за неимуществени вреди от инцидент, настъпил на 10.12.2016г. в
района на гара Хитрино/, като НЕОСНОВАТЕЛЕН.
ОСЪЖДА Ш. Х. А., с ЕГН ********** и Ю. Т. Ю., ЕГН **********, да
заплатят на „НАЦИОНАЛНА КОМПАНИЯ „ЖЕЛЕЗОПЪТНА
ИНФРАСТРУКТУРА“ ДП, ЕИК *********, сумата от 800 лв., представляваща
сторените в настоящото производство разноски.
8
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Софийски апелативен съд в
двуседмичен срок от връчването му на страните.
Съдия при Софийски градски съд: _______________________
9