Р Е Ш Е Н И Е
№260003
гр. Пловдив, 17.09.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ХІV граждански състав, в публичното заседание на трети
септември две хиляди и двадесета година в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: ТОСКО АНГЕЛОВ
при секретаря Росица Марджева, като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 21/2020 г. по описа на ПРС, за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производство по реда на чл. 145 АПК
във връзка с чл. 72, ал. 4 от Закона за Министерство на вътрешните работи (ЗМВР).
Същото
е образувано ***.**** г. В жалбата се излагат подробни съображения за
незаконосъобразност на издадената заповед, при нарушение на целта на закона и
формата. Иска се отмяна на заповедта и присъждането на разноски.
Постъпил
е отговор по жалбата от ответната страна, с която се взема становище за нейната
неоснователност. Твърди се, че са спазени изискванията на чл. 72 ЗМВР, както и
че са били налице достатъчно данни за
извършено престъпление по чл. 194, ал. 1 НК,
за което е било образувано и досъдебно производство. Иска се отхвърляне
на жалбата, представят се доказателства, прави се доказателствено искане.
Съдът, като разгледа
направените възражения и приложената административна
преписка, намери за установено следното:
Жалбата е подадена
в срок от адресат на оспорваната заповед, поради което е допустима.
Разгледана по
същество, същата е основателна.
С атакуваната
заповед, на основание чл. 72, ал.
1, т. 1 ЗМВР, за срок от 24 часа, П.Т. е бил задържан в помещение за
временно задържане на РУ на МВР. Като мотивировка на заповедта е посочено, че
за лицето има данни, че е съпричастно към извършване на кражба, престъпление по
чл. 194 НК, обр. ЗМ проверка № ***/**.
След служебно извършената
проверка, съдът намира, че оспореният административен акт е постановен от
оправомощен за това орган, в пределите на материалната му компетентност. Същият
е незаконосъобразен, тъй като е немотивиран и издаден, без да са посочени и
доказани основанията за задържане на жалбоподателя.
Според посоченото
в заповедта правно основание за задържането - чл. 72, ал.
1, т. 1 ЗМВР, полицейските органи могат да задържат лице, за което
има данни за извършено престъпление. Съгласно чл. 74, ал. 1
от ЗМВР, задържането на лицата по чл. 72, ал. 1 ЗМВР се извършва с писмена заповед. Към момента на задържането чл. 74, ал.
2, т. 2 ЗМВР изрично изисква като елемент от съдържанието на
заповедта посочване на фактическите и на правните основания за задържането.
Възприетото от ЗМВР положение изцяло кореспондира на общото правило на чл. 59, ал.
2, т. 4 АПК. Посочването им в заповедта, представлява излагане на
мотиви и обосновава разпоредителната част на акта. При липса на мотиви, съдът
не може да упражни контрол за законосъобразност върху обжалвания
административен акт и същият подлежи на отмяна като незаконосъобразен по смисъла
на чл. 146, т. 2 АПК, като издаден в нарушение на чл. 74, ал.
2, т. 2 от ЗМВР.
Това е така,
защото при осъществяване на съдебния контрол за законосъобразност, преценката
на решаващия съд е свързана именно с изследване на въпроса, доколко са налице
посочените в оспорения административен акт фактически основания за издаване и
доколко могат да се свържат с посочените от издателя правни норми. В заповедта
като основание за задържането е посочено само "за лицето има данни, че е
съпричастно към извършване на кражба, престъпление по чл. 194 НК, обр. ЗМ
проверка № ***/***". Въпреки дадените указания до административния орган,
да докаже фактическите основания, такива доказателства не бяха ангажирани.
Разпоредбата е императивна и задължава органа да изложи освен правни и
фактически основания за задържане. Целта на закона е да не се допусне
злоупотреба с правомощия. Защо и какво е наложило полицейският орган да упражни
правомощията си по чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР
е останало неизвестно за жалбоподателя поради липсата на факти в заповедта.
Посочването на съпричастност към кражба, представлява правна квалификация, а в
заповедта следва да е описано какво фактически е извръшил. Записаният номер на ЗМ проверка (различен от този на досъдебното
производството, което е било образувано към момента на задържането), не е
достатъчно, за да бъде изпълнено изискването на закона, тъй като по делото не
бяха ангажирани доказателства за това каква е била тя. В този смисъл: Решение № 15420 от 14.12.2017г. на ВАС по адм. д. №
7300/2016 г., V о.; Решение № 8215 от 18.06.2018г. на ВАС по адм. д. №
5138/2017 г., V о., Решение № 14222 от 22.11.2017г. на ВАС по адм. д. №
6044/2016 г., V о., както и практиката на
Административен съд Пловдив: Решение № 273 от 8.02.2019 г. на Адм.съд - Пловдив
по адм. д. № 2732/2018 г., Решение № 2398 от 16.11.2018 г. на Адм. съд -
Пловдив по адм. д. № 2734/2018 г., Решение № 1551 от 29.09.2017 г. на Адм. съд
- Пловдив по адм. д. № 1457/2017 г., Решение № 2674 от 8.12.2014 г. на Адм. съд
- Пловдив по адм. д. № 2432/2014 г.
Органът във всички
случаи следва да посочи обстоятелствата, които са го мотивирали да издаде
процесната заповед за задържане, като е допустимо мотивите, т. е. фактическите
основания, да се съдържат и в друг документ, неразделна част от
административната преписка, който предхожда издаването на акта /Тълкувателно
решение № 16/31.03.1975 г. на ОСГК/. Или актът следва да препраща към този друг
документ. Такова препращане липсва, като от нито един от документите, съдържащи
се в административната преписка, не може да се направи извод,
че за жалбоподателят са налице каквито и да било данни за съпричастността, му
към престъпление по 194 НК.
Тук е мястото да се посочи, че писмото от РП-Пловдив, в
което има данни за привличане на обвиняем, не може изобщо да се цени в тази
насока, защото самата оспорвана заповед не препраща към него. Принципно,
процесната заповед не може и да препрати към привличането на жалбоподателя за
обвиняем, тъй като то е направено на *** г. – два дни след самото задържане и
след изтичането на неговия срок в 17:00 на ****г.
На следващо място, безспорно е, че целта на мярката по чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР не е да се наложи
наказание за установено по категоричен начин престъпление, а да се попречи на
уличения да се укрие, да извърши друго престъпление или да осуети наказателно
преследване (чрез заличаване на улики, местопрестъпление и т.н.), като за всеки
конкретен случай на задържане данните следва да бъдат категорично установени,
което е изцяло в тежест на административния орган издател на акта.
Представеното в тази насока писмо за образуване на досъдебно производство,
предхожда издаването на заповедта с шест дни, отнася се за досъдебно
производство с № ***/***, за което няма данни каква връзка има с посочената в
заповедта ЗМ проверка № ***/***г. и не се съдържа информация за фактите, въз
основа на които е предприета спорната мярка точно по отношения на
жалбоподателя. В този смисъл: Решение № 1551 от 29.09.2017 г. на АдмС - Пловдив
по адм. д. № 1457/2017 г.; Решение № 2674 от 8.12.2014 г. на АдмС - Пловдив по
адм. д. № 2432/2014 г.; Решение № 1501 от 10.08.2020 г. на АдмС - Пловдив по к.
а. н. д. № 1135/2020 г.; Решение № 449 от 17.02.2020 г. на АдмС -
Пловдив по к. а. д. № 3453/2019 г.
По изложените мотиви, съдът намира оспорената заповед за задържане за
незаконосъобразна, което налага нейната отмяна.
При този изход на
спора, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото
разноски. Възражението за прекомерност на адвокатското
възнаграждение е основателно, поради което следва да бъдат присъдени 400, на
основание чл. 8, ал. 2, т. 3 НМРАВ лева и 10 лева за ДТ.
Водим от горното,
Съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на П.Х.Т., ЕГН **********, Заповед за задържане на лице с рег. № **** от *** г., издадена от И.В.К.
*** към ОД на МВР Пловдив, с която на основание чл. 72, ал.
1, т. 1 ЗМВР е заповядано задържане за срок от 24 часа на П.Х.Т. в
помещение за временно задържане на 01РУ гр. Пловдив.
ОСЪЖДА
Областна дирекция на МВР- Пловдив да
заплати на П.Х.Т., ЕГН **********,
сумата от 410.00 лева разноски.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14- дневен срок от съобщаването му на
страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:/п/
/Тоско
Ангелов/
Вярно с оригинала.
М.К.