РЕШЕНИЕ
№ 540
гр. Враца, 11.12.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, пети състав, в
публично заседание на 13.11.2019 г.
/тринадесети ноември две хиляди и деветнадесета година/ в състав:
АДМ. СЪДИЯ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА
при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА, като
разгледа докладваното от съдия РАДЕНКОВА
адм. дело № 249 по описа на АдмС – Враца за 2019 г. и за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 145 и сл. от АПК вр. чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските
производители /ЗПЗП/.
Образувано по жалба на „К.- *.“ ЕООД ***, представлявано от управителя Л.П.,
чрез адв. М. С., против ЗАПОВЕД №РД
09-229/01.03.2019г. на Зам.Министъра на земеделието, храните и горите /по
заповед за заместване №РД-09-212/22.02.2019г./, с която е одобрен окончателен
специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 година, в
частта, в която седем от заявените тридесет имоти, находящи се в землището на
гр. Враца и с. Горна Бела речка са останали извън този слой.
В жалбата се сочи, че оспорената заповед в обжалвана част е
незаконосъобразна, тъй като същата не е мотивирана, не е посочено чрез кой метод на актуализация
е определен като недопустим целия физически блок, без да се изследва кои части
от него са в добро физическо състояние и дали има части, които не са. В писмени
бележки, депозирани от пълномощника на жалбоподателя адв.М.С. се сочи още, че
оспореният административен акт е нищожен, тъй като е издаден от лице, което не
е оправомощено да стори това. Твърди се, че
в заповедта не е посочено въз
основа на кой критерий за недопустимост
тези площи са изключени. Прави се искане обжалваната заповед да бъде прогласена
за нищожна, алтернативно да бъде отменена като незаконосъобразна в обжалваната
част. Претендират се направените по делото разноски.
Ответникът, чрез процесуалния си представител юрисконсулт Ц.Н. с.з. и в писмено
становище оспорва жалбата. Поддържа, че законосъобразно описаните седем броя
БЗС, заявени от жалбоподателя, са приети за недопустими. Сочи, че при
извършеното сателитно заснемане са установени частите от парцелите, които не
отговарят на условията за допустимост, а
теренна проверка не е извършена, тъй като такава не е задължителна за всички
имоти. Прави се искане жалбата да бъде отхвърлена, като неоснователна и
недоказана с присъждане на юрисконсултско възнаграждение, съгласно чл. 78, ал.
8 от ГПК.
Съдът, като съобрази събраните
по делото доказателства, доводите и съображенията на страните и след служебна
проверка съобразно разпоредбата на чл.168 от АПК, приема от фактическа и правна
страна следното:
Със Заповед
№РД-46-504/12.12.2018г. на Министъра на земеделието, храните и водите е одобрен проект на специализиран слой
„Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2018г., като част от
системата за идентификация на
земеделските парцели /СИЗП/ чрез дешифриране на нова цифрова ортофото карта
/ЦОФК/ на страната и отразяване на
резултатите от теренните проверки. Заповедта е публикувана на интернет страницата
на МЗХГ на 19.12.2018г. /установено от файла в приложения оптичен носител/. В
Раздел четвърти от същата е указано, че земеделските стопани в 14-дневен срок
от уведомяването могат да подават
възражения за включване или невключване на определени физически блокове или
части от тях в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за
кампания 2018 г.
Настоящият жалбоподател
е подал такова възражение с рег. № АР-69/03.01.2019г., с дата на генериране
28.12.2018 г., срещу изключването от обхвата на площите, допустими за
подпомагане на част заявените от него имоти. Възражението било разгледано, но части
в седем от заявените имоти в землището на гр. Враца и с. Горна Бела речка, общ.
Вършец били определени като недопустими: БЗС № 12259-700-5-1, с декларирана
площ от 26.72ха, определена за недопустима 2.46ха; БЗС № 12259-615-1-1, с
декларирана площ от 2.62ха, определена като недопустима 2.43ха; БЗС №
12259-1714-4-1, с декларирана площ 32.42ха, невключени в окончателния слой
1.89ха; БЗС № 12259-1716-1-1, декларирана площ 4.51ха, невключени за
подпомагане 1.07ха; БЗС № 12259-1716-3-1 декларирана площ 5.97ха, невключена за
подпомагане 1.05ха; БЗС № 12259-1714-5-1 с декларирана площ 5.18ха, определена
като недопустима 0.13ха и БЗС № 16119-29-35-2 с декларирана площ 30.3ха, от
които невключени за подпомагане в окончателния слой – 0.1ха или общо площта,
определена като недопустима за подпомагане е 9.13ха. Установено е, че тези
заявени площи попадат изцяло под самолетни снимки, заснети на 18.08.2018г. и за
тях е извършено дешифриране на актуална цифрова ортофото карта, като от
заснемането е видно, че част от площите с посочените по-горе параметри остават
извън специализирания слой ПДП, тъй като са оценени като неподдържани и негодни
за подпомагане съобразно критериите в Наредба №2/26.03.2018г. Постановена е
Заповед №РД-09-229/01.03.2019г. на Зам. Министъра на земеделието, храните и
горите /по заместване със Заповед
№РД-09-212/22.02.2019г./, с която е одобрен окончателния актуализиран
специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018г.,
като посочените седем БЗС са изключени.
При така установената
фактическа обстановка съдът намира, че пред него е оспорен индивидуален
административен акт, засягащ права и законни интереси на жалбоподателя,
като участник в административното производство. Оспорването е извършено и в
законоустановения преклузивен срок. Заповедта е публикувана в ДВ бр.20/08.03.2019
г., а жалбата е депозирана пред съда на 21.03.2019г., поради което същата се явява процесуално допустима.
Преди да разгледа
основанията за незаконосъобразност на оспорения административен акт, съобразно
задължението по чл. 168 ал. 2 от АПК, съдът следва да се произнесе по отношение
на неговата валидност. Съгласно чл. 33а ал.
2 от ЗПЗП оправомощеният орган, който следва да определи окончателния слой на площите,
допустими за подпомагане, е Министърът на земеделието, храните и горите.
Оспорената пред съда заповед е издадена от Зам.-министър по силата на заповед
за заместване №РД09-212/22.02.2019 г., в периода от 27.02.2019 г. до 01.03.2019
г., включително. С оглед изложеното оспорената заповед се явява издадена от
компетентен административен орган, в кръга на предоставените му правомощия и в
предвидената писмена форма, поради което същата
не е нищожна и релевираните възражения в тази насока са неоснователни.
Не са допуснати
съществени нарушения в административната процедура. Извършена е административна
проверка чрез интегрираната система за
администриране и контрол /ИСАК/ чрез съпоставяне на данните от заявленията за
подпомагане с данните от системата за идентификация на земеделските стопани
/СИЗП/. Правото на жалбоподателя за участие в производството по изготвяне и утвърждаване на специализирания
слой за кампания 2018 г. е обезпечено, като
му е дадена възможност да се запознае с издадената заповед за проект на този
слой чрез публикуването й на интернет страницата на министерството с пояснение,
че след запознаване с нея могат да се подадат възражения. Преглед на
съответните физически блокове, касаещи
отделните земеделски производители, се извършва
чрез ЦОФК.
Жалбоподателят е
депозирал своевременно своето възражение, но същото не е било възприето изцяло,
като имотите, предмет на настоящето дело, са останали извън обхвата на
допустимия слой.
За изясняване на
спора е допусната и изслушана специализирана съдебно – техническа експертиза.
След проверка на относимите писмени доказателства, вещото лице е установило, че
седемте БЗС са заявени за ползване като
постоянни или временни пасища за паша на животни. За да бъдат допустими за
подпомагане тези площи, съгласно изискванията
на Наредба № 2 от 26.03.2018 г., е необходимо върху тях да има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти
на хектар с височина над 0.5м, които са с мозаечно разположение, ако има
мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, ерозирали или оголени терени, те
да не са повече от 10% от общата площ и следите от паша или косене да са
разпознаваеми през цялата година. Площите, изключени от допустимия слой, са
определени чрез дешифриране на самолетна снимка и изготвена въз основа на
нея цифрова ортофото карта, като не са
извършвани теренни проверки. Според вещото лице само чрез самолетна снимка може да се установи има ли
дървета и храсти, мозаечно разположени ли са, има ли сгради и пътища, обработва
ли се земята, но не може да се установи точната височина на дърветата и храстите и не могат да се
преброят дърветата. В заключението посочва, че действително има недопустими
елементи в проверяваните парцели, но за тези недопустими елементи има процент
допустимост или брой дървета. Вещото лице е дало предложение за корекция на
площта, която е приета за недопустима в три от седемте БЗС, като е приело, че
допустимата площ за БЗС №12259-700-5-1 следва да се увеличи с 0.412ха, за БЗС №12259-1714-4-1
следва да се увеличи с 0.329ха, а за БЗС № 12259-1714-5-1 цялата определена
като недопустима площ от 0.13ха следва да се приеме за допустима, с аргумента,
че към момента на проверката голяма част от площите са чисти, поддържани са в
добро състояние и съществуват минимално недопустими елементи.
Приемайки заключението
на съдебно-техническата експертиза, неоспорена от страните, съдът намира, че
при издаване на обжалваната заповед не е
приложен правилно материалният закон. При липсата на категорични доказателства за броя на дърветата и тяхната
височина, точната височина на тревата, както и процентното съотношение на
ерозиралите или оголени терени, изводите на административния орган за
непокриване с критериите за допустимост за подпомагане на почвения слой за 0.412ха
за имот БЗС № 12259-700-5-1, за 0.329ха за имот БЗС № 12259-1714-4-1, и за
0.13ха за имот БЗС № 12259-1714-5-1 са незаконосъобразни.
По изложените
съображения жалбата се явява частично основателна, поради което атакуваната
заповед следва да се отмени в частта й, с която от одобрения окончателен
специализиран слой необосновано са изключени
посочените от вещото лице площи от трите имота, като преписката се върне
на Министъра на земеделието, храните и горите със задължителни указания за
тълкуване и прилагане на закона. При новото произнасяне административният орган следва да съобрази
установеното от съда относно частите от трите
имота, които трябва да се включат в слоя площи допустими за подпомагане за 2018
г. и да приложи критериите за
допустимост на земеделските площи за
подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, посочени в Наредба № 2/26.03.2018г.
С оглед изхода на спора
разноските остават за страните, както са сторени.
Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, вр. чл. 146,
т. 4 от АПК съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ ЗАПОВЕД № РД-09-229/01.03.2019г.
на Зам.-Министъра на земеделието, храните и горите /по заповед за
заместване №РД-09-212/22.02.2019 г./
В ЧАСТТА, в която извън одобрения
окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания
2018 г. са останали части от парцели,
както следва:
За имот БЗС №
12259-700-5-1 - 0.412ха
За имот БЗС №
12259-1714-4-1 - 0.329ха
За имот БЗС № 12259-1714-5-1 – 0.13ха
ИЗПРАЩА преписката в отменената част на
административния орган Министър на земеделието, храните и горите за ново
произнасяне при спазване на дадените в мотивите указания.
ОТХВЪРЛЯ жалбата в останалата й част.
Решението подлежи на
обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от уведомяване на страните, на които на
основание чл. 138 от АПК да се изпрати препис от същото.
АДМ. СЪДИЯ: