РЕШЕНИЕ
№ 3517
Стара Загора, 14.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Стара Загора - II тричленен състав, в съдебно заседание на седемнадесети октомври две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Председател: | ГАЛИНА ДИНКОВА |
Членове: | ДАРИНА ДРАГНЕВА МИХАИЛ РУСЕВ |
При секретар ПЕНКА МАРИНОВА и с участието на прокурора МИНЧО МИТКОВ НИКОЛОВ като разгледа докладваното от съдия ДАРИНА ДРАГНЕВА канд № 20247240600753 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационна жалба на Община Казанлък против Решение №164/19.06.2024 год., постановено по АНД №665/2024г. по описа на Районен съд Казанлък, с което е потвърдено Наказателно постановление №29-98-23/04.04.2024г., издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите гр. Стара Загора с наложена на касатора имуществена санкция в размер на 3000/три хиляди/лв. на осн. чл. 134, ал. 1, т. 1, предложение първо от Закона за управление на отпадъците/ЗУО/ - нерегламентирано изхвърля отпадъци на неразрешени за това места, за това, че 01.08.2023 г. около 10:00ч. в ПИ с идентификатор №80532.5.9/стар номер 005009/, в землището на с. Черганово, общ. Казанлък, Община Казанлък, ЕИК000817778, със седалище и адрес на управление гр. Казанлък [улица] използвайки товарен автомобил Мерцедес с рег. № [рег. номер], собственост на Община Казанлък, нерегламентирано изхвърля отпадъци с код и наименование: 16 01 03 – излезли от употреба гуми, с което виновно е нарушен чл. 134, ал. 1, т. 1, предложение първо вр. с чл.29 ал.2 предл второ от ЗУО.
Конкретните факти, които са посочени в обстоятелствената част на НП и в съставения АУАН №98/13.10.2023г. са следните: При извършена на 01.08.2023 г. около 10:00 ч. извънредна проверка в ПИ с идентификатор №80532.5.9/стар номер 005009/, в землището на с. Черганово, общ. Казанлък, собственост на Еконекст ЕООД. Проверката е отразена в КП№011438/01.08.2023 г. При проверката е установено, че в имота, от каросерията на товарен автомобил Мерцедес с рег. № [рег. номер] нерегламентирано изхвърля отпадъци с код и наименование: 16 01 03 – излезли от употреба гуми на неразрешени места. След извършена служебна справка в Националната информационна система Отпадъци /НИСО/ и в поддържания електронен регистър в РИОСВ Стара Загора на издадените документи по чл. 35 от ЗУО е установено, че за ПИ с идентификатор №80532.5.9/стар номер 005009/, в землището на с. Черганово, общ. Казанлък няма издаден регистрационен/разрешителен документ по чл. 35 от ЗУО от Директора на РИОСВ Стара Загора за извършване на дейности с отпадъци.
За установяване на собствеността на товарният автомобил до Началник на сектор „Пътна полиция“ към ОДМВ-Стара Загора е изпратено писмо, изх. № ПО-ОЗ-4778/ 04.08.2023 г. за предоставяне на информация за собственика му. В тази връзка, в РИОСВ-Стара Загора с вх. № ПО-ОЗ-4778 (3)/ 25.09.2023 г. от сектор „Пътна полиция“ към ОДМВ-Стара Загора е постъпила информация, от която става ясно, че товарен автомобил [Марка], с регистрационен номер [рег. номер]/стар рег.№ [рег. номер] е регистриран на 16.06.2015 г. и е собственост на Община Казанлък, включително и към момента на справката (08.08.2023 г.). Констатациите са отразени в констативен протокол № 011568 от 29.09.2023 г.
Акт № 98/ 13.10.2023 г. е съставен в отсъствието на нарушителя, след надлежно получена покана за съставяне и подписване на акт за установяване на административно нарушение, с изх. № КОС-06-011568 от 03.10.2023 год. и изпратен на Община Казанлък с писмо, изх. № КОС-06- 6103/ 17.10.2023 г. Същият е получен в община Казанлък на 19.10.2023 г., съгласно известие за доставяне ИД PS 6000 01YSNH Y.
По АУАН № 98/ 13.10.2023 г. с вх. № КОС-06-6103(1)/ 03.11.2023 г. е постъпило възражение от Г. С. - Кмет на Община Казанлък, с което оспорва изцяло направените в акта твърдения. АНО е приел, че в писмените възражения и обяснения не са доказани факти, омаловажаващи нарушението, поради което не са налице основанията за прилагане на чл. 28 и чл. 29 от ЗАНН.
За да потвърди Наказателното постановление въззивният съд е приел за установени фактите, посочени в АУАН и в НП, поради което действието по изхвърляне на излезли от употреба гуми е квалифицирано правно като нарушение по чл.134 ал.1 т.1 от ЗУО – изхвърляне на неопасни отпадъци на неразрешени за това места. По отношение размера на наложената имуществена санкция от 3 000лв, който е над минимално установения от 1 400лв са изложени мотиви, че въпреки липсата на други вредни последици няма основания да бъде намаляван. Изхвърлените гуми само са били преместени от едно място на друго без да са депонирани или обезвредени, съобразно чл.20 от Наредбата за изискванията за третиране на излезли от употреба гуми и то в един продължителен период от време, а именно след като с КП №011263/12.06.2023г на собственика на поземления имот е дадено предписание да се преустанови съхранението на ИУГ, на 01.08.2023г при проверка за изпълнението му е установено, че Община Казанлък изхвърля в същия поземлен имот ИУГ. На 29.09.2023г е извършена проверка относно собствеността на МПС и е установено, че товарен автомобил [Марка] с рег. №[рег. номер] не е вписано в Решение №13-РД-258-02/19.06.2023г за извършване на дейности по събиране и транспортиране на отпадъци. Следователно тежестта на административното нарушение, обусловено от продължителността на противоправната дейност съответства на размера на наложената имуществена санкция.
С касационната жалба са изложени оплаквания за постановяване на решението при неправилно приложение на чл.57 и чл.28 от ЗАНН, като се твърди, че за не прилагане на института на освобождаване от административно наказателна отговорност АНО дължи мотиви като задължително изискване към съдържанието на наказателното постановление, а в случая липсват и факти, които да отричат прилагане на чл.28 от ЗАНН. Предметът на административното нарушение – излезлите от употреба гуми не е иззет от контролните органи, за да се извърши експертиза, чрез която единствено може да се установи главния съставомерен факт, а именно дали гумите отговарят на определението на §1 т.4 от Наредбата за изискванията за третиране на излезли от употреба гуми.
От съда се иска да бъде отменено Решение №164/19.06.2024 год., постановено по АНД №665/2024г. по описа на Районен съд Казанлък и вместо него да се постанови друго, с което да се отмени Наказателно постановление №29-98-23/04.04.2024г., издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите гр. Стара Загора. Претендира се възнаграждение за юрисконсулт, съгласно представения списък на разноските.
Ответникът Директор на РИОСВ Стара Загора иска от съда да бъде оставено в сила въззивното съдебно решение като постановено при правилно приложение на материалния закон и без допуснати съществени процесуални нарушения. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Предлага на съда да бъде оставено в сила въззивното съдебно решение.
Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведените от жалбоподателя касационни основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в законово установения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Оплакването, че в обвинението липсват признаците определението по §1 т.4 от Наредбата за изискванията за третиране на излезли от употреба гуми, както и че няма заключение на вещо лице, чрез което те да се установят е неоснователно. Съгласно определението излезли от употреба гуми са всякакъв вид гуми, които попадат под обхвата на Наредбата и които отговарят на определението за отпадък по §1 т.17 от ДР на ЗУО. Наредбата се прилага за всички видове пуснати на пазара гуми, независимо от предназначението им и за излезлите от употреба гуми. Следователно, когато се изхвърлят гуми, които отговарят на определението по в §1 т.17 от ДР на ЗУО, а именно отпадък е всяко вещество или предмет, от което притежателят му се освобождава, или възнамерява да се освободи или е длъжен да се освободи, тогава са изпълнени всички признаци на §1 т.4 от ДР на Наредбата за излели от употреба гуми. Извода е, че изхвърлянето на гуми е действие, представляващо освобождаване от тяхното притежаване, което води до излизането им от употреба, а оттук попадат под определението за отпадък и могат да бъдат предмет на забраната по чл.29 ал.2 от ЗУО. Нейното нарушаване е въздигнато в административно нарушение по чл.135 ал.1 т.1 от ЗУО, а неговото извършване от Община Казанлък се доказва от посочените в НП факти, които и съдът е приел за установени в мотивите към оспореното решение.
Следва да се каже, че за тежестта на нарушението значение има обстоятелството, че негов субект е Общината, която има задължения по ЗУО за създаване на регионална система за управление на отпадъците и тази й вменена от закона отговорност определя и по-високите изисквания и очаквания да спазва стриктно установения ред за държавно управление на обществените отношения, свързани с отпадъците. Ето защо няма нито едно основание да се определи поведението й като попадащо в обхвата на чл.28 от ЗАНН, още повече, че изхвърля отпадъците в имот, който е частна собственост и по този начин нарушението й има въздействие върху частно правните субекти, от които се изисква да спазват закона.
Като е потвърдил НП въззивният съд е постановил решението си при правилно приложение на материалния закон, което следва да бъде оставено в сила.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 222 от АПК, Административен съд Стара Загора
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №164/19.06.2024 год., постановено по АНД №665/2024г. по описа на Районен съд Казанлък.
ОСЪЖДА Община Казанлък ЕИК ********* да заплати на РИОСВ Стара Загора сумата от 100лв /сто/, представляваща възнаграждение за юрисконсулт.
Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.
Председател: | |
Членове: |