Решение по дело №119/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 юни 2021 г.
Съдия: Димитринка Емилова Купринджийска
Дело: 20217200700119
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

147

 

гр. Русе, 10.06.2021 год.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - РУСЕ, в публично заседание на двадесет и шести май през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

 

       Председател: РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

     Членове: ГАЛЕНА ДЯКОВА

                                                                     ДИМИТРИНКА КУПРИНДЖИЙСКА

 

 

при секретаря МАРИЯ СТАНЧЕВА и с участието на прокурора                 ДИЛЯН МИХАЙЛОВ като разгледа докладваното от съдия КУПРИНДЖИЙСКА к.а.н.д. № 119 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е касационно по чл. 63, ал. 1, предл. 2 ЗАНН(Закон за административните нарушения и наказания), във вр. чл. 208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

 

Постъпила е касационна жалба от ОДМВР - Русе, против Решение № 74 от 26.03.2021 год. на Районен съд гр.Русе, постановено по а.н.д № 255/2021г. по описа на съда, с което е отменен електронен фиш (ЕФ) серия К, № 1712989, издаден от ОДМВР - Русе. С ЕФ на Н.Л.А. *** е наложено, на основание чл. 182, ал. 1, т. 4 ЗДвП, административно наказание “глоба” в размер на 400 лева, за нарушение на чл. 21 ал. 1 ЗДвП.

В жалбата са изложени оплаквания, че решението на съда е незоконосъобразно - постановено в нарушение на материалния закон. Сочат се доводи досежно неправилни изводи на районния съд относно приложимия нормативен акт.

Иска се отмяна на въззивното решение и вместо него да бъде постановено друго, с което да бъде потвърден електронният фиш. Прави се възражение за прекомерност на адвокатско възнаграждение в случай на процесуално представителство на ответната страна.

Ответникът по касационната жалба оспорва същата и я счита за неоснователна.

Представителят на прокуратурата изразява становище за основателност на жалбата и предлага решението на районния съд да бъде отменено, а ЕФ - потвърден.

След като обсъди оплакванията в жалбата, становищата на страните и събраните по делото доказателства и след касационна проверка съгласно чл. 218 АПК, Административният съд намира следното:

Касационната жалба е подадена в законния срок, от надлежна страна, срещу невлязъл в сила съдебен акт, поради което производството е процесуално допустимо.

Разгледана по същество, жалбата е основателна поради следните съображения:

            В оспореното решение, предмет на касационната проверка, РС - Русе е приел, че ЕФ е съставен при допуснати съществени процесуални нарушения. Аргументирал се е с нормата на чл. 7 ал. 1 от Наредба І 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата в редакцията й към момента на осъществяване на процесното деяние (09.07.2017 г.), според която местата за контрол с мобилни и стационарни автоматизирани технически средства и системи се обозначават с пътен знак Е24 и се оповестяват чрез средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи. По делото липсвали доказателства за това обозначаване и оповестяване съгласно нормативните изисквания. Фактът, че аналогичната разпоредба в чл. 165 ал. 2 т. 8 ЗДвП е била отменена с ДВ бр.54 от 05.07.2017 г., в сила от 09.07.2017 г., докато тази по чл. 7 от Наредбата едва от 16.01.2018 г., съдът е отдал на бездействие на законодателя, като е приел, че до 16.01.2018 г. процесната разпоредба е действала, макар и същата да е противоречала на закона.  С тези мотиви районният съд е  приел, че електронния фиш се явява незаконосъобразен и го е отменил.
            Решението на РС – Русе е неправилно.

При обсъждане на въведените в жалбата доводи за наличие на касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 НПК, настоящият състав намира следното:

На 09.07.2017г., в 11:20 часа в гр. Русе, по бул. „България“, до № 136, преди пътен възел с бул. „Христо Ботев“, посока ГКПП „Дунав моста“, автоматизирано техническо средство TFR1 № 655 е засякло и заснело, движещ със скорост от 88 км/ч. лек автомобил марка „Сеат Ибиза" с рег. № Р 2021 РН. Мястото на контролирания пътен участък е населено, по смисъла на т.49, §6 от ДР на ЗДвП, с ограничение на скоростта до 50 км/ч. Въпросното нарушение било записано на файл. Установено било, че заснетият автомобил марка „Сеат Ибиза" с рег. № Р 2021 РН е собственост на Н.а., , както и че скоростта следва да се счита на 85 км/час (след приспаднатия толеранс от 3 % в полза на водача).

Горното дало основание за издаване на Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 1712989на ОД МВР гр. Русе, с който за нарушение на чл. 21, ал. 1, вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 ЗДвП, на Н.А., в качеството й собственик на процесното МПС (като наследник на Веселин Атанасов Атанасов), засечено да се движи с непозволена скорост, било наложено административно наказание „глоба“ в размер на 400 лева.

Техническото средство - преносима система за контрол над скоростта – TFR1 № 655, към датата на заснемане на нарушението е годно и калибрирано, видно от приложените по въззивното дело Удостоверение за одобрен тип средство за измерване(л. 13 от въззивното производство) и Протокол за проверка  № 2-37-17/11.05.2017 г.(л. 12 от въззивното производство).

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по делото материали по административнонаказателната преписка, както и писмени доказателства, събрани в хода на въззивното съдебно производство, които настоящият съд кредитира изцяло.

От тази фактическа обстановка и разглеждайки направените с касационната жалба възражения съдът прие следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП  при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. В § 1 от ДР на ЗАНН, възпроизведена и в § 6, т. 63 от ДР на ЗДвП, е дадена легална дефиниция на понятието автоматизирани технически средства и системи. Това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

На основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП е издадена Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г.), с която министърът на вътрешните работи, е уредил условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. По делото е наличен Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система от 09.07.2017 г., от който е видно, че на посочената дата преносима система за контрол над скоростта TFR1 № 655 е била разположена на бул.”България“ № 136, посока на движение – към ГКПП Дунав мост в периода от 11.00ч. – 12.00ч. (л.17 от въззивното производство). 

Всички тези норми и правила според касационна инстанция са спазени в процедурата по установяване на нарушението на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП и по налагане на полагащото се за това нарушение административно наказание. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 15 ЗДвП - изготвените с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки, са веществени доказателствени средства в административнонаказателния процес, поради което следва да бъдат кредитирани, след като не са оборени по никакъв начин от нарушителя. Всъщност спор по тези обстоятелства не е формиран в хода на въззивното производство и същите са правилно установени от въззивния съд, който е отхвърлил като неоснователни възраженията на жалбоподателя (касационен ответник в настоящото производство), свързани с изтекла погасителна давност и неспазване на разпоредбата на чл. 10 ал. 2 от Наредбата.

Същевременно касационната инстанция намира за неправилни изводите на районния съд относно действието на разпоредбата на чл. 7 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. към датата на извършване на процесното нарушение. Действително едва с ДВ бр. 6 от 16.01.2018 г. е отменен чл. 7 от наредбата, който регламентира задължение за контролните органи да обозначават местата за контрол с мобилни и стационарни автоматизирани технически средства и системи с пътен знак Е24 и да се оповестяват чрез средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи. Тази разпоредба обаче е аналогична на разпоредбата на чл. 165 ал. 2 т. 8 ЗДвП„местата за контрол с мобилни и стационарни автоматизирани технически средства и системи се обозначават с пътен знак Е24 и се оповестяват чрез средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи“, която е отменена със ЗИД на ЗДвП ДВ бр. 54 от 05.07.2017 г., в сила от 09.07.2017 г. Т.е. налице е задължение за контролните органи, регламентирано едновременно в два нормативни акта -  в закон и подзаконов нормативен акт, като разпоредбата от закона е отменена преди разпоредбата от наредбата. Съгласно нормата на чл. 15 ал. 1 от Закон за нормативните актове (ЗНА) „Нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен“, а ал. 3 уточнява, че ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоречат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт.

В настоящия случай е налице именно хипотезата на чл. 15 ал. 3 ЗНА – разпоредбата на чл. 7 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г., в редакцията й към процесната дата, противоречи на нормативен акт от по-висока степен – ЗДвП, тъй като с отмяната на разпоредбата на чл. 165 ал. 2 т. 8 ЗДвП, считано от 09.07.2017 г., за органите по контрол е отпаднало задължението да обозначават местата за контрол с мобилни и стационарни автоматизирани технически средства и системи с пътен знак Е24 и да се оповестяват чрез средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на Министерството на вътрешните работи. При това положение настоящата касационна инстанция   намира, че в електронния фиш правилно, без да са допуснати процесуални нарушения, е ангажирана отговорността на Н.А. за извършено нарушение на 09.07.2017 г. с лек автомобил марка „Сеат Ибиза" с рег. № Р 2021 РН. Поради това обжалваният пред РС - Русе електронен фиш се явява законосъобразен.

Предвид гореизложеното, като е отменил електронния фиш, РС - Русе е постановил неправилно съдебно решение. То следва да бъде отменено. След отмяната му и на основание чл. 222, ал. 1 от АПК касационният съд следва да се произнесе по съществото на спора. При осъществяване на това свое правомощие и по изложените по-горе съображения настоящият състав на съда намира, че оспорения ЕФ следва да бъде потвърден.

Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, във вр. с чл. 221, ал. 2 и чл. 222, ал. 1 от АПК, Административен съд - Русе

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 74 от 26.03.2021 год. на Районен съд гр.Русе, постановено по а.н.д № 255/2021г. по описа на съда и

ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш (ЕФ) серия К, № 1712989, издаден от ОДМВР – Русе, с който на Н.Л.А. *** е наложено, на основание чл. 182, ал. 1, т. 4 ЗДвП, административно наказание “глоба” в размер на 400 лева, за нарушение на чл. 21 ал. 1 ЗДвП.

Решението е окончателно.

 

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                                        

ЧЛЕНОВЕ:  1.

 

 

                    2.