Решение по дело №412/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 103
Дата: 30 март 2021 г. (в сила от 7 юли 2021 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20207100700412
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 103

30.03.2021 г., гр.Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ДОБРИЧ, пети състав, в публично заседание на десети март,  две хиляди  двадесет и първа година, в състав :

 

                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ:ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

При участието на секретаря М. Михалева, разгледа докладваното от Председателя адм. дело №412 по описа на съда за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс във вр. с чл. 28, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 от 8.08.2017 г. за прилагане на мярка 14 "Хуманно отношение към животните" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г.

Образувано е по жалба на А.Д.Н. ***, против Уведомително писмо изх. № 01-033-6500/105 от 15.07.2020 г. на Директора на ОД на ДФ "Земеделие" гр. Варна за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 14 "Хуманно отношение към животните" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., с което е определен размер на финансово подпомагане по подмярка 14.2 "Хуманно отношение към животните" в сектор ДПЖ в размер на 0, 00 лв.

В жалбата са изложени аргументи, че оспорваният акт е незаконосъобразен, издаден при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби. Твърди се, че не е посочено по какъв начин е установено неспазване на изискванията на Наредбата, което представлява нарушение на изискването за форма на акта по чл.59, ал.2, т.4 от АПК, състоящо се в липса на фитически основания за издаването. Релевират се доводи, че представените при подаването на заявлението документи отговарят на зададените критерии, осигурена е достатъчно свободна подова площ за броя отглеждани животински единици. Представено е становище на ОДБХ гр. Добрич, според което животновъдният обект отговаря на всички ветеринарномедициски изисквания. Прави се позоваване на чл.13, ал.3 и чл.21 от Наредбата, като се сочи, че лицето не е било уведомено за констатирани несъответствия преди издаване на акта и възможността за отстраняването им. Иска се постановяване на съдебно решение за отмяната на уведомителното писмо.

В съдебно заседание, процесуалния представител на жалбоподателя адв. М.П. – ДАК, поддържа жалбата на изложените в нея основания. Претендира сторените по делото съдебно-деловодни разноски.Представена е и писмена защита.

Ответникът - директорът на Областна дирекция на ДФ "Земеделие" гр. Варна, чрез упълномощения юрисконсулт Д.М. и с представената от последната писмена защита се изразява становище за неоснователност на жалбата и претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

След преценка на събраните по делото доказателства, съдът намира за установено от фактическа страна следното:

А.Н. притежава животновъден обект вид "ферма" с предназначение за отглеждане на овце и кози, намиращ се в с. Нейково, общ. Каварна, ул. „Четвърта“ №6. От Областна дирекция по безопасност на храните-Варна е било издадено за този обект удостоверение за регистрация на животновъден обект №101/22828 от 30.08.2017 г., съгласно което същият отговаря на ветеринарномедицинските изисквания и е с капацитет от 300 бр. дребни преживни животни /ДПЖ/ - кози и овце. Издадено е Становище №9/23.10.2017 г. на ОДБХ Добрич, с което се удостоверява, че животновъдния обект отговаря на всички ветеринарномедицински изсквания и се удостоверява налична подова площ и/или дворна площ във връзка с изискванията на Наредба №4.

На 07.08.2019 г. е подадено от Н. Заявление за подпомагане/плащане за 2019 г. по мярка 14 " Хуманно отношение към животните", което е прието с идентификационен номер 08/14/2/01151. Със заявлението е поискано подпомагане за 341 бр. ДПЖ при капацитет ДПЖ 300 бр.  за извършване на дейността осигуряване на свободна подова площ за отглежданите животни, които в т. 2.1. от заявлението са посочени като 44,1 животински единици /ЖЕ/, като е посочена в т. 3 регистрирана в ИСАК пасищна площ от 53,8 ха.

В таблицата са изброени ДПЖ, отглеждани в посочения обект, за които кандидатства по схемата и подмярка в сектор ДПЖ и за които е поел ангажимент.

При започнатата от ОД на ДФ "Земеделие" гр. Варна административна проверка е изпратено на 27.05.2020 г. от директора запитване до директора на ОДБХ-Варна, с което е изискана актуална информация за регистрацията на ЖО и за капацитета му към датата на подаване на заявлението 07.08.2019 г. Съгл. издадената Справка за животни в обект по категории №587717 за дата 07.08.2019 г. на А.Д.Н. собственик от БАБХ се установява, че в животновъдния обект има 337 овце и 4 кози, т.е. 341 бр. ДПЖ. Във връзка със запитването на директора на ОД на ДФЗ Варна, е постъпило писмо от ОБДХ Добрич, в което се информира ОД на ДФЗ Варна, че към 04.05.2020 г. е издадено удостоверение за регистрация на животновъден обект №9692-0019, намиращ се в с. Нейково, общ. Каварна на А.Д. Нейков с капацитет 360 бр. ДПЖ.

Като доказателства са приети и договори за отдаване под наем на пасища от ОПФ на община Каварна, нот.акт, скици и др. документи касаещи собствеността на имота.

По делото по искане на жалбоподателя е назначена съдебно-техническа експертиза, която е изготвена от вещо лице –геодезист и която е дала своето заключение, че в животновъдния обект, както и в двора на жалбоподателя има необходимата площ по подмярка 14.2 „Хуманно отношение към животнита“ от ПРСР за 2014-2020 г.. Експертизата е приета без възражения от страните.

Издадена е от изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" заповед № 03-РД/3372 от 13.09.2017 г., с т. 4 от която са делегирани на директорите на областните дирекции на ДФ " Земеделие" в съответствие с териториалната им компетентност правомощия да вземат решения и да издават уведомителни писма за плащане/отказ за плащане на финансова помощ по заявления за подпомагане/плащане съгласно чл. 23, ал. 4, чл. 28, ал. 1 и чл. 29 от Наредба № 4 от 8.08.2017 г. за прилагане на мярка 14.

Въз основа на така делегираните му правомощия и на събраните при изввършената адм. проверка данни, директорът на ОД на ДФ "Земеделие" гр. Варна издава Уведомително писмо изход. № 07-033-6500/105 от 15.08.2020 г., предмет на оспорване в настоящото съдебно производство. Като мотиви в уведомителното писмо е посочено, че е констатирано несъответсвие между посочения капацитет на отглежданите животни в ЖО с №9692-0019 /нов рег. №**********/, находящ се в с. Нейково в Удостоверение №101/22828 от 30.08.2017 г. по реда на чл.137 от ЗВД, в заявлението за подпомагане с ИД ********** и в Становище №008/23.10.2017 г. на ОБДХ Добрич. Прието е, че се отглеждат 341 бр. БДЖ, а съгласно издаденото удостоверение капацитета е 300 бр. БДЖ. На базата на тази констатация е прието, че не са спазени  изискванията на Наредба № 44/20.04.2006 г. за ветеринарномедицинските изисквания към животновъдните обекти, а именно  чл. 10, ал. 4 и чл. 28, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4/8.08.2017 г., минималните изисквания за защита и хуманно отношение при отглеждане на селскостопанските животни, поради което жалбоподателя не отговаря на изискванията за подпомагане.          

Писмото е съобщено на А.Н. на 23.07.2020 г., а подадената до АС-Добрич жалба е приета в ОД на ДФ "Земеделие" гр. Варна с вх. № 01-033-6500/105#1 от 10.08.2020 г. Видно от представеният системен бон от „Български пощи“ ЕАД и известие за доставяне, жалбата е подадена на 06.08.2020 г..

При така установените обстоятелства, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима като подадена в срок от надлежна страна и при наличието на правен интерес от оспорване на подлежащ на съдебен контрол ИАА.

Разгледана по същество, съдът намира жалбата за основателна.

Оспореното писмо е издадено от адм. орган разполагащ с необходимата материална компетентност - с приложената към преписката заповед № 03-РД/3372 от 13.09.2017 г. на изпълнителния директор на ДФ "Земеделие" са делегирани на директорите на областните дирекции на ДФ "Земеделие" правомощия по чл. 20а, ал. 4 от З-на за подпомагане на земеделските производители.

Противно на изложените в жалбата аргументи, съдът намира за спазена формата на адм. акт. Фактическото основание за отказа е ясно посочено, а именно: броят на отглежданите в ЖО животни /341 бр. ДПЖ/ не съответства на капацитета посочен в издаденото по реда на чл. 137 от З-на за ветеринарномедицинската дейност удостоверение, според което той бил за 300 бр. ДПЖ. Посочени са и правните основания за отказа, а именно: разпоредбите на  чл. 10, ал. 4 и чл. 28, ал. 1,  т. 4 от Наредба № 4/8.08.2017 г. за прилагане на мярка 14 " Хуманно отношение към животните" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 -2020 г.

Независимо от гореизложеното съдът намира, че приетите в оспореното писмо факти са установени при допуснато от органа съществено нарушение на административно-производствените правила, което в крайна сметка е довело до неправилно прилагане на материалния закон, т.е. налице са основанията по чл. 146, т. 3 и т. 4 от АПК за отмяна на оспореният адм. акт.

Мярка 14 има за цел да осигури по-добър здравен статус на животните и да подобри хигиената при тяхното отглеждане.

Според чл. 2 от Наредба № 4 на подпомагане подлежат земеделски стопани, които се задължават да спазват доброволно поети ангажименти за изпълнение на дейности, допринасящи за хуманното отношение към едрите преживни животни и/или дребните преживни животни, които надхвърлят задължителните минимални стандарти на ЕС относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика.

Съгласно чл. 4, ал. 1 финансовата помощ по тази наредба се предоставя за изпълнението на една или комбинация от дейности, включени в подмярка 14.1 "Хуманно отношение към животни в сектор ЕПЖ" или подмярка 14.2 "Хуманно отношение към животни в сектор ДПЖ" от мярка 14 "Хуманно отношение към животните" от Програмата за развитие на селските райони.

Чл. 16, ал. 1 гласи, че ползвателите на помощта се задължават да спазват изискванията за дейностите по чл. 4, за които са поели ангажимент.

Съгласно чл. 10, ал. 4 от Наредба № 4 броят, видът и категорията на животните в животновъдния обект, в който се изпълняват дейностите по чл. 4, трябва да са в съответствие с капацитета на регистрирания по чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност животновъден обект.

Според чл. 28, ал. 1 т. 4 от наредбата изплащането на финансовата помощ може да се намали или откаже, когато се установи, че земеделският стопанин не спазва нормативните изисквания за хуманно отношение към животните.

Видно от издаденото Уведомително писмо за неодобрение за участие по мярка 14"Хуманно отношение към животните" от програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 г. е посочено, че в резултат на извършени административни проверки ОД на ДФЗ е определил 0 лева за подмярка 14.2-хуманно отношение към животните сектор ДПЖ: 14.2.1 Осигуряване на свободна подова площ при отглеждане за ДПЖ 0,00 лева и 14.2.2 Осигуряване на свободно отглеждане на открито за ДПЖ 0,00 лева. Единественото посочено в писмото е, че е констатирано несъответствие между посочения капацитет за отглеждане животни в ЖО и издаденото Удостоверение по реда на чл.137 от ЗВД.

Не е спорно обстоятелството, че към датата на подаване на заявлението за подпомагане 07.08.2019 г. в животновъдния обект № **********(9692-0019), находящ се в с. Нейково, община Каварна, област Добрич се отглеждат 341 бр. ДПЖ в необходимата възраст за подпомагане. В удостоверение №101/22828 от 30.08.2017 г. по реда на чл. 137 от ЗВМД указания капацитет действително е 300 бр., като изрично е посочено, че към него момент в обекта се отглеждат 265 бр. овца-коза. От представеното Становище от 23.10.2017 г. се установява, че обекта отговаря навсички ветеринарномедициски изисквания, вкл., че собственикът на животновъдния обект спазва дейности, допринасящи за хуманното отношение към отглежданите в животновъдния обект животни, които надхвърлят минималните стандарти, съгл. дял VІ, глава І и Приложение ІІ от Регл. 1306/2013 г. на ЕП и Съвета. Със същото становище е устоверена наличната подова площ във връзка с изискванията на Наредба №4. Явно е, че в последствие е започнато отглеждането на 341 бр. ДПЖ. Видно обаче от писмо с изх. №906/04.06.2020 г. на Директора на ОБДХ Добрич, на 04.05.2020 г. е издадено удостоверение за регистрация на животновъдния обект с капацитет 360 бр. ДПЖ. За да бъде издадено процесното удостоверение са направени проверки на място и е установено, че обекта отговаря на ветеринарномедициските изисквания. Това обстоятелство безспорно се установява и от приетата по делото съдебно-техническа експертиза, което е изчислило, че необходимата минимална дворна площ за 341 бр. животни по Наредба №4 е 591.10 км.м., а чиста оградена дворна площ е 680 кв.м. Установено е и, че чистата подова площ в помещението е 815 кв.м. Т.е. безспорно е установено, че е налице необходимата площ по подмярка 14.2.

Да, съдът е съгласен с възражението на процесуалния представител на ответника, че тези обстоятелства се установяват едва през 2020 г., а подпомагането касае 2019 г., но след като органът още при подаването на заявлението е установил разминаването между отглеждани ДПЖ и капацитет ДПЖ е следвало или да вмени на жалбоподателя да представи допълнителни доказателства, каквито правомощия му дава наредбата или  съгласно чл. 19, ал. 3 и чл. 2 от Наредба № 4/2017 г.  е могъл да изиска от БАБХ допълнителна информация за свободната площ в помещенията и на двора на животновъдния обект, където се отглеждат животните, с който се извършва дейността по чл. 4 и за капацитета на животновъдния обект. Заявлението е подадено на 07.08.2019 г., а УП е издадено на 18.07.2020 г., почти една година, през която административният орган е можел да приложи посочените по-горе разпоредби или да извърши проверка на място за да установи действителните обстоятелства, касаещи 2019 г.

Твърдението от страна на процесуалния представител на ответника, че не само площа е единственото условие за хуманно отглеждане, съдът намира, че дори това да е така, отказа е направен, не че ЖО не отговаря на определени условия /не покрива определени изисквания/, а че броят, видът и категорията на животните в животновъдния обект, в който се изпълняват дейностите по чл. 4, не е в съответствие с капацитета на регистрирания по чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност животновъден обект.

Съдът преценя законосъобразността на оспорения адм. акт към момента на издаването му. В случая оспореното уведомително писмо е издадено на 15.07.2020 г., а при положение, че съществува в правния мир и  удостоверение за регистрация на животновъден обект №9692-0019 от 04.05.2020 г., от директора на ОДБХ, Добрич, се оборват констатациите на адм. орган, че указания капацитет в ЖО е за 300 бр. БДЖ. Т.е. към момента на издаване на административния акт е било налице съответствие между капацитета 341 бр. БДЖ и издаденото удостоверение за 360 бр. БДЖ.

Следователно неизяснени са фактите от значение за случая към момента на издаване на процесното уведомително писмо в нарушение на правилото на чл.35 от АПК. Налице е и нарушение на чл.26 от АПК, тъй като лицето не е било уведомено преди издаване на административния акт и не му е предоставена възможност за възражение или да отстрани нередовностите. Налице е и нарушение на принципите заложени в чл. 6 от АПК.

Единствения мотив адм.орган е, че към момента на подаване на заявлението, оспорващият е имал удостоверение по чл.137 от ЗВМД за 300 бр. ДПЖ, но той е разполагал с такова за 360 бр. ДПЖ към момента на издаване на процесния адм. акт, който е издаден доста по късно. А следва да се има предвид и това, че всички изисквания относно ветеринарномедицинските дейности са спазени и в съответствие с Наредба № 16 от 03.02.2006 г. за защита и хуманно отношение при отглеждане и използване на селскостопанските животни, констатирано след проверката от ОДБХ, констатирано също преди издаване на оспорения адм. акт.

Съдът намира, че издаденото уведомително писмо противоречи и на целта на закона, по конкретно на целите заложени в чл. 2 от ЗПЗП, което също е основание за отмяната му.

С оглед изложеното, оспореният акт страда от пороци, водещи до неговата незаконосъобразност до степен на унищожаемост, поради което същият следва да бъде отменен. Предвид естеството на акта, който не позволява решаването на въпроса по същество, както и на основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката следва да бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне по заявлението за подпомагане на жалбоподателя при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона.

Предвид изхода на делото ответника дължи на жалбоподателя сторените от последния разноски по делото, които са в общ размер на 801 лв., от които 10 лв. държавна такса, платено възнаграждение на вещи лица в размер на 391 лв. и адвокатско възнаграждение в размер на 500 лв.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, във връзка с чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на А.Д.Н. ***, Уведомително писмо изх. № 01-033-6500/105 от 15.07.2020 г. на Директора на ОД на ДФ "Земеделие" гр. Варна.

ИЗПРАЩА преписката на Директора на областна дирекция на Държавен фонд "Земеделие", Варна по заявление идентификационен номер 08/14/2/01151, подадено от А.Д.Н. по мярка 14 " Хуманно отношение към животните" за 2019 г. за ново произнасяне.

ОСЪЖДА Областна дирекция на Държавен фонд "Земеделие" – Варна да заплати на А.Д.Н. ЕГН ********** *** сумата от 801 лв. (осемстотин и един лева) - разноски в производството.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                    СЪДИЯ: