Решение по дело №441/2019 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 562
Дата: 31 декември 2019 г. (в сила от 28 май 2020 г.)
Съдия: Милена Стоянова Маркова-Георгиева
Дело: 20197100700441
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                          562               

                                           гр.Добрич, 31.12.2019 год.

 

В   ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

           ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито съдебно аседание на  четвърти декември две хиляди и деветнадесета година Втори състав:

 

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ : МИЛЕНА МАРКОВА-ГЕОРГИЕВА

при участието на секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА разгледа докладваното от председателя адм.д. № 441/2019г. по описа на съда и за да се произнесе, взе предвид следното:

           Производството по делото е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във  връзка с чл.144,ал.1 и чл.156,ал.4 и ал.5 от ДОПК. 

           Образувано е по жалба на  „Стожер 2008“ ЕООД,ЕИК ********* със седалище и адрес на управление с.Стожер,ул.“Славянска“ №17, представлявано от С.И.С.,  срещу Акт за установяване на публично държавно вземане № 38/1/1210953/3/01/04/01 от 27.06.2019г. на Изп.директор на ДФ “Земеделие“-Разплащателна агенция, с който на основание чл.54,ал.2 от Наредба №8/02.04.2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна помощ по мярка 121 “Модернизиране на земеделските стопанства”,във връзка с изпълнението на чл.12,ал.1 от Приложение №2 към договор №38/1/1210953 и на чл.16,ал.4 от Наредбата,както и на основание чл.59,ал.1 и ал.2 от Административно процесуалния кодекс /АПК/, и във връзка с чл.165 и чл.166 от Данъчно процесуалния кодекс ДОПК/, и чл.20а, ал.1 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ е определено публично държавно вземане в размер на 3 222,10 лева ,представляващо намаление на субсидията с установения процент на намаление на размера на земята за 2015г.,2016г.,2017г., и 2018г.

           В жалбата се твърди, че заповедта противоречи на материалния закон и се иска  да бъде отменен на подробно изложени в нея съображения. В съдебно заседание жалбоподателят се представлява адв.Д.Н., която поддържа жалбата и допълва,че не е ясна методиката,по която е направено изчислението.Следва да се има предвид,че отпуснатата субсидия е за 40% от направените разходи,които са закопуване на земеделска техника. АО изчислява процентно отношение на намаляване на субсидията, без да са предвидени съответните амортизации и консумативи дза поддържане на техниката.Като посочва конкретни цифри и проценти, заявява,че методиката на изчисление не е точна.

           Ответникът се представлява от юрисконсулт Д.Ашикова, която оспорва жалбата. Претендира присъждане на направените по делото разноски, в т.ч. и възнаграждение за юрисконсулт.        

Добричкият административен съд, като взе предвид становищата на страните и след преценка на събраните по делото доказателства, приема за установено следното от фактическа  и правна страна :           

Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.3 от АПК, от легитимирано лице, с правен интерес от обжалване на акта като неизгоден за него, поради което е процесуално допустима.Разгледана по същество е неоснователна поради следното:

По делото няма спор,че между Държавен фонд “Земеделие” и „Стожер 2008“ ЕООД,ЕИК ********* със седалище и адрес на управление с.Стожер, ул.“Славянска“ №17, представлявано от С.И.С.  има сключен Договор за отпускане на финансова помощ по мярка 4.1 “Прилагане на стратегии за местно развитие” от ПРСР 2007-2013,във връзка с Мярка 121 “Модернизиране на земеделските стопанства” 038/1/1210953/ 14.05. 2014г. -л.52 до л.55.

Предмет на договора е закупуване на земеделска техника, като Фондът педоставя безвъзмездна помощ в размер на 40% от одобрените и реално извършени от Ползвателя разходи.Първоначално одобрената безвъзмездна финансова помощ въз основа на документи е 8 480,00 лева, които са изплатени. Неразделна част от договора е Приложение №2 на л.57 до л.58. Съгласно чл.12 от същото,когато инвестицията-предмет на договора е за закопуване на зееделска техника,обработване на почвата и събиране на реколтата, както и за извършване на дейности с растителни продукти при условията на чл.23 от Наредба №8, Ползвателят е длъжен за 5-годишен период,след сключване на договора да обработва и регитрира земя с размер не по-малък от 1800 дка в ИСАК /Интегрирана система за администриране и контрол/ .

След окончателното плащае по договора, е извършена проверка в периода 11.12.2018г.-14.12.2018г..на място. Извършени са и допълнителни  проверки  при които е установено,нарушение на разпоредбата а чл.12,ал.1 от Прриложение №2 към Договор а именно, през 2015г. е обработвал и регистрирал земя в размер на 1667,90 дка, което е по-малко от 1800 дка със 7,34 %. За неспазеното задължение, намалената субсидия е вразмер на 622,34 лева.

През 2016г. Ползвателят също не спазва задължението си,като декларира и обработва земя 16345,00 дка;,което е по-малко със 9,17 % от поетия ангажимент. В този случай намалената субсидия възлиза на 720,30 лв.

За 2017г.  е обработвал и регистрирал земя в размер на 1555,52 дка, или с 13, 58% по-малко от 1800 дка,като намалената субсидия е възлиза на 969,40 лв.

За 2018г.,също след направена справка, обработваемата  и регитрирана площ е 1534,42 дка,което е по-малко от 1800 дка с 14,75 % предвид което сумата за възстановяване е 910,06 лв. Ощият рязмер на задъължението е определен на 3 222,10 лева.

Във връзка с установеното, на Ползвателя е предоставена възможност да да представи писмени възражения-л.40.Такива са представени в указания срок. Разгледани,но не са уважени, в резултат на което е издаден процесния АУПДВ.

Въз  основа  на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Оспореният акта е издадена от компетентен административен орган , в необходимата писмена форма и е фактически и правна мотивиран

Основният спор по делото е,дали задължението е правилно изчеслено. За да се произнесе по този спор, съдът е преценил,че следва да се ползва от специални знани, предвид което, и с оглед искането на ответника  е допуснал изговянето на Съдебно-счетоводна експертиза,неоспорена от страните и приета от съда като компетентно и безпристрастно дадена. От заключението на вещото лице се установява,че  размерът на публичното държавно вземане е правилно установен и възлиза на 3 222,10 лева. Вещото лице е установило,че между заявленията за подпомагане и декларираните площи за процесния период и данните от административните проверки за същия период- 2015г. до 2018г., няма разллика т.е.,плоките съвпадат. Също според вещото лице намалението на отпуснатата безвъзмездна помощ не е  въз основа на сумиране на процентите от процесните години, а е изчислено отзелно по години, като се е спазвал съответния процент на несъответствие, съответно наложеното възстановяване на изплатените средства е за всяка една година по отделно. Всъщност това ясно е отразено и в обстоятелствената част на самия акт.  

Съдът установи,че при издаването на акта не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила или пък на материалния закон. Спазена е процедурата по установяванена нередност, на какъвто е приравнен и оспореният акт. По делото е безспорно установено, че Ползвателят не е изпълнил разпоредбата на чл.12,ал.1 от Приложение №2, от процесния договор, съгласно който, когато инвестицията-предмет на договора е за закупуване на земеделска техника, обработване на почвата и събиране на реколтата,какъвто е настоящият случай,Ползвателят е длъжен за 5-годишен период,след сключване на договора да обработва и регитрира земя с размер не по-малък от 1800 дка в Интегрираната система за администриране и контрол .С оглед това неспазване, правилно е установена и сумата за намаление на субсидията.

С оглед изложеното настоящият състав счита, че административният орган е изяснил всички факти и обстоятелства от значение за случая и ги е преценил в тяхната логическа последователност и взаимовръзка, в резултат на което е стигнал до правилни и обосновани фактически и правни изводи за определяне на задължение, което от своя страна правилно е определено и по размер,поради което жалбата срещу АУПДВ следва да бъде отхвърлена като неоснователна.                             

С оглед на изхода от делото и на основание чл.143, ал.1 от АПК на ответника следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в размер на 450 лева, от които 300 лева платен депозит за вещо лице и 150 лева юрисконсултско възнаграждение, определено на основание чл.78, ал.8 от ГПК, във вр. чл.37 ЗПП и чл.24 от НЗПП.       

Водим от изложеното, както и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административният съд

                                                   Р   Е   Ш   И  :

          

           ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Стожер 2008“ ЕООД,ЕИК ********* със седалище и адрес на управление с.Стожер,ул.“Славянска“ №17, представлявано от С.И.С.,  срещу Акт за установяване на публично държавно вземане № 38/1/1210953/3/01/04/01 от 27.06.2019г. на Изп.директор на ДФ “Земеделие“-Разплащателна агенция, с който на основание чл.54,ал.2 от Наредба №8/02.04.2008г. за условията и реда за предоставяне на безвъзмездна помощ по мярка 121 “Модернизиране на земеделските стопанства”,във връзка с изпълнението на чл.12,ал.1 от Приложение №2 към договор №38/1/1210953 и на чл.16,ал.4 от Наредбата,както и на основание чл.59,ал.1 и ал.2 от Административно процесуалния кодекс /АПК/, и във връзка с чл.165 и чл.166 от Данъчно процесуалния кодекс /ДОПК/, и чл.20а, ал.1 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ е определено публично държавно вземане в размер на 3 222,10 лева ,представляващо намаление на субсидията с установения процентна намаление на размера на земята за 2015г.,2016г.,2017г., и 2018г.

           ОСЪЖДА „Стожер 2008“ ЕООД,ЕИК ********* със седалище и адрес на управление с.Стожер,ул.“Славянска“ №17, представлявано от С.И.С.,  а заплати на ДФ „Земеделие“ – РА сумата от 450 лева, разноски по делото пред първата инстанция.  

         РЕШЕНИЕТО може да се оспорва с касационна жалба пред Върховния административен съд на РБ в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                     Административен съдия: