Решение по дело №371/2023 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 250
Дата: 7 февруари 2024 г. (в сила от 7 февруари 2024 г.)
Съдия: Даниела Недкова Радева
Дело: 20237130700371
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

             

 

гр. Ловеч, 07.02.2024г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГР. ЛОВЕЧ, пети състав, в съдебно заседание на втори февруари две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА РАДЕВА

 

при секретаря Татяна Тотева, с участието на прокурора ………….., като разгледа докладваното от съдия Радева адм. дело № 371/2023г., за да се  произнесе, съобрази следното:

 

Производство по чл. 172, ал. 5 и ал. 6 от ЗДвП.

Производството е образувано въз основа на Жалба вх. № 2867/16.10.2023г., подадена от „ТРАНС КОРЕКТ – Е“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Ловеч, ж.к. „Здравец“, бл. 204, вх. Д, ет. 4, ап. 9, представлявано от управителя В.Й.Т., чрез адв. И.Р.Х. ***, съдебен адрес:***, пл. „Тодор Кирков“ № 1, комплекс „Драката“, вх. Б, ет. 1, ап. 4, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0953-000304 от 09.10.2023г., издадена от Началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР гр. Видин. С посочената заповед е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2а, б. “а“ от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС – товарен автомобил „Скания“ с рег. № ******** за срок от 6 месеца, като на основание чл. 60, ал. 1 от АПК във вр. чл. 165, ал. 2, т. 2 от ЗДвП е допуснато предварително изпълнение на заповедта, считано от 14:35 часа на 09.10.2023г., както и са отнети 2 броя регистрационни табели с номер ********. 

Административният орган е представил по делото копие от преписката по издаване на оспорената заповед.

С подадената жалба се иска отмяна на оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0953-000304 от 09.10.2023г., издадена от Началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР гр. Видин като незаконосъобразна, издадена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и необоснована, постановена в нарушение на принципа на съразмерност, заложен в чл. 6, ал. 1 и ал. 5 от АПК. Претендират се разноски по делото за заплатено адвокатско възраграждение.

В съдебното заседание за жалбоподателя „ТРАНС КОРЕКТ – Е“ ЕООД, ЕИК: ********* гр. Ловеч, редовно призован, не се явява законният представител В.Й.Т.. В първото открито съдебно заседание се явява упълномощеният процесуален представител - адв. И.Р.Х., която поддържа жалбата и по същество представя писмено становище с изложени подробни доводи за отмяна на оспорената заповед.  

Ответникът по жалбата Началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР гр. Видин, редовно призован, не се явява и не се представлява. Представил е писмен отговор по жалбата, чрез главен юрисконсулт Теодор Тошев, в който оспорва същата и излага доводи за правилност, обоснованост и законосъобразност на оспорената ЗППАМ с искане жалбата са бъде отхвърлена. Претендира присъждането на юрисконсултско възраграждение в размер 240 лева.

По делото са събрани писмени доказателства, представено е и заверено копие от административната преписка по издаване на обжалваната заповед.

Съдът, след като прецени законосъобразността на обжалвания административен акт, с оглед разпоредбата на чл. 168, ал. 1 във вр. с чл. 146 от АПК, и доводите на оспорващия, след преценка поотделно и в тяхната съвкупност на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

 От приложените по делото писмени доказателства и конкретно от съставеният АУАН № 1069022 от 09.10.2023г. се установява, че на 09.10.2023г., около 14:35 часа, е извършена проверка на В.Й.Т. от служители на ОДМВР гр. Видин, сектор „Пътна полиция“ на път I-1 /Е79/, км. 13+300. Съставен е бил АУАН срещу В.Й.Т. за нарушение на чл. 150А от ЗДвП – управлява моторно превозно средство – влекач „Скания“ с рег. № ********, собственост на „ТРАНС КОРЕКТ – Е“ ЕООД, ЕИК: ********* с прикачено полуремарке „Кьогел“ с рег. № ********, без да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада пътното превозно средство. В АУАН е посочено, че свидетелството за управление на моторно превозно средство на водача е с изтекъл срок на валидност – до 04.06.2023 година. Посочено е също, че е била издадена ЗППАМ № 23-0953-000304, както и че са иззети Свидетелство за регистрация на МПС № ********* и 2 броя регистрационни табели с № ********.

По силата на чл. 172, ал. 4 от ЗДвП спрямо собственика на пътното превозно средство незабавно, със съставянето на АУАН е приложена ПАМ по чл. 171, т. 2а, б. „а“ от ЗДвП – „прекратяване на регистрацията на ППС – товарен автомобил „Скания“ с рег. № ******** за срок от 6 месеца, като на основание чл. 60, ал. 1 от АПК във вр. чл. 165, ал. 2, т. 2 от ЗДвП е допуснато предварително изпълнение на заповедта, считано от 14:35 часа на 09.10.2023 година. Органите на полицията са действали в условията на обвързана компетентност, като незабавно са приложили мярката изземвайки СРМПС на процесното ППС и регистрационните му табели.

Няма спор по делото, че товарен автомобил – влекач „Скания“ с рег. № ******** е собственост на „ТРАНС КОРЕКТ – Е“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Ловеч, ж.к. „Здравец“, бл. 204, вх. Д, ет. 4, ап. 9, представлявано от управителя В.Й.Т.. Това обстоятелство е доказано с приложените на л. 61 и л. 62 от делото заверени копия на Свидетелство за регистрация част II № ********* и Справка за собственик на ППС. На 09.10.2023г., около 14:35 часа, автомобилът е управляван от В.Й.Т. с ЕГН: **********, по път I-1 /Е 79/, км. 13+300, с посока на движение от гр. Дунавци към гр. Видин. Автомобилът е бил с прикачено полуремарке „Кьогел“ с рег. № ********, собственост на В.Й.Т. /л. 63 от делото/ и при извършена проверка от служители на ОДМВР гр. Видин, на „ТРАНС КОРЕКТ – Е“ ЕООД, ЕИК: ********* е наложена ПАМ по реда на чл. 171, т. 2а,  б. “а“ от ЗДвП – прекратяване на регистрацията на ППС – „Скания“ с рег. № ******** за срок от 6 месеца, като са били отнети Свидетелството за регистрация на МПС № ********* и 2 броя регистрационни табели с номер ********. 

По делото е безспорно доказано и не се оспорва, че В.Й.Т. към дата 09.10.2023г., когато е извършена проверката, е бил със Свидетелство за управление на МПС с изтекъл срок на валидност на 04.06.2023 година. От приетата като доказателство по делото Справка за нарушител/водач на В.Й.Т. се установява, че на Т. е било издадено Свидетелство за управление на МПС № ********* на 19.10.2023г. със срок на валидност до 19.10.2033г. с придобити категории: В, М, А, С, СЕ, АМ, ТКТ, ВЕ, В1.

 С оглед така установената фактическа обстановка, съдът прави следните изводи:

  Жалбата е подадена от лице, притежаващо активна процесуална легитимация, чийто интерес е засегнат от оспорения индивидуален административен акт в законоустановения срок, пред местно и родово компетентният да я разгледа административен съд и от външна страна отговаря на изискванията на чл. 150 и чл. 151 от АПК. Жалбата е подадена в законоустановения срок по чл. 149 от АПК във връзка с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП. Принудителната административна мярка се налага със заповед, която има характер на индивидуален административен акт. Оспорен е индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, подлежащ на съдебен контрол за законосъобразност, по критериите на чл. 146 от АПК. Изложеното дотук обуславя процесуалната допустимост на жалбата за разглеждането й по същество.

  Разгледана по същество в съвкупност със събраните по делото доказателства и становищата на страните, съдът намира жалбата за основателна, по следните съображения:  

  В съответствие с изискванията на чл. 168, ал. 1 от АПК, при служебният и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извърши пълна проверка по чл. 146 от АПК на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.

   Съгласно разпоредбата на чл. 23 от ЗАНН, органите, които налагат принудителните административни мерки /ПАМ/ се уреждат в съответния закон. Производството по прилагане на ПАМ е производство по издаване на индивидуален административен акт, като специалните правила, регламентирани в ЗДвП намират приложение пред общите по АПК.     Контролът по спазването на правилата за движение от всички участници в движението и техническата изправност на движещите се по пътя пътни превозни средства се осъществява от служби на МВР, определени от министъра на вътрешните работи / чл. 165, ал. 1, т. 1 от ЗДвП/.    

  Съгласно чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4, т. 5, б. „а”, т. 6 и т. 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

   С приетата като доказателство по делото Заповед № 368з-2029/05.10.2023г., Директорът на ОДМВР – Видин, на основание чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, е оправомощил Началника на сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР гр. Видин да издава заповеди за прилагане на принудителни административни мерки по чл. 171, ал. 1, т. 1, т. 2, т. , т. 4, т. 5, б. „а“ и т. 6 от ЗДвП за нарушения по ЗДвП на територията, обслужвана от ОДМВР гр. Видин /т. 1.3 от заповедта/. Предвид изложеното съдът приема, че оспорената заповед е издадена от компетентен орган, в границите на неговата териториална и материалноправна компетентност, чиито режим за издаване е регламентиран със Закона за движението по пътищата. Издателят на заповедта е посочил фактическите и правните основания, съобразно изискването за мотивиране, визирано в чл. 172, ал. 1 от ЗДвП, респ. чл. 59, ал. 2 от АПК, посочил е срокът на мярката и началният момент на отнемане на СРМПС. В този смисъл съдът намира за неоснователно направеното възражение с жалбата за липса на фактически и правни основания за издаване на заповедта. 

   Съдът намира за основателни останалите аргументи, изложени както в жалбата, така и в представената писмена молба от адв. И.Х.. Изтичането на срока на валидност на Свидетелството за управление на моторно превозно средство /СУМПС/ не лишава водача от неговата правоспособност. Правилно е изложеното от адв. Х., че СУМПС е индивидуален удостоверителен документ за правоспособност за управление на МПС и изтичането на срока на валидност на същото не е равнозначно на липса на свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада пътното превозно средство. От доказателствата по делото се установи по безспорен начин, че В.Й.Т. е имал придобита правоспособност с категория СЕ, която се изисква за управляваното от него ППС, с Протокол № 26 от 08.03.2001г. на ОДМВР гр. Ловеч. Изтичането на срока на валидност на СУМПС не лишава водача от придобитата правоспособност и той не я губи. Съгласно чл. 1, ал. 5, т. 2 от Закона за българските лични документи /ЗБЛД/ СУМПС е български личен документ. Съгласно чл. 50, ал. 1 и ал. 2 от същия закон СУМПС е индивидуален удостоверителен документ за правоспособност за управление на МПС. Съгласно §1, т. 2, б. „ж“ от ДР на ЗБЛД нередовен български личен документ е този, който е с изтекъл срок на валидност. Предвид горното съдът счита, че В.Й.Т. не изгубил придобитата вече правоспособност за управление на МПС със съответните категории с изтичането на срока на валидност на неговото СУМПС. Това е така с оглед обстоятелството, че при издаване на ново СУМПС водачът не придобива наново правоспособността си, а просто подновява СУМПС за нов срок. Новото СУМПС на В.Й.Т., с № *********, издадено на 19.10.2023г. е за придобити вече преди това категории: В, М, А, С, СЕ, АМ, ТКТ, ВЕ, В1. По този начин съдът приема, че не е налице хипотезата на чл. 171, т. 2а, б. “а“ от ЗДвП  - управление на МПС, без да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада пътното превозно средство. Не е налице правопораждащият  фактически състав и основанието за прилагане на административната мярка – прекратяване на регистрацията на ППС – незаконосъобразност на административния акт поради противоречие с материалноправни разпоредби – чл. 146, т. 4 от АПК.

 

Съдът намира за основателно и изложеното от адв. Х., че оспорената заповед е издадена и при допуснато нарушение на принципа за съразмерност, заложен в чл. 6, ал. 1 от АПК, тъй като ограничава правата на оспорващия в по-голяма степен от необходимото, а именно лишава го от възможността да управлява ППС в рамките на 6 месеца. Въпреки, че В.Й.Т. се е снабдил със СУМПС, издадено на 19.10.2023г. и валидно до 19.10.2033г., при наличието на тази принудителна административна мярка, същият не би могъл да управлява товарният автомобил и съответно да изпълнява ангажиментите си по вече сключени договори. По този начин последиците от издадената ЗППАМ са несъизмерими с преследваната цел на административна принуда, тъй като могат да бъдат причинени вреди, явно несъизмерими с преследваната цел – чл. 6, ал. 5 от АПК. Предвид това съдът счита, че е налице и отменителното основание по чл. 146, т. 5 от АПК.   

Доколкото, принудителните административни мерки са форма на изпълнителна дейност, чрез която се дава легален израз на държавната принуда, упражнявана в само в предвидените от закона случаи, а процесният не попада сред тях, оспореният административен акт е несъответен освен на материалноправните разпоредби и на целта на ЗДвП, поради което съдът приема, че са налице отменителните основания по чл. 146, т. 4 и т. 5 от АПК и оспорената заповед следва да бъде отменена.   

            При този изход на спора основателна е претенцията на жалбоподателя за присъждане на сторените от него разноски по делото, съгласно представен списък на разноските, като за него те представляват договорено и платено адвокатско възнаграждение в размер на 1000.00 лева, съгласно Договор за правна защита и съдействие от 12.10.2023г. /л. 8/ и заплатени държавни такси, съответно за образуване на делото в размер 50.00 лева /л. 49/ и за получаване на заверен препис от Определение № 1150/31.10.2023г. за спиране на принудителното изпълнение на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0953-000304 от 09.10.2023г., издадена от Началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР гр. Видин в размер на 5.00 лева /л. 75/.

  Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 1 и ал. 2, предложение второ и чл. 143, ал. 1 от Административно процесуалния кодекс, Ловешки административен съд, пети състав 

 

                                            Р Е Ш И:

 

  ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 23-0953-000304 от 09.10.2023г., издадена от В.Г.Г.- Началник сектор „Пътна полиция“ при ОДМВР гр. Видин, с която на „ТРАНС КОРЕКТ – Е“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Ловеч, ж.к. „Здравец“, бл. 204, вх. Д, ет. 4, ап. 9, представлявано от управителя В.Й.Т., е наложена принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2а, б. “а“ от ЗДвП прекратяване на регистрацията на ППС – „Скания“ с рег. № ******** за срок от 6 месеца.

  ОСЪЖДА ОДМВР гр. Видин, с адрес: гр. Видин 3700, ул. „Цар Симеон Велики“ № 87, да заплати на „ТРАНС КОРЕКТ – Е“ ЕООД, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление: гр. Ловеч, ж.к. „Здравец“, бл. 204, вх. Д, ет. 4, ап. 9, представлявано от управителя В.Й.Т., общо сумата 1055.00 – хиляда петдесет и пет лева, представляваща направени разноски по делото.

 Решението е окончателно и не подлежи на обжалване съгласно чл. 172, ал. 5, изр. второ от Закона за движение по пътищата.

  Препис от решението да се изпрати на страните по делото. 

 

 

                                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: