Решение по дело №509/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 451
Дата: 19 декември 2022 г.
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20227080700509
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 август 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 451

 

гр. Враца, 19.12.2022г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА,  троен състав, в публично заседание на 06.12.2022г. / шести декември  две хиляди двадесет и втора  година/ в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА и в присъствието на прокурора ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия КОЦЕВА  адм.дело   № 509 по описа  на  АдмС – Враца за 2022г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано след обявяване на нищожността на Решение  № 444/16.12.2021 г., постановено по адм. дело № 622/2020 г. по описа на АдмС - Враца и връщане на делото  за ново разглеждане от троен състав.  

Първоначалното производство е образувано по жалба, предявена от  А.К.А. *** против Решение № 195 по Протокол № 15 от 10.11.2020 г. на Общински съвет – Козлодуй, с което е дадено съгласие за поемане на дългосрочен дълг от Община - Козлодуй за финансиране на инвестиционни проекти при определени параметри и е възложено на кмета да представлява общината и да проведе процедура за избор на финансова или кредитна институция по приетия с Решение № 548/12.12.2018 г. на ОбС – Козлодуй ред, да подпише договор за заем с избраната институция, както и да извърши всички необходими правни и фактически действия за изпълнение на решението. В жалбата са изложени доводи, че решението е нищожно, поради липса на изискуемите реквизити по чл.16 и чл.17 ЗПФ, алтернативно е  незаконосъобразно, поради допуснати съществени нарушения на материалния закон и процесуалните правила. Иска се да бъде прогласена нищожността му, респективно да бъде отменено.

Ответникът - Общински съвет – Козлодуй, редовно призован, чрез процесуалния си представител * А.К в с.з., оспорва жалбата, като неоснователна. Излагат се подробни съображения за правилност и законосъобразност на оспорения акт и се прави искане за неговото потвърждаване. Претендират се направените по делото разноски, съобразно представен списък.

Представителят на Окръжна прокуратура – Враца дава мотивирано заключение за неоснователност на жалбата. Посочва се, че  не са допуснати процесуални нарушения при приемането на посоченото решение, както и че е спазен материалния закон. Самото решение съдържа изискуемите от закона реквизити по чл. 17 ЗОД. Отправя искане за отхвърляне на жалбата.

Настоящият съдебен състав, като се запозна с доводите и съображенията на страните, доказателствата в административната преписка и след служебна проверка на оспорения акт, съобразно вмененото му задължение  по чл. 168, ал.1 от АПК, намира за установено следното:

С  предложение вх. №410-01-235/28.10.2020г., Кметът на Община Козлодуй е обосновал необходимостта от финансиране на инвестиционни проекти в полза на местната общност и е предложил на Общински съвет – Козлодуй да даде съгласие община Козлодуй да поеме дългосрочен дълг за финансиране на инвестиционни проекти, при конкретни условия. Към предложението е приложен протокол от публично обсъждане на намерение за поемане на дългосрочен общински дълг от  07.10.2020 г.

Видно от т.3 на Протокол №11/05.11.2020г., на свое заседание Постоянната комисия по здравеопазване и социални дейности е взела становище, с което подкрепя внесеното от Кмета на община Козлодуй предложение вх. №410-01-235/28.10.2020 г. за поемане на  дългосрочен общински дълг.

По т.3 на Протокол №7/05.11.2020 г., на свое заседание Постоянна комисия образование, култура, младежта, спорта и туризма е взела становище, с което подкрепя внесеното от Кмета на община Козлодуй предложение вх. № 410-01-235/28.10.2020 г. за поемане на  дългосрочен общински дълг. 

Съгласно т.5 на Протокол № 12/05.11.2020г., на свое заседание Постоянната комисия по бюджет, финанси и общинска собственост е взела становище, с което подкрепя внесеното от Кмета на община Козлодуй предложение вх. № 410-01-235/28.10.2020 г. за поемане на  дългосрочен общински дълг.

Видно от т.3 на Протокол №5/05.11.2020 г., на свое заседание Постоянната комисия по икономическо развитие, инвестиции, европейски проекти и трудова заетост е взела становище, с което подкрепя внесеното от Кмета на община Козлодуй предложение вх. № 410-01-235/28.10.2020 г. за поемане на  дългосрочен общински дълг.

Въз основа на Предложение вх. № 410-01-255/03.12.2018 г. на Кмета на Община Козлодуй, подкрепено от Постоянната комисия по бюджет, финанси и общинска собственост със становище по т.4 от протокол № 43/10.12.2018 г., Общински съвет–Козлодуй е приел Процедура за избор на финансова/кредитна институция или финансов посредник с Решение № 548 по Протокол № 58 от заседание, проведено на 12.12.2018 г.

С  оспореното в настоящето производство Решение № 195 по Протокол №15 от 10.11.2020 г. на Общински съвет – Козлодуй, е дадено съгласие за поемане на дългосрочен дълг от Община Козлодуй за финансиране на инвестиционни проекти при определени параметри и е възложено на кмета да представлява общината и да проведе процедура за избор на финансова или кредитна институция по приетия  с  решение № 548/12.12.2018 г. на ОбС – Козлодуй ред, да подпише договор за заем с избраната институция, както и да извърши всички необходими правни и фактически действия за изпълнение на решението.

По  отношение  допустимостта на жалбата е налице произнасяне от  ВАС с определение  № 9022/04.08.2021г.  по адм. дело № 2129/2020 г., с което е прието, че жалбата е допустима,  като предявена  в законоустановения преклузивен срок, от страна с правен интерес от обжалването, против административен  акт, подлежащ на оспорване. С оглед произнасяне на ВАС по допустимостта на жалбата, настоящия съдебен състав приема същата за допустима.

Разгледано по същество, оспорването се явява неоснователно по следните съображения:

Проверката от съда следва да се сведе до проверка за наличието на взето решение за поемане на дълг със съдържание съобразно изискванията на Закона за общинския дълг, което може да създаде задължения за общината като публичноправен субект и следва да намери опосредено действие чрез общинския бюджет, като параметрите на дълга се предвидят в съответните му части.

Оспореното Решение №195 по Протокол №15/10.11.2020 г. на Общински съвет– Козлодуй изхожда от компетентен орган – ОбС, който  има правомощие съгласно чл.21, ал.1, т.10 от ЗМСМА да приема решения за ползване на банкови кредити, за предоставяне на безлихвени заеми, както и решения за поемане на общински дълг чрез сключване на договори за заем или емитиране на общински ценни книжа и за издаване на общински гаранции при условия и по ред, определени със закон. Решението е обективирано в изискуемата писмена форма и съдържа фактически основания за необходимостта от приемане на такъв вид Решение, които  се  извеждат  от предложение вх. № 410-01-235/28.10.2020г. на Кмета на Община Козлодуй,  протокол от публично обсъждане на намерение за поемане на дългосрочен общински дълг от 07.10.2020 г.  и  становищата на Постоянните комисии към ОбС – Козлодуй.

Съдът счита, че Общински съвет – Козлодуй е взел Решение, за което е овластен, съгласно  общата разпоредба на чл.21, ал.1, т.10 от ЗМСМА, а така също и от специалната разпоредба на чл.13 от Закона за общинския дълг, съгласно която Кметът на общината внася предложенията за поемане на дългосрочен и краткосрочен дълг, които се разглеждат и одобряват от общинския съвет. Видно от Протокола за проведеното заседание на ОбС  са присъствали 19 от общия брой 21 общински съветници. При гласуване на решението са присъствали и гласували 19 общински съветници, от които „за“ - 14, „против“ - 5 и 0 - „въздържали се“. Гласуването е поименно. При тези обстоятелства налице е валидно взето решение от компетентен орган, при спазване на изискванията за кворум и мнозинство, предвидени в разпоредбите на  чл.27, ал. 2, ал. 4 и ал. 5 от ЗМСМА.

Решението е и със съответстващо съдържание по чл. 17, ал. 1 от Закона за общинския дълг. Със същото е определен максималният размер на дълга, изразен чрез номиналната му стойност (четири милиона сто шестдесет и шест хиляди осемстотин четиридесет и осем); валутата на дълга (лева); вид на дълга (дългосрочен дълг, поет с договор за общински заем); начин на обезпечаване (учредяване на залог върху конкретно посочени вземания, постъпления, настоящи и бъдещи парични вземания, представляващи настоящи и бъдещи приходи на Община Козлодуй по указани текстове от Закона за публичните финанси); условията за погасяване (със срок до 5 години от датата на подписване на договора за кредит); максималният лихвен процент (1,5 , определен в зависимост от конкретното предложение на избрания изпълнител).

С приетото Решение е възложено на Кмета на Община Козлодуй да проведе процедура за избор на финансова или кредитна институция по приетия  ред, съгласно Решение № 548 по Протокол № 58 от заседание, проведено на 12.12.2018 г. на ОбС – Козлодуй, да подпише договор за заем с избраната институция, както и да извършва всички необходими правни и фактически действия за изпълнението на решението.

Настоящият съдебен състав счита, че поемането на общински дълг и приемането на бюджета са правни актове с еднократно правно действие и засягат неопределен кръг лица, но въздействието на поемането на дълга върху правната сфера на адресатите на това решение е опосредено от общинския бюджет. Доколкото бюджетът представлява по естеството си финансов акт, който се приема с решение на общинския съвет, проверката за законосъобразност на този именно акт се свързва със спазване на процедурните правила за приемането му и на императивните законови изисквания за съдържанието му.

В хода на извършения съдебен контрол в настоящото производство се установи, че е налице валидно взето решение, при спазване на изискванията за кворум и мнозинство и гласуване, със съответстващо съдържание, съобразно предвиденото в ЗПФ, и в съответствие  с предходното взето решение по Протокол № 15 от 10.11.2020 г. на Общински съвет – Козлодуй.

В заключение настоящият състав счита, че по отношение на оспореното Решение не са налице твърдените отменителни основания. Решението е взето от компетентен орган, след предложение на Кмета на общината, като детайлно са обосновани целите и необходимостта от дълга, размера, максималния лихвен процент, начинът на обезпечаване и валутата. Проведено е изисканото от закона, обществено обсъждане и е надлежно протоколирано. Проведено е обсъждане в ОбС, четири общински комисии и пленарно заседание, като са проведени дебати, които са надлежно протоколирани и при гласуване е взето решение с необходимия кворум. Самото решение съдържа изискуемите от закона реквизити по чл.17 от ЗОД. Тоест  решението е взето  при редовно проведена процедура, не са допуснати процесуални нарушения при неговото приемане,  както и е спазен материалния закон, същото не е и  нищожно, с оглед изложеното по-горе. В тази насока възражението на жалбоподателя, че оспореното решение не отговаря на изискванията на чл.17 от ЗОД, както и е взето в противоречие с ЗПФ е неоснователно и не се подкрепя от доказателствата по делото. Неоснователно е и възражението относно процедурата която е възложена да проведе кмета на общината, вкл. и нищожност на същата, тъй като  същото е последваща процедура, след влизане на решението в сила и е свързано с неговото изпълнение и с издаването на последващ акт, който ще подлежи на  самостоятелен контрол за законосъобразност. 

Предвид изложеното жалбата се явява неоснователна и като такава следва да бъде оставена без уважение. Оспореното решение е правилно и законосъобразно и като такова следва да се потвърди.

При този изход на спора и своевременно направено искане от процесуалния представител на ответника и приложените писмени доказателства, съдът следва да присъди в полза на ответника сторените по делото разноски за възнаграждение за един адвокат в размер на 1320,00 (хиляда триста и двадесет)лева, както и  в размер 1320,00 (хиляда триста и двадесет)лева  за адвокатско възнаграждение при първоначалното разглеждане на делото или общ размер на разноските 2 640/две хиляди шестстотин и четиридесет/ лева. Същите следва да бъдат заплатени от жалбоподателя. От данните по делото е видно, че същите са договорени и заплатени.

Водим от горното и на основание чл.182а и чл.183 от АПК, Административен съд - Враца, в настоящия съдебен състав  

 

Р Е Ш И :

 

 ОТХВЪРЛЯ  жалбата на А.К.А. *** против Решение № 195 по Протокол № 15 от 10.11.2020 г. на Общински съвет – Козлодуй.

 

ОСЪЖДА А.К.А. *** да заплати  на Общински съвет - Козлодуй  разноски  по делото  в общ  размер на 2 640/две хиляди шестстотин и четиридесет/ лева за адвокатско възнаграждение.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба, чрез Административен съд Враца  пред Върховен административен съд в 14-дневен срок от съобщаването на страните.

 

                                                                                                                                                                         

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

2.