Определение по дело №427/2019 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 832
Дата: 25 септември 2019 г. (в сила от 12 декември 2019 г.)
Съдия: Росица Карова Цветкова
Дело: 20197270700427
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№........................, град Шумен, 25.09.2019 година

 

    Шуменският административен съд в закрито съдебно заседание на двадесет и пети септември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                      Председател: Росица Цветкова

 

като разгледа докладваната от административен съдия Р. Цветкова адм. д. №427 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

   Производство по чл.197 и сл. от Административно - процесуалния кодекс /АПК/, образувано по жалба от Н.Х.П. ***. ... №15, вх.3, ет.3, ап.55 против Решение рег.№372з-2223/16.08.2019 г. на Директор ОД на МВР град Шумен.

   Жалбоподателят счита, че неправилно е прекратено образуваното производство по подаденото от него заявление, тъй като е представил пред административния орган всички документи, установяващи правото му на собственост върху МПС лек автомобил „...“ с рег.№...АХ, придобит чрез Договор за покупко-продажба на 31.08.2012 г. с нотариална заверка на подписите. С оглед на това моли да бъде отменено атакуваното Решение на Директора на ОД на МВР град Шумен и му бъдат присъдени направените по делото разноски.

   Ответната страна Директор на ОД на МВР град Шумен, в придружителното писмо към административната преписка е изразил становище, с което оспорва жалбата като неоснователна и прави искане да бъде отхвърлена и да се присъди юрисконсултско възнаграждение.

   От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът установи от фактическа страна следното:

   Съдът приема, че е сезиран с жалба по реда на чл.197 и сл. от АПК, тъй като с оспореното Решение, издадено по реда на чл.56 ал.2 от АПК, административният орган е прекратил административното производството по подадена молба вх.№372000-11243/11.06.2019 г. до Директора на ОД на МВР град Шумен от Н.Х.П. за възстановяване на идентификационен номер на рама на лек автомобил „...“ с рег.№...АХ. Съгласно разпоредбата на чл.56 ал.4 от АПК актът за прекратяване на производството може да се обжалва по реда на глава десета, раздел ІV – чл.197 и сл. от АПК

   Жалбоподателят в настоящото производство е подал молба вх.№372000-11243/11.06.2019 г. до Директора на ОД на МВР град Шумен, с която е поискал да бъде възстановен идентификационен номер на рама на лек автомобил „...“ с рег.№...АХ, тъй като е било установено, че фабрично изобразения номер на рамата на автомобила бил подправен с друг. За този факт е било образувано и ДП №946/2018 г. по описа на РУ град Шумен, по което производство лекият автомобил е бил доброволно предаден на органите от Т.Т., на която бил предоставен за управление от собственика Н.П.. С Постановление от 07.12.2018 г. наказателното производство било прекратено от прокурор при РП град Шумен, а с Постановление от 18.10.2018 г. лекият автомобил бил върнат на Н.П., тъй като от извършената справка е установено, че превозното средство не е обявено за издирване, както и няма претенция друг да е собственик.

   Във връзка с така депозираното заявление, със съобщение по реда на чл.30 ал.1 и ал.2 от АПК изх.№372000-13424/10.07.2019 г., Директорът на ОД на МВР град Шумен е поискал от заявителя Н.П., в 3-дневен срок от датата на получаване на уведомлението, да отстрани нередовностите като представи доказателства, че той е собственик на процесния лек автомобил, тъй като е налице разминаване в номера на рамата, а именно е установено пренабиване върху оригиналния номер от производителя. С оглед дадените указания, заявителят е представил пред органа свидетелство за регистрация на автомобила, в който той е вписан като собственик, препис от Договора за покупко-продажба от 31.08.2012 г. и препис от Постановлението на прокурор при РП град Шумен, с което му е върнато превозното средство.

   Въз основа на така представените доказателства и при преценка на цялата административната преписка, административният орган приел, че доколкото в свидетелството за регистрация на лекия автомобил е вписан номер на рама, различен от автентичния номер от производителя и доколкото действително е установено, че е извършена интервенция върху този номер чрез пренабиване на нов номер на рамата, то молителят Н.Х.П. не е представил доказателства, че той е действително собственик на процесното МПС. Въз основа на това е изведен извода за липса на процесуална предпоставка по смисъла на чл.5 т.1 от Наредба №8121з-І/02.2018 г. за определяне на реда за поставяне на нов идентификационен номер на ППС, което е изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, и редът за възстановяване на идентификационен номер ППС, тъй като молителят не е собственик на автомобила, както изисква посочената норма. С оглед на това и на основание чл.56 ал.2 във вр. с чл.30 ал.2 от АПК е прекратил производството с оспореното в настоящото производство Решение.

   Решението е връчено лично на жалбоподателя на 20.08.2019 г., видно от приложената разписка към него, а жалбата срещу Решението е депозирана на 22.08.2019 г.

   При така установената фактическа обстановка, съдът намира, че жалбата е процесуално допустима като подадена в срока по чл.197 ал.1 от АПК и от надлежна страна, имаща правото и интереса да оспори горепосочения индивидуален административен акт. Разгледана по същество, същата е основателна, поради следните съображения:

   Съгласно  разпоредбата на чл.56 ал.2 от АПК, административният орган прекратява производството в случаите по чл.30 ал.1 и ал.2 от АПК. Съгласно чл.30 ал.2 от АПК "ако искането не удовлетворява останалите изисквания на закона, заявителят се уведомява да отстрани недостатъците в тридневен срок от съобщението за това с указание, че неотстраняването им ще предизвика прекратяване на производството".

   Както беше отбелязано по-горе, с полученото от жалбоподателя известие за доставяне се установява, че уведомлението за отстраняване на нередовности е получено на 02.08.2019 г. и в указания срок жалбоподателят е представил изисканите от органа доказателства, установяващи правото на собственост върху процесното МПС. С оглед на това съдът намира, че административният орган е изпълнил законовото си задължение по реда на чл.30 ал.2 от АПК, като е посочил конкретно на заявителя какви доказателства следва да посочи и в какъв срок.

   Съдът намира обаче, че неправилно е прието от административния орган, че неизпълнение на изискването на чл.5 т.1 от Наредба №8121з-1/02.01.2018 г. е процесуална предпоставка да бъде разгледана молбата на жалбоподателят за възстановяване на идентификационния номер на рамата на ППС. Чл.5 от посочената Наредба гласи: „На възстановяване подлежи идентификационен номер на ППС:…“ в конкретно предвидените пет хипотеза на същата разпоредба, като в т.1 е посочено „за което е установено подправяне, заличаване или повреда на идентификационния номер и впоследствие е върнато на собственика по законовия ред“. Следователно текстът на посочената норма предполага изпълнение на всички изисквания в т.1 на чл.5 от Наредбата, за да бъде възстановен идентификационния номер на ППС, а не предвижда процесуална предпоставка за допустимост на молбата. Следователно с оглед посочената норма и доколкото жалбоподателят е представил в указания от административния орган доказателства, т.е. изпълнил е задължението си по реда на чл.30 ал.2 от АПК, то компетентният административен орган е бил длъжен да се произнесе с Решение по същество, а не да прекрати производството. Цененето на доказателствата по отношение правото на собственост на автомобила е произнасяне по същество на подаденото заявление, тъй като нормата на чл.5 т.1 от Наредба №8121з-1/02.01.2018 г. предвижда основателност на искането, а не недопустимост.

   Няма пречка и правилно административният орган е поискал по реда на чл.30 ал.2 от АПК заявителят да представи още доказателства за правото си на собственост върху автомобила. Но доколкото това задължение е изпълнено в срока, то административният орган е следвало да се произнесе по съществото на постъпилата молба за възстановяване на идентификационния номер на рамата, като цени всички доказателства по преписката и съответно извърши преценка дали са налице законовите основания по смисъла на чл.5 т.1 от Наредба №8121з-1/02.01.2018 г., за да бъде възстановен идентификационния номер на ППС.

   От така установеното фактическо и правно положение, съдът намира, че административният орган незаконосъобразно на основание чл.56 ал.2 от АПК е прекратил административното производство, тъй като жалбоподателят е изпълнил указанията в дадения от административния орган срок и при това положение нормата на чл.5 т.1 Наредба №8121з-1/02.01.2018 г. предполага произнасяне по същество от компетентния орган по депозираната молба от Н.Х.П. с вх.№372000-11243/11.06.2019 г. до Директора на ОД на МВР град Шумен, с която се иска да бъде възстановен идентификационен номер на рама на лек автомобил „...“ с рег.№...АХ.

   Доколкото настоящото производство касае преценка за правилност на административен акт, с който е преграден пътя на административното производство, то не следва да бъде обсъждан спора по същество и в частност налице ли са доказателства, установяващи правото на собственост за молителя върху процесното ППС.

   Доколкото с жалбата е направено искане за присъждане на разноски, то такива следва да бъдат присъдени, като ответната страна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя сумата общо в размер на 410.00 лв., от които договорено и изплатено адвокатско възнаграждение за един адвокат в размер на 400.00 лв. и внесена дължима държавна такса в полза на АдмС град Шумен в размер на 10.00 лв.

   Водим от горното и на основание чл.200 ал.1 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

   Отменя Решение рег.№372з-2223/16.08.2019 г. на Директор ОД на МВР град Шумен.

   Връща преписка на Директора на ОД на МВР град Шумен за произнасяне по същество по подадена молба от Н.Х.П., с ЕГН **********, с вх.№372000-11243/11.06.2019 г. до Директора на ОД на МВР град Шумен, с която се иска да бъде възстановен идентификационен номер на рама на лек автомобил „...“ с рег.№...АХ, при спазване на указанията, дадени с настоящия съдебен акт.

   Осъжда ОД на МВР град Шумен да заплати на Н.Х.П. ***. ... №…, вх.., ет.., ап.. направените по делото разноски в размер на 410.00 /четиристотин и десет лева/ лв.

   На основание чл.200 ал.2 от АПК определение подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд на Р България от страните, участващи в административното производство.

   Препис от настоящото определение да се изпрати на страните по реда на чл.137 във вр. с чл.138 от АПК.

 

                                                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :