Решение по дело №1953/2024 на Районен съд - Благоевград

Номер на акта: 151
Дата: 1 март 2025 г. (в сила от 27 март 2025 г.)
Съдия: Татяна Димитрова Богоева Маркова
Дело: 20241210101953
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 18 юли 2024 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 151
гр. Благоевград, 01.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, III ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на деветнадесети февруари през две хиляди двадесет и пета година в следния
състав:
Председател:Татяна Д. Богоева Маркова

при участието на секретаря Миглена Ант. Каралийска
като разгледа докладваното от Татяна Д. Богоева Маркова Гражданско дело №
20241210101953 по описа за 2024 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по искова молба "СЕМАНС ТОШЕВ" ЕООД
ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в град гр. София, ж.к. „Овча Купел“,
бл. 405, вх. К, ет. 9, ап. 283, представлявано от управителя Т..... М..... Л.... срещу
„ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА” ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: гр. Благоевград, кв. Баларбаши, ул. „Св. Св. Кирил и Методи“ № 25, ет. 1
представлявано от управителя П..... Д....Ш..
С исковата молба се иска от съда да постанови решение, с което да бъде осъден
"ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА" ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: 2700 гр. Благоевград,ул.Св.Св.Кирил и Методий 25,етаж 1, представлявано от
управителя П..... Ш.... да заплати на "СЕМАНС ТОШЕВ" ЕООД ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление в град гр. София, ж.к. „Овча Купел“, бл. 405, вх. К, ет. 9, ап.
283, представлявано от управителя Т..... М.... Л.... сумата в размер на 20 000 лева /двадесет
хиляди лева/, представляваща частично претендирана сума от общо дължимата сума в
размер на 680 000.00 /шестстотин и осемдесет хиляди /лева представляващ стойността на
извършените СМР по договор в недвижимия имот, собственост на възложителя, находящ се
и представляваш; част от ТЦ, съставлаващи АПАРТАМЕНТИ №№4,5 и 6, на етаж ШЕСТИ :
- Търговски и развлекателен комплекс „Надежда “, представляващ самостоятелен обект в
сграда № 1/едно/,с идентификатор 68134.1381.2074.1.20, по кадастралната карта и
кадастралните регистри, одобрени със Заповед № РД-18-48/12.10.2011 г. на Изп.директор на
АГКК,с административен адрес в град С....... предназначение - за търговска дейност, с брой
нива на обекта - 3/три/,състоящ се съгласно доказателствения акт за собственост от : партер,
на кота + 0,00 метра,със застроена площ от 2 175,10 кв.метра, с обща площ от 5860
кв.метра,състоящ се от търговска зона с магазини,щандове и киоски,супермаркет,търговска
алея,помещения за видеоконтрол и охрана, два санитарни възема, всеки с предверие,
санитарен възел за инвалиди,санитарни, технически и обслужващи помещения, коридори,
ескалатори, асансьори и стълбища , ведно със законната лихва върху сумата в размер на 20
000/двадесет хиляди/лева, считано от датата на завеждане на исковата молба- 18.07.2024г.до
окончателното й изплащане, както и да бъде осъден да заплати сторените в производството
1
разноски.
Претендира се присъждане на сторените по делото съдебни и деловодни разноски.
Твърди се от ищцовото дружество, че съгласно Договор за СМР от 10.09.2023 г.,
"ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА" ЕООД, ЕИК ********* като възложил, и ТД
"СЕМАНС ТОШЕВ" ЕООД ЕИК ********* - изпълнител е приел да извърши следните
строително-ремонтни дейности, състоящи се в цялостно преустройство на етаж ШЕСТИ в
обект, собственост на „Търговски Комплекс Надежда“, представляващ Търговски и
развлекателен център “НАДЕЖДА“, съставляващ самостоятелен обект в сграда № 1/едно/,с
идентификатор 68134.1381.2074.1.20, по кадастралната карта и кадастралните регистри,
одобрени със Заповед № РД-18-48/12.10.2011г. на Изп.директор на АГКК,с административен
адрес в град С.с предназначение - за търговска дейност, с брой нива н......а обекта —
3/три/,състоящ се съгласно доказателствения акт за собственост от : партер, на кота + 0,00
метра,със застроена площ от 2 175,10 кв.метра,състоящ се от търговска зона с
магазини,щандове и киоски, супермаркет, търговска алея,помещения за видеоконтрол и
охрана, два санитарни възела, всеки с предверие, санитарен възел за
инвалиди,санитарни,технически и обслужващи помещения, коридори, ескалатори,асансьори
и стълбища, а именно: по проект на Възложителя,одобрен от общинската администрация за
цялостно преустройство и смяна на предназначението на офисен етаж в жилищен и
изграждане на отделните обекти/апартаменти, находящи се на етаж 6/шест/,представляващи
апартаменти № 4 /четири/с площ от 165,10кв.м с идентификатор 68134.1381-2074.1.41 при
съседи: апартамент №5 на същия етаж; - апартамент № 5 с площ от 75,33 кв.м с
идентификатор 68134.1381.2074.1.42 при съседи : апартамент № 4 на същия етаж; -
апартамент №6 с площ от 123,58 кв.м с идентификатор 68134.1381.2074.1.43 при съседи :ап.
№5 на същия етаж, съгласно одобрен архитектурен проект на гл.архитект на район
Надежда,CO,а именно: демонтиране на съществуващи стени от гипс картон и окачен
таван,преградни витрини и отделни помещения от съществуващи офиси до
бетон,изкъртване на пода и изграждане на нова ВиК система,изграждане на връзка с
топлофикация от четвърти етаж,преместване на командно ел.табло на стена откъм аварийно
стълбище,цялостно преустройство на офисите в жилища/апартаменти, обезшумяване на
прозорци и дограма,смяна на дограма на шест от помещенията, вентилация и нова
канализация; изграждане на връзки за видео наблюдение и свързването им с централно
охранителната система,и автоматизирана система за управление на апартаментите -
включване- изключване — захранване на всеки апартамент по отделно,изграждане на
нови,съгласно одобрен проект, изискванията на ЗУТ и Възложителя със срок за изпълнение -
до 12.02.2024г. по график, одобрен от страните,тъй като през деня работи ТЦ и офисната му
част, дейностите по премахването на старите стени е мръсна и шумна работа, и следва да не
пречи на търговската и служебна дейност на останалите в ТЦ,отделните дейности по
демонтаж и къртене се извършват след 22,00 часа, по график.
Твърди се, че на 20.02.2024 г. страните са подписали Приемо-предавателен протокол-
образец акт 19 към Договор за СМР, съгласно който: „С подписване на протокола
ВЪЗЛОЖИТЕЛЯТ декларира, че възложената работа е извършена в срок и че няма никакви
претенции към качеството на извършената работа и признава своето задължение за пълно
заплащане на уговореното в чл. 2 от Договор за СМР , възнаграждение, което е в размер на
680 000/шестстотин и осемдесет хиляди/лева“.
Твърди се, че възложителят "ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА" ЕООД, след
издаването на проформа фактура от 23.02.2024г. за извършените СМР в обекта, негова
собственост уведомил изпълнителят, че в момента има проблем за плащането в пълен
размер на дължимото възнаграждение в размер н а дължимото възнаграждение и страните
подписали Извънсъдебно споразумение на 01.03.2024 г., с което са признали, че въз основа
на извършените строително- ремонтни дейности от страна на изпълнителя - ТД по Договор
2
за СМР от 10.09.2023 г., приети от възложителя съгласно Приемо- предавателен протокол-
образец акт 19 от 20.02.2024г. и срок за плащане - до три работни дни от подписването на
приемно-предавателния протокол, има издадена проформа фактура от 23.02.2024г., и от
01.03.2024г. споразумение между страните, с което удължават срока за плащане до
01.06.2024г. Сочи се, че изпълнителят "СЕМАНС ТОШЕВ" ЕООД е извършило СМР
дейности в недвижимия имот на стойност 680 000,00 лева по негово задание и проект,
съставляващи цялостна преустройство, реконструкция и изграждане на нови ВиК,
ел.инсталации,топла, студена вода, топлофикационна връзки и системи за всеки апартамент
поотделно, описани в договора и приемно-предавателния протокол. Страните са се
договорили, че възложителят "ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА" ЕООД се задължава
да заплати на "СЕМАНС ТОШЕВ" ЕООД, сумата от 680 000,00 лева, в срок до три работни
дни от подписването на приемно-предавателния протокол,т.е. до 23.02.2024г. Плащане няма
и страните подписват споразумения от 01.03.2024г. като с него възложителят се е задължил
да плати до 01.06.2024 г., сумата на извършените СМР по договор от изпълнителя.
С разпореждане 2225/18.07.2024 г. съдията докладчик, след като е извършил
проверка за редовност на исковата молба /чл. 129 от ГПК/ и допустимост на предявения с
нея иск, в съответствие с чл. 130 от ГПК, на основание чл. 131 от ГПК е постановил препис
от исковата молба и доказателствата към нея да се изпратят на ответника с указание, че в
едномесечен срок може да подаде писмен отговор, отговарящ на изискванията на чл. 131, ал.
2 от ГПК.Изпратеното съобщение до ответното дружество е връчено редовно на 30.07.2024
г. по реда на чл. 50, ал. 2 от ГПК
Видно от материалите по делото в указания на ответното дружество едномесечен
срок от получаване на съобщението не е депозиран писмен отговор.
В съдебно заседание, ищецът не се явява, не изпраща процесуален представител.
Ответникът не се явява, не изпраща процесуален представител.
Съдът като прецени събраните по делото доказателства, намира за установено от
фактическа страна следното:
По делото няма спор, а това се установява и от писмените доказателства, че съгласно
договор за СМР от 10.09.2023г., "ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА" ЕООД, ЕИК
********* е възложил, а „СЕМАНС ТОШЕВ" ЕООД ЕИК ********* е приел да извърши
следните строително-ремонтни дейности в обект, собственост на възлжителя,
представляващ шести етаж от Търговски и развлекателен център “Н......“, представляващ
самостоятелни жилищни обекти в сграда с идентификатор № 68134.1381.2074.1.20 по
кадастралната карта и кадастралните регистри, одобрени със Заповед № РД-18-
48/12.10.2011г. на Изп.директор на АГКК,с административен адрес в град С......
съставляващи апартаменти 4, 5 и 6, разположени на шести етаж в сградата, представляваща
Търговски и административен център с гаражи и офиси, с предназначение за търговска
дейност, с брой нива на обекта- 3,състоящ се съгласно доказателствения акт за собственост
от : партер, на кота + 0,00 метра,със застроена площ от 2 175,10 кв.метра,състоящ се от
търговска зона с магазини,щандове и киоски, супермаркет, търговска алея,помещения за
видеоконтрол и охрана, два санитарни възела, всеки с предверие, санитарен възел за
инвалиди,санитарни,технически и обслужващи помещения, коридори, ескалатори,асансьори
и стълбища. Апартаментите, находящи се на ШЕСТИ жилищен етаж са :Апартамент 4 с
площ от 165,10кв.м с идентификатор 68134.1381-2074.1.41 при съседи: апартамент №5 на
същия етаж; - апартамент № 5 с площ от 75,33 кв.м с идентификатор 68134.1381.2074.1.42
при съседи : апартамент № 4 на същия етаж; - апартамент №6 с площ от 123,58 кв.м с
идентификатор 68134.1381.2074.1.43 при съседи :ап.№5 на същия етаж, съгласно одобрен
арх. Проект от Главен архитект на СО, район Надежда, а именно: демонтиране на
съществуващи стени от гипс картон и окачен таван,преградни витрини и отделни
помещения от съществуващи офиси до бетон,изкъртване на пода и изграждане на нова ВиК
3
система,изграждане на връзка с топлофикация от четвърти етаж,преместване на командно
ел.табло на стена откъм аварийно стълбище,цялостно преустройство на офисите в
жилища/апартаменти, обезшумяване на прозорци и дограма,смяна на дограма на шест от
помещенията, вентилация и нова канализация; изграждане на връзки за видео наблюдение и
свързването им с централно охранителната система,и автоматизирана система за управление
на апартаментите - включване- изключване — захранване на всеки апартамент по отделно до
самия обект, изграждане на нови, съгласно проект на Възложителя; със срок за изпълнение -
до 12.02.2024г. по график, одобрен от страните,тъй като през деня работи ТЦ и офисната му
част, дейностите по премахването на старите стени е мръсна и шумна работа, и следва да не
пречи на търговската и служебна дейност на останалите в ТЦ,отделните дейности по
демонтаж и къртене се извършват след 22,00 часа, по график.
Видно от чл. 2 от Договора страните са договорили, че стойността на договорените за
изпълнение работи възлиза на 680 000, 00 лв., като съгласно чл. 6 и 7 от Договора
възложителят ще заплати на изпълнителя окончателно плащане след издаване на приемо-
предавателен протокол и образец акт 19, плащането ще бъде извършено след издаване на
фактура след приемане на извършените СМР с приемо-предавателен протокол и образец акт
19.
Установява се от приетия като писмено доказателство, че на 20.02.2024 г. страните са
подписали Приемо- предавателен протокол-образец акт 19 към Договор от 10.09.2023 г,
съгласно който: „С подписване на протокола ВЪЗЛОЖИТЕЛЯТ декларира, че възложената
работа е извършена в срок и че няма никакви претенции към качеството на извършената
работа и признава своето задължение за пълно заплащане на уговореното в чл. 2 от
Договора, възнаграждение, което е в размер на 680 000 лева.
Видно от приетата по делото проформа фактура ********* от 23.02.2024г., че за
извършените работи е издадена такава на стойност 680 000, 00 лв., която носи подпис на
представител на ответното дружество.
Установява се, че "ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА" ЕООД, ЕИК ********* и
„СЕМАНС ТОШЕВ" ЕООД ЕИК ********* са постигнали Извънсъдебно споразумение на
01.03.2024 г., с което са признали, че въз основа на извършените ремонтни дейности от
страна на изпълнителя по Договор за СМР по проект на възложителя от 10.09.2023 г., приети
без забележки съгласно Приемо-предавателен протокол-образец акт 19 от 20.02.2023г.,
„СЕМАНС ТОШЕВ" ЕООД ЕИК ********* е извършило СМР дейности в недвижимия
имот, собственост на възложителя на стойност 680 000,00 лева. Ответното дружество се е
задължило да заплати на ищцовото дружество сумата от 680 000, 00 лв. в срок до 01.06.2024
г., която сума представлява стойността на СМР дейности, извършени в недвижимия
имот.

От правна страна, съдът намира следното:
Предявеният иск е с правно основание чл. 286 от ТЗ във връзка с чл. 288 от ТЗ вр. с
266 от ЗЗД във връзка с чл. 258 от ЗЗД във връзка с чл. 79 от ЗЗД;
Предявеният иск е допустим, тъй като е налице правен интерес от предявяване на
иска, като е налице активна и пасивна процесуална легитимация.
Ищецът следва да докаже, че е налице валидно възникнало облигационно
правоотношение между страните по процесния Договор за СМР от 10.09.2023 г.; точното
изпълнение на задължението на изпълнителя (ищец) на Договор за СМР от 10.09.2023 г.; да
установи съдържанието на това правоотношение - правата и задълженията на страните по
него; да установи факта, че е изправна страна по този договор; извършените от него
строително-ремонтни дейности; че същите са извършени в срок; че е изпълнил договореното
по време, място и начин; предаването на извършената работа и приемането от възложителя
4
(ответник), като докаже стойността на така извършените ремонтни работи, както и да
установи размера на вземанията си.
Ответникът следва да докаже плащане, респ. факти, обуславящи недължимост на
сумата.
Наведената от ищеца и поддържана в хода на делото фактическа обстановка, като
основание за неговата искова претенция, сочи на договорно неизпълнение по двустранен
договор, който по съществото си представлява договор за изработка.
Настоящият съдебен състав намира, че от събраните по делото доказателства се
доказа по безспорен начин, че страните са постигнали съглашение, имащо белезите на
договор за изработка по смисъла на чл. 258 Закона за задълженията и договорите ЗЗД/,
който наред с това представлява търговска сделка по силата на чл. 286, ал. 1 ТЗ за
извършване от ответника на СМР в процесния обект за конкретно посочените видове СМР.
Съгл. чл. 258 от ЗЗД, с договора за изработка изпълнителят се задължава на свой риск
да изработи нещо, съгласно поръчката на другата страна, а последната- да заплати
възнаграждение. Договорът за изработка е неформален, консесуален, двустранен и
възмезден.
По делото се установи, че между страните е сключен Договор за СМР от 10.09.2023 г.,
че е подписан Приемо- предавателен протокол-образец акт 19 от 20.02.2024г., че има
подписано извънсъдебно споразумение на 01.03.2024г.
Задължението на възложителя за заплащане на възнаграждението за изпълнената
работа възниква след приемането й (чл. 266, ал. 1 ЗЗД). В процесния случай е безспорно
установено от представените и приети по делото Протокол образец акт 19 от 20.02.2024г.,
както и извънсъдебно споразумение, че ищецът като изпълнител по процесния договор е
извършил поети с договора СМР, които са приети и подписани без възражения.
От същите се установява и размера на задължението, като по делото ответникът не е
оспорил представения приемателен протокол и не е навел възражение и не е ангажирал и
доказателства в подкрепа на твърдението си, че извършената от изпълнителя работа не е
била приета.
Приемането на извършената работа, възложена с договор за изработка, обхваща два
момента: фактическо получаване на изработеното от поръчващия и признание, че
изработеното съответства на поръчаното, т. е. приемане е налице, само когато реалното
получаване на изработеното е придружено с изрично или мълчаливо изразено
волеизявление на поръчващия, че счита работата за съответна на уговореното. На
поръчващия е вменено не правото, а задължението да приеме извършената съгласно
договора работа, като в случай на неправилно изпълнение той може да направи възражения
по смисъла на чл. 264, ал. 2 ЗЗД, в противен случай работата се счита за приета. За да
възникне правото на изпълнителя да получи пълното дължимо възнаграждение, е
необходимо работата да бъде приета.
Възложителят на работата дължи на изпълнителя уговореното възнаграждение за
приетата работа. Фактическият състав, от който възниква задължението за плащане,
включва: сключен договор; изпълнение на конкретно възложената работа; приемане на
работата. За да бъде уважен предявеният иск по чл. 266, ал. 1 ЗЗД, трябва да бъде установено
осъществяването на изброените елементи на фактическия състав. Нормата на чл. 266, ал. 1
от ЗЗД е диспозитивна, което дава право на страните по договорното правоотношение да
определят и други срокове за плащане. Разпоредбата на чл. 266 от ЗЗД установява
задължение за поръчващия да заплати възнаграждение за работата. В конкретния случай,
работата е приета, поради което е възникнало задължението за плащане от възложителя.
Видно е, че е издадена предвидената в договора фактура във връзка с плащане на приетите
работи. Установи се и от двустранно подписаното споразумение, че срокът за плащане е
5
01.06.2024г., който е настъпил преди подаване на исковата молба. Относно размера на
задължението и доказателства за извършено плащане. При указаната доказателствена тежест
за ответника по делото, не са ангажирани доказателства за погасяване на задължението към
ищеца, възлизащо в размер на претендирана сума.
При така установено наличие на договорна връзка, изпълнение на възложената
услуга от ищецът и предвид обстоятелството, че ответникът не е ангажирал доказателства за
плащане на претендираното с исковата молба договорено възнаграждение респ. за
изпълнение на задължението си по договора, съдът намира, че задължението на ответника е
в претендирания размер, който е предявен като частичен, поради което искът следва да се
уважи. Вземането като парично е лихвоносно, поради което следва да се присъди ведно със
законната лихва, считано от датата на подаване на исковата молба в съда -18.07.2024г. до
окончателното изплащане.

Ищецът е претендирал и сторените по делото разноски.

На основание чл. 78, ал. 1 от ГПК ответното дружество дължи на ищеца сторените по
делото разноски, които видно от доказателството по делото са в размер на 800, 00 лв.
внесена държавна такса.
Водим от горното, съдът

РЕШИ:
ОСЪЖДА „ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА” ЕООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Благоевград, кв. Баларбаши, ул. „Св. Св. Кирил и
Методи“ № 25, ет. 1, представлявано от управител.....я П. Д.... Ш..... ДА ЗАПЛАТИ на
"СЕМАНС ТОШЕВ" ЕООД ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в град гр.
София, ж.к. „Овча Купел“, бл. 405, вх. К, ет. 9, ап. 283, представлявано от управителя
Т......М....... Л... сумата в размер на 20 000 лева /двадесет хиляди лева/, представляваща
частично претендирана сума от общо дължимата сума в размер на 680 000.00 /шестстотин и
осемдесет хиляди /лева представляващ стойността на извършените СМР по договор в
недвижимия имот, собственост на възложителя, находящ се и представляваш; част от ТЦ,
съставляващи АПАРТАМЕНТИ №№4,5 и 6, на етаж ШЕСТИ: - Търговски и развлекателен
комплекс „Надежда “, представляващ самостоятелен обект в сграда № 1/едно/,с
идентификатор 68134.1381.2074.1.20, по кадастралната карта и кадастралните регистри,
одобрени със Заповед № РД-18-48/12.10.2011 г. на Изп.директор на АГКК,с административен
адрес в град С.......с предназначение - за търговска дейност, с брой нива на обекта -
3/три/,състоящ се съгласно доказателствения акт за собственост от: партер, на кота + 0,00
метра,със застроена площ от 2 175,10 кв.метра, с обща площ от 5860 кв.метра,състоящ се от
търговска зона с магазини,щандове и киоски,супермаркет,търговска алея,помещения за
видеоконтрол и охрана, два санитарни възема, всеки с предверие, санитарен възел за
инвалиди,санитарни, технически и обслужващи помещения, коридори, ескалатори,
асансьори и стълбища, ВЕДНО със законната лихва върху сумата в размер на 20 000 лева
/двадесет хиляди/, считано от датата на завеждане на исковата молба - 18.07.2024г. до
окончателното й изплащане.
ОСЪЖДА „ТЪРГОВСКИ КОМПЛЕКС НАДЕЖДА” ЕООД, ЕИК *********, със
седалище и адрес на управление: гр. Благоевград, кв. Баларбаши, ул. „Св. Св. Кирил и
Методи“ № 25, ет. 1, представлявано от управителя П.... Д.. Ш... ДА ЗАПЛАТИ на
"СЕМАНС ТОШЕВ" ЕООД ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в град гр.
6
С....... представлявано от управителя Т..... М.... Л. с....умата в размер на 800, 00 лв.
/осемстотин лева/, представляваща разноски за държавна такса.
Решението може да се обжалва пред Окръжен съд- гр. Б....... в двуседмичен срок от
връчването му на страните.
Препис от решението да се връчи на страните.
Съдия при Районен съд – Благоевград: _______________________

7