Решение по дело №5/2020 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 142
Дата: 19 март 2020 г. (в сила от 5 август 2020 г.)
Съдия: Мая Андонова Миленкова
Дело: 20201520200005
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 януари 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№....................................

гр.Кюстендил,19.03.2020г.

 

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А

 

            Кюстендилски районен съд,  ІІІ-ти състав , в открито съдебно заседание на двадесет и пети февруари , две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                                                    Председател: Мая Миленкова

                                                                                    секретар: Цветанка Александрова  

            Като разгледа докладваното от съдия Миленкова АНД № 5 по описа за 2020г.

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Делото е образувано по жалба на Р.А.,  гражданин на Република Т., с ЛНЧ **********, притежаващ Разрешение за  продължително  пребиваване в Република България № *********, изд. на 15.03.2019 г.  от МВР Пловдив, с постоянен адрес ***, управител на „Сарс груп и КО“ООД, гр.Пловдив против електронен фиш /ЕФ/ с. К № 2895246/2019г., издаден от ОДМВР Кюстендил, с който на осн. чл. 189, ал.4, вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП му е наложено административно наказание „ глоба“ в размер на 100 лева.

            Като разгледа събраните по делото писмени и устни доказателства при условията на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът прие за установено следното:

С електронен фиш серия К2895246/2019г., издаден от ОДМВР Кюстендил,  на Р.А., в качеството му на законен представител на „Сарс груп и КО“ООД, гр.Пловдив,  на осн. чл. 189, ал.4, вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП  е наложено административно наказание „ глоба“ в размер на 100 лева, за това че на 19.07.2019г.  в  11:53 ч.,  в с.Багренци , на ВП II-62, км. 4+730, с посока на движение – към гр.Дупница е  извършил нарушение за скорост с МПС –  товарен автомобил м. „Ивеко“, модел „50 Ц 11 В“, с рег. № ***, собственост на дружеството „САРС ГРУП и КО“ООД, чиито управител е жалбоподателя , с установена скорост  на движение – 76 км/ч. / след приспаднат толеранс от 3 % в полза на водача/, при разрешена такава, за  населено място от 50 км/ч. Превишаването на скоростта е установено и заснето със стационарно техническо средство SITRAFFIC  LYNX ERS 400 и същото  представлява нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

            Недоволен от издадения и връчен му електронен фиш останал жалбоподателя, който го обжалвал в срок и сочи в жалбата си, че същият е незаконосъобразен, тъй като  неправилно е определен субекта на нарушението.

В съдебно заседание жалбоподателят  не се явява.

Въззиваемата страна не изпраща представител и не изразява становище по  жалбата.

От събраните по делото писмени доказателства, от становището на жалбоподателя, изложено в жалбата  съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 19.07.2019 г . в 11:53ч. в с.Багренци, обл. Кюстендилска , на ВП II62, км. 4+730, при движение в посока към гр.Дупница,  със стационарно техническо средство  автоматизирано техническо средство SITRAFFIC  LYNX ERS 400 била засечена скоростта на движение на МПС –товарен автомобил м. „Ивеко“, модел  „50 Ц 11 В“, с рег. № ***, собственост на дружеството „САРС ГРУП и КО“ ООД, с установена скорост на движение 79км/ч, при разрешена  такава, за  населено място – 50 км/ч. Техническото средство е  преминало дължимия контрол за годност , видно от Протокол от проверка № 69-С-ИСИ/19.10.2018 г. Същото представлява  мобилна система за видеоконтрол. Въз основа на  заснетия с  техническото средство видеоклип е издаден електронен фиш от ОД на МВР-Кюстендил за налагане на глоба в размер на 100 лева на  представителя  на  собственика на превозното средство, доколкото собственик е ЮЛ,  за нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.

Жалбата е процесуално допустима , но по същество е неоснователна.

 

Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДП при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.

В случая съдът констатира, че ЕФ отговаря на формалните изисквания описани по-горе.

Спазени са разпоредбите на чл. 57 от ЗАНН и чл. 189, ал. 4 от ЗДП. В ЕФ са посочени териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане.

След като прецени събраните по делото доказателства съдът счете, че материалния закон е приложен правилно. По категоричен начин от събраните в хода на съдебното следствие доказателства се установява, че е реализирано нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДП като разрешената скорост е била 50км. /час, а въззивникът се е движел със скорост от 79 км/ч.

Нарушението е било установено с годно стационарно техническо средство SITRAFFIC  LYNX ERS 400  и при спазване на изискванията предвидени в НАРЕДБА № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. В тази насока са приложените към административнонаказателната преписка писмени доказателствени средства относно  техническата изправност на  техническото средство.

Съгласно ТР № 1 от 26.02.2014 г. по т. д. № 1/2013 г. на ВАС издаването на ЕФ е строго ограничено и е възможно само в случаите на предварително стационарно позиционирани технически средства, със съответните обозначения за съществуването им (чл. 165, ал. 2, т. 6 и т. 7 от ЗДП), които работят на автоматичен режим без нужда от обслужване от съответния контролен орган. Видно от мотивите на ТР водещото в случая е необходимостта от наличието на правила които да бъдат достатъчно ясни и подробни, за да дадат на гражданите съответно указание за условията и обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ползват и мобилни технически средства.

Редакция чл. 189, ал. 4 от ЗДП към момента на установяване на нарушението гласи, че При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи. Съгласно § 6, т. 65 от ДР на ЗДП "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

На основание чл. 165, ал. 3 от Закона за движението по пътищата Министърът на вътрешните работи е издал НАРЕДБА № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, обн., ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 г., с която се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата се прави разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 гласи, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове чрез използване на автоматизирана информационна система.

Анализа на всички посочените нормативни разпоредби налага извода, че към дата на нарушението отразена в ЕФ – 19.07.2019 год. нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се установяват и санкционират, чрез издаване на електронен фиш, не само чрез използване на стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Въведените с Наредбата изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда за използване и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган - освен включването и изключването на мобилното АТСС /чл. 9 от Наредбата/, отговарят на изискванията залегнали в цитираното по-горе Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на ВАС – Общо събрание на колегиите, относно непълнотите в регламентацията на работата на "техническите средства" преди изменението на чл. 189, ал. 4 от ЗДП с ДВ., бр. 19 от 2015г и последващата промяна на нормата през 2017 год. В контекста на горното и отчитайки настъпилата законодателна промяна настоящия съд приема, че ЕФ за нарушение за скорост по ЗДП може да бъде издаден и когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или система, при условие че са изпълнени изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. В горната насока е налице достатъчно константна съдебна практика

Действително видно от приложената към административнонаказателната преписка снимка от нарушението и показанията на радара техническото средство е отчело скорост на движение 79км/час, а въззивникът е наказан за движение със скорост 76км/час. Това обаче безспорно показва, че при определяне на доказаната скорост на движение АНО е взел предвид и допустимата регламентирана в ЗИ грешка, каквото задължение е и вменено с нормата на чл. 16, ал. 5 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата.

Що се касае до автора на деянието според настоящия съд той също е бил определен коректно от органите на МВР доколкото не е спорно, че МПС-то с което е било извършено нарушението е собственост на „САРС ГРУП и КО“ ООД, с управител и представляващ въззивника (факт публично известен и публикуван в ТР), който и следва да понесе адм. наказателната отговорност съобразно  чл. 188, ал. 2 от ЗДП доколкото данни за посочване на друго лице като водач на МПС-то и то в срока по чл. 189, ал. 5 от ЗДП не са налице.

Доколкото превишението на скоростта е 26км/ч., а нарушението е извършено в населено място, то правилно е приложена и санкционната норма на чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДП като е определено наказание и във фиксирания в тази норма размер – 100 лв., поради което и не се налага корекция на ЕФ в тази насока.

По изложените съображения и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН съдът

 

                                                       Р  Е  Ш  И:

 

ПОТВЪРЖДАВА изцяло електронен фиш  с.К №  2895246/2019г., издаден от ОДМВР Кюстендил, с който на осн. чл. 189, ал.4, вр. с чл.182, ал.1, т.3 от ЗДвП  е наложено  на Р.А.,  гражданин на Република Т., с ЛНЧ **********, притежаващ Разрешение за  продължително  пребиваване в Република България № *********, изд. на 15.03.2019 г.  от МВР Пловдив, с постоянен адрес ***   административно наказание „ глоба“ в размер на 100 лева.

            Решението подлежи  на обжалване с касационна жалба пред Кюстендилския административен съд  в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

 

                               Районен съдия :