Решение по дело №165/2020 на Районен съд - Карнобат

Номер на акта: 260010
Дата: 14 октомври 2020 г. (в сила от 10 февруари 2021 г.)
Съдия: Татяна Станчева Станчева Иванова
Дело: 20202130200165
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 260010 / 14.10.2020г. ,              град Карнобат

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

КАРНОБАТСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД                                  І наказателен състав

На двадесет и първи септември,                             две хиляди и двадесета година

В публично заседание в следния състав:

                    

                                                   Председател :   ТАТЯНА СТАНЧЕВА

                                  Съдебни заседатели :1.

                                                                        2.

Секретар: Веска Христова

прокурор ………...........................

като разгледа докладваното от съдията Станчева

АНД № 165 по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава трета, раздел пети от ЗАНН, образувано по жалба на В.П.П., ЕГН-**********,***, против наказателно постановление № 11-01-9 от 26.06.2020 година на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв., на основание чл.32, ал.1, т.1 от ЗДФИ, вр. чл.35, ал.1 от ЗДФИ, за нарушение на чл.20, ал.7 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите (Приета с ПМС № 163 от 29.03.2015 г., обн., ДВ, бр. 51 от 7.07.2015 г., изм., бр. 53 от 4.07.2017 г., доп., бр. 83 от 25.09.2020 г., в сила от 25.09.2020 г.

Жалбоподателят  В.П.П. редовно призован не се явява в съдебно заседание, представлява се от пълномощник, който пледира за отмяна на НП, с твърдения за допуснати нарушения на материалния и процесуалния закон при издаването на АУАН-а и НП.

Административно наказващият орган се представлява от упълномощен юрисконсулт, който оспорва жалбата и моли наказателното постановление да бъде потвърдено.

Наказателното постановление е връчено на жалбоподателя на 30.06.2020г. От представеното към административната преписка копие на пощенски плик, с който жалбата е изпратена по пощата не може да се установи дата на пощенското клеймо, но тъй като по делото не са направени възражения относно нейната допустимост, съдът приема жалбата за подадена в срока по чл. 59, ал.2 от ЗАНН.

Съдът, като взе предвид събрания по делото доказателствен материал, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Наказателното постановление е съставено за това, че на 05.09.2017 г. в гр. Сунгурларе, област Бургас, В.П.П. в качеството си на кмет на Община Сунгурларе, не е сключил договор с директора на Основно училище „В. ***, за делегиране на правото да организира безплатни превози на деца и ученици от община Сунгурларе по реда на Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване па превозите (Наредбата).

Община Сунгурларе е юридическо лице, като кметът на Общината организира изпълнението на общинския бюджет и е орган на изпълнителната власт съгласно чл. 44, ал. 1, т. 5 и чл. 38, ал.1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА).

По смисъла на чл. 11, ал. 3 от ЗПФ кметът на Общината е първостепенен разпоредител с бюджета  на Общината, а съгласно чл. 7, ал. 5 от Закона за публичните финанси (ЗПФ), кметът организира и ръководи съставянето, внасянето в общинския съвет и изпълнението на бюджета на Общината.

Ежегодно в едномесечен срок от влизането в сила на постановлението на Министерския съвет за изпълнението на държавния бюджет за съответната година министърът на образованието и науката въз основа на определен от него максимален размер на средствата за компенсиране на километър от общия пробег и на предоставената от кметовете на общините информация със справката но чл. 13 от Наредбата  разпределя годишния размер и размера за първото тримесечие на предвидените по централния бюджет средства за компенсиране на превозвачите за извършените безплатни пътнически превози на децата и учениците по чл. 19, т. 8 по общини.

Съгласно разпоредбата на чл. 283, ал. 2 изречение второ от Закона за предучилищното и училищното образование, средства от държавния бюджет за транспорт се предоставят и за ученици, които пътуват ежедневно до най-близкото училище в друг населено място, в което се обучават за придобиване на квалификация по професия, ако такова обучение, не се провежда в населеното място, в което живее ученикът.

Съгласно чл. 20, ал. 1 от Наредбата превозите на децата и учениците по чл. 19, т.8 се организират от общината по местонахождение на училището и детската градина, съответно от училищата или детските градини, на които е делегирано това право, чрез: сключване на договор за специализиран превоз с автомобилен транспорт; превоз по автобусни линии по утвърдена транспортна схема; железопътен транспорт с пътнически влак II класа; превоз за собствена сметка; таксиметров превоз.

Стойността на безплатните превози на децата и учениците по чл. 19, т. 8 от Наредбата се компенсира на превозвачите със средства от централния бюджет чрез бюджетите на общините - чл. 43, ал. 1 от Наредбата, ал.2 на същия член предвижда, когато кметът на общината е делегирал на училище или на детска градина организирането на безплатни превози на ученици, той му предоставя и средствата, които е получила общината от централния бюджет за тази цел. В  чл. 20, ал. 7 от Наредбата е регламентирано, че делегирането на правото за организиране на безплатни превози се осъществява въз основа на договор, сключен между кмета на общината и съответното училище или детска градина.

Поделото е представена Заповед № 008/06.01.2016 г., с която на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, кметът на Община Сунгурларе инж. В.П. е предоставил за безвъзмездно управление на Основно училище „В. *** автобус „Хюндай - Каунти“ е peг. № А 8761 КС - 16 местен, заедно с принадлежностите. Във връзка с осигуряване на транспорт на деца, посещаващи детска градина в с. Лозарево от местоживеенето от с. Прилеп и от с. Подвис, кметът В.П.П. със заповед № 455/05.09.2017г. е разпоредил на директора на Основно училище „В. Левски“, с. Прилеп да организира съвместно с превоза на учениците, посещаващи Основно училище „В. Левски“, с. Прилеп превозването на децата от предучилищна възраст от населените места с. Прилеп и с. Подвие през учебната 2017/2018 г. с училищен автобус „Хюндай - Каунти“ с peг. № A 8761 КС до с.Лозарево. В същата заповед е посочено, че транспортните разходи ще се поемат от община Сунгурларе, съобразно изготвената транспортна схема. По делото са представени доказателства, неоспорени от жалбоподателя, че утвърдените средства от централния бюджет за компенсиране на превозвачите за безплатните превози на деца и ученици по чл. 19, т. 8 от Наредбата за 2018 г., общо в размер на 14 805,00 лв. чрез бюджета на Община Сунгурларе през 2018 г., са преведени на Основно училище „В. ***, както следва: с преводно нареждане от 07.03.2018 г. - 4 615 лв.; с преводно нареждане от 21.05.2018 г. - 4 180 лв.; с преводно нареждане от 20.12.2018 г. - 6 010 лв., но В.П.П., в качеството си на кмет на Община Сунгурларе, не е сключил договор с директора на Основно училище „В. ***, за делегирането на правото му да организира безплатни превози на деца и ученици по чл. 19, т. 8 от Наредбата, с което е нарушил разпоредбата на чл. 20, ал. 7 от Наредбата.

За посоченото нарушение на 08.01.2020 г. срещу кмета на община Сунгурларе инж. В.П.П. е съставен АУАН № 11-01-9. В АУАН е описано достатъчно ясно и подробно начинът на осъществяване на нарушението и обстоятелствата, при които е осъществено, като тази фактическа обстановка е пренесена в наказателното постановление. АУАН-ът е съставен в присъствието на нарушителя. При връчването на АУАН-а, нарушителят и изложил възражения, като отделно от тези при съставянето на акта, възражения са постъпили и в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН. Въз основа на АУАН № 11-01-9/08.01.2020г., наказващият орган на 26.06.2020 г. е издал атакуваното наказателно постановление, в което са обсъдени и възраженията направени от нарушителя, в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН.

При съставянето на акта и издаването на наказателното постановление не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, водещи до отмяна на наказателното постановление. Актосъставителят и административнонаказващият орган са спазили разпоредбите, съответно на чл.40-44 и чл.57, 58 от ЗАНН. Голословни са твърденията за допуснати нарушения на процесуалните правила- неспазен срок за издаване АУАН-а, тъй като давностните срокове за погасяването на административната отговорност за нарушения на бюджетната и финансово –стопанската дейност са значително по-дълги, съгласно чл.34, ал.2 от ЗАНН, а именно: ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на шест месеца от откриване на нарушителя или ако са изтекли повече от пет години от извършване на нарушението, като в тези случаи, предвидените срокове в ал. 1 на чл.34 от ЗАНН не се прилагат.

Настоящият състав не споделя доводите на жалбоподателя за наличието на маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Извършените нарушения не се отличават по нищо от обичайно извършените такива по чл. 32, ал. 1, т. 1 от ЗДФИ. Съобразявайки се с тежестта на нарушението и вредните последици, на жалбоподателя е наложено наказание в минимума, предвиден в чл.32, ал.1 т.1 от ЗДФИ.

Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 11-01-9 от 26.06.2020 година на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция, с което на В.П.П., ЕГН-**********,*** е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв. на основание чл.32, ал.1, т.1 от ЗДФИ, вр. чл.35, ал.1 от ЗДФИ за нарушение на чл.20, ал.7 от Наредбата за условията и реда за предоставяне на средства за компенсиране на намалените приходи от прилагането на цени за обществени пътнически превози по автомобилния транспорт, предвидени в нормативни актове за определени категории пътници, за субсидиране на обществени пътнически превози по нерентабилни автобусни линии във вътрешноградския транспорт и транспорта в планински и други райони и за издаване на превозни документи за извършване на превозите.

НАСТОЯЩОТО РЕШЕНИЕ, подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Бургас в четиринадесетдневен срок, считано от съобщаването му на страните.

 

 

 

СЪДИЯ: