Определение по дело №661/2020 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 105
Дата: 16 март 2021 г. (в сила от 14 юли 2021 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20207080700661
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 декември 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

105

 

гр. Враца, 16          .03.2021 г.

     

         

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - Враца, IV-ти състав, в закрито заседание на 16.03.2021 г. /шестнадесети март две хиляди двадесет и първа година/ в състав:

                                                 

АДМ. СЪДИЯ: ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 661 по описа на съда за 2020 г., и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на Община Враца, представлявана от кмета К.А.К., чрез пълномощника Р.Г., против Решение № РД-02-36-1673 от 26.11.2020г., издадено от Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, с което се отказва извършване на верификация и плащане на разходи по Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOP001-1.019-0004-C02, сключен между МРРБ и Община Враца.

В жалбата се твърди, че оспореният административен акт е незаконосъобразен, постановен при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправни разпоредби и при несъответствие с целта на закона. Твърди се, че административният орган не е изпълнил задълженията си по чл. 26, чл. 28, чл. 34 и чл. 36 от АПК, като не е уведомил адресата на акта за започналото административно производство, не му е осигурена възможност да участва в производството и да представя доказателства. По т. 1 от решението се поддържа, че няма законова пречка служители, които са в платен или неплатен годишен отпуск по основното си служебно правоотношение, да изпълняват дейности извън установеното работно време и длъжностна характеристика във връзка с управлението и/или изпълнението на проекта, когато тези действия са възложени със заповед от органа по назначаване на служителя с негово съгласие и срещу възнаграждение. По т. 2 от решението в жалбата се посочва, че разликата в единичните цени, посочени в заменителна таблица № 4, са следствие от невъзможността вентилационната камера да бъде монтирана вътре поради конструктивни съображения и реалната опасност да наруши конструкцията на сградата и нейната носимоспособност. Твърди се, че изложената причина е наложила промяна в проекта, с доставка и монтаж на съоръжение със същите характеристики, но за външен монтаж, съобразен с атмосферните условия. По т. 3 от решението в жалбата се твърди, че Община Враца, в качеството на бенефициент по АДБФП № BG16RFOP001-1.019-0004-C02, е изпълнила проекта в цялост, съгласно приложената и одобрена Количествено – стойностна сметка. Част от дейностите, които УО на ОПРР отказва да верифицира, попадат в обхвата на съпътстващите строителни и монтажни работи, свързани с изпълнение на мерките за енергийна ефективност и възстановяване на първоначалното състояние, нарушено в резултат на обновяването, съгласно Насоките за кандидатстване по процедура за „Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020“, допустими дейности по инвестиционен приоритет „Енергийна ефективност в административни и жилищни сгради“. Прави се искане за отмяна на обжалваното решение. Претендират се направените по делото разноски.

Ответникът – Заместник - министър на регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, чрез процесуалния представител * Т.Д. ***, оспорва жалбата. Излага становище за правилност и законосъобразност на обжалваното решение. Претендира направените по делото разноски.

С протоколно определение от 17.02.2021 г. съдът е обявил съдебното дирене за приключено и е дал ход на устните състезания, след което е обявил делото за решаване.

В срока за произнасяне съдът констатира, че жалбата е недопустима за разглеждане, поради просрочие. Съображенията за това са следните:

Съгласно чл. 13, ал. 4 от Наредбата за определяне на условията, реда и механизма за функциониране на Информационната система за управление и наблюдение на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ИСУН) и за провеждане на производства пред управляващите органи посредством ИСУН, съобщаването на електронни документи от управляващия орган/междинното звено на кандидатите/бенефициентите се осъществява посредством ИСУН. Нормата на  чл. 13, ал. 1 от същата наредба определя, че електронен документ и/или електронно изявление се счита за получено от съответния управляващ орган/междинно звено, кандидат или бенефициент с изпращането му в ИСУН.

В случая съгласно приложената разпечатка от ИСУН, оспореното решение е изпратено на 26.11.2020 г. Съгласно чл. 149, ал. 1 от АПК, приложим на основание чл. 73, ал. 4 от ЗУСЕСИФ, срокът за обжалване на административния акт е 14-дневен от съобщаването му и е изтекъл на 10.12.2020 г. – присъствен ден. Жалбата пред Административен съд - Враца е подадена по пощата на 11.12.2020 г., т. е. след изтичането на посочения срок.

Срокът за обжалване по чл. 149, ал. 1 от АПК е преклузивен и пропускането му погасява правото на обжалване, което се явява предпоставка за допустимостта на жалбата и разглеждането ѝ по същество от компетентния съд. Спазването на сроковете е процесуална предпоставка от категорията на абсолютните, за която съдът е длъжен да следи служебно във всяко положение на делото. Жалбата на Община Враца следва да бъде оставена без разглеждане като недопустима, а производството по делото следва да бъде прекратено на основание чл. 159, т. 5 от АПК. Протоколното определение от 17.02.2021 г., с което е обявено съдебното дирене за приключено и е даден ход на устните състезания, следва да бъде отменено.

Предвид изхода на спора, в полза на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, в качеството на юридическото лице, в чиято структура е административният орган, издал акта, следва да се присъдят направените по делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 12 403,30 (дванадесет хиляди четиристотин и три лева и тридесет ст.) лева.

 

Водим от горното  и  на  основание чл. 159, т. 5 от АПК, съдът    

                                                                    

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

ОТМЕНЯ  протоколно определение от 17.02.2021 г., с което е обявено съдебното дирене за приключено и е даден ход на устните състезания.

 

ОСТАВЯ  БЕЗ  РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Община Враца, представлявана от кмета К.А.К., против Решение № РД-02-36-1673 от 26.11.2020г., издадено от Заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството и Ръководител на управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014 – 2020, с което се отказва извършване на верификация и плащане на разходи по Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощBG16RFOP001-1.019-0004-C02, сключен между МРРБ и Община Враца, като НЕДОПУСТИМА.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 661 по описа на  Административен съд - Враца за 2020 г.

 

ОСЪЖДА Община Враца ДА ЗАПЛАТИ на Министерство на регионалното развитие и благоустройството разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 12 403,30 (дванадесет хиляди четиристотин и три лева и тридесет ст.) лева.

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва от страните в седмодневен срок от получаването му с частна жалба чрез Административен съд – Враца пред Върховен административен съд.

 

ПРЕПИС от определението да се връчи на страните.

 

Административен съдия :