Решение по дело №75/2020 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 май 2020 г. (в сила от 10 юни 2020 г.)
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20207250700075
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                           38                   20.05.2020 г.                 град Търговище

 

 В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд - Търговище                                            пети състав            

На петнадесети май                                                                     година 2020

В публично заседание в следния състав:

                                                                        Председател: Иванка Иванова

 

Секретар: Янка Ганчева 

Като разгледа докладваното от председателя Иванка Иванова

АД № 75 по описа за 2020 година

За да се произнесе съдът взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х от АПК, във връзка с чл. 118  от КСО.

Делото е образувано по жалбата на А.М.Х. ЕГН ********** ***, чрез адв. С.А. ***, съдебен адрес:*** против Решение № Ц2153-25-1/ 17.03.2020 г. на директора на ТП на НОИ гр. Търговище, с което е потвърдено разпореждане № 2140-25-86/ 14.02.2020 г. на ръководителя по пенсионно осигуряване в ТП на НОИ – Търговище, с което на основание чл. 15, ал. 4 от НПОС и §1, т. 12 от КСО е отказано отпускането на пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията на чл. 68, ал. 3 от КСО.

Жалбоподателят сочи, че постановеното решение е незаконосъобразно и постановено в противоречие с материалния закон. Периодът на отбиване на военната служба следва да бъде зачетен за действителен осигурителен стаж. Нормата на  § 1, ал. 1, т. 12 от ДР на КСО няма обратна сила. Според разпоредбата на чл. 9, ал. 7 от КСО за осигурителен стаж при пенсиониране се зачита периода на наборна и мирновременна алтернативна служба.

В с.з. по делото жалбоподателят, редовно призован, не се явява, а се представлява от адв. А. ***, който поддържа жалбата и изразява мотивирано становище за отмяна на процесния адм. акт.

Ответникът по оспорването - директорът на ТП на НОИ - Търговище, редовно призован, не се явява, не се представлява и не изразява становище.

Съдът като прецени допустимостта на жалбата, приема за установено следното:

Жалбата е подадена от надлежна страна, налице е правен интерес от оспорването, поради което е процесуално допустима, разгледана по същество е основателна поради следното:

От фактическа страна съдът приема за установено, че жалбоподателят е подал заявление за отпускане на пенсия поради ОСВ (преписката), като представил набор от документи, според които жалбоподателят е бил на наборна военна служба в частите на Българската армия от 10.10.1972 до 30.09.1974 г.

На 14.02.2020 г. ръководителят на „ПО“ при ТП на НОИ – Търговище издал разпореждане № 2140-25-86 (преписката), с което отказал отпускането на лична пенсия за ОСВ на жалбоподателя Х. поради липсата на действителен осигурителен стаж по смисъла на чл. 68, ал. 3 от КСО – 15 години.

На 17.03.2020 г. жалбоподателят Х. оспорил пред директора на ТП на НОИ – Търговище разпореждане № 2140-25-86/ 14.02.2020 г. на ръководителя на „ПО“ при ТП на НОИ – Търговище.

На 17.03.2020 г. директорът на ТП на НОИ – Търговище се произнесъл с решение № Ц2153-25-1 от същата дата (преписката), с което приел жалбата на жалбоподателя Х. за неоснователна и потвърдил разпореждане № 2140-25-82 (номерът 82, вместо 86 съдът приема за техническа грешка ) от  14.02.2020 г.

На 03.04.2020 г. жалбоподателят оспорил пред АС – Търговище решение № Ц2153-25-1/ 17.03.2020 г. на директора на ТП на НОИ – Търговище.

При тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Съдът приема Решение № Ц2153-25-1/ 17.03.2020 г. на директора на ТП на НОИ – Търговище, за законосъобразен адм. акт, като издадено от компетентен орган в кръга на неговите правомощия, определени в чл. 117, ал. 1, т. 1 от КСО. Решението е мотивирано и напълно съответства на изискванията за форма на писмен адм. акт съгласно чл. 59 от АПК. Мотивите са изложени в самия адм. акт.

Съдът счита, че процесното решение е издадено при нарушение на  материалния закон и при допуснато съществено нарушение на адм. производствените правила при следните съображения:

Видно от събраните доказателства се установява, че оспорващият е поискал да се пенсионира при условията на чл. 68, ал. 3 от КСО, съгласно който в случай, че лицата нямат право на пенсия по ал. 1 и 2, до 31 декември 2016 г. те придобиват право на пенсия при навършване на възраст 65 години и 10 месеца за жените и мъжете и най-малко 15 години действителен осигурителен стаж. От 31 декември 2016 г. възрастта се увеличава от първия ден на всяка следваща календарна година с по 2 месеца до достигане на 67-годишна възраст. За 2019 г. необходимата навършена възраст за мъжете е 66 години и 4 месеца. Оспорващият има навършени 66 години и 4 месеца към момента на подаване на заявлението за пенсиониране, с признат от административния орган 13 години, 8 месеца и 5 дни осигурителен стаж от трета категория и 2 години, 9 месеца и 8 дни от втора категория (в това число и наборната военна служба) . Между страните няма спор по фактите, в това число и за периода, през който оспорващият е отбил редовната си наборна военна служба във Въоръжените сили. Спорният въпрос е дали времето на наборна военна служба следва да се зачете като действителен осигурителен стаж по чл. 68, ал. 3 от КСО или не. Административният орган е приел, че периода на наборна военна служба на оспорващия не следва да се зачита за действителен осигурителен стаж на основание  § 1, ал. 1, т. 12 от ДР на КСО, за което не е изложил мотиви в оспореното решение като от общия стаж приравнен на трета категория е извадил наборната военна служба и е приел, че действителния осигурителен стаж на жалбоподателя е 14 години 4 месеци и 2 дни. При така приетото от административния орган за оспорващия не са налице 15 години действителен осигурителен стаж по чл. 68, ал. 3 от КСО.

Съдът намира така приетото от административния орган за неправилно. Съгласно разпоредбата на § 9, ал. 1 от ПЗР на КСО времето, което се зачита за трудов стаж и за трудов стаж при пенсиониране, положен до 31 декември 1999 г., съгласно действащите дотогава разпоредби, се признава за осигурителен стаж по този кодекс.

Според чл. 81 изр. 1 от Правилника за прилагане на закона за пенсиите /утвърден с ПМС № 3 от 15.01. 1958 г. обн., Изв., бр. 5 от 17.01.1958 г, отменен ДВ бр.21 от 17.03.2000 г./ в редакцията му 1971-1975 г. за трудов стаж от III категория се зачита времето, прекарано в редовна военна служба. Нормата е императивна и не позволява ограничения при тълкуването му в ущърб на правоимащите лица, особено като се има предвид, че в процесния период наборната военна служба в България е била редовна, действителна, и задължителна за мъжете - чл. 3 и чл. 9 от Закона за всеобщата военна служба в Народна република България /обн. Изв. бр. 13 от 14.02.1958 г., отм. ДВ бр. 112 от 27.12.1995 г., в сила от 27.02.1996 г./. Тоест, същата е представлявала обективно и неотстранимо по волята на дадено лице препятствие същото да полага труд, който да представлява основание за неговото осигуряване и съответно за придобиването на осигурителен стаж по смисъла на сега действащото законодателство. Разумът на закона е времето на военната служба /при наборната то по правило съвпада с действителната военна служба/ да се приема за действително отработен осигурителен стаж. По тази причина периодът на наборна служба винаги е зачитан за трудов стаж при пенсиониране преди приемането на КСО, а по силата на § 9, ал. 1 от ПЗР на КСО - за осигурителен стаж по смисъла на кодекса след неговото приемане.

В конкретния случай оспорващият е отбил редовната си военна служба, т.е. бил е на действителна военна служба през периода от 10.10.1972 г. до 20.11.1974 г. Този период е следвало да бъде зачетен като действителен осигурителен стаж по чл. 68, ал. 3 от КСО на основание § 9, ал. 1 от ПЗР на КСО във вр. с чл. 81, изр. 1 от Правилника за прилагане на закона за пенсиите (отм.); в редакцията 1971-1975 г. В случая разпоредбата на  § 1, ал. 1, т. 12 от ДР на КСО, с която е дадено легално определение на понятието " действителен стаж" и която е в сила от 01.01.2015 г., е неприложима. Тя е материално правна и доколкото не е дадена изрично обратна сила, съгласно разпоредбата на чл. 14 от Закона за нормативните актове, има действие само занапред, но не и за процесния период и с нея не може един вече признат за пенсиониране действителен осигурителен стаж, да бъде окачествен като негоден такъв. В този смисъл е и трайната практика на Върховния административен съд (решение № 15587/ 13.12.2018 г. на ВАС по АД № 13944/ 2017 г., решение № 2553/ 19.10.2017 г. на ВАС по АД№ 8645/ 2016 г. решение № 7647/ 16.06.2017г. на ВАС по АД № 4023/ 2017 г. Решение №9471/ 17.07.2017 г. на ВАС по АД № 7074/ 2016 г., решение № 266/ 08.01.2019 г. на ВАС по АД № 2856/ 2018 г., решение № 8524/ 06.06.2019 г. на ВАС по АД № 2326/ 2019 г. и др.) Като е приел противното и е потвърдил обжалваното пред него разпореждане, административният орган е постановил незаконосъобразен административен акт.

За прецизност следва да се посочи, че нормата на чл. 9, ал. 7 от КСО, на която се позовава жалбоподателят е в сила от 01.01.2014 г., същата е процесуална и следователно е с действие ex nunc и не намира приложение в настоящия случай.

Предвид изложеното, оспореният административен акт се явява постановен в нарушение на материалния закон, поради което същият следва да бъде отменен на основание чл. 172, ал. 2 от АПК. На основание чл. 173, ал. 2 от АПК административната преписка следва да бъде върната на административния орган за ново произнасяне при съобразяване с указанията по тълкуване на закона, дадени с настоящото решение.

С оглед изхода на делото искането на оспорващия за присъждане на направените по делото разноски, като своевременно направено, е основателно и доказано в размер на 500 лв. платен адвокатски хонорар, съгласно списък на разноските (стр. 22 от делото) и договор за правна помощ (стр. 9 от делото).

 

 

 

Воден от горното и на основание чл. 118, ал. 2 от КСО във вр. с чл. 172 и 173 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ Решение № Ц2153-25-1/ 17.03.2020 на директора на ТП на НОИ – Търговище, с което е отхвърлена жалбата на А.М.Х. ЕГН ********** *** против разпореждане  № 2140-25-86/ 14.02.2020 г. като неоснователна.

ИЗПРАЩА ПРЕПИСКАТА на ръководителя на пенсионното осигуряване в ТП на НОИ гр. Търговище за издаване на ново разпореждане за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст на А.М.Х. ЕГН ********** *** при съобразяване на изводите, направени в настоящото решение.

ОСЪЖДА ТП на НОИ – гр. Търговище да заплати на А.М.Х. ЕГН ********** *** сумата в размер на 500 лв., съставляващи адв.. възнаграждение.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението пред Върховен административен съд на Република България.

Препис от решението да се изпрати на страните.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: