Решение по дело №26/2019 на Районен съд - Пирдоп

Номер на акта: 74
Дата: 8 юли 2019 г. (в сила от 19 ноември 2019 г.)
Съдия: Цонка Тодорова Миткова
Дело: 20191860200026
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

     Р Е Ш Е Н И Е

 

 

   град Пирдоп 08.07.2019 година

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

          РАЙОНЕН СЪД – ПИРДОП, втори състав, в открито заседание на деветнадесети юни две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЦОНКА МИТКОВА

 

при секретаря Гергана Юнлю и в присъствието на прокурора като разгледа докладваното от съдия МИТКОВА АНД № 26 по описа за 2019 година, за да се произнесе, съобрази:

          Производството е по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

С.И.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, в качеството си на кмет на Община Антон, чрез пълномощника си адвокат Р.Д. от САК, със съдебен адрес: ***, обжалва наказателно постановление № 11-01-600-2018/ 25.01.2019 г., издадено от Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ/ гр. София, с което на основание чл. 254, във връзка с чл. 261, ал. 2 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ и заповед № ЗМФ-458/ 11.05.2017 г. на министъра на финансите, му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 1075.20 лева (хиляда седемдесет и пет лева, 20 ст.) за административно нарушение по чл. 112, ал. 1, т. 2, във връзка с чл. 67, ал. 6, във връзка с чл. 58, ал. 1, т. 2, във връзка с чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП /обнародван в ДВ бр. 13/ 16.02.2016 г. в сила от 15.04.2016 г., доп. ДВ бр. 34/ 03.05.2016 г/. Жалбоподателят намира издаденото наказателно постановление за незаконосъобразно, необосновано и моли да бъде отменено изцяло.

Агенция за държавна финансова инспекция /АДФИ/ – София, в съдебно заседание, чрез процесуалния си представител – юрисконсулт С.К., оспорва жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено.

Районна прокуратура – Пирдоп, не взема становище по жалбата.

Районен съд – Пирдоп, след като обсъди събраните доказателства по делото и ведно с доводите на страните, намира за установено следното от фактическа страна:

На  31.07.2018 г. е съставен АУАН № 11-01-600/ 31.07.2018 г. срещу С.И.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, на длъжност кмет на Община Антон, за това, че „на 02.11.2016 г., в Община Антон, село Антон в качеството си на кмет на Община Антон и публичен възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 9 от Закона за обществените поръчки (Обн. ДВ. бр.13 от 16 февруари 2016 г., в сила от 15.04.2016 г.), е сключил договор № 22/ 02.11.2016г. за обществена поръчка с определения изпълнител „МД-Тренд" ЕООД, село Антон заСнегопочистване и опесъчаване на територията на Община Антон за експлоатационен сезон 2016/ 2017 година“ без при подписване на договора определеният изпълнител да е изпълнил задължението за предоставяне на актуален документ, удостоверяващ липсата на основание за отстраняване от процедурата по чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП, а именно: удостоверение от органите по приходите.”/л.27-л.29/ В АУАН е посочено, че с горното жалбоподателят е извършил административно нарушение по чл. 112, ал. 1, т. 2, във връзка с чл. 67, ал. 6, във връзка с чл. 58, ал. 1, т. 2, във връзка с чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП /обнародван в ДВ бр. 13/ 16.02.2016 г. в сила от 15.04.2016 г., доп. ДВ бр. 34/ 03.05.2016 г/.  АУАН е съставен в присъствие на жалбоподателя, на един свидетел и е връчен на жалбоподателя на 31.07.2018 г./л.30/

Във връзка с констатираното нарушение и съставения АУАН са представени и следните писмени доказателства по опис от № 1 до № 11 включително: Справка изх. № 222/ 27.06.2018 г. за отговорните длъжностни лица в Община Антон; Справка изх. № 282/ 25.07.2018 г. за присъствените и неприсъствените дни на отговорно длъжностно лице в Община Антон; Обява № 3 от 14.10.2016 г. за обществена поръчка на стойност по чл. 20, ал. 3 от ЗОП; Заповед № 189/ 27.10.2016 г.; Протокол, съставен на 31.10.2016 г. от назначената комисия; Договор № 22 / 02.11.2016 г., сключен между Община Антон и МД-Тренд" ЕООД, ведно с приложения към него; Констативен протокол № 3 от 19.07.2018 година; Разпечатка от профила на купувача; Писмо изх. № 420/ 20.07.2018 г. на кмета на Община Антон; 3аповед № ФК-10-561/ 08.06.2018 г., издадена от директора на АДФИ; 3аповед № ФК-10-705/ 19.07.2018 г., издадена от директора на АДФИ./л.5-л.21, л.31-л.57/

Наказателно постановление № 11-01-600-2018 на Директора на АДФИ, гр. София е издадено на 25.01.2019 г. срещу жалбоподателя, като в него е отразено, че същото се издава въз основа на АУАН № 11-01-600/ 31.07.2018 г./л.22-л.25/ В наказателното постановление е посочено, че „на 02.11.2016 г., в Община Антон, село Антон в качеството си на кмет на Община Антон и публичен възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 9 от Закона за обществените поръчки (Обн. ДВ. бр.13 от 16 февруари 2016 г., в сила от 15.04.2016 г.), е сключил договор № 22/ 02.11.2016 г. за обществена поръчка с определения изпълнител „МД-Тренд" ЕООД, село Антон заСнегопочистване и опесъчаване на територията на Община Антон за експлоатационен сезон 2016/ 2017 година“ без при подписване на договора определеният изпълнител да е изпълнил задължението за предоставяне на актуален документ, удостоверяващ липсата на основание за отстраняване от процедурата по чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП, а именно: удостоверение от органите по приходите.” В наказателното постановление е посочено, че с горното жалбоподателят е извършил административно нарушение по чл. 112, ал. 1, т. 2, във връзка с чл. 67, ал. 6, във връзка с чл. 58, ал. 1, т. 2, във връзка с чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП и му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 1075.20 лева (хиляда седемдесет и пет лева, 20 ст.), на основание чл. 254, във връзка с чл. 261, ал. 2 от ЗОП и заповед № ЗМФ-458/ 11.05.2017 г. на министъра на финансите.

Видно от показанията на свидетелите И.Н.К. – актосъставител /главен финансов инспектор в АДФИ/ и Н.Ц.М. – свидетел при съставянето на акта /мл.експерт управление обекти в Община Антон/, дадени в с.з. на 19.06.2019 г. /л.83-л.84/, че те поддържат фактическите констатации, отразени в акта.

Видно от заповед № ЗМФ-458/ 11.05.2017 г. на министъра на финансите, че Директора на АДФИ е оправомощен да издава наказателни постановления по актове за административни нарушения по ЗОП, Правилника за прилагане на ЗОП и Закона за счетоводството./л.21/

Наказателното постановление № 11-01-600-2018/ 25.01.2019 г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ/, гр. София е получено от жалбоподателя на 29.01.2019 г. /л.59/, а жалбата против същото е входирана в АДФИ на 05.02.2019г./л.3/

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата на С.И.Г., ЕГН **********, срещу наказателно постановление № 11-01-600-2018/ 25.01.2019 г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ/, гр. София е подадена по реда и в сроковете на чл. 59 от ЗАНН, поради което се явява процесуално допустима.

Разгледана по същество същата се явява неоснователна по следните съображения:

Съдът счита, че в хода на административнонаказателното производство по издаване на наказателното постановление, което се атакува, не са допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, обуславящи отмяната му. Извършена е проверка от главен финансов инспектор на АДФИ, притежаващ изискуемата компетентност да извършват проверки във връзка със спазване разпоредбите на Закона за обществените поръчкиОП/. Административнонаказателното производство е започнало със съставянето на акта за установяване на административно нарушение. Същият е съставен от компетентен актосъставител, при съставянето му са спазени изискванията на чл. 42, чл. 43 и чл. 44 от ЗАНН. Наказателното постановление, издадено във връзка с нарушение на чл. 112, ал. 1, т. 2, във връзка с чл. 67, ал. 6, във връзка с чл. 58, ал. 1, т. 2, във връзка с чл. 54, ал. 1, т. 3 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/, е издадено от компетентно длъжностно лице. Не се констатираха нарушения на изискванията на чл. 57 и сл. от ЗАНН. Административнонаказателното производство е протекло в законоустановените срокове, не са пропуснати съществени реквизити от акта или наказателното постановление, което да обуслови незаконосъобразност на крайния акт, достатъчно са конкретизирани обстоятелствата на нарушението, както и мястото на извършването му. Издаденото НП отговаря на изискванията на ЗАНН. Същото е съставено в предписаната от закона форма, съдържа точно описание на нарушението и съответства на констатациите в АУАН. С оглед на това съдът намира, че правото на защита на жалбоподателя не е нарушено и цялата преписка по издаването на НП установява по безспорен начин нарушението и правомерното определяне на адм. наказание. В НП, както и в АУАН, изрично е посочено, че се ангажира отговорността на жалбоподателя С.И.Г., ЕГН **********, в качеството му на кмет на Община Антон и публичен възложител на обществени поръчки по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 9 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/.

По същество правилно е приложен и материалния закон – издаденото наказателно постановление е за извършено от жалбоподателя нарушение на чл. 112, ал. 1, т. 2, във връзка с чл. 67, ал. 6, във връзка с чл. 58, ал. 1, т. 2, във връзка с чл. 54, ал. 1, т. 3 от от ЗОП. Съгласно тази разпоредба на закона, възложителят сключва с определения изпълнител писмен договор за обществена поръчка, при условие че при подписване на договора определеният изпълнител представи документи, удостоверяващи липсата на основанията за отстраняване от процедурата, както и съответствието с поставените критерии за подбор, включително за третите лица и подизпълнителите, ако има такива. Горепосоченото нарушение е от категорията на формалните и законът не изисква настъпването на конкретен вредоносен резултат, за да бъде осъществен съставът му. От обективна страна се установи, че жалбоподателят, в качеството си на кмет на Община Антон – възложител по ЗОП, е сключил с определения изпълнител писмен договор за обществена поръчка, без предоставяне на актуален документ, удостоверяващ липсата на основание за отстраняване от процедурата по чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП, а именно: удостоверение от органите по приходите. С горното от обективна страна е осъществен състава на нарушението по чл. 112, ал. 1, т. 2, във връзка с чл. 67, ал. 6, във връзка с чл. 58, ал. 1, т. 2, във връзка с чл. 54, ал. 1, т. 3 от от ЗОП. Съдът не споделя доводите на жалбоподателя, визирани в жалбата, за незаконосъобразност на наказателното постановление, поради нарушения на материалния закон и нарушения на административнопроизводствените правила по ЗАНН. В тежест на административнонаказващият орган е да докаже, че на посочената дата и място, при описаната фактическа обстановка, жалбоподателят е извършил визираното нарушение, което съдът намира за доказано в настоящия процес. Допуснотото нарушение е безспорно установено от писмените доказателства и свидетелските показания, като съдът не констатира съществени противоречия в събраните гласни доказателства по делото. Съдът счита, че законосъобразно административнонаказващият орган е ангажирал отговорността на жалбоподателя за допуснатото нарушение. В НП е посочено, че глобата е наложена на основание чл. 254, във връзка с чл. 261, ал. 2 от ЗОП, съгласно която възложител, който сключи договор за обществена поръчка в нарушение на чл. 112, ал. 1, т. 2 или 4 или ал. 4, се наказва с глоба в размер 2 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 5000 лв. Установи се в конкретния случай, че стойността на Договор за възлагане на обществена поръчка 22 / 02.11.2016 г., сключен между Община Антон и МД-Тренд" ЕООД, е в размер на 44 800.00 лева без ДДС или 53 760.00 лева с ДДС, като на жалбоподателя е наложена „глоба“ в размер на 1075.20 лева (хиляда седемдесет и пет лева, 20 ст.), което е 2 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС и съобразно предвиденото в закона. Съдът не приема, че в случая се касае за маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Според задължителната практика на ВКС, дадена с ТР № 1 от 12.12.2007г. преценката на административнонаказващия орган "за маловажност" на случая по чл. 28 от ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол.  За това дали нарушението е маловажно следва да се изхожда от неговата малозначителност, а тя е в зависимост от обществената му опасност, която може да не е налице или да е явно незначителна. „Маловажен случай” по смисъла на чл. 28 от ЗАНН е този, който при извършеното деяние, с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по – ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от същия вид. В конкретния случай не са представени доказателства и не са налице обстоятелства, обуславящи по – ниска степен на обществена опасност на конкретно извършеното административно нарушение в сравнение с обикновените случаи по чл. 112, ал. 1, т. 2, във връзка с чл. 195 от ЗОП, поради което не е налице хипотезата на чл. 28 от ЗАНН. В случая нарушението е типично за вида си и не разкрива по – ниска степен на обществена опасност за установения ред на държавно управление в сравнение с други нарушения от същия вид. Нарушението засяга важни обществени отношения, свързани с разходването на публични средства в голям размер, поради което възложителите са задължени да спазват императивния характер на законовите разпоредби. Именно разходването на публични средства води до засягане на основните принципи за ефективност, прозрачност и публичност при възлагане на обществените поръчки. Касае се за формално нарушение, при което настъпването на вредоносни последици не е елемент от фактическия му състав. Липсата на такива последици не се преценява като смекчаващо обстоятелство, респ. като основание за преценка на случая като маловажен. Деянието не се отличава с по – ниска степен на обществена опасност от обикновените случаи на други такива нарушения, засягане на обществения интерес и води до нарушаване на основните принципи, прокламирани в чл. 2 от ЗОП, а оттам и невъзможност за постигане целта на ЗОП – ефективност при разходване на публични средства. Ето защо съдът счита, че следва да потвърди обжалваното наказателно постановление като законосъобразно.

Воден от гореизложеното Районен съд – Пирдоп

 

 

 

                                      Р  Е  Ш  И:

 

 

         

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 11-01-600-2018/ 25.01.2019 г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ/ гр. София, с което на жалбоподателя С.И.Г., ЕГН **********, с адрес: ***, в качеството на кмет на Община Антон, на основание чл. 254, във връзка с чл. 261, ал. 2 от Закона за обществените поръчки /ЗОП/ и заповед № ЗМФ-458/ 11.05.2017 г. на министъра на финансите, е наложено административно наказание „глоба” в размер на 1075.20 лева (хиляда седемдесет и пет лева, 20 ст.) за административно нарушение по чл. 112, ал. 1, т. 2, във връзка с чл. 67, ал. 6, във връзка с чл. 58, ал. 1, т. 2, във връзка с чл. 54, ал. 1, т. 3 от ЗОП /обнародван в ДВ бр. 13/ 16.02.2016 г. в сила от 15.04.2016 г., доп. ДВ бр. 34/ 03.05.2016 г/., като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в четиринадесет дневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен съд – София област, по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс.

 

 

 

                                                РАЙОНЕН СЪДИЯ: