Р Е Ш Е Н И Е
№ 1916
Бургас, 31.10.2018 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Административен
съд Бургас, първи състав, на трети октомври две хиляди и осемнадесета година в
публично заседание в следния състав:
Председател: Панайот Генков
при секретаря Кристина
Линова като разгледа докладваното от съдия Генков административно дело номер 1772
по описа за 2018 година и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 40, ал. 1 от Закона за
достъп до обществена информация (ЗДОИ).
Образувано
е по жалба на С.Н.Ц., ЕГН ********** *** против Решение № 94-01-18664/2/21.06.2018
г. на зам. кмета на Община Бургас, в частта с която е отказано предоставяне на
информацията, свързана с лични данни на приетите и записани деца, както и
информацията за техните братя и сестри и преглед на представените документи от
записаните при първо и второ класиране деца. С жалбата се иска отмяна на
решението в частта, с която е отказано предоставяне на информация като
незаконосъобразно. Излагат се съображения, че зам. кмета на Община Бургас
неправилно се е позовал на Регламент (ЕС) 2016/679. Счита, че публикуваните
Правила не съдържат всички критерии. Иска решението, в частта с която му е
отказано предоставяне на информация да бъде отменено, като Община Бургас бъде
задължена да предостави достъп до исканата обществена информация съгласно
заявление вх. № 94-01-18664/07.06.2018 г. по описа на Община Бургас.
В
съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адвокат А., който счита, че
Община Бургас не е предоставила достъп до информация, която представлява
обществен интерес и по този начин не може да се извърши контрол дали и други
деца са ощетени, когато са заявили участие своевременно, а получават
неоснователен отказ.
Ответникът – Заместник кмет на Община Бургас се представлява от юрисконсулт
Д.. Оспорва жалбата. Счита оспореното решението за правилно и законосъобразно.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства от фактическа страна,
намира за установено следното:
Със заявление с вх. № 1706 от 07.06.2018 г. С.Н.Ц. *** да получи следната информация
в писмен или електронен вид:
1. Данни за приетите на първо и второ класиране деца в целодневната
подготвителна група при ОУ „Александър Г.Коджакафалията“ – гр. Бургас за
учебната 2018 г. – 2019 г., включително кои деца са записани и по какви
критерии за класиране (основни и допълнителни, съгласно Правилата за прием на
деца в общински самостоятелни детски ясли, детски градини и полудневни
подготвителни групи към училища на територията на Община Бургас). В случай, че
записани деца са посочили предимство „друго дете от семейството, което посещава
същото детско/учебно заведение към 15.09.2018 г., моли за предоставяне на
информация за тези други деца (братя и сестри на записаните деца) и къде учат
те.
2. Какви са критериите за
регистрация за участие в класиране за прием на деца по електронен път, когато
две или повече деца имат равен брой точки и еднакво време на регистриране?
Възможно ли е да има еднакво време на регистриране на две или повече деца?
3. Моли за предоставяне на
възможност за преглед на представените от записаните по т. 1 деца документи.
Към заявлението е приложена
декларация за съгласие, с която С.Ц. е дал съгласието си доброволно и
информирано Община Бургас да обработва и съхранява личните му данни, съгласно
изискванията на Регламент (ЕС) 2016/679 на ЕП и на Съвета от 27.04.2016 г.
относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на личните
данни и относно свободното движение на такива данни и ЗЗЛД във връзка с
предоставяне на съответната услуга от 07.06.2018 г.
На 21.06.2018 г. от заместник кмет „Култура и образование“ на Община Бургас
е постановено процесното решение, с което в обжалваната част е отказано
предоставяне на информацията, свързана с лични данни на приетите и записани
деца, както и информацията за техните братя и сестри, както и преглед на представените
документи от записаните при първо и второ класиране деца.
На основание чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ С.Ц. е подадена жалба до Административен
съд – Бургас против решението в частта в която се отказва предоставяне на
информация.
Въз основа на установената фактическа обстановка, съдът намира от правна
страна следното:
Жалбата е допустима. Подадена е в законоустановения срок за обжалване от
лице, притежаващо правен интерес от оспорването и против акт, който подлежи на
съдебен контрол, поради което е допустима.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
Съгласно разпоредбата на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ кметът на община Бургас е
задължен субект по смисъла на закона, като в чл. 3 от ЗДОИ е регламентирано
задължение за „задължените субекти“ да предоставят информацията, която е
създадена в кръга на тяхната компетентност и е налична.
Съгласно разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, компетентен да вземе
решение за предоставяне или отказ от предоставяне на исканата обществена
информация са органите или изрично определени от тях лица. Обжалвания отказ е
издаден от компетентен орган, тъй като видно от заповед № 249/28.01.2016 г. на
кмета на Община Бургас (публично достъпна на сайта на община Бургас - https://www.burgas.bg/uploads/474fd5f3384ac49a8c8d211e0bcd8456.pdf),
с нея са определени компетентните лица за вземане на решение за предоставяне
или отказ за предоставяне на достъп до обществена информация, като сред
изчерпателно изброените попада и заместник-кмета „Култура и образование“ на
община Бургас.
С
оспореното решение е отказан достъпа до обществена информация относно данните
за приетите на първо и второ класиране деца в целодневната подготвителна група
при ОУ „Александър Г.Коджакафалията“ – гр. Бургас за учебната 2018 г. – 2019
г., както и информация за техните братя и сестри и преглед на представените
документи от записаните на първо и второ класиране деца. В мотивите на
решението е прието, че по аргумент от разпоредбата на чл. 2, ал. 5 от ЗДОИ разпоредбите
на ЗДОИ не се прилагат за достъпа до лични данни, както и доколкото те са обект
на защита от Регламент (ЕС) 2016/679.
Съгласно
разпоредбата на чл. 2, ал. 5 от ЗДОИ
този закон не се прилага за достъпа до лични данни, поради което спорът е концентриран
относно характера на исканата информация, а именно дали същата представлява
лични данни или обществена информация.
В §
1, т. 2 от ДР на ЗДОИ законодателят е дал легална дефиниция на понятието „лични
данни“, а именно лични данни са всяка информация, отнасяща се до физическо
лице, което е идентифицирано или може да бъде идентифицирано пряко или непряко
чрез идентификационен номер или чрез един или повече специфични признаци,
свързани с неговата физическа, физиологична, генетична, психическа, психологическа,
икономическа, културна или социална идентичност. В същия смисъл е и чл. 2, ал. 1
от Закона за защита на личните данни и §1, т. 16 от ДР на този нормативен акт.
А
съгласно чл. 2 от ЗДОИ обществена информация е всяка информация, свързана с
обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си
съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти.
В
конкретния случай данните за приетите на първо и второ класиране деца в целодневната
подготвителна група при ОУ „Александър Г.Коджакафалията“ – гр. Бургас за
учебната 2018 г. – 2019 г., както и информация за техните братя и сестри
несъмнено попадат в определението „лични данни“ от категорията физическа
идентичност, тъй като пряко се идентифицира физическото лице с имена и ЕГН.
Предвид това правилно от зам.кмета на Община Бургас е предоставена исканата
информация единствено като брой на приетите деца без посочване на лични данни.
Видно
от Правилата за прием на деца в общински самостоятелни детски ясли, детски градини
и полудневни подготвителни групи към училища на територията на Община Бургас
като основни критерии за класиране са посочени дете сирак/полусирак – 6 т.,
Дете с трайни увреждания с 50 % и над 50 % - 5т., трето и следващо дете в
многодетно семейство или близнаци – 3 т., друго дете на същите родители, което
посещава същото СДЯ, ДГ или училище към 15.09.2018 г. – 3 т., дете от приемно
семейство и дете, посещавало детска ясла в същото детско заведение – 1 т., а
като допълнителни критерии са посочени адресна регистрация в района на детската
градина/училището: с постоянен адрес по лична карта – 2 т., с удостоверение за
временна адресна регистрация – 1 т.; за 1 желание – 3 т., за второ желание – 2
т. и за 3 желание – 1т.
При
така изложеното несъмнено в определението лични данни попада и исканият от
заявителя преглед на представените документи от записаните на първо и второ
класиране деца, като личните данни са от категорията физическа идентичност (имена
и ЕГН на детето по критериите „друго дете на същите родители, което посещава
същото СДЯ, ДГ или училище към 15.09.2018 г.“ и „дете, посещавало детска ясла в
същото детско заведение“; адрес по критерия „адресна регистрация в района на
детската градина/училището: с постоянен адрес по лична карта, с удостоверение
за временна адресна регистрация“), физиологична идентичност (данни относно
външните и вътрешни физиологични белези на физическото лице, представляващи
елементи на здравния статус по критерия „дете с трайни увреждания с 50 % и над
50 %“) и социална идентичност (данни
относно семейното положение на физическото лице по критериите „дете
сирак/полусирак“, „дете от приемно семейство“). Предвид изложеното правилно от
зам.кмета на Община Бургас е отказано предоставяне на исканата информация под
формата на преглед на документите представени от записаните в ОУ „Александър
Г.Коджакафалията“ – гр. Бургас деца, тъй като същата е свързана с лични данни.
По
изложените съображения съдът намира оспореният акт в обжалваната му част за
постановен при правилно приложение на материалния и процесуалния закон, както и
в съответствие с целта на закона, а жалбата за неоснователна, поради което
същата следва да бъде отхвърлена.
Мотивиран
от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК Административен съд - Бургас, І-ви
състав
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Н.Ц., ЕГН ********** *** против
Решение № 94-01-18664/2/21.06.2018 г. зам. кмета на Община Бургас, в частта с
която е отказано предоставяне на информацията, свързана с лични данни на
приетите и записани деца, както и информацията за техните братя и сестри и
преглед на представените документи от записаните при първо и второ класиране
деца.
Решението
може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от
съобщаването му.
СЪДИЯ: