Решение по дело №108/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 октомври 2019 г.
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20197220700108
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е    123

 

Гр. Сливен, 02.10.2019 г.

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на единадесети септември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛАНА ДРАГОМАНСКА

                                              

                                                      ЧЛЕНОВЕ: ИГЛИКА ЖЕКОВА

                                                                       ДЕТЕЛИНА БОЗУКОВА

 

 

при участието на прокурора Христо Куков

и при секретаря Галя Георгиева, като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова КАНД № 108 по описа за 2019 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е образувано по касационна жалба срещу решение по АНД № 298 по описа на Районен съд Сливен за 2019 година и се движи по реда на глава дванадесета от АПК.

С Решение № 234/21.05.2019 г. по АНД № 298/2019 г. на Районен съд Сливен е потвърдено Наказателно постановление № 18-0804-003947, издадено на 28.12.2018 г. от Началник група в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Сливен, с което на Ю.И.Д., ЕГН **********,***, за нарушения по чл. 140 ал. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл. 175 ал. 3 предл. първо от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200,00 (двеста) лева и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР е постановено отнемане на 10 контролни точки.

Недоволен от така постановеното решение е останал касационният жалбоподател Ю.Д., който го обжалва в срок, като в жалбата се излагат доводи в насока материална незаконосъобразност на съдебния акт. Иска се неговата отмяна, както и отмяна на наказателното постановление. Твърди се, че с Постановление от 04.12.2018 г. Д. е привлечен като о. за престъпление по чл. 345 ал. 2, вр. ал. 1 от НК, чийто състав включвал нарушението, за което в по – късен момент е издадено процесното наказателно постановление. Поради това в случая било абсолютно недопустимо издаването на последното за нарушение, за което лицето е привлечено като о. с наложена мярка за неотклонение. С позоваване на чл. 17 от ЗАНН моли съда да отмени атакувания съдебен акт и потвърденото с него наказателно постановление.

В с.з. касационният жалбоподател, редовно и своевременно призован, не се явява.

В с.з. ответникът по касационното обжалване, редовно и своевременно призован, не се представлява. В писмено становище оспорва касационната жалба и моли съда да я отхвърли, като остави в сила първоинстанционното решение.

В с.з. представителят на Окръжна прокуратура Сливен поддържа, че жалбата е неоснователна, а първоинстанционното решение като правилно и обосновано следва да бъде оставено в сила.

Административният съд, в качеството на касационна инстанция, като обсъди направените в жалбата оплаквания, становищата на явилите се страни и събраните пред Районния съд писмени и гласни доказателства, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законния срок, допустима е, но по същество е неоснователна.

В жалбата са наведени оплаквания за незаконосъобразност на обжалвания съдебен акт. За да се отговори на същите, касационната инстанция следва да обсъди събраните по делото доказателства, от които е видно следното от фактическа страна:

На 28.11.2018 г. в 22:15 ч. в гр. Сливен на ул. „Таньо войвода“ в посока бул. „Шести септември“ служители при ОД на МВР – Сливен спрели за проверка л.а. „Шкода Фабиа“ с рег. № ***, като на мястото пристигнал и екип от Сектор „Пътна полиция“. При извършената документална проверка било установено, че моторното превозно средство е с прекратена регистрация, поради неспазен срок за пререгистрация. Установеното било обективирано в съставен срещу Д. АУАН № Д916004/28.11.2018 г. и квалифицирано като административни нарушения по чл. 140 ал. 1 от Закона за движението по пътищата. Въз основа на съставения акт, на 28.12.2018 г. Началник група при Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР – Сливен издал Наказателно постановление № 18-0804-003947, издадено на 28.12.2018 г., с което на Ю.И.Д., ЕГН **********,***, за нарушения по чл. 140 ал. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл. 175 ал. 3 предл. първо от ЗДвП наложил административно наказание „глоба“ в размер на 200,00 (двеста) лева и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР постановил отнемане на 10 контролни точки.

Към доказателствата е приобщено Постановление от 07.12.2018 г. на прокурор при Районна прокуратура – Сливен, с което е било прекратено БП № 1565/2018 г., образувано срещу Ю.Д. за престъпление по чл. 345 ал. 2, в. с ал. 1 от НК.  

За да потвърди Наказателното постановление, Районният съд е приел, че Ю.Д. е осъществил от обективна и субективна страна административното нарушение, описано в АУАН и НП, както и че деянието е правилно квалифицирано и съответно – санкционирано. Районният съд, като е обсъдил всички доказателства по делото, правилно е установил фактическата обстановка. Въз основа на нея е направил обосновани правни изводи, а именно - че касационният жалбоподател е извършил вменените му във вина административни нарушения, както и че същите не съставляват маловажен случай. Обосновано и законосъобразно Районният съд е потвърдил Наказателното постановление и неговите изводи напълно се споделят от касационния състав.

Изложеното в касационната жалба твърдение за незаконосъобразност на първоинстанционното решение не се споделя от касационния съдебен състав. От събраните пред първата съдебна инстанция писмени и гласни доказателства се установява по категоричен начин, че касационният жалбоподател е извършил вмененото му с акта и НП административно нарушение и правилно е ангажирана административнонаказателната му отговорност за същите. При съставяне на АУАН и издаване на наказателното постановление не са допуснати процесуални нарушения, а изводите на Районния съд в атакуваното решение са обосновани и напълно съответни на събраните доказателства, обсъдени са всеобхватно и ценени правилно. Видно от АУАН и НП в обжалваната част, административното нарушение е квалифицирано като такова по чл. 140 ал. 1 от ЗДвП. Съгласно изречение първо на тази норма, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. В разглеждания случай е доказано по безспорен и категоричен начин, че процесния лек автомобил е бил със служебно  прекратена на 06.09.2018 г. регистрация. При тези факти, правилно наказващият орган е приложил и съответната на установеното административно нарушение санкционна норма на чл. 175 ал. 3 предл. първо от същия закон. Съобразно същата, наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред. По делото липсват каквито и да било доказателства, компрометиращи установените в акта и наказателното постановление обстоятелства от фактическа страна. Ето защо настоящата касационна инстанция намира, че при съставяне на акта и издаване на наказателното постановление не са допуснати процесуални нарушения, такива не са допуснати и от първата съдебна инстанция при постановяване на нейното решение. Съответствието между приетото от съда и установеното от доказателствата, както и между приетото от съда и направените от него изводи, води до обоснованост на постановеното решение.

Противно на твърдяното в жалбата, чл. 17 от ЗАНН не е приложим, доколкото с Постановление от 07.12.2018 г. на прокурор при Районна прокуратура – Сливен, с което е било прекратено БП № 1565/2018 г., образувано срещу Ю.Д. за престъпление по чл. 345 ал. 2, в. с ал. 1 от НК.

Извършвайки своята проверка в рамките на приетите за установени от предходната съдебна инстанция факти и обстоятелства, Административен съд – Сливен намира, че доводите в касационната жалба са неоснователни и отменителни основания не са налице.

В атакуваното решение Районен съд Сливен е направил обоснован и съответен на всички доказателства извод за законосъобразност на Наказателно постановление № 18-0804-003947, издадено на 28.12.2018 г. от Началник група в Сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР - Сливен, с което на Ю.И.Д., ЕГН **********,***, за нарушения по чл. 140 ал. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл. 175 ал. 3 предл. първо от ЗДвП е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200,00 (двеста) лева и на основание Наредба № Iз-2539 на МВР е постановено отнемане на 10 контролни точки.

По изложените съображения, обжалваното решение като  законосъобразно следва да бъде оставено в сила.

 

Водим от горното и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН във вр. с чл. 221 ал. 2, предл. първо от АПК, Административен съд Сливен

 

 

Р Е Ш И:

 

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 234/21.05.2019 г. на Районен съд Сливен, постановено по АНД № 298/2019 г. по описа на същия съд.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ:1.

             

 

                2.