Решение по дело №64/2023 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: 305
Дата: 21 септември 2023 г.
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20237220700064
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 305

 

Гр. Сливен, 21.09.2023 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на пети септември две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

Административен съдия: Иглика Жекова

 

при участието на прокурора.........................

и при секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова административно дело № 64 по описа на Административен съд гр. Сливен за 2023 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от С.Д.Д., с адрес ***, УРН 604269 срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 изх. № 02-200-6500/95 от 13.01.2023 г., издадено от Заместник - изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което са оторизирани суми, както следва: по Подмярка 13.1/НР1 в размер на 10 209,17 лв., по СЕПП в размер на 7 921,43 лв., по Мярка 12/Натура 2000 в размер на 6762,22 лв., по СПП в размер на 4 063,65 лв. и по ЗДП в размер на 5794,02 лв. с приложени намаления на исканите суми за подпомагане.

В жалбата се твърди незаконосъобразност на приложените от административния орган намаления, респ. на акта в частта му, с която е отказано финансово подпомагане с тези стойности. Жалбоподателят заявява, че в уведомителното писмо липсват мотиви относно количеството заявена земя, за което се налага финансова корекция, както и по какъв начин е изчислена тя. Моли съда да отмени оспорения акт в частта му, с която е отказано плащане на следните суми: 2 941,68 лв. по Подмярка 13.1/НР1, 2369,68 лв. по СЕПП, 1 927,63 лв. по Мярка 12/Натура 2000, 68,55 лв. по СПП и 676,70 лв. по ЗДП. Претендира разноските в производството.

В открито съдебно заседание оспорващият, редовно и своевременно призован, не се явява. Представлява се от надлежно упълномощен адв. Д. П. ***, който поддържа жалбата и моли съда да я уважи. Заявява, че проверките са извършени в период, в който има действаща забрана за извършване на каквито и да е обработки на земеделските площи. Отново претендира разноските в съдебното производство.

В открито съдебно заседание административният орган – Заместник - изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“, редовно призован, не се явява и не се представлява. В писмено становище моли съда да отхвърли жалбата, с претенция за разноски и възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Въз основа на всички събрани по делото доказателства, съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Оспорващият С.Д.Д. бил регистриран с Уникален регистрационен номер (УРН) 604269 в Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК). За кампания 2021 г. подал Заявление за подпомагане с Уникален идентификационен номер (УИН): 20/310521/39462 за 139 парцела с обща площ 53,20 ха за подпомагане по СЕПП, ЗДП и Мярка 13/НР1, като по Мярка 12/Натура 2000 заявил 132 парцела с обща площ от 50,49 ха. Видно от заявлението за подпомагане, 134 парцела са заявени за подпомагане с код култура 315000 и култура Ливади за косене, 3 парцела са с код култура 316000 и култура – Постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша или косене, един парцел е заявен с код култура 190000 и култура – Площи с угари и един с код култура 222010 и култура – Сливи. Заявлението на земеделския стопанин Д. е избрано за извършване на проверка на място от органите на Технически инспекторат при РА, като на всички парцели е извършена проверка чрез дистанционен метод, а на три от заявените парцели – тези с № № 69821-145-1-5, 69821-147-16-1 и 69821-166-7-1 в землището на с. С. е извършена и проверка на терен (БПнМ). Резултатите от извършените проверки органите на ТИ обективирали в Доклади за проверка на площи по заявка № 434804 – чрез дистанционен контрол, извършена на 12.08.2021 г. и чрез бърза проверка на място на 11-12.2021 г.

В резултат на извършените административни проверки било констатирано застъпване (пресичане на границите) за парцел 36854-128-52-1, заявен за подпомагане с площ от 0.17 ха, като след разрешаване на двойно заявената площ  парцелът е отпаднал с цялата си площ от допустимите за подпомагане земи на кандидата. При извършените административни проверки недопустими за подпомагане площи са установени при още 38 парцела, както следва:

№ 36854-100-3-1 със заявена площ от 0.11 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.09 ха, площ от ПнМ – 0.08 ха, допустима площ след проверка 0.00 ха и недопустима площ от 0.11 ха;

№ 36854-131-121-1 със заявена площ от 1.91 ха, площ в слой „ПДП“ – 1.91 ха, площ от ПнМ- 1.72 ха, допустима площ 1.72 ха и недопустима от 0.19 ха;

№ 36854-131-132-1 със заявена площ от 0.35 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.35 ха, площ от ПнМ- 0.29 ха, допустима площ 0.29 ха и недопустима от 0.06 ха;

№ 36854-131-136-1 със заявена площ от 0.50 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.50 ха, площ от ПнМ- 0.40 ха, допустима площ 0.40 ха и недопустима от 0.10 ха;

№ 36854-131-138-1 със заявена площ от 0.67 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.67 ха, площ от ПнМ- 0.56 ха, допустима площ 0.56 ха и недопустима от 0.11 ха;

№ 36854-131-141-1 със заявена площ от 0.27 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.27 ха, площ от ПнМ- 0.26 ха, допустима площ 0.26 ха и недопустима от 0.01 ха;

№ 36854-131-143-1 със заявена площ от 0.10 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.10 ха, площ от ПнМ- 0.06 ха, допустима площ 0.00 ха и недопустима от 0.10 ха;

№ 36854-131-144-1 със заявена площ от 0.15 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.04 ха, площ от ПнМ- 0.00 ха, допустима площ 0.00 ха и недопустима от 0.15 ха;

№ 36854-131-146-1 със заявена площ от 0.25 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.25 ха, площ от ПнМ- 0.15 ха, допустима площ 0.15 ха и недопустима от 0.10 ха;

№ 36854-131-147-1 със заявена площ от 0.20 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.18 ха, площ от ПнМ- 0.16 ха, допустима площ 0.16 ха и недопустима от 0.04 ха;

№ 36854-28-1-1 със заявена площ от 0.30 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.00 ха, площ от ПнМ- 0.25 ха, допустима площ 0.25 ха и недопустима от 0.05 ха;

№ 36854-41-12-1 със заявена площ от 0.11 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.11 ха, площ от ПнМ- 0.07 ха, допустима площ 0.00 ха и недопустима от 0.11 ха;

№ 36854-444-4-1 със заявена площ от 0.17 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.13 ха, площ от ПнМ- 0.12 ха, допустима площ 0.12 ха и недопустима от 0.05 ха;

№ 36854-445-43-1 със заявена площ от 0.13 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.02 ха, площ от ПнМ- 0.00 ха, допустима площ 0.00 ха и недопустима от 0.13 ха;

№ 36854-446-8-1 със заявена площ от 0.16 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.16 ха, площ от ПнМ- 0.14 ха, допустима площ 0.14 ха и недопустима от 0.02 ха;

№ 36854-446-9-1 със заявена площ от 0.23 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.19 ха, площ от ПнМ- 0.19 ха, допустима площ 0.19 ха и недопустима от 0.04 ха;

№ 36854-450-1-5 със заявена площ от 0.14 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.08 ха, площ от ПнМ- 0.10 ха, допустима площ 0.10 ха и недопустима от 0.04 ха;

№ 36854-50-7-1 със заявена площ от 0.16 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.10 ха, площ от ПнМ- 0.00 ха, допустима площ 0.00 ха и недопустима от 0.16 ха;

№ 36854-545-21-1 със заявена площ от 0.45 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.26 ха, площ от ПнМ- 0.21 ха, допустима площ 0.21 ха и недопустима от 0.24 ха;

№ 36854-554-67-1 със заявена площ от 0.50 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.46 ха, площ от ПнМ- 0.46 ха, допустима площ 0.46 ха и недопустима от 0.04 ха;

№ 36854-571-3-1 със заявена площ от 0.23 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.22 ха, площ от ПнМ- 0.19 ха, допустима площ 0.19 ха и недопустима от 0.04 ха;

№ 36854-571-4-1 със заявена площ от 0.17 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.17 ха, площ от ПнМ- 0.13 ха, допустима площ 0.13 ха и недопустима от 0.04 ха;

№ 36854-572-3-1 със заявена площ от 0.30 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.28 ха, площ от ПнМ- 0.24 ха, допустима площ 0.24 ха и недопустима от 0.06 ха;

№ 36854-574-12-5 със заявена площ от 0.32 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.08 ха, площ от ПнМ- 0.18 ха, допустима площ 0.18 ха и недопустима от 0.14 ха;

№ 36854-585-1-3 със заявена площ от 0.19 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.00 ха, площ от ПнМ- 0.00 ха, допустима площ 0.00 ха и недопустима от 0.19 ха;

№ 36854-68-27-1 със заявена площ от 0.57 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.57 ха, площ от ПнМ- 0.41 ха, допустима площ 0.41 ха и недопустима от 0.16 ха;

№ 36854-68-29-1 със заявена площ от 0.26 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.26 ха, площ от ПнМ- 0.18 ха, допустима площ 0.18 ха и недопустима от 0.08 ха;

№ 36854-78-1-1 със заявена площ от 0.15 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.00 ха, площ от ПнМ - 0.00 ха, допустима площ 0.00 ха и недопустима от 0.15 ха;

№ 36854-86-15-1 със заявена площ от 0.18 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.00 ха, площ от ПнМ- 0.00 ха, допустима площ 0.00 ха и недопустима от 0.18 ха;

№ 69821-107-2-1 със заявена площ от 1.46 ха, площ в слой „ПДП“ – 1.35 ха, площ от ПнМ- 1.34 ха, допустима площ 1.34 ха и недопустима от 0.12 ха;

№ 69821-126-8-1 със заявена площ от 0.81 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.75 ха, площ от ПнМ- 0.72 ха, допустима площ 0.72 ха и недопустима от 0.09 ха;

№ 69821-147-12-1 със заявена площ от 1.21 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.84 ха, площ от ПнМ- 0.87 ха, допустима площ 0.87 ха и недопустима от 0.34 ха;

№ 69821-147-15-1 със заявена площ от 0.74 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.63 ха, площ от ПнМ- 0.54 ха, допустима площ 0.54 ха и недопустима от 0.20 ха;

№ 69821-147-16-1 със заявена площ от 0.43 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.33 ха, площ от ПнМ- 0.38 ха, допустима площ 0.38 ха и недопустима от 0.05 ха;

№ 69821-147-17-1 със заявена площ от 0.29 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.29 ха, площ от ПнМ- 0.22 ха, допустима площ 0.22 ха и недопустима от 0.07 ха;

№ 69821-147-9-1 със заявена площ от 1.52 ха, площ в слой „ПДП“ – 1.43 ха, площ от ПнМ- 1.40 ха, допустима площ 1.40 ха и недопустима от 0.12 ха;

№ 69821-552-6-1 със заявена площ от 0.54 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.06 ха, площ от ПнМ- 0.00 ха, допустима площ 0.00 ха и недопустима от 0.54 ха;

№ 69821-84-2-1 със заявена площ от 0.33 ха, площ в слой „ПДП“ – 0.23 ха, площ от ПнМ- 0.16 ха, допустима площ 0.16 ха и недопустима от 0.17 ха;

По делото е извършена и приета като неоспорена единична съдебно – техническа експертиза от вещо лице със с. „Г. и к.“, която съдът кредитира като изготвена компетентно, безпристрастно и съответна на останалия, събран по делото доказателствен материал. Съгласно експертното заключение, на вещото лице са предоставени от ТИ 36 сателитни изображения, на три от които са нанесени по два парцела, а на всяка от снимките са нанесени границите на парцела и границите на допустимата площ според експертите от инспектората. Вещото лице заключава, че границите на допустимите за подпомагане площи са определени коректно от експертите на ТИ. Според експерта, причините за недопустимост на всеки един от парцелите са видни от сателитните изображения, но най – често срещаните са: наличие на дървета и храсти в слята повърхност с площ, по – голяма от 100 кв.м., наличие на вредна растителност – орлова папрат, преминаване на черен път през заявената за подпомагане площ, парцели или части от тях, без каквито и да са следи от обработка. За парцелите, на които е извършена бърза проверка на терен с № № 69821-145-1-5 69821-147-16-1 и 69821-166-7-1 са представени 18 земни снимки, като от посочените парцели само са този с № 69821-147-16-1 е определена недопустима площ в размер на 0.05 ха, същата е определена от сателитното изображение. Съгласно експертизата, за кампания 2021 г. подаденото заявление попада в зона на дистанционен контрол, изображенията, ползвани при неговото извършване са заснети от сателитна платформа Worldview-3 на дати 10.07.2021 г. и 15.07.2021 г. Декларираната, установената и недопустимата за подпомагане площи по процесното заявление за кампания 2021 г. по схемите СЕПП, НР1 и ЗДП са едни и същи и процентът на наддеклариране по тези схеми е еднакъв. По СПП субсидия се изплаща за първите 30 ха, т.е. по тази схема няма определени недопустима площ и процент на наддеклариране. По Мярка 12/Натура 2000 заявените за подпомагане парцели попадат в зона BG0002029- Котленска планина и същите са със заявена за подпомагане площ по мярката в размер на 50.49 ха. В експертизата в табличен вид са изнесени конкретните данни за декларираната, установена и недопустима за подпомагане площ по процесните схеми и мерки, както следва: по СЕПП, НР1 и ЗДП – декларирана обща площ 53.20 ха, общо установена площ 48.44 ха, недопустима за подпомагане/наддекларирана площ 4.76 ха, процент на наддеклариране 9.83, санкционирана площ 7.14 ха, площ за оторизация 41.30 ха; по СПП декларирана и общо установена площ 30.0 ха, площ за оторизация 30.0 ха; по Мярка 12/Натура 2000 – декларирана площ 50.49 ха, общо установена площ 46.01 ха, недопустима за подпомагане/наддекларирана площ 4.48 ха, процент на  наддеклариране 9.74, санкционирана площ 6.72 ха, площ за оторизация 39.29 ха. Експертът сочи и размерите на ставките в лв/ха по схеми и мерки за директни плащания за 2021 г., със заключение, че процентът на наддеклариране е по – голям от 3%, а помощта се изчислява въз основа на установената площ, намалена с 1,5 кратния размер на установената разлика (наддекларираната площ), ако тази разлика е по – голяма от 3% от установената площ или по – голяма от 2 ха.

Към доказателствата по делото са приобщени Заповед № РД09-788/05.08.2021 г. на Министъра на земеделието, храните и горите и Заповед № РД-986/10.12.2020 г. на Министъра на околната среда и водите. С първата от тях е разпоредено на земеделските стопани (собственици или ползватели на правно основание), включително наети от тях лица при поддържане на постоянно затревените площи и обработваемите земи в състояние, годно за производство, с цел отстраняване на източниците на опасност за причиняване на пожари, да не извършват косене на тревата, машинно почистване (мулчиране), включително и почистването на храсти през периода от 05.08.2021 г. до 20.08.2021 г. включително. С втората от посочените заповеди е обявена Защитена зона BG000017 „Котленска планина“. Според т. 11 подт. 11.4. от тази заповед, в границите на защитената зона се препоръчва възстановяване и поддържане на затревени площи като такива с висока природна стойност чрез косене ръчно или с косачки за бавно косене от центъра към периферията или от единия край на площта към другия с ниска скорост, като окосената трева се изсушава и събира на купове или се изнася от парцела.

По доказателствата е приобщена административната преписка по издаване на оспореното уведомително писмо, представена на оптичен носител.

Със Заповед № РД-910/11.12.2008 г. на МОСВ, обн. ДВ, бр. 15/24.02.2009 г. е обявена Защитена зона „Котленска планина" - BG0002029, за опазване на дивите птици със следните забранителни режими:           Забрана за премахване на характеристики на ландшафта (синори, единични и групи дървета) при ползването на земеделските земи като такива; Забрана за залесяване на ливади, пасища, както и превръщането им в обработваеми земи и трайни насаждения; Забрана за използването на пестициди и минерални торове в пасища и ливади; Забрана за намаляването площта на крайречните гори от местни дървесни видове; Забрана за използването на неселективни средства за борба с вредителите в селското стопанство;  Забрана за косене на ливадите от периферията към центъра с бързодвижеща се техника и преди 15 юли.

По доказателствата е приобщен Доклад за проверка на площи, изготвен от експерти в РТИ – Монтана, който не е оспорен, констатациите в същия не са оборени с годни доказателствени средства и се потвърждават от извършената по делото съдебна инженерно – техническа експертиза на вещото лице и. П. З.. Съгласно този доклад, установяванията на експертите от РТИ по отношение на всеки един от процесните парцели са следните: 36854-100-3-1 с декларирана култура 316000 – Постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша или косене (постоянни пасища) – парцел, деклариран или измерен под минималния размер; 36854-131-121-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-131-132-1 с код 315000- Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-131-136-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ, 36854-131-138-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-131-143-1 с код 315000 – Ливади за косене – Парцел, деклариран или измерен под минималния размер; 36854-131-144-1 с код 315000 – парцелът е недопустим за подпомагане; 36854-131-146-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-131-147-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-28-1-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-41-12-1 с код 315000 – Ливади за косене – парцелът е деклариран или измерен под минималния размер; 36854-444-4-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-446-8-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ, със забележка, че на парцела има недопустима площ, не е изключена предварително; 36854-446-9-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-450-1-5 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-50-7-1 с код 315000 – Ливади за косене, парцелът е недопустим за подпомагане; 36854-545-21-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-554-67-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-571-3-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-571-4-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-572-3-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-574-12-5 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-585-1-3 с код 315000 – Ливади за косене, парцелът е недопустим за подпомагане; 36854-68-27-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-68-29-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 36854-78-1-1 с код 315000 – Ливади за косене, парцелът е недопустим за подпомагане; 36854-86-15-1 с код 315000 – Ливади за косене, парцелът е недопустим за подпомагане; 69821-107-2-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 69821-126-8-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 69821-147-12-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 69821-147-15-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 69821-147-16-1 с код 190000 – площи с угари – извършена проверка на място; 69821-147-17-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 69821-147-9-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ; 69821-552-6-1 с код 315000- Ливади за косене, парцелът е недопустим за подпомагане; 69821-84-2-1 с код 315000 – Ливади за косене – декларираната площ е по – голяма от измерената, т.е. парцел с наддекларирана площ. Съгласно съдържанието на доклада, за Зона „Натура 2000“ липсва забрана за косене на ливади преди 1 юли, забрана за косене на ливади има до 15 юли. Докладът е изпратен на адресата С.Д. с Уведомително писмо изх. № 01-152-6500/726/19.11.2021 г., като по преписката липсват данни срещу констатациите в същия земеделският стопанин да е подавал възражения.

 Към преписката е приложен и Доклад за проверка на площи, удостоверяващ извършена на 11-12.11.2021 г. бърза проверка на място на три парцела, като за парцел 69821-147-16-1 е определена недопустима площ от 0.05 ха. 

На 13.01.2023 г. Заместник – изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ издал Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 изх. № 02-200-6500/95, с което са оторизирани суми, както следва: по Подмярка 13.1/НР1 в размер на 10 209,17 лв., по СЕПП в размер на 7 921,43 лв., по Мярка 12/Натура 2000 в размер на 6762,22 лв., по СПП в размер на 4 063,65 лв. и по ЗДП в размер на 5794,02 лв. с приложени намаления на исканите суми за подпомагане. Актът е връчен на своя адресат С.Д.Д. на 26.01.2023 г., а жалбата, с която е сезиран настоящият съд е депозирана на 09.02.2023 г.

Въз основа на горната изградената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в предвидения в                        чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Разгледана по същество, същата се преценява като неоснователна и следва да бъде отхвърлена. Съображенията на съда в тази насока са следните:

Оспореният административен акт е издаден от компетентен административен орган – Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, действащ при наличие на материална и персонална компетентност. Съгласно чл. 20а ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФЗ е и изпълнителен директор на Разплащателната агенция (РА) и като такъв организира, ръководи нейната дейност и я представлява. Съгласно чл. 20а ал. 4 от ЗПЗП (в действащата към датата на издаване на процесния акт редакция), Изпълнителният директор може да делегира със заповед на заместник-изпълнителните директори правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по ЗУСЕФСУ и по подадени заявки и искания за плащане. В разглеждания случай Изпълнителният директор, в съответствие с чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП и чл. 11 ал. 2 от Устройствения правилник на ДФЗ, със Заповед № 03-РД/3088 от 22.08.2022 г. (л. 151) е делегирал на своя заместник изпълнителен директор правомощието за издаване и подписване на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане, адресирани до кандидатите за финансово подпомагане, съгласно чл. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Следователно административният акт е издаден от компетентен орган, действащ в рамките на предоставените му с надлежен акт правомощия.

Оспореният акт е издаден в изискуемата писмена и предметна форма и съдържание, както и е мотивиран, противно на твърдяното от оспорващата страна. Съобразно разпоредбата на чл. 59 ал. 2 т. 4 от АПК,  административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за неговото издаване, от което следва, че императивно изискване на закона е административният акт да е мотивиран. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява да са разбере волята на административния орган. В случая, при анализ на съдържанието на атакуваното уведомително писмо, настоящата съдебна инстанция намира, че формулираните в същото фактически и правни основания са достатъчни за осъществяване на съдебен контрол. Актът е валиден, постановен в съответствие с относимите материалноправни разпоредби и при спазване на всички съществени административнопроизводствени правила, при следните съображения:

Настоящата съдебна инстанция намира, че издателят на процесния акт правилно е определил приложимите към заявлението нормативи, а именно: Наредба № 5/24.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на мярка 12 "Плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите“ от  Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 (Наредбата). Съобразно указаното в чл. 1 ал. 2 от Наредбата, Подпомагат се земеделски стопани, които стопанисват земеделски земи в защитени зони по чл. 3, ал. 1, т. 1 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР), за които има издадени и обнародвани в "Държавен вестник" заповеди за обявяването им, в срок не по-късно от 1 януари на годината на кандидатстване за подпомагане. Според чл. 1 ал. 4, Допустими за подпомагане по ал. 2 са земеделски площи, които попадат изцяло в защитена зона от Натура 2000. В настоящия случай за кампания 2021 г. жалбоподателят Д. е заявил за подпомагане ливади за косене и постоянни пасища, попадащи в зона BG0002029 – Котленска планина и съставляващи 139 парцела с обща площ 53.20 ха по СЕПП, ЗДП и Мярка 13/НР1, като по мярка 12/Натура 2000 са заявени 132 парцела с обща площ 50.49 ха. По отношение допустимостта за подпомагане на постоянни пасища по мярка 12 нормата на § 1 т. 2 от Наредбата указва, че "Допустима за подпомагане площ по отношение на постоянно затревени площи" е площта на заявения земеделски парцел, който попада във физически блок с начин на трайно ползване: "Пасища, мери и ливади", в това число "Естествени пасища и ливади" и "Горски ливади и пасища" и "Смесено земеползване". Такива земеделски парцели (постоянно затревени площи) са допустими за подпомагане с цялата си площ, независимо дали попадат в специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане". В процесния случай процесните парцели са заявени за подпомагане с код култура 315000 – Ливади за косене и код култура 316000 – Постоянно затревени пасища, поддържани в състояние, годно за паша или косене. 

В процесния случай част от заявените за подпомагане по посочените по – горе мерки парцели (39 бр.) са приети от административния орган като недопустими за подпомагане въз основа на резултатите от извършени административни проверки. По отношение на един от парцелите – с № 36854-128-52-1 е налице неразрешено застъпване за цялата площ на имота от 0.17 ха.  Съгласно разпоредбата на чл. 43 ал. 3 т. 4 и т. 5 ЗПЗП разплащателната агенция намалява размера на плащането или отказва плащане по схемите за директни плащания, когато кандидатът е заявил площи, които не стопанисва или е заявил площи, които не отговарят на условията за допустимост за подпомагане, определени в наредбата по чл. 40 и когато за една и съща площ са подадени две или повече заявления и застъпването на площи не е отстранено. В процесния случай за подпомагане са заявени площи, които не отговарят на условията за допустимост и застъпването на площи не е отстранено, което мотивира съда да приеме, че оспореното уведомително писмо в тази му част е постановено в съответствие  материалния закон.

На следващо място по отношение на останалите парцели при извършената проверка чрез дистанционен метод са установени наддекларирани площи, което се потвърждава и от експертното заключение, което съдът изцяло кредитира като изготвено компетентно и безпристрастно. В табличен вид към същото са изнесени подробни данни за всеки един от парцелите, като вещото лице, след преглед и анализ и на представените сателитни изображения заключава, че експертите от РТИ коректно са определили границите на допустимите за подпомагане площи. Експертът групира причините за недопустимостта, видни от посочените сателитни снимки, както следва: - наличие на дървета и храсти в слята повърхност с площ, по – голяма от 100 кв.м.; - наличие на вредна растителност – орлова папрат; - през заявената площ преминава черен път; - парцели или части от тях без следи от обработка.

Относими и приложими при определяне допустимостта за подпомагане на земеделските площи са разпоредбите на Наредба № 2/26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. Съгласно нормата на чл. 3 ал. 1 т. 1 от Наредбата, не са земеделски площи необработваемите площи, непригодни за извършване на земеделска дейност – захрастени територии, дерета, оврази, полски пътища, прокари и просеки. Разпоредбата на чл. 8 ал. 2 т. 1 от същия нормативен акт указва, че са допустими за подпомагане постоянно затревените площи по ал. 1 (постоянни пасища и ливади за косене), когато на тях има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение, а според чл. 10 ал. 1 т. 1и т. 2, трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от дървесна и храстовидна растителност и нежелана растителност – орлова папрат (Pteridium aquilinum), чемерика (Veratrum spp.), айлант (Ailanthus altissima), къпина (Rubus spp.), клек (Pinus mugo), хвойна (Juniperus spp.), аморфа (Amorpha fruticosa). Според заключението на експерта, изготвено въз основа на представените сателитни снимки, причините за определяне на площите като недопустими за подпомагане са видни от същите. Съдът няма основание да се съмнява в компетентността на експерта, а изготвеното заключение е прието като неоспорено. Констатациите в същото не са оборени с други доказателствени средства, поради което и съдът го кредитира изцяло като обосновано и съответно на представените от административния орган писмени доказателства. Както се отбеляза по – горе, оспореният административен акт се основава на надлежно извършени проверки от компетентни длъжностни лица – експерти в РТИ, обективирани в Доклади за проверка за площи. Фактическите установявания в докладите не са компрометирани, а оспорващата страна не ангажира годни доказателства, установяващи противното. Приложените доклади от извършените дистанционни и на място проверки от 12.08.2021 г. и 11-12.11.2021 г. съставляват официални документи, съставени от лицата, които са извършили проверката. Тяхната доказателствена сила не е оборена, не са опровергани и констатациите в тях, въпреки дадената изрична възможност на жалбоподателя и допуснатата съдебно – техническа експертиза. При тези съображения съдът приема, че констатациите в от извършените проверки са несъмнени, поради което следва да зачете доказателствената сила на докладите за проверка.

На следващо място съдът не споделя и довода на оспорващата страна за незаконосъобразност на акта, доколкото проверките са извършени на 10.07. и 15.07.2021 г. в период на действаща забрана за извършване на земеделски обработки. Действително, процесните имоти попадат изцяло в Защитена зона „Котленска планина“ – BG0002029 за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД-910/11.12.2008 г. на МОСВ, със забранителни режими за премахване на характеристики на ландшафта (синори, единични и групи дървета) при ползването на земеделските земи като такива, залесяването на ливади, пасища, както и превръщането им в обработваеми земи и трайни насаждения, използването на пестициди и минерални торове в пасища и ливади, намаляването на площта на крайречните гори от местни дървесни видове, използването на неселективни средства за борба с вредителите в селското стопанство, косенето на ливадите от периферията към центъра с бързодвижеща се техника и преди 15 юли. Съгласно чл. 7 ал. 1 от Наредба № 5 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 12 "Плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., финансовата помощ се предоставя за спазване на забраните за земеделска дейност, включени в издадените от министъра на околната среда и водите заповеди за обявяване на съответната защитена зона, както следва: 1. забрана за премахване на характеристиките на ландшафта (синори, единични и група дървета), при ползването на земеделски земи като такива; 2. забрана за премахване на характеристики на ландшафта (синори, жизнени единични и групи дървета, традиционни ивици, заети с храстово-дървесна растителност сред обработваеми земи, защитни горски пояси, каменни огради и живи плетове) при ползването на земеделските земи като такива; 3. забрана за косене на ливадите: а) до 1 юли; б) от периферията към центъра, с бързодвижеща се техника и преди 15 юли; в) от периферията към центъра, преди 15 юни. Този аргумент на оспорващата страна не се споделя досежно наличието на дървесна растителност в слята повърхност в голяма част от парцелите с площ по – голяма от допустимата (установено от експертизата), доколкото наличието на такава не е обусловено от земеделска обработка от вида на процесната – косене. Едновременно с това, забраните за косене обхващат период, който не изключва извършването на посочените необходими дейности преди визираните в норматива дати, както и ръчно косене или такова с бавно движеща се техника. Предвид изложеното настоящата съдебна инстанция намира, че извършената на 10 и 12.07.2021 г. проверка от органите на РТИ не съставлява съществено нарушение на административнопроизводствените правила.

По отношение на извършените от административния орган и въз основа на ставките в лв/ха по схеми и мерки за директни плащания и при съобразяване с приложения от ответника чл. 19а от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 г. за допълнение на Регмалент (ЕС) № 1306/2013 г. на ЕП и на Съвета експертът определя следните санкционирани площи: по СЕПП и НР1 – 7.14 ха, по Натура 2000 – 6.72 ха и съответно – площи за оторизация, както следва: по СЕПП и НР1 – 41.30 ха, по ЗДП – 48.44 ха, по СПП – 30 ха и по Натура 2000 – 39.29 ха. Съгласно експертното заключение, след извършените редукции административният орган правилно е определил оторизираната сума за подпомагане за процесните площи.

Изложеното мотивира настоящия съдебен състав да приеме, че процесният акт - Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 с изх. № 02-200-6500/95 от 13.01.2023 г., издадено от Заместник - изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което по подадено от С.Д.Д. Заявление за подпомагане с УИН 20/310521/39462 за площи, декларирани по Подмярка 13.1/НР1, СЕПП, Мярка 12/Натура 2000, СПП и ЗДП с приложени намаления на исканата сума са оторизирани следните суми: 10 209,17 лв. по Подмярка 13.1/НР1, 7921,43 лв. по СЕПП, 6762,22 лв. по Мярка 12/Натура 2000, 4063,65 лв. по СПП и 5794,02 лв. по ЗДП е издаден от компетентен орган, в същия са посочени фактическите и правни основания за неговото постановяване, както и при издаването му са спазени всички съществени административнопроизводствени правила и относимите и приложими материалноправни норми. Подадената срещу същия жалба като неоснователна, следва да бъде отхвърлена. 

С оглед изхода на спора, неоснователно се явява искането на оспорващата страна за присъждане на сторените по делото разноски. С  оглед своевременно направеното искане и на основание чл. 143 ал. 3 от АПК претенцията на административния орган в тази насока се явява основателна, като в полза на същия следва да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение в минимален размер от 100,00 (сто) лева по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ, във вр. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, съобразно правната и фактическа сложност на правния спор и реалното процесуално участие на страната. Така определените разноски следва да се възложат в тежест на оспорващата страна.

 

Водим от горното и на основание чл. 172 ал. 2, предл. последно от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Д.Д., с адрес ***, УРН 604269 срещу Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 изх. № 02-200-6500/95 от 13.01.2023 г., издадено от Заместник - изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което са оторизирани суми, както следва: по Подмярка 13.1/НР1 в размер на 10 209,17 лв., по СЕПП в размер на 7 921,43 лв., по Мярка 12/Натура 2000 в размер на 6762,22 лв., по СПП в размер на 4 063,65 лв. и по ЗДП в размер на 5794,02 лв. с приложени намаления на исканите суми за подпомагане.

 

ОСЪЖДА С.Д.Д., ЕГН **********, с адрес *** да заплати на ДФ „Земеделие“ разноски в размер на 100,00 (сто) лева.

 

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния Административен съд на РБългария в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

Административен съдия: