Р Е Ш Е Н И
Е № 123
Гр. Сливен, 02.10.2019
г.
В И М Е Т О Н А Н А
Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в
публично заседание на единадесети септември две хиляди и деветнадесета година в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА
ЧЛЕНОВЕ:
ИГЛИКА ЖЕКОВА
ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА
при участието на
прокурора Христо Куков
и при секретаря Галя
Георгиева, като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова КАНД № 108 по
описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази следното:
Производството е
образувано по касационна жалба срещу решение по АНД № 298 по описа на Районен
съд Сливен за 2019 година и се движи по реда на глава дванадесета от АПК.
С Решение № 234/21.05.2019
г. по АНД № 298/2019 г. на Районен съд Сливен е потвърдено Наказателно
постановление № 18-0804-003947, издадено на 28.12.2018 г. от Началник група в
Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Сливен, с което на Ю.И.Д., ЕГН **********,***,
за нарушения по чл. 140 ал. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на
основание чл. 175 ал. 3 предл. първо от ЗДвП е
наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200,00 (двеста) лева и на
основание Наредба № Iз-2539 на МВР е постановено отнемане на 10
контролни точки.
Недоволен от така
постановеното решение е останал касационният жалбоподател Ю.Д., който го
обжалва в срок, като в жалбата се излагат доводи в насока материална
незаконосъобразност на съдебния акт. Иска се неговата отмяна, както и отмяна на
наказателното постановление. Твърди се, че с Постановление от 04.12.2018 г. Д.
е привлечен като о. за престъпление по чл. 345 ал. 2, вр.
ал. 1 от НК, чийто състав включвал нарушението, за което в по – късен момент е
издадено процесното наказателно постановление. Поради
това в случая било абсолютно недопустимо издаването на последното за нарушение,
за което лицето е привлечено като о. с наложена мярка за неотклонение. С
позоваване на чл. 17 от ЗАНН моли съда да отмени атакувания съдебен акт и
потвърденото с него наказателно постановление.
В с.з. касационният
жалбоподател, редовно и своевременно призован, не се явява.
В с.з. ответникът
по касационното обжалване, редовно и своевременно призован, не се представлява.
В писмено становище оспорва касационната жалба и моли съда да я отхвърли, като
остави в сила първоинстанционното решение.
В с.з. представителят
на Окръжна прокуратура Сливен поддържа, че жалбата е неоснователна, а първоинстанционното решение като правилно и обосновано
следва да бъде оставено в сила.
Административният
съд, в качеството на касационна инстанция, като обсъди направените в жалбата
оплаквания, становищата на явилите се страни и събраните пред Районния съд писмени
и гласни доказателства, прие за установено следното:
Касационната жалба
е подадена в законния срок, допустима е, но по същество е неоснователна.
В жалбата са
наведени оплаквания за незаконосъобразност на обжалвания съдебен акт. За да се
отговори на същите, касационната инстанция следва да обсъди събраните по делото
доказателства, от които е видно следното от фактическа страна:
На 28.11.2018 г. в 22:15 ч. в гр. Сливен на ул. „Таньо войвода“ в
посока бул. „Шести септември“ служители при ОД на МВР – Сливен спрели за
проверка л.а. „Шкода Фабиа“ с рег. № ***, като на
мястото пристигнал и екип от Сектор „Пътна полиция“. При извършената
документална проверка било установено, че моторното превозно средство е с
прекратена регистрация, поради неспазен срок за пререгистрация. Установеното
било обективирано в съставен срещу Д. АУАН № Д916004/28.11.2018
г. и квалифицирано като административни нарушения по чл. 140 ал. 1 от Закона за
движението по пътищата. Въз основа на съставения акт, на 28.12.2018 г. Началник
група при Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Сливен издал Наказателно
постановление № 18-0804-003947, издадено на 28.12.2018 г., с което на Ю.И.Д.,
ЕГН **********,***, за нарушения по чл. 140 ал. 1 от Закона за движението по
пътищата (ЗДвП) и на основание чл. 175 ал. 3 предл.
първо от ЗДвП наложил административно наказание „глоба“ в размер на 200,00
(двеста) лева и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР постановил отнемане на 10
контролни точки.
Към доказателствата е приобщено Постановление от 07.12.2018 г. на
прокурор при Районна прокуратура – Сливен, с което е било прекратено БП №
1565/2018 г., образувано срещу Ю.Д. за престъпление по чл. 345 ал. 2, в. с ал.
1 от НК.
За да потвърди
Наказателното постановление, Районният съд е приел, че Ю.Д. е осъществил от обективна
и субективна страна административното нарушение, описано в АУАН и НП, както и
че деянието е правилно квалифицирано и съответно – санкционирано. Районният
съд, като е обсъдил всички доказателства по делото, правилно е установил
фактическата обстановка. Въз основа на нея е направил обосновани правни изводи,
а именно - че касационният жалбоподател е извършил вменените му във вина
административни нарушения, както и че същите не съставляват маловажен случай. Обосновано
и законосъобразно Районният съд е потвърдил Наказателното постановление и
неговите изводи напълно се споделят от касационния състав.
Изложеното
в касационната жалба твърдение
за незаконосъобразност на първоинстанционното решение
не се споделя от касационния съдебен състав. От събраните пред първата съдебна инстанция писмени и гласни доказателства се установява по
категоричен начин, че касационният жалбоподател е извършил вмененото му с акта и НП административно нарушение и правилно
е ангажирана административнонаказателната
му отговорност за същите. При съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление не
са допуснати процесуални нарушения, а изводите на Районния съд в атакуваното
решение са обосновани и напълно съответни на събраните доказателства, обсъдени са
всеобхватно и ценени правилно. Видно от АУАН и
НП в обжалваната част, административното нарушение е квалифицирано като такова
по чл. 140 ал. 1 от ЗДвП. Съгласно изречение първо на тази норма, по пътищата,
отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места. В разглеждания случай е доказано по
безспорен и категоричен начин, че процесния лек
автомобил е бил със служебно прекратена
на 06.09.2018 г. регистрация. При тези факти, правилно наказващият орган е
приложил и съответната на установеното административно нарушение санкционна
норма на чл. 175 ал. 3 предл. първо от същия закон.
Съобразно същата, наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство
за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява
моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред. По делото
липсват каквито и да било доказателства, компрометиращи установените в акта и
наказателното постановление обстоятелства от фактическа страна. Ето защо
настоящата касационна инстанция намира, че при съставяне на акта и издаване на наказателното
постановление не са допуснати процесуални нарушения, такива не са допуснати и
от първата съдебна инстанция при постановяване на нейното решение. Съответствието
между приетото от съда и установеното от доказателствата, както и между
приетото от съда и направените от него изводи, води до обоснованост на
постановеното решение.
Противно на твърдяното
в жалбата, чл. 17 от ЗАНН не е приложим, доколкото с Постановление от
07.12.2018 г. на прокурор при Районна прокуратура – Сливен, с което е било
прекратено БП № 1565/2018 г., образувано срещу Ю.Д. за престъпление по чл. 345
ал. 2, в. с ал. 1 от НК.
Извършвайки своята проверка в рамките на
приетите за установени от предходната съдебна инстанция факти и обстоятелства,
Административен съд – Сливен намира, че доводите в касационната жалба са
неоснователни и отменителни основания не са налице.
В атакуваното решение
Районен съд Сливен е направил обоснован и съответен на всички доказателства извод
за законосъобразност на Наказателно постановление № 18-0804-003947, издадено на
28.12.2018 г. от Началник група в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР -
Сливен, с което на Ю.И.Д., ЕГН **********,***, за нарушения по чл. 140 ал. 1 от
Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл. 175 ал. 3 предл. първо от ЗДвП е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 200,00 (двеста) лева и на основание Наредба № Iз-2539 на
МВР е постановено отнемане на 10 контролни точки.
По изложените
съображения, обжалваното решение като
законосъобразно следва да бъде оставено в сила.
Водим от горното и на
основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 221 ал.
2, предл. първо от АПК, Административен съд Сливен
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 234/21.05.2019
г. на Районен съд Сливен, постановено по АНД № 298/2019 г. по описа на същия
съд.
Решението е
окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:1.
2.