Решение по дело №1757/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 406
Дата: 21 февруари 2019 г. (в сила от 17 февруари 2020 г.)
Съдия: Янко Ангелов Ангелов
Дело: 20187180701757
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юни 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               РЕШЕНИЕ

 

№ 406

Град  Пловдив, 21.02. 2019 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ПЛОВДИВ, Десети състав, в открито заседание на двадесет и втори януари през две хиляди и деветнадесета  година  в състав:                                                                   

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯНКО А.

 

при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и прокурора СЛАВЕНА КОСТОВА, като разгледа докладваното от  съдията ЯНКО А., административно  дело № 1757  по описа за 2018 год. и взе предвид следното:                 

 

Делото е образувано по исковата молба на Г.А.Я., с ЕГН **********, с адрес: ***, срещу Община Лъки.

Производството е по чл. 203, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 1, ал.1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ), като с предявения  иск се иска да бъде осъдена Община Лъки да заплати на Г.А.Я., обезщетение за нанесените имуществени вреди в размер на 1200 лв. /конкретизирани в последното съдебно заседание на 1020лв./, заради невъзможността да получи добивите от реколта на орехи за периода от 2012 г. до 2017 г. от имот с кадастрален № 45, неодобрен КП, находящ се в село Лъкавица, Област Пловдив, Община Лъки, поради незаконосъобразния отказ на ответника, да изпълни задължението си и да осъществи достъп до процесния имот, след отмяната на мълчалив отказ на Кмета на Община Лъки, по молба с вх.№ 2183 от 07.12.2015 г. за разрешаване по реда на чл.36, ал.1 от ЗОСИ на право на преминаване.

   В съдебното  заседание – Г.А.Я. лично и с адв. К. подддържа предявенения иск.

 Ответникът – Община Лъки в съдебното заседание не се представлява, с писмен отговор на исковата молба се оспорва като неоснователен предявения иск.

 Представителят на Окръжна Прокуратура – Пловдив дава заключение за основателност и доказаност на исковата претенция.

  Пловдивския административен съд, като прецени доводите на страните, изложили такива и наличните по делото доказателства по реда и при условията на чл.154, ал.1 и чл.235, ал.2 от ГПК, във връзка с чл. 144 АПК счита, че исковата молба е процесуално допустима, а обективирания с нея иск по същество за частично основателен,  по следните съображения:

 По делото  е установена следната фактическа обстановка:            

 Няма спор между страните, че съгласно  решение № 187/11.06.2013 г. по гр.дело № 416/2012 год. по описа на Районен съд град Асеновград, в дял на Г.Я. е бил разпределен Имот с кадастрален № 45, неодобрен КП на село Лъкавица, общ.Лъки, представляващ незастроено неурегулирано дворно място /ПИ/ с площ 825 кв.м., съставляващо имот с кад.№ 45, по неодобрен КП на село Лъкавица, като имота попада в чертите на околовръстния полигон на селото и има селищен характер, и промени в устройствения статут на същия не са настъпили, при граници: на север – Х.К., на запад – н-ци на Ж.Р., на изток – гробища и на юг – ливада,  и имот с кадастрален № 39, по неодобрен КП на село Лъкавица, общ.Лъки.

 По силата на Решение № 315 от 24.10.2016 г. по гражданско дело № 75 от 2016 г. на Районен съд Асеновград, влязло в сила на 24.10.2016 г.,  е отменен  мълчалив отказ на Кмета на Община Лъки по Молба - вх. № 2183/ 07.12.2015 год. за разрешаване по реда на чл.36, ал.1 от ЗОСИ право на преминаване до собствения на Г.Я. имот с кад.№ 45 по неодобрения план на село Лъкавица, общ.Лъки, представляващ незастроено, неурегулирано дворно място /ПИ/ с площ 825 кв.м,  през съседни имоти и е върната преписката на административния орган за ново произнасяне по молбата на ищеца /тогава жалбоподател Г.Я./*** е приел, че в случая Г.Я. е депозирал предложение до административния орган - Кмета на община Лъки да издаде заповед за преминаване, тъй като неговия имот няма достъп до път. Констатирано е непроизнасяне по искането в определения срок, а след като е бил сезиран с искане за извършването на административна услуга, чието осъществяване попада в неговите компетенции, административният орган е бил длъжен в условията на обвързана компетентност, да извърши вменените му от закона действия.

 Съгласно разпоредбата на чл.36, ал.1 от ЗОСИ собственик или ползвател на селскостопанска земя, която няма изход на обществен път, може да поиска от кмета на района или кметството по местонахождението на имота, да му разреши право на преминаване през съседните земи.

 В изпълнение на задължението кмета на района или кметството възлага на комисия от длъжностни лица да определи мястото за преминаване, като се спазва изискването да се причинява най-малка вреда на служещата земя, а също така да определи размера на обезщетението за вредите, които се причиняват на тази земя.

 Съдът е разгледал и кредитирал в хода на съдебното производство съдебно-техническа експертиза и дадените с нея варианти, относно съобразяването с условието за икономичност и с нанасяне на минимални щети, за транспортен достъп до имот с кад.№ 45 по неодобрения кад.план на с.Лъкавица.

 След като не е могъл, в производството по чл. 36 ЗОСИ, да  прецени кой от вариантите причинява най- малко вреда за служещите имоти, съдът е върнал преписката на административния орган, който да извърши законоустановената процедура и да се произнесе по искането на ищеца Я..

Съгласно чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, Държавата отговаря за вредите на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на нейни органи и длъжностни лица, при или по повод изпълнение на административна дейност.

Исковата защита за вреди от дейност на администрацията е възможна при условията на чл.1 от ЗОДОВ, когато вредите са причинени от незаконосъобразен административен акт, действие или бездействие на държавни органи или длъжностни лица, при или по повод изпълнение на административна дейност. Във фактическия състав на отговорността за дейността на администрацията, визирана в чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, се включват следните елементи: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на общината, при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда от такъв административен акт и причинна връзка между постановения незаконосъобразен административен акт, действие или бездействие и настъпилия вредоносен резултат.

Съгласно разпоредбата на чл. 203 от АПК, гражданите и юридическите лица могат да предявяват искове за обезщетение за вреди, причинени им от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административните органи и длъжностни лица, като тежестта на доказване е оставена на ищеца.

Основателността на такъв иск предполага предварителното установяване на точно определени от законодателя кумулативно налични предпоставки: незаконосъобразен административен акт, незаконосъобразно действие или бездействие на административен орган или длъжностно лице на държавата или общината; този акт, действие или бездействие да е при и по повод изпълнение на пряка административна дейност; да е отменен по съответния ред; да е настъпила вреда от такъв административен акт, действие или бездействие; да е налице пряка и непосредствена връзка между постановения незаконосъобразен административен акт, действие или бездействие и настъпилата вреда.

При горните обстоятелства съдът намира, че ищецът доказва наличието на пряка причинно-следствена връзка между твърдяните от него имуществени вреди и отменения  мълчалив отказ на Кмета на Община Лъки по Молба - вх. № 2183/ 07.12.2015 год. , но само за периода на 2016 г. и 2017 г.  В тази връзка съдът съобрази заключението по СТЕ, което се кредитира като обективно и компетентно, неоспорено от страните с искане за прилагане на чл.201 от ГПК.

Съобразно заключението на вещото лице, нереализирания добив на орехи за 2016г. и 2017г. от насажденията попадащи в процесния имот възлиза общо на 170 кг., а при цена от 3 лева за килограм, размерът на доказаната искова претенция възлиза на 510лв.

Претенцията за обезщетение за вреди за периода от 2012 г. до 2015 г. е неоснователна, тъй като в този период не е налице незаконосъобразен административен акт на административен орган. До Кмета на Община Лъки е подадена молба с вх.№ 2183 на  07.12.2015 г. за разрешаване по реда на чл.36, ал.1 от ЗОСИ на право на преминаване, а Решение № 315 от 24.10.2016 г. по гражданско дело № 75 от 2016 г. на Районен съд Асеновград е влязло в сила на 24.10.2016 г.

От страна на ответника не са ангажирани никакви доказателства да е процедирано законосъобразно след отмяната на мълчалив отказ на Кмета на Община Лъки по Молба - вх. № 2183/ 07.12.2015 год. за разрешаване по реда на чл.36, ал.1 от ЗОСИ право на преминаване до собствения на Г.Я. имот с кад.№ 45 по неодобрения план на село Лъкавица, общ.Лъки, представляващ незастроено, неурегулирано дворно място /ПИ/ с площ 825 кв.м.

В приложен по делото писмен отговор на исковата молба се претендират разноски за ответника, но не се констатира такива да са направени.

С оглед изхода на спора, на основание чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, на ищеца ще следва да бъдат присъдени сторените в настоящото производство разноски, а те се констатираха в размер на 324 лв. от които за адвокатско възнаграждание  - 100лв. съобразно уважената част на иска, за  държавна такса – 10 лв. и за съдебно-техническа експертиза – 214лв.

Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –  ІІ отд., Десети състав :

 

Р      Е      Ш      И:

 

 ОСЪЖДА Община Лъки да заплати на Г.А.Я., с ЕГН **********, с адрес: ***, сумата в размер на 510лв. обезщетение за нанесените имуществени вреди, заради невъзможността да получи добивите от реколта на орехи за периода от 2012 г. до 2017 г. от имот с кадастрален № 45, неодобрен КП, находящ се в село Лъкавица, Област Пловдив, Община Лъки, поради незаконосъобразния отказ на ответника, да изпълни задължението си и да осъществи достъп до процесния имот, след отмяната на мълчалив отказ на Кмета на Община Лъки, по молба с вх.№ 2183 от 07.12.2015 г. за разрешаване по реда на чл.36, ал.1 от ЗОСИ на право на преминаване.

 ОТХВЪРЛЯ  иска за сумата над 510лв. до 1020лв. като неоснователен и недоказан.

 ОСЪЖДА Община Лъки да заплати на Г.А.Я., с ЕГН **********, с адрес: ***,  разноски за това съдебно производство в размер на 324 лв. /триста двадесет и четири лева/.

Решението, подлежи на обжалване пред Върховният административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне

 

 

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :