О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 105
гр.
Враца, 16.03.2021 г.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД -
Враца, IV-ти състав, в закрито заседание на 16.03.2021 г. /шестнадесети
март две хиляди двадесет и първа година/ в състав:
АДМ.
СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА
като разгледа
докладваното от съдията адм. дело № 661 по описа на съда за 2020 г., и за да се
произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба
на Община Враца, представлявана от кмета К.А.К., чрез пълномощника Р.Г., против
Решение № РД-02-36-1673 от 26.11.2020г., издадено от Заместник-министъра на
регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на управляващия орган
на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, с което се отказва
извършване на верификация и плащане на разходи по Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ №
BG16RFOP001-1.019-0004-C02, сключен между МРРБ и Община Враца.
В жалбата се твърди, че оспореният
административен акт е незаконосъобразен, постановен при съществено нарушение на
административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправни
разпоредби и при несъответствие с целта на закона. Твърди се, че
административният орган не е изпълнил задълженията си по чл. 26, чл. 28, чл. 34
и чл. 36 от АПК, като не е уведомил адресата на акта за започналото
административно производство, не му е осигурена възможност да участва в
производството и да представя доказателства. По т. 1 от решението се поддържа,
че няма законова пречка служители, които са в платен или неплатен годишен
отпуск по основното си служебно правоотношение, да изпълняват дейности извън
установеното работно време и длъжностна характеристика във връзка с
управлението и/или изпълнението на проекта, когато тези действия са възложени
със заповед от органа по назначаване на служителя с негово съгласие и срещу
възнаграждение. По т. 2 от решението в жалбата се посочва, че разликата в
единичните цени, посочени в заменителна таблица № 4, са следствие от
невъзможността вентилационната камера да бъде монтирана вътре поради
конструктивни съображения и реалната опасност да наруши конструкцията на сградата
и нейната носимоспособност. Твърди се, че изложената причина е наложила промяна
в проекта, с доставка и монтаж на съоръжение със същите характеристики, но за
външен монтаж, съобразен с атмосферните условия. По т. 3 от решението в жалбата
се твърди, че Община Враца, в качеството на бенефициент по АДБФП № BG16RFOP001-1.019-0004-C02, е изпълнила проекта в цялост,
съгласно приложената и одобрена Количествено – стойностна сметка. Част от
дейностите, които УО на ОПРР отказва да верифицира, попадат в обхвата на
съпътстващите строителни и монтажни работи, свързани с изпълнение на мерките за
енергийна ефективност и възстановяване на първоначалното състояние, нарушено в
резултат на обновяването, съгласно Насоките за кандидатстване по процедура за
„Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие
2014-2020“, допустими дейности по инвестиционен приоритет „Енергийна
ефективност в административни и жилищни сгради“. Прави се искане за отмяна на
обжалваното решение. Претендират се направените по делото разноски.
Ответникът – Заместник - министър на
регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на управляващия орган
на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, чрез процесуалния представител
* Т.Д. ***, оспорва жалбата. Излага становище за правилност и законосъобразност
на обжалваното решение. Претендира направените по делото разноски.
С протоколно
определение от 17.02.2021 г. съдът е обявил съдебното дирене за приключено и е
дал ход на устните състезания, след което е обявил делото за решаване.
В срока за
произнасяне съдът констатира, че жалбата е недопустима за разглеждане, поради
просрочие. Съображенията за това са следните:
Съгласно чл.
13, ал. 4 от Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за
функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на
средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ИСУН) и за
провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН,
съобщаването на електронни документи от управляващия орган/междинното звено на
кандидатите/бенефициентите се осъществява посредством ИСУН. Нормата на чл. 13, ал. 1 от същата наредба определя,
че електронен документ и/или електронно изявление се счита за получено от
съответния управляващ орган/междинно звено, кандидат или бенефициент с
изпращането му в ИСУН.
В случая съгласно
приложената разпечатка от ИСУН, оспореното решение е изпратено на 26.11.2020 г.
Съгласно чл.
149, ал. 1 от АПК, приложим на основание чл.
73, ал. 4 от ЗУСЕСИФ, срокът за обжалване на административния акт е
14-дневен от съобщаването му и е изтекъл на 10.12.2020 г. – присъствен ден.
Жалбата пред Административен съд - Враца е подадена по пощата на 11.12.2020 г.,
т. е. след изтичането на посочения срок.
Срокът за обжалване
по чл.
149, ал. 1 от АПК е преклузивен и пропускането му погасява правото на
обжалване, което се явява предпоставка за допустимостта на жалбата и
разглеждането ѝ по същество от компетентния съд. Спазването на сроковете
е процесуална предпоставка от категорията на абсолютните, за която съдът е
длъжен да следи служебно във всяко положение на делото. Жалбата на Община Враца
следва да бъде оставена без разглеждане като недопустима, а производството по
делото следва да бъде прекратено на основание чл.
159, т. 5 от АПК. Протоколното определение от 17.02.2021 г., с което е
обявено съдебното дирене за приключено и е даден ход на устните състезания,
следва да бъде отменено.
Предвид изхода на спора, в полза на Министерството
на регионалното развитие и благоустройството, в качеството на юридическото
лице, в чиято структура е административният орган, издал акта, следва да се
присъдят направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер
на 12 403,30 (дванадесет хиляди четиристотин и три лева и тридесет ст.) лева.
Водим от горното и на основание чл. 159, т. 5 от АПК, съдът
О П Р
Е Д Е Л И :
ОТМЕНЯ протоколно
определение от 17.02.2021 г., с което е обявено съдебното дирене за приключено
и е даден ход на устните състезания.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Община
Враца, представлявана от кмета К.А.К., против Решение № РД-02-36-1673 от
26.11.2020г., издадено от Заместник-министъра на регионалното развитие и
благоустройството и Ръководител на управляващия орган на Оперативна програма
„Региони в растеж“ 2014 – 2020, с което се отказва извършване на верификация и
плащане на разходи по Административен
договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № BG16RFOP001-1.019-0004-C02,
сключен между МРРБ и Община Враца, като НЕДОПУСТИМА.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 661 по описа на
Административен съд - Враца за 2020 г.
ОСЪЖДА Община Враца ДА ЗАПЛАТИ на Министерство на регионалното развитие и благоустройството разноски за адвокатско възнаграждение
в размер на 12 403,30 (дванадесет хиляди четиристотин и три лева и
тридесет ст.) лева.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва от страните в седмодневен
срок от получаването му с частна жалба чрез Административен съд – Враца пред
Върховен административен съд.
ПРЕПИС от определението да се връчи на страните.
Административен съдия :