Определение по дело №1923/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1786
Дата: 15 септември 2020 г. (в сила от 15 септември 2020 г.)
Съдия: Атанаска Ангелова Атанасова
Дело: 20207040701923
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 14 септември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  1786

 

  15.09.2020 година, гр. Бургас

 

         Бургаският административен съд, седемнадесети състав, на петнадесети септември две хиляди и двадесета година, в закрито заседание, в следния състав:

                                                                  Председател: Атанаска Атанасова

 

като разгледа докладваното от съдията Атанасова административно дело № 1923 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по повод постъпила жалба от ЕТ „Янис- Султана Янчева“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, ж.к. „Лозово“, ул. „Комуна“ № 2, представлявано от управителя С. К. Я., против разпореждане за предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ОП- 257-0421344 от 09.09.2020 г., издадена от директора на дирекция „Контрол“ в ТД на НАП- Бургас.

В жалбата са развити подробни доводи за незаконосъобразност на разпореждането за принудително изпълнение, поради съществено нарушение на административнопроизводствени правила и нарушение на материалния закон. В нея се сочи, че не са съобразени от административния орган данните от протокола за извършена проверка, като е прието, че дневният оборот на търговеца е незначителен. Отбелязано е също, че цитираното от органа наказателно постановление не е влязло в сила, а публичните задължения не са просрочени. Наведени са доводи за несъответствие на разпореждането с принципа за съразмерност, установен в нормата на чл. 6 от АПК, и за липса на мотиви относно продължителността на приложената мярка. По същество се иска отмяна на разпореждането.

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок и е процесуално допустима. При разглеждането и́ по същество, съдът намира за установено следното:

На 08.09.2020 г. в 13.31 часа служители на ТД на НАП- Бургас извършили проверка на търговски обект- семеен хотел „Янис“, находящ се в с. Лозенец, ул. „Мизия“ № 4, стопанисван от жалбоподателя ЕТ „Янис- Султана Янчева“. По време на проверката било извършено в присъствието на проверяващите лица плащане (доплащане) на сумата от 130 лева, заплатена в брой от лицата П. Ц. и С. Ц. от гр. София. За така заплатената сума не бил издаден фискален бон от монтираното в обекта фискално устройство, свързано дистанционно с НАП. Тези констатации били отразени от проверяващите лица в протокол за извършена проверка серия АА № 0421344 от 08.09.2020 г. Въз основа на данните от съставения протокол е била издадена на основание чл. 186, ал.1, т.1, б. „а“ от ЗДДС процесната Заповед № ОП- 257-0421344 от 09.09.2020 г. за налагане на принудителна административна мярка запечатване на обекта за срок от 20 дни, мотивирана с необходимостта от промяна в начина на извършване дейността в конкретния обект, с оглед правилно отчитане на оборота от продажби и недопускане на вреда за фиска. Административният орган е посочил, че при определяне продължителността на мярката са съобразени тежестта на нарушението и последиците от него, вида и характера на търговската дейност. Констатирал е, че търговецът е декларирал финансови резултати от дейността: за 2019 г.- данъчна печалба 45955.51 лева; за 2018 г.- 29141.38; за 2017 г.- 23935.53, които е преценил като „силно занижени и нереални“, предвид местоположението на обекта и осъществяваната в него дейност. Отбелязал е също, че нарушението не е първо за задълженото лице, тъй като през 2019 г. е издадено наказателно постановление за нарушение по чл. 26, ал. 1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г.

С оспореното разпореждане административният орган е допуснал предварително изпълнение на принудителната административна мярка на основание чл. 188 от ЗДДС, вр. чл. 60, ал.1 от АПК, обосновано със създадената организация на работа в обекта, позволяваща да не се отчита чрез фискалното устройство част от реализираният оборот; невъзможността да бъдат проследени реализираните обороти; предотвратяване възможността за извършване на нови нарушения. Органът е отбелязал също, че приходите на търговеца не могат да бъдат постоянно контролирани, а също и определени по размер, поради което нарушението води до ощетяване на бюджета и следователно е от значим интерес както за държавата, така и за обществото. Счел е, че съществува опасност да последват трудно поправими вреди за бюджета от закъснение на изпълнението.

При тези данни съдът намира жалбата за неоснователна.

Обжалваното разпореждане е издадено от компетентен орган, овластен със заповед № ЗЦУ-1148 от 25.08.2020 г. на изпълнителния директор на НАП. Издадено е в предвидената от закона писмена форма и съдържа изискуемите реквизити, в т.ч. фактически и правни основания за издаването му.

Съдът намира за неоснователни доводите на жалбоподателя за допуснато процесуално нарушение при издаване на разпореждането за допускане на предварителното изпълнение, изразено в липса на мотиви. В изложените от административния орган мотиви се съдържат достатъчно конкретни факти, относими към предпоставките за допускане на предварително изпълнение на заповедта и към срока на прилагане на мярката. Направени са констатации относно процесния обект, дейността на търговеца- оборот, финансови резултати за предходните години и др., относно извършеното нарушение и създадената организация на работа в обекта, позволяваща да не се отчита чрез фискалното устройство част от реализираният оборот. Допускането на предварително изпълнение е обосновано с невъзможността да бъдат проследени реализираните обороти, предвид установеното неспазване на реда за отчитане на продажбите, водещо до ощетяване на бюджета.

Съдът счита, че в случая са налице изискуемите материалноправни предпоставки за издаване на обжалваното разпореждане. Неизпълнението от страна на търговеца на задължението му да отчита осъществяваните в обекта продажби обективно препятства възможността за проследяване на реализираните обороти и влияе върху размера на публичните му задължения, поради което следва да се приеме, че е налице значим държавен интерес по смисъла на чл. 60 от АПК. Ирелевантно е обстоятелството, че се касае за първо нарушение (по делото няма данни за влизане в сила на посоченото от административния орган наказателно постановление)- това обстоятелство би било от значение при определяне размера на наказанието за извършеното нарушение, но не и при налагане на принудителната административна мярка. Мярката е с преустановителен и превантивен характер и доколкото отлагането и́ във времето би попречило за постигане на крайната и́ цел- да предотврати укриването на приходи и отклонението от данъчно облагане, следва да се приеме, че разпореждането за предварителното и́ изпълнение е съобразено с целта на закона и не е налице соченото от жалбоподателя несъответствие с принципа на съразмерност, регламентиран в нормата на чл. 6 от АПК. Ето защо съдът приема, че жалбата е неоснователна и следва да се отхвърли.

Мотивиран от горното, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „Янис- Султана Янчева“ с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Бургас, ж.к. „Лозово“, ул. „Комуна“ № 2, представлявано от управителя С. К. Я., против разпореждане за предварително изпълнение на Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ОП- 257-0421344 от 09.09.2020 г., издадена от директора на дирекция „Контрол“ в ТД на НАП- Бургас.

Определението е окончателно.

 

СЪДИЯ: