Решение по дело №1245/2022 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 346
Дата: 21 юли 2022 г.
Съдия: Милена Рибчева
Дело: 20225530201245
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 май 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 346
гр. Стара Загора, 21.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, VIII-МИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на двадесети юли през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Милена Рибчева
при участието на секретаря Александра Н. Танева
като разгледа докладваното от Милена Рибчева Административно
наказателно дело № 20225530201245 по описа за 2022 година
Обжалвано е НП (наказателно постановление) № *** от 14.04.2022 год. на
Началник отдел “Контрол“ по републиканската пътна мрежа“ към Дирекция “Анализ на
риска и оперативен контрол” при Агенция “Пътна инфраструктура” град София.
Жалбоподателят Б. М. М. твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да
бъде отменено.
Въззиваемата страна – Началник отдел “Контрол“ по републиканската пътна мрежа“
към Дирекция “Анализ на риска и оперативен контрол” при Агенция “Пътна
инфраструктура” град София, в качеството му на АНО (административно-наказващ орган)
счита жалбата за неоснователна и моли НП да бъде потвърдено. Претендира за
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на НП, намери за установено следното:
С обжалваното НП, издадено въз основа на АУАН (акт за установяване на
административно нарушение) № 0009159 от 14.03.2022 год. жалбоподателят е санкциониран
на основание чл.53, ал.1, т.2 от Закона за пътищата – ЗП (“Наказват се с глоба от 1000 до
5000 лева, ако деянието не представлява престъпление, физическите лица, нарушили
разпоредбите на чл.25, чл.26, ал.1, т.1, букви “в” и “г”, т.2, ал.2 и ал.5 и чл.41 или които
извършват или наредят да бъдат извършени следните дейности: …движение на
извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика
или администрацията, управляваща пътя”) за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б.“а” от същия
закон (“За дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение се забраняват в
обхвата на пътя и ограничителната строителна линия движението на извънгабаритни и
тежки пътни превозни средства”), във връзка с чл.8, ал.2 (“Извънгабаритните и/или тежки
ППС могат да се движат с разрешително за преминаване по пътищата, отворени за
обществено ползване, издадено от администрацията, управляваща пътя. След издаване на
разрешителното собствениците на извънгабаритни и/или тежки ППС или лицата, които
извършват превозите, съгласуват със съответната служба за контрол при Министерството на
вътрешните работи (МВР) движението на извънгабаритното или тежкото пътно превозно
средство, като съгласуването се извършва върху разрешителното”), във връзка с ал.1
(“Движението на извънгабаритни ППС се осъществява в рамките на специалното ползване
на пътищата и се разрешава в случаите, когато е невъзможно или нецелесъобразно да се
използва друг вид транспорт или когато товарите не могат да бъдат разглобени на части и
1
превозени в рамките на общественото ползване на пътищата”), във връзка с чл.37, ал.1, т.1
от Наредба № 11 от 03.07.2001 год. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки
пътни превозни средство (“Във вътрешността на страната съответните служби за контрол
при МВР и Агенция "Пътна инфраструктура" спират и проверяват спрелите и навлезли в
обхвата на пътя и ограничителната линия извънгабаритни и/или тежки пътни превозни
средства и колесни трактори и друга колесна самоходна техника за земеделското
стопанство, регистрирана за работа съгласно Закона за регистрация и контрол на
земеделската и горската техника, както и съставят акт на водача, на съпровождащото лице и
на другите длъжностни лица, когато при проверката се установи, че: движението се
извършва без разрешително или документ за платена такса в случаите по чл. 14, ал. 3“),
наричана за краткост по-долу Наредбата, изразяващо се в това, че на 14.03.2022 год. в 10:37
часа на път II-66, км.74+320, в посока град Ч. – град стара Загора управлявал и извършвал
превоз на товари МПС с четири оси с две управляеми оси марка “Ив.“, модел “Т.“, с рег. №
***, като в процеса на извършената проверка е установено, че водачът извършва превоз на
варовик без разрешение за дейности в рамките на специалното ползване на пътищата
/Разрешително–, съгласно изискванията на чл.8, ал.2, във вр.чл.8, ал.1 от Наредба № 11 от
03.07.2001 год. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС, като при
измерено с техническо средство електронна мобилна везна за измерване на маса и поосово
натоварване на ППС, модел ***-***, № *** и ролетка № ***/18/5м/ е констатирано, че при
измерено разстояние между осите 1,39 метра, сумата от натоварването на ос /на двойната
задвижваща ос/ на МПС е 27,320 т. при максимално допустимо натоварване на тройната ос
19.000 т., съгласно чл.7, ал.1, т.5, б.“в“ от Наредбата (“Допустимото максимално
натоварване на ос за ППС с допустими максимални маси по чл. 6, ал. 1 с пневматично или
признато за еквивалентно на него окачване за движение по всички пътища, отворени за
обществено ползване, както и за ППС със същите маси без пневматично или признато за
еквивалентно на него окачване за движение само по дадените в приложение № 2 отворени за
обществено ползване пътища, е за: сумата от нaтовaрвaнията на ос нa една двойнa ос нa
моторни превозни средствa, когато рaзстоянието между осите е от 1,3 включително до 1,8 m
– 18 t /19 t/“), като превишаването е с 8,320 т. и респективно – управлявал тежко ППС по
смисъла на на чл.3, т 2 от Наредбата (“Тежки ППС или състав от ППС са тези, които имат:
натоварване на ос, по-голямо от стойностите по чл.7“), без разрешение (разрешително) за
превишаване на максимално допустимите норми по раздел II от Наредбата, издадено от
администрацията, управляваща пътя (т.е. АПИ), за дейности от специалното ползване на
пътищата.
Фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се
потвърждават от показанията на актосъставителя Д. Г. ЗЛ. и свидетеля по акта Р. В. АНГ.,
кореспондиращи помежду си и със събраните по делото писмени доказателства, в частност
– пътния лист за извършвания превоз, като не се събраха доказателства, които да ги оборват,
поради което съдът описаното в НП нарушение и извършването му от жалбоподателя за
доказани по несъмнен и безспорен начин, още повече, че жалбоподателят, видно от жалбата
му, признава, че го е извършил.
В изпълнение на служебната си проверка за законосъобразност съдът не констатира
съществени (ограничаващи правото на защита) нарушения на процесуалните правила,
допуснати при съставяне на АУАН и/или издаване на НП, обуславящи отмяната на
последното като незаконосъобразно.
Не е налице и маловажност на случая по смисъла на чл.28 от ЗАНН, тъй като
извършеното нарушение е довело до неотразяване на приходи.
Що се отнася до наложената на жалбоподателя глоба от 2 500 лева съдът намира, че
същата е необосновано завишена по размер, тъй като АНО не се е позовал в НП на
отегчаващи отговорността обстоятелства, които да обуславят определянето й над
предвидения в закона минимум, предвид което НП следва да бъде изменено, като
наложената с него глоба бъде намалена до предвидения в закона минимален размер – 1000
лева, явяващ се според съда адекватен на тежестта на извършеното нарушение, като с оглед
на това, че въззиваемата страна беше защитавана в настоящото съдебно производство от
юрисконсулт, на основание чл.63, ал.3 и ал.5 от ЗАНН жалбоподателят следва бъде осъден
да й заплати юрисконсултско възнаграждение в минималния размер, определен по реда на
чл.37 от Закона за правната помощ – 80 лева, който съдът намира за адекватен на
фактическата и правна сложност на делото.
Водим от горните мотиви, съдът,
2
РЕШИ:
ИЗМЕНЯВА наказателно постановление № *** от 14.04.2022 год. на Началник отдел
“Контрол“ по републиканската пътна мрежа“ към Дирекция “Анализ на риска и оперативен
контрол” при Агенция “Пътна инфраструктура” град София, като НАМАЛЯВА размера на
наложената с него глоба на Б. М. М., с ЕГН ********** от 2 500 (две хиляди и петстотин)
лева на 1000 (хиляда) лева.
ОСЪЖДА Б. М. М. от град Стара Загора, с ЕГН ********** да заплати на Началник
отдел “Контрол“ по републиканската пътна мрежа“ към Дирекция “Анализ на риска и
оперативен контрол” при Агенция “Пътна инфраструктура” град София сумата в размер на
80.00 (осемдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за защитавалия ги
юрисконсулт по а.н.дело № 1245/2022 год. по описа на Старозагорския районен съд.
Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
3

Съдържание на мотивите

Обжалвано е НП (наказателно постановление) № *** от 14.04.2022 год. на
Началник отдел “Контрол“ по републиканската пътна мрежа“ към Дирекция “Анализ на
риска и оперативен контрол” при Агенция “Пътна инфраструктура” град София.
Жалбоподателят Б.М.М. твърди, че НП е незаконосъобразно и моли същото да бъде
отменено.
Въззиваемата страна – Началник отдел “Контрол“ по републиканската пътна мрежа“
към Дирекция “Анализ на риска и оперативен контрол” при Агенция “Пътна
инфраструктура” град София, в качеството му на АНО (административно-наказващ орган)
счита жалбата за неоснователна и моли НП да бъде потвърдено. Претендира за
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на НП, намери за установено следното:
С обжалваното НП, издадено въз основа на АУАН (акт за установяване на
административно нарушение) № *** от 14.03.2022 год. жалбоподателят е санкциониран на
основание чл.53, ал.1, т.2 от Закона за пътищата – ЗП (“Наказват се с глоба от 1000 до 5000
лева, ако деянието не представлява престъпление, физическите лица, нарушили
разпоредбите на чл.25, чл.26, ал.1, т.1, букви “в” и “г”, т.2, ал.2 и ал.5 и чл.41 или които
извършват или наредят да бъдат извършени следните дейности: …движение на
извънгабаритни и тежки пътни превозни средства и товари без разрешение на собственика
или администрацията, управляваща пътя”) за нарушение на чл.26, ал.2, т.1, б.“а” от същия
закон (“За дейности от специалното ползване на пътищата без разрешение се забраняват в
обхвата на пътя и ограничителната строителна линия движението на извънгабаритни и
тежки пътни превозни средства”), във връзка с чл.8, ал.2 (“Извънгабаритните и/или тежки
ППС могат да се движат с разрешително за преминаване по пътищата, отворени за
обществено ползване, издадено от администрацията, управляваща пътя. След издаване на
разрешителното собствениците на извънгабаритни и/или тежки ППС или лицата, които
извършват превозите, съгласуват със съответната служба за контрол при Министерството на
вътрешните работи (МВР) движението на извънгабаритното или тежкото пътно превозно
средство, като съгласуването се извършва върху разрешителното”), във връзка с ал.1
(“Движението на извънгабаритни ППС се осъществява в рамките на специалното ползване
на пътищата и се разрешава в случаите, когато е невъзможно или нецелесъобразно да се
използва друг вид транспорт или когато товарите не могат да бъдат разглобени на части и
превозени в рамките на общественото ползване на пътищата”), във връзка с чл.37, ал.1, т.1
от Наредба № 11 от 03.07.2001 год. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки
пътни превозни средство (“Във вътрешността на страната съответните служби за контрол
при МВР и Агенция "Пътна инфраструктура" спират и проверяват спрелите и навлезли в
обхвата на пътя и ограничителната линия извънгабаритни и/или тежки пътни превозни
средства и колесни трактори и друга колесна самоходна техника за земеделското
стопанство, регистрирана за работа съгласно Закона за регистрация и контрол на
земеделската и горската техника, както и съставят акт на водача, на съпровождащото лице и
на другите длъжностни лица, когато при проверката се установи, че: движението се
извършва без разрешително или документ за платена такса в случаите по чл. 14, ал. 3“),
наричана за краткост по-долу Наредбата, изразяващо се в това, че на 14.03.2022 год. в 10:37
часа на път II-66, км.74+320, в посока град Чирпан – град стара Загора управлявал и
извършвал превоз на товари МПС с четири оси с две управляеми оси марка “Ив.“, модел
“***“, с рег. № ***, като в процеса на извършената проверка е установено, че водачът
извършва превоз на варовик без разрешение за дейности в рамките на специалното ползване
на пътищата /Разрешително–, съгласно изискванията на чл.8, ал.2, във вр.чл.8, ал.1 от
Наредба № 11 от 03.07.2001 год. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или тежки ППС,
като при измерено с техническо средство електронна мобилна везна за измерване на маса и
поосово натоварване на ППС, модел ***-***, № *** и ролетка № 1308/18/5м/ е
констатирано, че при измерено разстояние между осите 1,39 метра, сумата от натоварването
на ос /на двойната задвижваща ос/ на МПС е 27,320 т. при максимално допустимо
натоварване на тройната ос 19.000 т., съгласно чл.7, ал.1, т.5, б.“в“ от Наредбата
(“Допустимото максимално натоварване на ос за ППС с допустими максимални маси по чл.
6, ал. 1 с пневматично или признато за еквивалентно на него окачване за движение по
всички пътища, отворени за обществено ползване, както и за ППС със същите маси без
пневматично или признато за еквивалентно на него окачване за движение само по дадените
в приложение № 2 отворени за обществено ползване пътища, е за: сумата от нaтовaрвaнията
на ос нa една двойнa ос нa моторни превозни средствa, когато рaзстоянието между осите е
1
от 1,3 включително до 1,8 m – 18 t /19 t/“), като превишаването е с 8,320 т. и респективно –
управлявал тежко ППС по смисъла на на чл.3, т 2 от Наредбата (“Тежки ППС или състав от
ППС са тези, които имат: натоварване на ос, по-голямо от стойностите по чл.7“), без
разрешение (разрешително) за превишаване на максимално допустимите норми по раздел II
от Наредбата, издадено от администрацията, управляваща пътя (т.е. АПИ), за дейности от
специалното ползване на пътищата.
Фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се
потвърждават от показанията на актосъставителя Д.Г.З. и свидетеля по акта Р.В.Ан.,
кореспондиращи помежду си и със събраните по делото писмени доказателства, в частност
– пътния лист за извършвания превоз, като не се събраха доказателства, които да ги оборват,
поради което съдът описаното в НП нарушение и извършването му от жалбоподателя за
доказани по несъмнен и безспорен начин, още повече, че жалбоподателят, видно от жалбата
му, признава, че го е извършил.
В изпълнение на служебната си проверка за законосъобразност съдът не констатира
съществени (ограничаващи правото на защита) нарушения на процесуалните правила,
допуснати при съставяне на АУАН и/или издаване на НП, обуславящи отмяната на
последното като незаконосъобразно.
Не е налице и маловажност на случая по смисъла на чл.28 от ЗАНН, тъй като
извършеното нарушение е довело до неотразяване на приходи.
Що се отнася до наложената на жалбоподателя глоба от 2 500 лева съдът намира, че
същата е необосновано завишена по размер, тъй като АНО не се е позовал в НП на
отегчаващи отговорността обстоятелства, които да обуславят определянето й над
предвидения в закона минимум, предвид което НП следва да бъде изменено, като
наложената с него глоба бъде намалена до предвидения в закона минимален размер – 1000
лева, явяващ се според съда адекватен на тежестта на извършеното нарушение, като с оглед
на това, че въззиваемата страна беше защитавана в настоящото съдебно производство от
юрисконсулт, на основание чл.63, ал.3 и ал.5 от ЗАНН жалбоподателят следва бъде осъден
да й заплати юрисконсултско възнаграждение в минималния размер, определен по реда на
чл.37 от Закона за правната помощ – 80 лева, който съдът намира за адекватен на
фактическата и правна сложност на делото.
2