Протокол по дело №2383/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 2976
Дата: 15 март 2022 г. (в сила от 15 март 2022 г.)
Съдия: Весела Трайкова Живкова Офицерска
Дело: 20221110102383
Тип на делото: Частно гражданско дело
Дата на образуване: 19 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта


ПРОТОКОЛ
№ 2976
гр. София, 15.03.2022 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 77 СЪСТАВ, в публично заседание на
петнадесети март през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:ВЕСЕЛА ТР. ЖИВКОВА

ОФИЦЕРСКА
при участието на секретаря НАДЯ СТ. ТОДОРОВА
Сложи за разглеждане докладваното от ВЕСЕЛА ТР. ЖИВКОВА
ОФИЦЕРСКА Частно гражданско дело № 20221110102383 по описа за 2022
година.
На именното повикване в 09:30 часа се явиха:


След изпълнение разпоредбите на чл. 142 от ГПК
На именно повикване в 09:51 часа се явиха:

ИЩЕЦ Ч.Ьоцд /C. Ozd./, представляван от д-р Г. Албр. – не се явява представител.

ОТВЕТНИК S.A.R City I.S.A., представляван от д-р Александер Нойраутер – не се явява
представител.

Свидетелят Н. С. – уведомен от предходно съдебно заседание, се явява лично.
ЯВЯВА се и преводач М. В. К..

СЪДЪТ намира, че не са налице процесуални пречки за даване ход на делото, поради което
ОПРЕДЕЛИ:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
ДОКЛАДВА: На 09.03.2022 г. е постъпило писмо от преводаческа агенция „Артел 22“
1
ЕООД , и разпореждане на съда от 08.03.2022 г.

НАЗНАЧАВА М. В. К. за преводач от нидерландски език на български език и обратно.
СЪДЪТ снема самоличност на преводача:
М. В. К. – 51 г., от гр. София, ......, не осъждана, българка, българска гражданка, без родство
със страните.
Предупредена за отговорността по чл. 290, ал. 2 от НК, същата обеща да даде обективен и
верен превод.

СЪДЪТ пристъпва към разпит на свидетеля Н. С. по поставените в молбата за правна
помощ въпроси:

Снема самоличност на свидетеля /чрез преводач М.В. К./:
Фамилно име С., собствено име Н. 41 г., белгийски гражданин, с постоянен и настоящ
адрес: гр. София, ........
Предупреден за отговорността по чл. 290 от НК, свидетеля обеща да каже истината.

Св. Н. С. на поставените въпроси: - Пътувахме към един бивш концентрационен лагер в
Австрия. По пътя започна да вали сняг. Направи ми впечатление, че участниците в
движението продължиха да се движат нормално. Не помня вече каква беше марката на
автомобила. Водачът беше Ч. Йозд.. Той е женен за сестрата на моята съпруга. Седях на
мястото до водача. Отзад бяха съпругата ми и сестра ѝ.

1. В момента на произшествието сте се намирали в МПС Renault Laguna с
регистрационен номер W-30579 F. На коя седалка в превозното средство бяхте
седнали? Колко души общо имаше в колата? Къде седяха тези хора?
Отговор на св. С.: Водачът беше Ч. Йозд.. Той е женен за сестрата на моята съпруга.
Седях на мястото до водача. Отзад бяха съпругата ми и сестра . Чичи и Десислава имат
син, но не си спомням дали и той беше в колата.

От къде идвахте тогава и къде искахте да отидете?
Отговор на св. С.: Идвахме от къщата на Чичи и Деси, която се намира в с. Шенау
Андертристринг, близо до Виена и пътувахме към концентрационния лагер, но незнам
точно как се казва.
2. Обръщахте ли внимание на движението по време на шофиране и конкретно
2
обърнахте ли внимание във фазата малко преди инцидента или бяхте заети с нещо
друго?
Отговор на св. С.: Със сигурност обръщах внимание на движението при пътуването. Бях
много учуден от снега и снимах докато пътувахме.
3. Моля, опишете метеорологичните условия и състоянието на пътя в района на
местопроизшествието. Имаше ли валежи или възпрепятстван изглед - ако е така,
какви? Пътното платно беше ли сухо или не? Имаше ли особено състояние на пътя и
ако е да, моля опишете го по-подробно (мокрост, разкалян сняг, заснежно пътно
платно, лед на пътното платно). Имаше ли влияние това състояние на пътното
платно върху поведението на шофиране и ако е така, до каква степен?
Отговор на св. С.: Валеше сняг и пътя беше заснежен. Видимостта не беше
възпрепятствана. Имаше сняг на пътното платно. Пътя беше хлъзгав, за което съдя от
начина, по който шофираха останалите. Слоят сняг по пътното платно ставаше все по-дебел
и поради това колите започнаха да се движат по-бавно.
4. Виждаха ли се все още маркировките на пътя между пътните ленти? Виждаха ли се
следите от гумите на превозните средства, пътуващи отпред или не?
Отговор на св. С.: В момента вече не се виждаха маркировките на пътя. Виждаха се само
следите на предните автомобили.
5. В коя пътна лента се управляваше вашият автомобил? Линията за шофиране на
превозното Ви средство минаваше ли успоредно на тази пътна лента или не? Беше
ли управлявано МПС в средата на тази пътна лента или по-скоро по-наляво или по-
надясно в пътната лента?
Отговор на св. С.: В момента на произшествието се движехме в крайна дясна лента, но не
в аварийната. Движехме се в следите на предния автомобил. Не мога да кажа дали е било
точно в средата на пътната лента.
6. С каква скорост в км/ч преценете, сте пътували при приближаване до мястото на
инцидента? Тази скорост равномерна ли беше?
Отговор на св. С.: Не мога да преценя с каква скорост. Не съм гледал километража.
Равномерна беше скоростта. По-бавна от нормалната.
7. Други превозни средства пътували ли са пред Вашето МПС в пътната лента, която
Вие ползвахте? Ако е така, какво беше разтоянието до превозното средство,
пътуващо пред Вас и каква беше скоростта на това превозно средство
(приблизтелно същата скорост, по-бързо, по-бавно)?
3
Отговор на св. С.: Движеше се друга кола пред нас, но доста напред в далечината.
8. Как беше движението в другите пътни ленти (бяха ли всички ленти за движение
използвани - малко, нормално или силно, движение в колони)? Каква беше скоростта
на превозните средства в тези пътни ленти, особено в лентата непосредствено от
вашата лява страна?
Отговор на св. С.: Освен другото превозно средство, което участва в произшествието,
нямаше други превозни средства.
9. Забелязали ли сте някакви специфични промени в скоростта или неподдържане на
равномерна линия на шофиране на превозните средства, пътуващи отпред, преди
превозното средство на ответника (другата страна, участваща в произшествието)
да бъде за Вас с нетипично забележимо поведение? Ако е така, на кои пътни ленти
са извършени тези промени на скоростта респективно промени на линиите при
шофиране?
Отговор на св. С.: Преди произшествието движението беше спокойно, съобразено с
пътната обстановка. Не съм забелязал странни движения.
10. Как за първи път забелязахте превозното средство на ответника (другата страна,
участваща в пътния инцидент) преди пътното произшествие? Можете ли да
посочите скоростта на това превозно средство в км/ч (от - до) и разтоянието до
Вашето превозно средство в този момент? Кой е бил по-бърз в този момент? В коя
пътна лента се намираше превозното средство на ответника в момента, когато
забелязахте първото странно поведение? Било ли е превозното средство на
ответника при това изцяло в своята пътна лента или е имало някаква особено
нетипично поведение - ако е така, какво?
Моля, начертайте относителните позиции на двете превозни средства към момента
при първото нетипично поведение в приложения мащабен план! (Мащаб 1:200 означава, че
1 см на плана отговаря на 2 м в действителност - всичко е намалено 200 пъти).
Отговор на св. С.: Забелязах го в момента, в който вече настъпваше произшествието с
лявата периферия на зрението. Приближи се като да ни изпреварва и изведнъж преди да ни
беше изправарил започна да се приближава от лявата страна и да ни избува от пътя. Не
докосна колата, но започна да се приближава все повече. Скоростта му беше относително
около 1/3 по-висока от скоростта на нашия автомобил. Вече ни беше изпреварил
наполовина. Разстоянието беше около половин пътна летна, около 50 см., метър. Всяко от
превозните средства се движеше в средата на своята лента и разстоянието между двете е
било ширината на пътната лента, от която е извадена ширината на колата, разделено на две.
Изпреварващият ни автомобил се движеше по-бързо.
11. Наблюдавали ли сте смяна на пътната лента на превозното средство на ответника
4
или изпускане на управлението на колата, когато това превозно средство е започнало
занасяне? Ако е така, в кой момент е извършена тази смяна на пътната лента или
кога е станало занасянето (колко време преди евентуалния контакт)?
Ако е имало смяна на пътната лента, извършена ли е тази смяна бавно, нормално или
бързо? Беше ли скоростта на превозното средство на ответника в този момент по-
висока, същата като вашата или по-бавна от скоростта на Вашето превозно средство?
Беше ли променена скоростта на едно от превозните средства - ако е така, на кое
превозно средство и как тя беше е променена?
Ако при превозното средство на ответника се касаеше за състояние на занасяне, как
се плъзгаше превозното средство (само се плъзгаше или въртеше) и в каква посока (по
часовниковата стрелка, обратно на часовниковата стрелка)?
Остана ли в пътната си лента или проникна в пътната лента, която ползвахте вие? Ако е
така, влезе ли в пътната лента, в която Вие пътувахте, първо с предницата или задната
част на колата? Беше ли скоростта на превозното средство на ответника в този момент
по-висока, същата като Вашата или по-бавна от скоростта на Вашето превозно
средство? Беше ли променена скоростта на едно от двете превозни средства - ако е така,
кое превозно средство промени скоростта си и как бе променена скоростта?
Отговор на св. С.: Забелязах, че се опитва да смени пътната лента, защото се опита да
влезе пред нашия автомобил. Някак си се изнасяше надясно. Усетих, че Чичи се опита да
намали скоростта. Автомобилът на ответника започна да навлиза в лентата на Чичи, в
същото време Чичи намали малко и се отклони към аварийната лента, защото иначе щеше
да се сблъска с другото превозно средство. Малко по-бързо караше ответника от Чичи. Чичи
натисна спирачката, но не рязко. Не помня дали се занесе колата или той отклони надясно.
12. Имало ли контакт между превозното средство на ответника и Вашето превозно
средство? Ако е така, как са се докоснали превозните средства (с кои части)? В коя
пътна лента се е осъществил този контакт?
Отговор на св. С.: Нямаше контакт между двете превозни средства.
13. Водачът на Вашето превозно средство предприел ли е някакво защитно действие
(задействане на спирачките, отклоняващо управление) и ако е така, какво? Тази
защитна реакция беше ли ефективна още преди сблъсъка или чрез това защитно
действие е могло да се предотврати контактът между превозните средства или
изобщо не е имало риск от сблъсък?
Ако е било започнато спиране, според вас, как е задействал спирачките водачът на
вашето превозно средство (леко, нормално, силно, пълно)?
Отговор на св. С.: Мисля, че натисна спирачката и се отклони вдясно. Мисля, че слабо
натисна спирачката. Ако беше натиснал докрай със сигурност щяхме да се завъртим.
5
14. Как продължи движението на вашето превозно средство? Подхлъзна ли се или не?
Имало ли е контакт с мантинелата отдясно или бетонната защитна стена в
средната лента?
Отговор на св. С.: В този момент Чичи се беше изнесъл към аварийната лента, а другия
автомобил беше вече в крайна дясна лента. Незнам в този момент Чили дали се е хлъзгал
или е управлявал автомобила, защото в аварийната лента имаше една купчина сняг.
Доколкото си спомням аварийното платно се стесняваше и имаше нещо бетонно там.
Ударихме се там и колата започна да се върти и се удари в средата на пътя в конструкцията
там, и спря.
15. Забелязахте ли също как се движеше превозното средство на ответника до
стигането до спиране? Можете ли да опишете това движение по-подробно?
Забелязахте ли също контакт на превозното средство на ответника с друго превозно
средство, с мантинелата вдясно или бетонната стена в средната лента? Ако е
така, опишете тези контакти/сблъсъци по-точно. В кой момент, даден във времен
хронологичен ред са се осъществили тези контакти?
Отговор на св. С.: Това което си спомням, ние се изнесохме веднага към аварийното
платно, а другия автомобил стоеше няколко метра по-напред да чака Чичи. Не съм забелязал
как се е движил до този момент. Не съм забелязал да се е удряло другото превозно средство
и не видях щети по него.
16. Къде спряха Вашето превозно средство и превозното средство на другата страна,
участвала в произшествието? В коя пътна лента се намираше всяко едно превозно
средство и в коя посока беше обърнато всяко едно (в коя посока е сочила предната
част на превозното средство)?
Отговор на св. С.: Колата на Ч. спря в средата – при бетонната структура, която разделя
двете платна. Не видях в този момент къде спря движението на другия автомобил. Когато
Чичи се премести в аварийното платно и там спря видях и другия автомобил в аварийната
лента.
17. Направихте ли снимки на крайните позиции на превозните средства или на
превозните средства, участващи на мястото на произшествието? Ако е така, къде
се намират тези снимки сега и могат ли да бъдат предоставени на съда или на
експерта по пътно инженерство (******@*********.**)?
Отговор на св. С.: Направих снимки. Намират се на телефона и на компютъра ми. Могат
да бъдат предоставени.
18. Моля, използвайте картонените плочки за Renault Laguna и VW Golf, за да
начертаете относителните позиции и на двете превозни средства един спрямо друг в
6
следните моменти в приложения мащабен план (ако все още не е направено), където:
а) за първи път забелязахте превозното средство на ответника,
б) забелязахте особена промяна в скоростта, смяна на пътната лента или процес и
плъзгане/отнасяне на превозното средство на ответника,
в) стана сблъсъкът на двете превозни средства респективно къде тези превозни
средства са се приближили най-близко,
г) превозното средство на ответника може да се е ударило в мантинелата отдясно
или в бетонната защитна стена в средната лента,
д) превозното средство на ответника може да е влязло в контакт с друго превозно
средство, с мантинелата или с бетонната защитна стена,
е) превозните средства са спрели след сблъсъка
Отговор на св. С.:
а/ Поставих двете картонени колички на съответните им места, доколкото си спомням.
б/ Поставих двете картонени колички на съответните им места, доколкото си спомням.
в/ Нямаше сблъсък между двата автомобила. Според мен най-близо бяха двата
автомобила в момента, в който го видях другия автомобил, така както го отбелязахме във
втората позиция.
г/ Превозното средство на ответника не се е удрял.
д/ Не видях да се е удрял.
е/ На Фолксвагена позицията посочих, но Реното-то незнам къде беше спряло.
19. Говорихте ли с водача на превозното средство на ответника (другата страна,
участваща в инцидента) за причината на инцидента след сблъсъка? Ако е така,
обвинявали ли сте другата страна в произшествието в инцидентно-причинно
поведение на шофиране? Ако е така, какво поведение? Другата страна обвини ли Вас
респективно шофьора на Renault Laguna, че сте причинили сблъсъка?
Отговор на св. С.: Не си спомням дали съм говорил с водача. Имаше спор между двамата
водачи относно вината. На виксок тон се обмениха реплики. Чичи го попита толкова ли
бърза , че го избутва, а другия каза, че не го е докосвал.
20. Имате ли още коментари за пътния инцидент? Ако е така, какви?
Отговор на св. С.: Нямам коментар за пътния инцидент.
СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ:
На преводача Мая Веселинова Карадимова да се изплати възнаграждение в размер на 192,00
лева от бюджета на съда, като посочената сума бъде преведена по сметка на преводаческа
7
агенция „Артел-22“ ЕООД с ЕИК *********, с IBAN: BG49UNCR70001508961743 при
„Уникредит Булбанк“ АД.

ПРЕКРАТЯВА като изпълнена СП № 2383/2022 г. по описа на СРС, 77 състав.
ДА СЕ ИЗПРАТЯТ на делегиращия съд Районен съд вътрешен град, Виена, Отдел 19
Австрия протоколите от проведените съдебни заседания.

Протоколът се изготви в открито с.з., което приключи в 10:45 часа.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
Секретар: _______________________
8