Решение по дело №1045/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1397
Дата: 11 юли 2019 г. (в сила от 21 октомври 2019 г.)
Съдия: Валя Илиева Цуцакова Нанкова
Дело: 20193110201045
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 февруари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                   РЕШЕНИЕ

                                                              

                                                 №……./……….г.

 

                                     Година 2019                 Град Варна

 

 

                                   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                              петнадесети състав

На двадесети юни                                    Година две хиляди и деветнадесета

 

В публично заседание в следния състав:

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВАЛЯ ЦУЦАКОВА

 Секретар : КАЛИНА КАРАДЖОВА

 

       като разгледа докладваното от съдията АНД № 1045  по описа на съда за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

     Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано  по жалба на Я.К.К.- ЕГН ********** ***-0442-001456 от 06.02.2019г., издадено от Началник сектор към ОД на МВР-Варна, Четвърто РУ-Варна, с което на К. са наложени административни наказания : “Глоба” в размер на 200 /двеста/ лв. и „Лишаване от право да управлява МПС „ за срок от шест месеца, на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП , за нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП, като с НП са били отнети и общо 10 контролни точки.           

     С жалбата  се изразява становище, че НП е незаконосъобразно, необосновано и постановено при съществени процесуални нарушения, оспорва се фактическата обстановка, изразява се несъгласие с констатациите на АНО и се иска отмяна на НП..

    В съдебно заседание въззивникът, редовно призован, не се явява лично, представлява се в първо с.з. от адв.Г. надлежно упълномощен, във второ с.з. от адв.Б., надлежно преупълномощен и приети от съда.В първо с.з. процесуалният представител поддържа жалбата, не ангажира доказателства в подкрепа на същата, а в хода на делото по същество се иска отмяна на НП, като се приема, че се касае за маловажно деяние, като в условията на евентуалност се моли да бъде редуциран размерът на наложените административни наказания.

    Въззиваемата страна, редовно призована,не се представлява в с.з.

     С оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

     На 16.12.2017г., около 12:13ч.,  св.Л. -служител на  Четвърто РУ-ОД на МВР-Варна и негов колега –Х.Х., изпълнявали служебните си задължения и се намирали в центъра на гр.Долни Чифлик .В горепосочения час полицейските служители забелязали, че мотопед KYMCO се движи първоначално по ул.“Тича“ , а в последствие и по ул.“Илинден“ без поставени на него регистрационни табели.На кръстовището между ул.“Илинден“ и ул.“Ботевска“ горепосоченият мотопед бил спрян за проверка, като било установено, че водач на мотопеда е въз.К..Последният не представил никакви документи за мотопеда, като обяснил, че го е закупил преди време без документи и не разполага с такива.Установена била рамата на мотопеда- RSBSF 10 AG59000523 и след справка в дежурната част по номера на рамата се установило, че мотопедът не се издирва, но не е регистриран на територията на РБългария. На място срещу жалбоподателя бил съставен АУАН , в който било описано приетото за установено нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП. АУАН  бил връчен на въззивника, който го подписал и в съответната графа вписал, че няма възражения.Уведомена била дежурна група, въз.К. бил задържан за 24ч., като било образувано и ДП 3275/17г. по описа на Четвърто РУ-ОД на МВР-варна за престъпление по чл.345 ал.2 от НК.

      В хода на ДП било установено, че рамата на мотопеда е автентична, но данни за регистрация на такъв мотопед не съществували.

     След приключване на  разследването материалите по ДП били изпратени на ВРП, като с постановление от 10.01.2019г. на ВРП, на основание чл.243, ал.1, т.1 вр. чл.24, ал.1, т.1 от НПК наказателното производство по горепосоченото ДП било прекратено, тъй като прокурорът приел, че извършеното от К. деяние само формално осъществява признаците на престъпление от общ характер, но не разкрива нужната степен на обществена опасност, за да бъде оправдано третирането му като престъпление по чл.345 ал.2 от НК и в случая жалбоподателят е осъществил състав  на  административно нарушение. С оглед на горното прокурорът изпратил материалите по делото на Началника на Четвърто РУ-Варна за реализиране на административно наказателната отговорност на въззивника. Препис от постановлението за прекратяване на наказателното производство било изпратено на обв.К. и връчено по надлежния ред, като в последствие не е било обжалвано.

     Въз основа на изпратеното постановление на ВРП и материалите по прекратеното ДП, Началник Сектор при Четвърто РУ-Варна, на 06.02.2019г. издал обжалваното НП.

       Описаната фактическа обстановка се  установява и потвърждава от събраните по делото доказателства гласни и писмени доказателства, а именно: от  показанията на св.Л., които съдът кредитира изцяло,като последователни, непротиворечиви и напълно кореспондиращи с писмените доказателства по делото, писмените материали - материалите по АНП, вкл.АУАН,  заповед, както и изисканите и приобщени служебно от страна на въззивния съд материали по ДП №3274/2017г. по описа на Четвърто РУ-Варна  и др.които съдът кредитира изцяло като  непротиворечиви и взаимно допълващи се.

   Съдът, предвид становището на страните и императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание, прави следните правни изводи:

    Жалбата е подадена  в срок, от надлежна страна, поради което като допустима е приета от съда за разглеждане.

    Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- Началник Сектор при  ОД на МВР, съгласно заповед № 8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на вътрешните работи. АУАН също е съставен от компетентен служител – младши автоконтрольор, оправомощен съгласно същата заповед.

     АУАН и издаденото въз основа на него НП  са съставени в сроковете по чл.34,ал.1 и 3 от ЗАНН.

   АУАН и НП съдържат всички изискуеми от ЗАНН реквизити.Нарушението е описано достатъчно пълно, точно и ясно от фактическа страна, посочени са дата и място на извършване, обстоятелства, при които е извършено нарушението, поради което по никакъв начин не е било ограничено правото на защита на нарушителя.

  Спазено е от страна на административно - наказващия орган  изискването на чл.57, ал.1 от ЗАНН, а именно в издаденото наказателно постановление да бъде дадено пълно описание на нарушението, на обстоятелствата, при които е извършено, на доказателствата, които потвърждават извършеното административно нарушение. Срещу АУАН не са били подадени възражения, такива не са вписани и в акта, поради което не са били налице  спорни и неизяснени  обстоятелства и съдът не констатира нарушение на чл.52 ал.4 от ЗАНН.

 Съгласно чл.33, ал.2 от ЗАНН, при констатиране на признак/признаци на извършено престъпление административно-наказателното производство се прекратява, а материалите се изпращат на съответния прокурор. В случая още със започване на проверката от полицейските органи са били установени признаците на престъпление от общ характер- такова по чл.345, ал.2 от НК, за което е проведено и разследване в рамките на горепосоченото ДП. Впоследствие след прекратяване на ДП поради преценка на държавното обвинение, че липсва извършено престъпление по чл.345, ал.2 от НК, но пък са налични данни за извършено административно нарушение, наблюдаващия прокурор е упражнил правомощията си по закон- а именно чл.243, ал.3 от НПК и е изпратил делото на АНО за реализиране на административната отговорност на въззивника, като законосъобразно АНО е издал НП, предмет на настоящата въззивна проверка.В жалбата срещу НП, а и в с.з. не се посочват никакви конкретни процесуални нарушения, поради което съдът е лишен от възможност да изложи конкретни мотиви.

  С обжалваното НП на въззивника са наложени  административни наказания “Глоба” в размер на 200 /двеста/ лв. и „Лишаване от право да управлява МПС „ за срок от шест месеца, на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП , за нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП.

   От събраните по делото доказателства съдът намира за безспорно доказано, че жалбоподателя К. е осъществил от обективна и субективна страна състава на нарушението по чл.140, ал.1 от ЗДвП, за което е била ангажирана административнонаказателната му отговорност. Съобразно цитираната правна норма, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места, а безспорно К. на процесната дата е управлявал мотопед, който не е регистриран в страната ни и който е бил без регистрационни табели, като лично е заявил пред проверяващите, че е закупил мотопеда в този вид и то без документи.В жалбата декларативно е визирано несъгласие с констатациите на АНО, без да са изложени конкретни мотиви, като доказателства за фактическа обстановка, различна от приетата за установена и отразена в АУАН и НП в хода на производството по делото не са ангажирани.Видно и от становището на процесуалния представител, изразено в хода на делото по същество, авторството не се оспорва, а се иска прилагане на чл.28 от ЗАНН или намаляване размера на наложените административни наказания.

  Предвид горното правилно е била приложена и санкционната норма, тъй като съгласно чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред. Предвид факта, че наложените административни наказания „Глоба“ и „ЛПУМПС“ са в минимално предвидения от закона размер, съдът ги намира за справедливи и е лишен от възможност да ги ревизира.

  На осн. Наредба № Iз-2539 на МВР на жалбоподателя са били отнети и общо 10 точки, като съдът намира, че не следва да обсъжда въпроса за отнетите контролни точки, тъй като намира, че същите по своя характер не съставляват административно наказание по смисъла на чл.13 от ЗАНН, и обжалването им не е предмет на настоящото производство.

     В конкретния случай съдът намира, че правилно АНО не е приложил разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, доколкото не са установени обстоятелства, които да отличават извършеното административно нарушение от обичайните за съответния вид, като не са налице предпоставки да се приеме явна  незначителност на обществената опасност на процесното нарушение,  респ. липсата на такава. Конкретното нарушение е формално и осъществяването му всякога застрашава обществените отношения, които нормата на 140 ал.1 от ЗДвП е призвана да гарантира.Видно и от санкционната норма, законодателят е предвидил високи наказания за този вид нарушение, поради което  конкретното нарушение не следва да се омаловажа.Безспорно прокурорът е приел, че не се касае за престъпление по смисъла на НК, поради по-ниска степен на обществена опасност на деянието и именно за това е преценил, че въз.К. е осъществил състава на предвиденото в ЗДвП административно нарушение, за което следва да бъде ангажирана отговорността на жалбоподателя.Очевидно жалбоподателят е бил наясно, че управляваното от него МПС не е регистрирано, тъй като го е закупил без каквито и да било документи и въпреки всичко го е управлявал в населено място, като прилагането на нормата на чл.28 от ЗАНН/ при условия, че наказателното производство за престъпление от общ характер е прекратено/, би довело до толериране на извършеното нарушението, а не до постигане на целите на чл.12 от ЗАНН, свързани с превъзпитание на дееца  към спазване на законоустановения ред и не би имало нужното възпиращо въздействие както спрямо нарушителя, така и спрямо останалите членове на обществото.

  Поради това, настоящият съдебен състав намира, че НП следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

  Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                             Р  Е  Ш  И :

 

   ПОТВЪРЖДАВА  НП № 17-0442-001456 от 06.02.2019г., издадено от Началник сектор към ОД на МВР-Варна, Четвърто РУ-Варна, с което на Я.К.К.- ЕГН ********** *** са наложени административни наказания : “Глоба” в размер на 200 /двеста/ лв. и „Лишаване от право да управлява МПС „ за срок от шест месеца, на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП , за нарушение на чл. 140, ал.1 от ЗДвП, като с НП са били отнети и общо 10 контролни точки.                 

    Решението  подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Административен съд- Варна в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че решението и мотивите са изготвени.

                      

                                    СЪДИЯ при РС- Варна: