Решение по дело №107/2015 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 240
Дата: 25 юни 2015 г. (в сила от 11 юли 2016 г.)
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20157080700107
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 март 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   № 240

 

гр.Враца  25.06.2015г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

ВРАЧАНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публичното заседание на 27.05.2015г. /  две хиляди и петнадесета година/  в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

                                                                             

при секретаря М.А.  като разгледа докладваното от съдията С.ВАСИЛЕВА  адм. д.№107 по описа за 2015г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс вр.чл.46 ал.5 от Закона за общинската собственост.

Съдебното производство е образувано въз основа на жалба на В.Ж.К. *** против ЗАПОВЕД  № 865/17.06.2013г. на Кмета на Община Враца, с която са прекратени наемните отношения, установени със Заповед за настаняване №І-89/11.09.1995г. на Управителя на  „***“ ЕООД  В. и сключеният въз основа на нея Договор за наем от 01.03.2006г. Жалбодателят поддържа,че заповедта е незаконосъобразна, оспорва сочените в нея основания за прекратяване на наемните правоотношения, тъй като е заплатил дължимите суми за наем и консумативи  и иска отмяната й, заедно с всички произтичащи от това законни последици.

Ответникът чрез процесуалния си представител ***.Ц..С. оспорва жалбата, като изтъква съображения за нейната недопустимост поради просрочието й и алтернативно  иска нейното отхвърляне като неоснователна.

Административният съд, като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка на оспорения акт съобразно задължението по чл.168 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Със заповед №І-89/11.09.1995г. на *** „***“ЕООД –В.  жалбодателят е настанен като наемател в общинско жилище, находящо се в гр.В. ул.“***“. На 01.03.2006г. между него и ”***” ЕООД – В. е подписан договор за наем на общинското  жилище, който е безсрочен. Изготвено е уведомление- покана с рег.№9400-0-7460/14.05.2013г., връчено лично на жалбодателя на 17.05.2013г./ видно от представената разписка с положен подпис/ за известяването му, че дължи суми за наем в размер на  295.80лв. за 17 месеца и за ТБО в размер на 38.97лв., начинът, по който ще бъдат събрани същите и че  след изтичане на посочения в поканата срок за доброволно изпълнение,ще започне производство по издаване на заповед за прекратяване на съществуващите наемни правоотношения. Издадена е оспорената пред съда  заповед, с която наемните правоотношения са прекратени, като е посочен друг размер на дължимите задължения -   неплатен наем за 18 месеца и 54.35лв. ТБО за 2011г., 2012 г. и 2013 г. Заповедта е залепена на входната врата на жилището на 25.06.2013г. и е публикувана на интернет страницата на Община Враца на 27.06.2013г. От представените  заверени ксероксни копия на  приходни квитанции е видно, че на 05.07.2013г.  жалбодателят е заплатил наемната цена  за периода м.януари 2012г. – м.февруари 2013г. вкл. в размер на  243.60лв.; на 01.09.2014г. е заплатил наемната цена за периода м.март 2013г. – м.април 2014г. вкл. от 243.60лв.  и на 20.02.2015г. е заплатил наемната цена за периода м.май 2014г. – м.февруари 2015г. вкл. от 174лв. От ответника е издадена Служебна бележка №785/25.02.2015г.,  чрез която се установява, че към датата 25.02.2015г.  жалбодателят няма никакви задължения към Община Враца. От представените  копия на фискални бонове е видно, че жалбодателят е заплатил и суми за потребена от него ел.енергия  и ВиК, макар че неплащането на консумативи  не е посочено като основание за прекратяване на наемните отношения. Представена е  и  приходна квитанция за заплатена ТБО в размер на 15.38лв. за 2013г.

При така установената фактическа обстановка  съдът намира от правна страна, че оспорването е направено от надлежна страна,чиито права и законни интереси  са засегнати от оспорения акт. Предявено е против индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал.1 от АПК, подлежащ на оспорване. Съдът приема, че е извършено и в законоустановения преклузивен срок,тъй като при връчване на акта е нарушена процедурата по чл.61 от АПК, поради което не е налице редовно връчване. За да се приложи разпоредбата на чл.61 ал.3 от АПК и съобщаването на административния акт да бъде извършено чрез поставяне на таблото за обявления, в интернет страницата на общината или друг обичаен начин / в случая залепване върху входната врата/, е необходимо да бъде установено, че лицето е с неизвестен адрес или то не е намерено на посочения от него адрес   / в случая административното производство не е започнало по инициатива на  жалбодателя, поради което не може да се приеме, че адресът за кореспонденция е посочен от него/. По делото не са представени доказателства, установяващи такива факти, нито има твърдения в тази насока, още повече, че лицето е намерено на адреса и е получило лично  изготвеното уведомление-покана. Отделен е въпроса, че не е  изготвено  и не му е връчвано уведомление за започване на производството по издаване на заповедта. Обстоятелството, че при две посещения на жилището жалбодателят не е бил открит в него,също  не означава, че той няма известен адрес, още повече, че в съставените констативни  протоколи  не е посочен часът на посещение, за да се види  дали това е обичайният час, в който едно лице би следвало да е в дома си. По тези съображения оспорването е допустимо, а разгледано по същество е и основателно по следните съображения:

По силата на задължението, вменено му с разпоредбата на чл.168 ал.1 и 2 АПК, съдът е длъжен да извърши цялостна проверка на акта на всички основания, посочени в чл.146 АПК, както и да се произнесе по неговата валидност, дори да няма направено искане за това. Съдът намира, че заповедта е издадена от компетентния орган, в изискуемата писмена форма, поради което  се явява валиден административен акт. Същата обаче е незаконосъобразна  като противоречаща на материалния закон и издадена при допуснати съществени процесуални нарушения.

В мотивите към заповедта  като нарушение на Закона за общинската собственост и на издадената въз основа на него Наредба за условията и реда за управление и разпореждане с общински жилища е посочено, че лицето има неизплатени задължения за наем и ТБО. Съдът намира, че тези факти не са установени в административното производство, нито в настоящето съдебно производство, тъй като  не са представени каквито и да било доказателства  в тази насока като извлечение от счетоводни книги или справки от съответните служби към Общинската администрация. Също така, посочената като дължима сума  не е  конкретизирана  по месеци и години, поради което  не може да се упражни съдебен контрол  дали  така посоченото основание за прекратяване на наемния договор е налице. От друга страна,  при наличие на плащане на  суми  за дължим наем  на дата 05.07.2013г. от страна на жалбодателя,  ответникът в съдебното производство не се е мотивирал защо не е приложил в отношенията им разпоредбата на  чл.37 ал.4 от цитираната по-горе Наредба на ОбС Враца, според  която при заплащане на дължимите суми в едномесечен срок от издаване на заповедта за прекратяване на наемните отношения  последната се отменя и се сключва  анекс към договора за наем, сключен между страните. Без да отмени  заповедта за прекратяване на наемните отношения,  ответникът е продължил да събира   суми в размер на наемната цена  от жалбодателя, като сам е заявил, че към датата 25.02.2015г.  той няма никакви финансови задължения спрямо него, което би могло да се тълкува и като злоупотреба с право. Също така,  при издаване на процесната заповед административният орган е бил длъжен да се съобрази с принципа на чл.6 АПК за съразмерност. Този общ принцип на правото на Европейската общност се разпростира и върху производството по издаване на административните актове  и изисква те да не засягат  права и законни интереси на лицето, което е техен адресат, в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която се издават.  Безспорно, с издадената заповед Общината цели да защити икономическия си интерес  и да събере вземането си,  но тази цел би могла да се постигне и по друг, не толкова драстичен за жалбодателя ред, а не като бъде лишен от жилището, в което живее от 1995г.

По така изложените съображения  заповедта  следва да се отмени като незаконосъобразна.

Воден от горното и на основание чл.172 ал.2 вр.чл.146 т. 3 и 4 от АПК съдът

 

Р      Е       Ш   И :

 

 ОТМЕНЯ ЗАПОВЕД №865/17.06.2013г.  на КМЕТА на ОБЩИНА ВРАЦА, с която “Прекратява наемните отношения, установени със Заповед за настаняване №І-89/11.09.1995г. на  ***  „“ ЕООД В. и сключеният въз основа на нея Договор за наем от 01.03.2006г“ с В.Ж.К. /В. Б. К./  за общинско жилище, находящо се в гр.В. ул.”***”.

 РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд чрез Врачански административен съд в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

 

АДМ. СЪДИЯ: