гр. Търговище, 06.07.2021г.
Административен съд - Търговище, втори състав, в закрито съдебно
заседание на шести юли две хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
РОСИЦА ЦВЕТКОВА
като разгледа докладваното от
председателя адм. д. № 155 по описа на АС – Търговище за 2021г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството по административно
дело № 155/2021г. е образувано по жалба, подадена от а.. Ц. в качеството му на пълномощник
на С.К. и Р.Х. – гражданка на Република Косово, действащи като родители и
законни представители на малолетните им деца Е. Д., С. Д. и Е. Д.срещу писмен
отговор от Община Попово от 07.06.2021г. Жалбоподателите твърдят, че на
05.03.2021г. са представили в Общинската администрация – Попово актовете за
раждане на трите си родени във ФРГ деца, като са поискали да бъдат съставени
български актове за раждане, в които децата да бъдат записани с презимето и фамилията
на бащата. Община Попово отказала да изпълни това искане без да сочи основание
за отказа - в съставения акт за раждане децата били записани с имената си
такива, с както са били записани в съставения във ФРГ акт за раждане.
Пълномощникът на жалбоподателите инициирал искане за промяна на имената на
децата на основание чл. 19 от ЗГР пред РС - Попово, което било оставено без
разглеждане като недопустимо с аргумент, че компетентен да се произнесе по
искането е административния орган Община Попово, а евентуален неин отказ
подлежи на оспорване по съдебен ред пред Административния съд. Жалбоподателят
счита, че Община Попово с писмото от 07.06.2021г. е отказала да промени имената
на децата в актовете за раждане, поради което сочи, че е налице годен за оспорване
административен акт. Обосновава, че длъжностното лице при съставянето на
актовете за раждане е следвало да съобрази разпоредбите на закона и по
конкретно извършеното припознаване и да запише децата с бащино и фамилно име
производно от имената на техния баща. Прави искане съдът да отмени изричния
отказ за съставяне на актове за раждане на децата в съответствие с фактическата
обстановка и представените доказателства и да задължи Община Попово да издаде
правилни актове за раждане на децата, като спази законовите изисквания на чл.
64 – чл. 66 от СК и императивните разпоредби на чл. 12 – чл. 14 от ЗГР.
Претендира разноски по делото.
Издателят на сочения като оспорен
акт – кметът на Община Попово, по повод на жалбата изразява становище, че
производството по делото е недопустимо, доколкото не е налице отказ да се
издадат актове за раждане, а отговорът от 07.06.2021г. не представлява индивидуален
административен акт.
Въз основа на представената по
делото преписка, попълнена след изричните указания на съда, съдът приема за
установено следното:
Със заповед № З – 19 – 840 от
19.12.2019г. кметът на Община Попово е възложил осъществяването на функцията си
длъжностно лице по гражданското състояние на определени органи и длъжностни
лица, сред които и гл. експерт ГРАО Кр. К..
На 04.03.2021г. С. Б.К. представил на Кр.
К. в качеството му на гл. експерт ГРАО при Община Попово и длъжностно лице по
гражданското състояние извлечения от актовете за раждане на трите деца,
съставени във ФРГ, придружени с доказателства за извършеното от него
припознаване пред нотариус със съгласието на майката на детето Е., и е направил
устно искане за т.нар. „пресъставяне“ на актовете на децата като български
граждани – терминът не е легален, наложен е в практиката за случаите, когато
български гражданин е роден в чужбина, за което е бил съставен акт за раждане
от съответния местен орган, но не е съставен български акт за раждане. От
представените извлечения за раждане на децата Е., С. и Е. се установява, че: в
актовете за раждане като тяхна майка е записана В. Д.; в акта на Е.
данни за произхода по баща не са посочени (от заявителя са представени
доказателства за извършено припознаване във ФРГ на Е. от С.К., като според удостовереното
от нотариуса по този повод, майката В. Д. е родена 1976г. и се е легитимирала пред
него с югославски задграничен паспорт); в акта за раждане на С. и Е. Д.С.Б.К. е
записан като техен баща.
Към искането за съставяне на българските актове за раждане е представено
и издадено от Генералното консулство на Република Сърбия удостоверение от
20.04.2016г. за пред органи на ФРГ, в което се сочи, че В. Д. на посочената
дата е била в посолството на Република Сърбия в Хамбург с цел издаване на
задграничен паспорт и е притежавала документи (акт за раждане и удостоверение
за гражданство) на „правилното ѝ име Р.Х., родена на ***г. в Прищина“.
По повод на искането на К. на 05.03.2021г. са издадени три акта за
раждане – на всяко от децата, в които като тяхна майка е записана Р.Х., родена
на ***г., а като баща С.Б.К., роден на ***г., като децата, за разлика от
майката, са записани с имената, посочени в извлечението от акта за раждане,
съответно Е. Д., С. Д. и Ева Д..
На 01.06.2021г. жалбоподателят е подал заявление до главен експерт сектор
„ПНО“ при Община Попово, в което твърди, че през месец март е поискал
пресъставяне на актове за раждане на малолетните им деца Е. Д., С. Д. и Е. Д.,
при което е получил мълчалив отказ имената на децата да бъдат записани с бащино
и фамилно име – производни от имената на баща им. Направено е искане адресатът
на заявлението да излезе с писмено становище по казуса с мълчаливия отказ. По
този повод заявителя е получил писмото, подписано от кмета на Община Попово, по
жалба срещу което е образувано настоящото производство.
При тези установявания съдът приема, че производството по делото е
недопустимо, поради липса на подлежащ на оспорване акт. На основание чл. 159,
т. 1 от АПК жалбата следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно
производство да се прекрати, по следните съображения:
Жалбоподателите са поискали съставяне на акт за раждане на всяко от трите
деца и такива са били издадени, макар и не с желаното от заявителя съдържание.
Съдът приема, че по същество се оспорват данните, записани в актовете за
раждане относно имената на децата, тъй като формално не е налице отказ от
издаване на исканите актове. Подобно оспорване на съдържанието на актовете за
раждане не може да се осъществи по реда на АПК пред административния съд,
каквато очевидно е действителната цел на жалбоподателите. Съгласно разпоредбата
на чл. 21, ал. 3 от АПК на оспорване подлежи отказът да се издаде документ от
значение за признаване, упражняване или погасяване на права или задължения, но
не и съдържанието на вече издаден акт, какъвто е актът за раждане. Оспорване на
съдържанието на административния акт принципно е допустимо да се извърши
единствено по административен ред - чл. 81, ал. 2 от АПК.
На следващо място в нито един момент в хода на административното
производство от страна на жалбоподателите не е правено изрично искане за
промяна на имената на децата по административен ред. Затова съдът приема, че не
би могло да бъде постановен отказ било то мълчалив, било то изричен, по искане,
което не е правено. Писмото на кмета на Община Попово от 07.06.2021г. не
представлява индивидуален административен акт, нито решение по жалба срещу
индивидуален административен акт, а становище по повдигнатите със заявлението
от 01.06.2021г. въпроси.
По изложените съображения и на
основание чл. 159, ал.1, т.1 от АПК,
съдът
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата, подадена от а.. Ц. в качеството му на
пълномощник на С.Б.К. *** и Р.Х. – гражданка на Република Косово, действащи
като родители и законни представители на малолетните си деца Е. Д., С. Д. и Е.
Д.срещу писмен отговор от кмета на Община Попово от 07.06.2021г. по заявление с
вх. № 94С – 3939 – 1 от 31.05.2021г.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 155/2021г. по описа на АС -
Търговище.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с
частна жалба в седмодневен срок от съобщаването му на страните в
производството.
Препис от определението да се изпрати на жалбоподателите чрез техния
пълномощник и на кмета на Община Попово.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: