ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 2158
Варна, 31.07.2023 г.
Административният съд - Варна - XXXIV състав, в закрито заседание в състав:
Съдия: |
ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА |
Като разгледа докладваното от съдия ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА административно дело № 20237050701245 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
e по реда на
чл.128 ал.2 АПК.
Образувано
е по подадена искова молба от Ж.И.Д. ЕГН**********, с която са предявени два
субективно съединени отрицателни установителни иска срещу Община Варна и
„Български спортен тотализатор Държавно предприятие“ гр. София, в които е формулирано
искане да бъде установено по отношение на Кмета на община Варна и Изпълнителния
директор на ДП БСТ, че : 1/ Не съществуват права, задължения и
правоотношения породени от Заповед № 129/ 07.10.1983г. на ОбНС-Варна и от
Заповед № 129/ 07.10.1983г. на Председателя на ОбНС-Варна, вписани в Договор за
групов строеж от 22.08.1984г. и Договор за доброволна делба от 15.02.1989г.
вписан с № 139 в СВ спрямо Д.В. И. с ЕГН **********, И.Ж.И. с ЕГН **********,
като наследодатели на ищцата; М.И.Ж. с ЕГН ********** и лично Ж.И.Д. с ЕГН **********
, касаещи да построят жилищна сграда с получено отстъпено право на строеж върху
държавна земя в парцел 7, квартал 60, местност кв. Приморски ул.“Сан Стефано“ №
7 по плана на гр. Варна, състояща се от 3 /три/ апартамента, магазин със
сервизни помещения съгласно утвърдения архитектурен проект и да построят с
получено право на строеж от държавата четириетажна жилищна сграда на парцел
1-5,6,7,8, кв. 60, 8-ми подрайон на гр. Варна ул. “Сан Стефано“ № 7; 2/
Не съществува сграда в имот пл. № 7 в кв. 60, 8-ми п-р- на гр. Варна /с
идентификатор 10135.1507.744.2 по КК и КР/, която да е била изградена чрез
надстройка с два етажа на съществуващата двуетажна сграда, описана в нот. акт №
18/ 1978г. и нот.акт № 73/197бг. и пристройка с четири етажа съобразно одобрени
проекти на 27.07.1983г. и Екзекутивен проект одобрен на 21.12.1984г. и при
условие съгласно квартално-застроителен план за етапната реализация на кв. 60
по плана на 8-ми подр. на гр. Варна, одобрен със Заповед № 32/01.02.1983г. на
Председателя на ИК на ОбНС- Варна, вписана в издадено разрешение за строеж №
129/07.10.1983г.
В исковата молба се излагат
твърдения, че Ж.Д. е правоприемник на своите родители И. и Д. И.. Последните са
закупили /съгласно НА № 73/20.11.1975 г./ л.8/,
недвижим имот - къща на 3 етажа, ведно с 83 кв.м. ид. части от дворно място
цялото с площ 220 кв.м., съставляващо имот пл. № 6,7 от кв. 60 на гр. Варна, с
административен адрес: гр. Варна, ул. “С*********“ № *. Впоследствие на
праводателите й е отстъпено право на строеж от другите съсобственици, което въз
основа на одобрен архитектурен проект е реализирано, като е издадено и
Разрешение за строеж 0129/07.10.1983г. Според него, следвало е да се изгради
надстройка на съществуващата триетажна сграда с два етажа и пристройка с четири
етажа, като било вписано условие – да се изгради изцяло като ново строителство.
Построена била пететажна жилищна сграда с шест самостоятелни обекти в нея.
В развили се преди
настоящото производство взаимоотношения между ищцата и ответниците, последните
твърдели, че тази сграда не представлявала ново строителство, а са изградени
пристройка и надстройка на съществуващата сграда. Обвързвали правото на
собственост в имот пл.№7 на ДП БСТ със Заповед № 129/07.10.1983г. В исковата си
молба, ищцата уточнява, че видно от представените писмени документи, за нея
съществува правен интерес от установяване съществуването на съответното
административно правоотношение, тъй като е налице спор за наличието или липсата
на административни права, породени от административни актове. По
-нататък обосновава правния си интерес с твърдението, че няма застроителни и
регулационни планове, които да са неразделна част от Заповед № 129/ 07.10.1983г.
на Председателя на ОбНС-Варна и Заповед №129/ 07.10.1983г. на ОбНС-Варна и въз
основа на които да било възможно да се подписват договори за бъдещо
строителство. Такива заповеди не съществували: „ в правния мир, издадени от
съответния административен орган, поради което ответниците не могат да се
позовават на несъществуващи в правната действителност юридически факти от
административни правоотношения, въз основа на несъществуващи заповеди“.
С Разпореждане №
6548/15.06.2023г., съдът е предоставил възможност на ищцата да посочи какво цели да докаже, за да
обоснове правния си интерес от подаване на отрицателен установителен иск срещу
всеки един от ответниците поотделно с така въведените срещу тях, искания.
В Уточняваща молба вх.№
10146/03.07.2023г., ищцата извежда няколко твърдения, по отношение наличието на
правен интерес, както следва:
„ И след като не е отчуждаван по
установения в закона ред, то тогава за мен възниква правен интерес и целя да се
установи със съдебен акт с горецитираните административни актове възниквали ли
са и за в бъдеще ще възникват ли за мен права, задължения и правоотношения с
двамата ответника породени от двата административни акта“;
„Оттук насетне за мен възниква
правен интерес резултатът от това производство да се установи с влязъл в сила
съдебен акт съществуват ли или не права, задължения и правоотношения породени
от горецитираните заповеди, вписани в цитираните договори, защото към тези
документи не са приложени тези административни актове създаващи правоотношения,
а само са цитирани. И, ако се установи от съда, че такива не съществуват, то
тогава ще мога да упражня правата си в качеството ми като наследник по закон,
защото правото ми по наследство винаги се оспорва от двамата ответника и от
други органи, което нарушава правната ми сфера като наследник по закон, а пък
нали Конституцията на РБ прокламира в чл. 6, ал. 2 изр. второ, че не се
допускат никакви ограничения на права, а в чл. 17, ал. 1 се гарантира , че
правото на собственост и на наследяване се гарантира и защитава от закона“;
“ ………..резултатът от това
производство ще рефлектира пряко, непосредствено и лично в моята правна сфера,
например за изпълнение от Кмета на община Варна на втория диспозитив на Решение
№ 369/22.02.2010г. по адм.д. № 1321/2009г. по описа на AC-Варна, трето отдл., 33 състав,
влязло в законна сила на 16.03.2010г, защото до настоящия момент не се
изпълнява и няма сила да предизвика това изпълнение, поради наличието на спора
по настоящото дело“.
Съдът, като съобрази изложените от Ж.Д.
доводи в исковата молба и уточняващата такава, ведно с формулираните в тях
искания, приема, че исковата молба е недопустима, на следните мотиви:
Първоначално в исковата молба ищцата
твърди, че цели да докаже „съществуването на съответното административно
правоотношение, тъй като е налице спор за наличието или липсата на
административни права, породени от административни актове, както и че не
съществуват заповеди, на които ответниците да се позовават, за да е възможно да
се подписват договори за бъдещо строителство“.
Така извършеното описание
е противречиво и не дава категоричен отговор на въпроса какво административно
правоотношение или право ищцата отрича, така щото да обоснове правния си
интерес от подаване на отрицателен установителен иск. С депозирането на последния
не може да се установява съществуването или не, на административни актове,
каквито са заповедите или на планове, създадени въз основа на тях.
Съществуването на издадени административни актове и планове е факт от
обективната действителност. Те се постановяват в хода на административни
производства, които приключват именно с издаването им. Докато са неприключили
тези административни производства, страните в тях се намират в административно
правоотношение. С влизането им в сила, те се превръщат в годно изпълнително
основание, с което административното правоотношение между страните – издател и
адресати, приключва. Дали съществуват или не заповеди, въз основа на които
ответниците да претендират права или планове, издадени въз основа на заповеди,
се установява чрез обжалването им, а не по реда на чл.128 ал.2 АПК – чрез
подаване на отрицателен установителен иск – че такива не са постановявани или
ако са – те не обвързват ищцата в хода на едно административно правоотношение.
В исковата молба самата
ищца описва действията на нейните наследодатели, предприети по извършване на
строеж, находящ се в имот пл.7 в кв.60, 8-ми п.р. гр.Варна. Същевременно, в
това производство, чрез предявяването на отрицателен установителен иск се
опитва да проведе доказване, че строителството не е извършено въз основа на
Заповед № 129/ 07.10.1983г. на Председателя на ОбНС-Варна и Заповед №129/
07.10.1983г. на ОбНС-Варна . Както се каза по-горе, дали това е така или не, се
установява чрез представяне и запознаване със заповедта в производство по
обжалването й, а не по реда на чл.128 ал.2 АПК. Съгласно този текст, всеки може
да установи съществуването или несъществуването на едно административно право
или правоотношение, когато има интерес от това и не разполага с друг ред за
защита. Какви задължения възникват и за кои страни от разпоредителната част на
един административен акт се установява в производството по оспорването му.
Разпоредбата на чл.128 ал.2 АПК еднозначно изключва този ред за провеждане на
изследване и доказване възникнало ли е административно правоотношение между
праводателите на ищцата, също между нея и брат й от една страна и ответниците в
това производство – от друга, както и по силата на кой административен акт и
всичко това, за да докаже, че такова не съществува.
Предвиденият по чл. 128, ал. 2 от АПК установителен иск ще е допустим само при кумулативното
наличие на предпоставките - правен интерес
за ищцата и липса на друг правен ред за защита на правата й. По отношение
наличието или липсата на друг ред за защита становището на съда е изложено
по-горе. Предвид необходимостта от извършване конкретна преценка на втората
предпоставка за допустимост на иска по чл. 128, ал. 2 от АПК, то настоящият съд намери, че в случая, независимо от
посочените от страна на ищцата съображения за наличието на правен интерес от предявяване на исковете
й за установяване „съществуват ли или не права, задължения и правоотношения
породени от горецитираните заповеди“, то такъв според настоящия съд не е
налице, като задължителна предпоставка относно допустимостта на иска. Това е
така, защото правният интерес следва да е свързан с наличието на засегнато
право на ищцата, което поражда административноправен спор между страните,
налагащ решаването му по съдебен ред. В конкретния случай Ж.Д. твърди, че
ответниците оспорвали „ правото й по наследство“, което не обосновава точно
такъв административноправен спор. Не е обосноваващ правния интерес и довода,
посочен от Ж.Д. в уточняващата молба, че резултатът от това производство ще
рефлектира пряко, непосредствено и лично в правната й сфера, „например за
изпълнение от Кмета на община Варна на втория диспозитив на Решение №
369/22.02.2010г. по адм.д. № 1321/2009г. по описа на AC-Варна, трето отдл., 33 състав,
влязло в законна сила на 16.03.2010г.“.
След извършване на служебна справка,
се установява, че с това решение е прогласена
нищожността на изричния отказ на кмета на район "Одесос " при Община-
Варна по възстановяване на строителни книжа по заявление вх. №
АГ-2-9400-79/21.04.2009 г. на Ж.И.Д., Д.В. И. и И.Ж.И., тримата от гр. Варна,
обективиран в писмо изх. № АГ-2-9400-79 от 14.05.2009 г., а делото е изпратено
като преписка на главния архитект при Община-Варна за произнасяне по искането
на Ж.И.Д., Д.В. И. и И.Ж.И. за възстановяване на строителни книжа по разрешение
за строеж № 129/07.10.1983 година по реда на чл.145, ал.5 от ЗУТ, както и за
възстановяване на графичната част на Заповед
№ 32/01.02.1983 год. на председателя на ИК на ОбНС гр.Варна.
Защита срещу неизпълнение
на съдебно решение е регламентирана в Глава седемнадесета АПК и тя също
изключва втората от необходимите в кумулация две предпоставки по допустимостта
на иска по чл.128 ал.2 АПК.
В този ред, поради противоречивите и
неясни твърдения, досежно целта на предприетата защита по този ред, които
възпрепятстват безусловното установяване на наличие на правен интерес във
връзка с допустимостта на иска; поради това, че не се установява от твърденията
на ищцата, че се претендира изобщо установяването на съществуващо или
несъществуващо административно право или правоотношение, по което ищцата да е
страна, съдът приема, че не е налице личен и непосредствен правен интерес от предявяване на исковата
й претенция.
Следва да се има предвид, както се
каза, че правният интерес, като предпоставка за допустимостта на иска по чл. 128, ал. 2 от АПК, следва да е пряк, личен и непосредствен. Пряк интерес
означава, положителният резултат от производството да доведе пряко до
отстраняване на щета, или да се предотврати настъпване на конкретна такава за
ищцата, каквото положение в това производство не се установява, защото дори и
исковата претенция да се уважи /в случая тази по чл. 128, ал. 2 от АПК/, то това не би довело до пряка промяна в правния
статут на ищцата. Да е личен означава, че интересът следва да е свързан с това
защитата да е на лични субективни права, свободи и законни интереси, каквото
условие в случая също не може да се установи. Изискването за правен интерес от търсената защита е
гаранция, че установителният иск по чл. 128, ал. 2 от АПК не може да служи за самоцелно установяване наличието
или липсата на някакво административно право или правоотношение. Правният
интерес трябва и да е непосредствен, а подобно нещо не се установява в случая,
доколкото не става ясно от доводите в исковата и уточняваща молби дали
административен акт или регулационен план засягат неблагоприятно и
непосредствено правната сфера на ищцата; не са изложени мотиви такива актове да
отнемат, изменят или ограничават конкретни нейни права, нито противозаконно да
създават задължения за нея, с което пряко да се уврежда ищцата.
Гореизложените от съда доводи в
тяхната съвкупност, обуславят недопустимостта на исковата претенция по
предявените субективно съединени отрицателни установителни иска срещу Община
Варна и „Български спортен тотализатор Държавно предприятие“ гр. София.
Така мотивиран, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ исковата молба на Ж.И.Д. ЕГН**********,
с която са предявени субективно съединени два отрицателни установителни иска
срещу Община Варна и „Български спортен тотализатор Държавно предприятие“ гр.
София, в които е формулирано искане да бъде установено по отношение на Кмета на
община Варна и Изпълнителния директор на ДП БСТ, че : 1/ Не съществуват
права, задължения и правоотношения породени от Заповед № 129/ 07.10.1983г. на
ОбНС-Варна и от Заповед № 129/ 07.10.1983г. на Председателя на ОбНС-Варна,
вписани в Договор за групов строеж от 22.08.1984г. и Договор за доброволна
делба от 15.02.1989г. вписан с № 139 в СВ спрямо Д.В. И. с ЕГН **********, И.Ж.И.
с ЕГН **********, като наследодатели на ищцата; М.И.Ж. с ЕГН ********** и лично
Ж.И.Д. с ЕГН ********** , касаещи да построят жилищна сграда с получено
отстъпено право на строеж върху държавна земя в парцел 7, квартал 60, местност
кв. Приморски ул.“Сан Стефано“ № 7 по плана на гр. Варна, състояща се от 3
/три/ апартамента, магазин със сервизни помещения съгласно утвърдения
архитектурен проект и да построят с получено право на строеж от държавата
четириетажна жилищна сграда на парцел 1-5,6,7,8 , кв. 60, 8-ми подрайон на гр.
Варна ул. “Сан Стефано“ № 7; 2/ Не съществува сграда в имот пл. № 7 в
кв. 60, 8-ми п-р- на гр. Варна /с идентификатор 10135.1507.744.2 по КК и КР/,
която да е била изградена чрез надстройка с два етажа на съществуващата
двуетажна сграда, описана в нот. акт № 18/ 1978г. и нот.акт № 73/197бг. и
пристройка с четири етажа съобразно одобрени проекти на 27.07.1983г. и
Екзекутивен проект одобрен на 21.12.1984г. и при условие съгласно
квартално-застроителен план за етапната реализация на кв. 60 по плана на 8-ми
подр. на гр. Варна, одобрен със Заповед № 32/01.02.1983г. на Председателя на ИК
на ОбНС- Варна, вписана в издадено разрешение за строеж № 129/07.10.1983г.
ПРЕКРАТЯВА
производството по административно дело №1245 по описа за 2023 г. на
Административен съд гр. Варна.
Определението
може да се обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването пред Върховен
административен съд.
Съдия: |
||