РЕШЕНИЕ
№ 686
Хасково, 13.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Хасково - IX състав, в съдебно
заседание на шести
февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: |
ПЛАМЕН
ТАНЕВ |
При секретар МАРИЯ КОЙНОВА
като разгледа докладваното от съдия ПЛАМЕН ТАНЕВ административно дело № 20237260701340 / 2023 г., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 27а ЗЗДет.
Образувано е по
жалба от Р.Г.Р. подадена срещу Заповед с номер ЗД/Д-Х-С-856/08.12.2023г., с
която Директорът на Дирекция „Социално подпомагане“ гр. Свиленград е настанил
детето В.Р.Р., ЕГН **********, в професионално приемно семейство на Г.Х.М.,
живуща *** до произнася не съда с решение на осн. чл. 28 ЗЗДет.
Излага се
следното:
Издаденият административен акт е незаконосъобразен и неправилен, постановен при
нарушение на материалния закон и при липса на основанията, посочени в него. С
оспорената заповед детето В. Р. било настанено в приемно семейство, живущо в с.
Д.. Майката Р.Р. е самотна майка и като такава се грижи за детето В. и за още
две деца – Х. и Г.. Родителят и децата никога не са се разделяли. Между тях има
изградена силна емоционална връзка. Майката никога не е изоставяла децата си,
както се сочи в заповедта. Поради това, че децата са в ниска възраст, майката
не можела да започне работа и живяла до преди месец в дома на Н.К.в с. Д..
Поради това, че преди месец жалбоподателката и децата напуснали дома на К.,
същите заживели в друг дом. В началото на м. декември Р.Р. установила, че
липсва личната й карта. Ходила до полицията в Свиленград, но от там я
уведомили, че трябва да носи и акта си за раждане. Поради изложеното
жалбоподателката заминала за гр. Пловдив, за да се снабди с акт за раждане.
Когато тръгвала сутринта, било будно най – голямото й дете – Г.. Майката казала
на детето да наглежда останалите две деца и че ще се върне по най-бързия начин.
В този ден в 11:30, на 08.12.2023г. социалните работници са взели децата.
Предвид всичко
изложено, становището на Дирекция „Социално подпомагане” – гр. Свиленград е, че
взетата спешна мярка за закрила защитава в най-пълна степен интересите на
детето В. и жалбата срещу административния акт е неоснователна.
Родителят на детето
и жалбоподател не се явява в съдебно заседание и не изразява становище, не
представя доказателства.
Съдът,
като съобрази становищата на страните и преценявайки събраните по делото
доказателства, формулира следните фактически и правни изводи:
Видно от удостоверение за раждане
на децата Х. Р.Р., В.Р.Р. и Г.Р. Р., тяхна майка е Р.Г.Р., а бащата е
неизвестен.
Установява се от Заповед с номер
ЗД/Д-Х-С-856 от 08.12.2023г., че на тази дата и на осн. чл. 27 ЗЗДет. В.Р.Р. е
била настанена временно в професионално приемно семейство на Г. М., живуща в с.
Д.до произнасяне на съда по реда на чл. 28 ЗЗДет. Мотивите в заповедта са били,
че В. е дете, чиято майка го е оставила без родителска грижа и към момента на
взимане на мярката, същата е в неизвестност.
В приложената от административния
орган преписка по случая се намира протокол относно проведена среща на
05.12.2023г. между социалните работници, майката и децата, както и протокол от
проведена среща на 08.12.2023г., в който е посочено, че кмета на с. Р.м.е подал
сигнал, че децата Г., В. и Х. са оставени без родителска грижа, като не е ясно
къде е майка им. Приложена е и индивидуална оценка на потребностите, от която
се установява, че риска за детето е породен от факта, че е останало без
родителска грижа и няма възрастен, който да осигури сигурна и безопасна среда.
В доклада за оценка на постъпил сигнал с вх. номер СИГ/Д-Х-С/1054 от
08.12.2023г. се сочи, че майката е напуснала жилището в 19:00ч. на 07.12.2023г.
и е оставила децата си без родителска грижа и надзор от възрастен. При проведен
разговор с детето Г. същото посочило, че майка й не я пуска на училище и я
оставя да се грижи за по-малките деца, докато родителят отсъства. Детето В. е
било със силна кашлица. Не е водено на лекар и не се провежда лечение. Личният
лекар на децата е споделил, че майката не се консултира с нея по отношение
здравето на децата.
По делото е представен социален
доклад, изготвен от Агенция „Социално подпомагане“, отдел „закрила на детето“.
Съобразно разпоредбата на чл. 25,
ал. 2 ЗЗДет настаняването на детето извън неговото семейство се предприема като
мярка за закрила след изчерпване на всички възможности за настаняване в
семейството, като основанията за предприемане на такава мярка са изчерпателно
изброени в чл. 25, ал. 1 ЗЗДет.
От събраните по делото
доказателства може да се направи обоснован извод, че е налице риск за
физическото и психическо състояние на детето В.. Майката на детето не е била
намерена в дома си, а детето е било оставено без надзор от възрастен.
Твърденията на майката в жалбата са, че тя е напуснала дома сутринта на
08.12.2023г., но от събраните по делото доказателства се установи, че е
напуснала дома на 07.12.2023г. вечерта. Събраха се данни, че детето е било
болно, но не е провеждано лечение. Кметът на с. Р.м.не е бил уведомен къде
отива Р.Р. и защо отсъства от дома.
Настаняването по административен
ред е временно и трае до произнасяне с решение на съответния районен съд по
реда на чл. 28 ЗЗДет. Следователно характерът на настоящото производство цели
да установи единствено дали административният акт е правилен и постановен при
спазване на материалния закон.
Процесната
заповед е издадена от компетентен орган, в кръга на правомощията му, съгласно чл. 27, ал. 1
ЗЗДет. Издадена е
в предвидената от закона писмена форма и съдържа всички реквизити по чл. 59, ал. 2
от АПК. При
издаването й не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила,
които да са основание за отмяна. Съдът намира, че оспорената заповед е издадена
и в съответствие с материалния закон. Съгласно процесуалното правило на чл. 142, ал.
1 от АПК
преценката за съответствието на оспорения административен акт с материалния
закон следва да бъде извършена към момента на издаването му. По силата на чл. 1, ал. 2
от ЗЗД държавата
защитава и гарантира основните права на детето във всички сфери на обществения
живот за всички групи деца съобразно възрастта, социалния статус, физическото,
здравословното и психическото състояние, като осигурява на всички подходяща
икономическа, социална и културна среда, образование, свобода на възгледите и
сигурност. В изпълнение именно на тези свои задължения, при осъществяване на
своите функции и правомощия органите за закрила на детето следва да се
ръководят от висшите интереси на детето във всички свои действия, отнасящи се
до децата и техните семейства. Освен това, органите за закрила на детето са
длъжни да осигуряват на детето закрила и грижи, каквито са необходими за
неговото благосъстояние, като предприемат своевременно всички необходими
законодателни и административни мерки. Именно в изпълнение на тези функции
компетентните институции следва да съобразяват всички обстоятелства, свързани с
житейския опит, мотивацията на лицето да полага грижа, жилищните и материалните
условия, необходими за отглеждане на едно дете и не на последно място,
съществуването на причини, които биха навредили на психическото, физическото
или социалното развитие на детето.
Въпреки предоставената възможност
на майката Р.Р. да представи доказателства, който да опровергаят изложеното в
административния акт, такива не се представиха, а родителят дори не се яви в
съдебно заседание. Според настоящия съдебен състав е атакуваната Заповед на
Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ гр. Свиленград е правилна и законосъобразна.
Воден от горното, съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата,
подадена от Р.Г.Р.,
ЕГН **********, чрез адв. А.Й., срещу Заповед с номер ЗД/Д-Х-С-856 от
08.12.2023г., с която Директорът на Дирекция „Социално подпомагане“ гр.
Свиленград е настанил детето В.Р.Р., ЕГН **********, в професионално приемно
семейство на Г.Х.М., живуща *** до произнасяне на съда с решение на осн. чл. 28
ЗЗДет.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен
административен съд в 14-дневен срок от връчването му на всяка от страните.
След влизане в сила на решението,
препис от същото да се изпрати на Дирекция „Социално подпомагане” – гр.
Свиленград.
Съдия: |
|