Решение по дело №198/2017 на Районен съд - Свищов

Номер на акта: 82
Дата: 7 юли 2017 г. (в сила от 20 септември 2017 г.)
Съдия: Теодора Богомилова Стоянова
Дело: 20174150200198
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 май 2017 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 82

гр.Свищов, 7.07.2017г.

 

           Свищовски районен съд, в публично заседание на 9.06.2017г. в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТЕОДОРА СТОЯНОВА

при секретаря Петя Братанова, като разгледа докладваното от съдията НАХД 198/2017г., за да се произнесе, взема предвид:

 

Жалба срещу Наказателно постановление № 942/11.04.2017 г. на директор на Басейнова дирекция „Дунавски район“.

 

Производството по делото е образувано по жалба на Община Свищов, представлявана от Кмета Г.Г., с която моли да се отмени Наказателно постановление № 942/11.04.2017 г. на директор на Басейнова дирекция „Дунавски район“ със седалище в град Плевен с твърдения, че материално и процесуално е незаконосъобразно.

В съдебно заседание жалбоподателят не се представлява.Изпратено е писмено становище, в което жалбата се поддържа.

За ответната страна Басейнова дирекция „Дунавски район“  се явява представител- юрисконсулт П.. Оспорва жалбата и счита, че НП е законосъобразно и следва да се потвърди.

След като се запозна с материалите по преписката, разпита актосъставителя и свидетелите по делото, съдът намери за установена следната фактическа обстановка:

          С Наказателно постановление 942/11.04.2017 г. на директор на Басейнова дирекция „Дунавски район“ гр.Плевен, издадено въз основа на АУАН № 1019/9.01.2017г. на жалбоподателя Община Свищов, представлявана от Кмета Г.Г. на основание чл.200 ал.1 т.42 от ЗВ е  наложена имуществена санкция в размер на 500 лв., за нарушение на чл.139 ал.2 от Закона за водите, за това, че при извършена проверка на 13.10.2016г. от упълномощени експерти от БДДР , гр.Плевен на язовир „****“, намиращ се в землището на с.****, общ.Свищов е констатирано, че не е осигурена проводимост на дерето след язовирната стена в съответствие с параметрите на преливното съоръжение на разстояние до 500 метра от язовирната стена. Съставен е констативен протокол №4-ГБ-65/13.10.2016г. на БДДР Плевен. За осигуряване на нормална проводимост на дерето в споменатия участък е направено предписание в  констативен протокол №4-ГБ-15/10.05.2016г. на БДДР Плевен.

Жалбата е подадена в срок и от лице, имащо правен интерес да обжалва, поради което производството по делото е надлежно образувано и е допустимо. Разгледана по същество, жалбата е основателна и следва да бъде уважена, а НП - отменено.

Съгласно показанията на разпитаните свидетели Г.Б. – старши експерт в БД и Т.Б.- инспектор от Регионална дирекция пожарна безопасност и защита на населението са участвали в междуведомствена комисия, назначена със Заповед на Областният управител на Област Велико Търново, която да направи преглед на техническото състояние на потенциално опасните язовири , между които и  „****“, намиращ се в землището на с.****, общ.Свищов. Видно от приложения констативен протокол №4-ГБ-15/10.05.2016г. на БДДР Плевен , на 10.05.2016 г. членовете на междуведомствената комисия, в това число горепосочените свидетели и представител на ДАМТН  са извършили оглед на „****“, намиращ се в землището на с.****, общ.Свищов и в съставения констативен протокол  е установено е, че участъкът от 500 метра  след язовирната стена е с намалена проводимост, дерето е обрасло с блатна и храстовидна растителност. Дадено е предписание за почистването му в срок до 30.09.2016 г. с цел осигуряване на нормална проводимост.  Констативен протокол №4-ГБ-15/10.05.2016г. на БДДР Плевен е изпратен на Кмета на Община Свищов с писмо изх.№3797/21.06.2016г., като не са приложени доказателства кога е получен.

Видно от приложения констативен протокол №4-ГБ-65/13.10.2016г. на БДДР Плевен , на 13.10.2016 г.  свидетелите Г.Б. – старши експерт в БД и Т.Б.- инспектор от Регионална дирекция пожарна безопасност и защита на населението са извършили последващ контрол, като е констатирано, че не са изпълнени предписанията, дадени с протокола от 10.05.2016 г.

С писмо, изпратено от БД  „Дунавски район“,  получено в Община Свищов на 22.12.2016 г., Кметът на Община Свищов е поканен да се яви в сградата на БД  „Дунавски район“ - офис Велико Търново, за съставяне на акт за установяване на административно нарушение.

На 9.01.2017 г.  св. Г.Б., в присъствието на двама свидетели  е съставил АУАН срещу Община Свищов, затова че при извършена проверка на 13.10.2016г. от упълномощени експерти от БДДР, гр.Плевен на язовир „****“, намиращ се в землището на с.****, общ.Свищов е констатирано, че не е осигурена проводимост на дерето след язовирната стена в съответствие с параметрите на преливното съоръжение на разстояние до 500 метра от язовирната стена. Съставен е констативен протокол №4-ГБ-65/13.10.2016г. на БДДР Плевен. За осигуряване на нормална проводимост на дерето в споменатия участък е направено предписание в  констативен протокол №4-ГБ-15/10.05.2016г. на БДДР Плевен. Посочено е, че е нарушена разпоредбата на чл. 139, ал. 2 от Закона за водите. АУАН е подписан от актосъставителя, от двамата свидетели Б. и Х.. Изпратен е с писмо на Кмета на Община Свищов и видно от разписка е получен на 26.01.2017г.  Постъпило е възражение по акта, че Общината като собственик е предоставила под наем язовир „****“, намиращ се в землището на с.****, общ.Свищов  на ЕТ“****“ , с приложен Договор за наем, като счита че съгласно клаузите на договора е задължение на наемателя да прочисти дерето до язовира от блатна растителност. По принцип това възражение е неоснователно, поради което съдът не следва да го коментира впоследствие. Собственикът не може да прехвърли вменените му със закон задължения / както е предвидено в чл.139 от ЗВ/ посредством Договор на друго лице. Отговорността за неизпълнение на предписаното от закона задължение е за собственика.

На 11.04.2017 г. Директорът на БДДР Плевен  е издал обжалваното наказателно постановление, като е възпроизвел установеното в  АУАН , приел е, че е извършено административно нарушение по чл. 139, ал.2 от ЗВ и на основание  чл. 200, ал. 1, т. 42 от ЗВ на Община Свищов е наложена имуществена санкция в размер на 500,00 лева. НП е съобщено на наказаното лице и жалбата срещу него е подадена  в преклузивния седемдневен срок.

Горната фактическа обстановка съдът установи след анализ на цялата събрана по делото доказателствена съвкупност - показанията на разпитаните по делото свидетели, както и всички писмени доказателства.

При така установената фактическа обстановка съдът стигна до правния извод, че атакуваното НП следва да бъде отменено като незаконосъобразно, поради несъответствие между изложените в АУАН и в НП фактически обстоятелства, дадената правна квалификация и приложената санкционна норма.

По делото не се спори, че обектът на проверката - язовир „****“, намиращ се в землището на с.****, общ.Свищов е публична общинска собственост, което се установява и от Приложения Акт №131 .

Член 139, ал. 2 от ЗВ установява в тежест на собствениците да осигуряват поддръжката и проводимостта на речното легло, диги, корекции на реки и дерета и други хидротехнически и защитни съоръжения в съответствие с параметрите на преливните съоръжения на разстояние до 500 метра от язовирните стени.

Съгласно чл. 191, ал. 1, т. 2 от ЗВ, кметът на общината контролира изграждането, поддържането и експлоатацията на водностопанските системи по чл. 19, т. 4 от ЗВ, част от които са и язовирите общинска собственост.

Съгласно чл. 191, ал. 2 от ЗВ  изпълнението на дейностите по чл. 191, ал. 1 се контролира от областния управител. В изпълнение на контролните си правомощия Областният управител следва да назначи междуведомствена комисия по реда на чл. 138а, ал. 3 от ЗВ, която има законовите правомощия да проверява изпълнение на дейностите по осигуряване на проводимостта на речното легло на разстояние до 500 метра от язовирната стена и да съставят протокол за направените констатации и предписания в срок до 14 дни от проверката, който представят на областния управител и изпращат на собственика на язовирната стена и/или съоръженията към нея, на представителя на ДАМТН и на директора на съответната басейнова дирекция, за предприемане на действия, съобразно правомощията им по този закон. В случая, видно от приложените констативни протоколи, комисия е назначена от директорът на БД "Дунавски регион" . Същата е дала  предписание, което не е изпълнено в указания срок до 30.09.2016г. , и това е констатирано при последваща проверка на 13.10.2016г.  В АУАН и процесното наказателно постановление ,хронологично даденото предписание е описано в края на обстоятелствената част , което не променя характера на започнатата процедура – проверка, даване на предписание и констатация, че същите не са изпълнени в указания срок.

Следователно е налице несъответствие между изложените в АУАН и в НП фактически обстоятелства и дадената правна квалификация, което е  нарушение на процесуалните правила, нарушаващо правото на защита на наказаното лице и се препятства съда да обследва правилността на санкционния акт. Освен това имуществената санкция е определена по реда на субсидиарната норма на чл. 200, ал. 1, т. 42 от ЗВ, при положение че е предвидена изрична такава - чл. 200, ал. 1, т. 31 от ЗВ, установяваща наказание за този, който не изпълни или допусне да не се изпълнят предписанията на контролните органи.

По изложените съображения обжалваното НП следва да бъде отменено.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление 942/11.04.2017 г. на Директора на Басейнова дирекция „Дунавски район“ гр.Плевен, с което на  Община Свищов с ЕИК 000 133 965, представлявана от Кмета Г.Г. на основание чл.200 ал.1 т.42 от ЗВ е  наложена имуществена санкция в размер на 500 лв., за нарушение на чл.139 ал.2 от Закона за водите, за това, че при извършена проверка на 13.10.2016г. от упълномощени експерти от БДДР , гр.Плевен на язовир „****“, намиращ се в землището на с.****, общ.Свищов е констатирано, че не е осигурена проводимост на дерето след язовирната стена в съответствие с параметрите на преливното съоръжение на разстояние до 500 метра от язовирната стена. Съставен е констативен протокол №4-ГБ-65/13.10.2016г. на БДДР Плевен. За осигуряване на нормална проводимост на дерето в споменатия участък е направено предписание в  констативен протокол №4-ГБ-15/10.05.2016г. на БДДР Плевен, като незаконосъобразно.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщението пред Великотърновски Административен съд, чрез Районен съд Свищов.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: